Sarkastinen & ironinen, mitä tarkoittaa?

ei voi tietää

Elikkäs mitä sarkastinen ja ironinen tarkoittavat? Eikös tuo ironinen tarkoita rautaista (vrt. englannin iron) ?

5

3772

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------

Ironinen ja sarkastinen tarkoittavat samaa asiaa, ivallista. Rautaisen kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Esimerkki ironiasta/sarkamista:

"Eikö ollutkin Lauri kivaa kun isoäiti antoi sinulle syntymäpäivälahjaksi sukat"
      "Joo. Tosi."

Lauri on tässä ironinen, koska hänestä sukat ovat aivan saamarin typerä lahja ja mielummin olisi ottanut 200€ käteistä.

• mene ihan..

noinkaan.

Lainaus wikipediasta: "Ironia on monesti katkeraa, ja usein ironinen huomautus on tarkoitettu peitellyksi hyökkäykseksi tai loukkaukseksi.

Itseen kohdistuvaa ivaa kutsutaan itseironiaksi.

Sarkasmia erehdytään usein pitämään ironian synonyymina. Sarkasmi on kuitenkin ironian alatyyppi, mutta poikkeaa ironiasta siten, että sarkastisella kommentilla on aina uhri eli on olemassa henkilö, johon kommentti kohdistuu."

• ------------
        mene ihan.. kirjoitti:

noinkaan.

Lainaus wikipediasta: "Ironia on monesti katkeraa, ja usein ironinen huomautus on tarkoitettu peitellyksi hyökkäykseksi tai loukkaukseksi.

Itseen kohdistuvaa ivaa kutsutaan itseironiaksi.

Sarkasmia erehdytään usein pitämään ironian synonyymina. Sarkasmi on kuitenkin ironian alatyyppi, mutta poikkeaa ironiasta siten, että sarkastisella kommentilla on aina uhri eli on olemassa henkilö, johon kommentti kohdistuu."

Ah, joku on kirjoittanut wikipediaan artikkelin aiheesta ja se on siksi totuus?

• miten..
        ------------ kirjoitti:

Ah, joku on kirjoittanut wikipediaan artikkelin aiheesta ja se on siksi totuus?

vaan, mutta fakta nyt kuitenkin on se, että ironia ja sarkasmi eivät ole sama asia, kuten joku aiemmin väitti.

Itse olen aina ajatellut niin, että sarkasmia on esim. juuri tällaiset kommentit: "Joo, on tosi kiva tyyppi" (tarkoittaen juuri päinvastaista), kun taas ironiaa olisi esim. se, että joku ostaa vaikkapa liput sirkukseen ja sitten hetken päästä saakin tietää, että olisi saanut liput ilmaiseksi.

Tämä on kuitenkin vain se, miten olen itse asian käsittänyt, en ole varma miten kyseiset termit oikeasti määritellään. Samaa asiaa ne eivät kuitenkaan tarkoita.

• Anonyymi

Sarkasmi on älyllisempää ja kohteliampaa kuin ironia, mikä on tarkoituksenmukaista ja subjektiivista ivailun havaitsemista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3022
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2901
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1709
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1642
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1620
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1279
    Aihe