Miten pian puolisosi sai oleskeluluvan?

_minä_vain_

Hei kaikki!

Minä ja mieheni haemme perhesiteen perusteella oleskelulupaa (olemme siis naimisissa). Mieheni on kotimaassaan ja minä siis täällä Suomessa..

Miten pian olette saaneet oleskeluluvan, jos on kestänyt kauan - miksi?

Kertokaa pliis kokemuksia, olo on orpo kun ei ole kohtalotovereita joitten kanssa jutella...

20

3267

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin meillä

Me menimme naimisiin mieheni kotimaassa jonka jälkeen tulin sieltä yksin kotiin. Mieheni jäi odottamaan viisumia jonka paikallinen lähetystö myönsi viiden viikon päästä ja hän tuli suomeen sitten perässäni. Eka oleskelulupa paikallispoliisilta tuli 4 kk:ssa ja toinen n.samassa ajassa...mukavaa syksyä teille ja kärsivällisyyttä ja onnea koitoksiin..=)

• Mieheni sai oleskeluluvan kahden työpäivän jälkeen. Ihan uskomattoman nopeata toimintaa, mutta kiva yllätyshän se oli, että pääsimme nopeasti työnhakuun ja kursseille ilmoittauduttua.

Ei siinä sen kummempaa pelättävää ole, jos yhteisiä tapaamisia on enemmänkin kuin pari turistimatkaa miehen maahan. Jos mahdollista, kannattaa lähettää jonkun läheisen kirjoittama kirje liitteeksi oleskelulupahakemukseen. Ainakin poliisi otti ilomielin vastaan äitini kirjoittaman pienen kirjeen, jos hän vakuutti suhteeni ja avioliittoni mieheni kanssa olevan aito.

• vaan

meillä kävi niin,että avioiduimme mieheni kotimaassa,joka on eu:n ulkopuolella.Minä tulin ensin suomeen ja mies kuukauden päästä perässä.Oleskeluluvan hän sai noin kuukauden päästä muutosta.Olisi varmaan saanut nopeamminkin,mutta emme ehtineet silloin aikaisemmin poliisilaitokselle haastatteluun kun olimme pari viikkoa sukuloimassa eri puolella suomea :)) Tsemppiä teille!!!

• näin...

Me myös avioiduttiin ulkomailla ja oleskelulupa-anomus jätettiin Suomen suurlähetystöön.
      Kaksi viikkoa meni odotellessa ennenkin lupa oli ok.
      Me kyllä asuttiin molemmat kyseisessä maassa joten ei heti kuitenkaan Suomeen tultu vaikka lupa-asia kunnossa olikin.

• _Yumna_

Muilla näyttää olleen ihmeen nopeaa toimintaa, riippuu kai paljon siitä minkä kaupungin poliisilaitokselle hakemus jätetään. Pääkaupunkiseudulla miehelläni kesti 4kk. Alun perin sanottiin 6kk mutta saatiin pyynnöstä lupa aiemmin lomamatkan vuoksi. Mies siis tuli tänne shengen-oleskeluluvalla ja naimisiin mentiin täällä.

• onnistui näin

Puolisoni haki turistiviisumia kotimaassaan minun kutsumanani, syynä avioitumistarkoitus. Viisumi saatiin toisella yrittämällä ja täällä avioiduttiin. Oleskelulupa poliisilta 2 kk.

• Hämäläinen

Vaimoni tuli turistiviisumilla maahan. Kävimme maistraatissa vihillä ja oleskelulupa tuli kahdessa viikossa.

• olla kyseessä

ns.kolmannesta maasta tuleva??kun noin helpolla sai?

• todella nopeeta
        olla kyseessä kirjoitti:

ns.kolmannesta maasta tuleva??kun noin helpolla sai?

meillä saatiin oleskelulupa vuodeksi yhdessä päivässä ja mies pohjois-afrikasta. paikallinen poliisi myönsi eli ei mennyt uvin kautta. paikkakuntakohtaista.

• ..............................
        todella nopeeta kirjoitti:

meillä saatiin oleskelulupa vuodeksi yhdessä päivässä ja mies pohjois-afrikasta. paikallinen poliisi myönsi eli ei mennyt uvin kautta. paikkakuntakohtaista.

missä tapauksessa ei mene uvin kautta?

Ihmetyttää vain, koska eikös sitten kaikkien kannata juuri niin toimia, eli avaappas pandoran lipas, niin tulemme viisammiksi näin...

Ei muuten, kun itse tappelin 1 vuoden pelkkää turistiviisumia, ja tulihan se sieltä...et nyt jo hirvittää nykyisen naisystäväni puolesta, ku tuli puheeksi turistiviisumi, niin sanoin et taitaa olla helpompaa, kun mennään kerralla naimisiin ja koietaan tottua tähän kylmään:D

• minuakin
        .............................. kirjoitti:

missä tapauksessa ei mene uvin kautta?

Ihmetyttää vain, koska eikös sitten kaikkien kannata juuri niin toimia, eli avaappas pandoran lipas, niin tulemme viisammiksi näin...

Ei muuten, kun itse tappelin 1 vuoden pelkkää turistiviisumia, ja tulihan se sieltä...et nyt jo hirvittää nykyisen naisystäväni puolesta, ku tuli puheeksi turistiviisumi, niin sanoin et taitaa olla helpompaa, kun mennään kerralla naimisiin ja koietaan tottua tähän kylmään:D

Olen jo kaksi kertaa kutsunut ystäväni kylään Ghanasta. Molemmilla kerroilla 2 kk turistiviisumia, ja ei sitten heru, ei sitten millään! Tulon tarkoitus kun ei ole lähetystölle selvä. Turistimatkalle ei näemmä saa tulla, on se sit kummaa!!!???

Ystäväni amtamalla valtakirjalla kyselin kieltävän vastauksen syytä, niin vastattiin Abujasta jotta lain suomin oikeuksin heillä ei ole velvollisuutta kertoa mitään syytä.

Tuleekin mieleeni, että tekeekö ne niitä päätöksiä siellä ihan vaan miltä heistä nyt tällä kertaa sattuu tuntumaan?

Mitähän dokumentteja ne siellä kaipaa? Pitääkö olla sukuselvitys sikaa myöten ja kolmena kappaleena kaikki?

Onko sitä tosiaan mentävä pakkoavioon että sais ystävä tulla kyläileen tänne kylmään Suomeen?

En jaksa ymmärtää tätä Suomen touhua?!

Kertokaapa vinkkejä miten ystävä saa turistiviisumin...

• pääse koska huijarit
        minuakin kirjoitti:

Olen jo kaksi kertaa kutsunut ystäväni kylään Ghanasta. Molemmilla kerroilla 2 kk turistiviisumia, ja ei sitten heru, ei sitten millään! Tulon tarkoitus kun ei ole lähetystölle selvä. Turistimatkalle ei näemmä saa tulla, on se sit kummaa!!!???

Ystäväni amtamalla valtakirjalla kyselin kieltävän vastauksen syytä, niin vastattiin Abujasta jotta lain suomin oikeuksin heillä ei ole velvollisuutta kertoa mitään syytä.

Tuleekin mieleeni, että tekeekö ne niitä päätöksiä siellä ihan vaan miltä heistä nyt tällä kertaa sattuu tuntumaan?

Mitähän dokumentteja ne siellä kaipaa? Pitääkö olla sukuselvitys sikaa myöten ja kolmena kappaleena kaikki?

Onko sitä tosiaan mentävä pakkoavioon että sais ystävä tulla kyläileen tänne kylmään Suomeen?

En jaksa ymmärtää tätä Suomen touhua?!

Kertokaapa vinkkejä miten ystävä saa turistiviisumin...

Ovat pilanneet muidenkin mahdollisuudet tulla.
        Lisäksi vain pieni osa on tosissaan halutaan vain jäädä maahan ja saada jollain perusteella oleskelulupa.Näitä on mahdoton valkata lähetystön seulalla tai muullakaan.Enemmänkin poikkeus jos on täysin puhtaat aikomukset.Oletko itse vieraillut Ghanassa?

• en ole vielä
        pääse koska huijarit kirjoitti:

Lisäksi vain pieni osa on tosissaan halutaan vain jäädä maahan ja saada jollain perusteella oleskelulupa.Näitä on mahdoton valkata lähetystön seulalla tai muullakaan.Enemmänkin poikkeus jos on täysin puhtaat aikomukset.Oletko itse vieraillut Ghanassa?

vieraillut Ghanassa. Mieli kyllä tekisi, tietojeni mukaan kaunis maa ja ystävällisimmät ihmiset Afrikassa.

Niinpä ne sanoivat Abujan lähetystöstä, että heillä on pelko, jotta varsinkin nigerialaiset ja länsi-afrikkalaiset jäävät laittomasti maahan turistiviisumin umpeuduttua.

Ystäväni tapauksessa sitä pelkoa ei ole, mutta ei auta. Vai auttaako jos annan takuut ettei jää tänne laittomasti?

En mä ala ruokkiin laittomia ihmisiä, enkä ota kontoilleni väärin avuin Suomeen jääviä. Ite kyllä pistäisin toiselle puolelle rajaa...jos näin kävisi.

Ne ghanalaiset, mitä tunne täällä Suomessa, ovat tosi pahoillaan niiden mustien puolesta, jotka näitä "kepposiaan" täällä tekevät ja pilaavat kaikkien mustien maineen.

• otappana sisua
        pääse koska huijarit kirjoitti:

ilmaisit hienosti...

Joo itse kävin 3 kertaa neitiä tapaamassa silloin, voitkin siittä laske hitusen lipunhintoja sekä hotelli ym asumiset mukaan, mut hei mukavaa oli...

Ja asiahan meni niin ettei sitä viisumia varmaan koskaan olisi tullut, mut kun on sen verran sakeaa Suomiverta tullut isoisiltä taipaleen hengessä, niin periksi ei annettu...

Ja sanottakoon niin, että helvettikin jäätyy helpommin, kuin et antaisin periksi, uhkaus, kiristys ja lahjonta niillä pääsee ja koskaan ei ole lahjomaan asti tarvinnut mennä.

Huijareista sen verran, et nehän ne tänne just tuleekin tämänkaltaisen systeemin ansiosta, mutta jos rehellisesti toimit kuten me toimimme, niin jo tehtiin hankalaksi..

No tämä herra tunnetaan nyt siellä päin ja tiedetään et tarvittaessa mennään katkeraan loppuun asti, joten positiivisin mielin lippuja ja lappuja taas täyttelen..

Ja mun kutsumani ei tänne laittomasti jää, koska tarvittaessa raahan vaikka itse koneeseen, jos niikseen tulee...

• sama vääntäjä
        otappana sisua kirjoitti:

ilmaisit hienosti...

Joo itse kävin 3 kertaa neitiä tapaamassa silloin, voitkin siittä laske hitusen lipunhintoja sekä hotelli ym asumiset mukaan, mut hei mukavaa oli...

Ja asiahan meni niin ettei sitä viisumia varmaan koskaan olisi tullut, mut kun on sen verran sakeaa Suomiverta tullut isoisiltä taipaleen hengessä, niin periksi ei annettu...

Ja sanottakoon niin, että helvettikin jäätyy helpommin, kuin et antaisin periksi, uhkaus, kiristys ja lahjonta niillä pääsee ja koskaan ei ole lahjomaan asti tarvinnut mennä.

Huijareista sen verran, et nehän ne tänne just tuleekin tämänkaltaisen systeemin ansiosta, mutta jos rehellisesti toimit kuten me toimimme, niin jo tehtiin hankalaksi..

No tämä herra tunnetaan nyt siellä päin ja tiedetään et tarvittaessa mennään katkeraan loppuun asti, joten positiivisin mielin lippuja ja lappuja taas täyttelen..

Ja mun kutsumani ei tänne laittomasti jää, koska tarvittaessa raahan vaikka itse koneeseen, jos niikseen tulee...

eikä tule ne vierailut tänne maksamaan tälle yhteiskunnalle mitään, mut jos naimisiin mennään, niin lapslisät otetaan (anteeksi etukäteen), mut johan täs tonnin verran veroja maksellaan, joka kuukausi, joten varmaan vähän minullekkin voi valtion kassasta tipsahtaa...;)

• Garibp

miehen työnantaja hommasi green cardin Kanadaan ja työpaikan ja nyt mies on saman yrityksen järjestämällä viisumilla Lontoossa sukuloimassa. Kaikissa papereissa meni reilu puolivuotta.

Mies käy Suomessa turistiviisumilla kun ei olla oleskelulupaa avioliiton perusteella haettu. Suurlähtystö kiukutteli vähän, koska toivovat että hakisimme oleskelulupaa turistiviisumin sijasta mutta toivokoot ihan rauhassa. Mua korpee niitten yksi jos toinenkin toiminta- tai oikeestaan toimimattomuus tapa...

• kalp

Minun miehelleni myönnettiin tänään oleskelulupa! Nyt elämä hymyilee.
      Menimme naimisiin mieheni kotimaassa. Sen jälkeen minä laitoin Suomessa hakemuksen sisälle uviin ja päätös annettiin n. 4 kuukaudessa. Hakemuksessa ei varmaankaan ollut mitään epäselvyyttä, koska eivät kyselleet lisäselvityksiä, pyytäneet haastatteluihin tms. Paperia hakemuksen liitteenä oli noin 10 cm pino, eli kaikki oli huolella selvitetty viranomaisille eikä salailtavaa ollut.

• Me olimme menneet naimisiin Kiinassa, mutta koska molemmilla vielä siellä työt kesken niin emme heti edes oleskelulupaa anoneet vaikka tarkoitus olikin myöhemmin Suomeen muuttaa.
      No sitten meinattiin että tulemme käväisemään lomalla täällä Suomessa, mutta eivätpä vaimolleni viisumia myöntäneet vaan syyksi ilmoitettiin virallisesti että: "Syytä epäillä että tarkoituksena on maahantulosäännösten kiertäminen" eli selkokielellä tarkoitti että epäilevät että vaimoni tulee anomaan oleskelulupaa Suomesta käsin heti kun tänne viisumilla pääsee :(.
      Epävirallisesti sitten ilmoittivat että koska olemme naimisissa niin vaimoni ei tule viisumia Suomeen saamaan!!

No sitten vauhdilla järjesteltiin asiat Kiinassa siten ettei kummankaan tarvitse enää sinne palata ja pistettiin oleskelulupa-anomus UVIin.
      Eipä tarvinnut odotella kuin vähän reilu 2 viikkoa kun jo vaimolleni soitettiin että oleskelulupa on valmiina Suomen suurlähetystössä :).

Joku täällä kertoi 10 cm paperipinosta liitteitä oleskelulupa-anomukseen, mutta meillä oli vain
      vaimoni virkatodistus, rikosrekisteriote ja avioliittotodistus. Tämän lisäksi molempien passeista kopio passin nimisivusta kopiot minun passini viisumisivuista ja hyvin riitti eikä aikaakaan pahemmin tuhrautunut kun ei ollut pajoa luettavaa anomuksessa :).

• Vakiopalstalaiset varmaan hyvin tietävätkin mistä nuo suuret käsittelyaikojen erot johtuvat, mutta kerrottakoon vielä:
        Jos puolisoilla on takana riittävästi yhteistä asumishistoriaa niin oleskelulupa-anomuksen käsittely UVIssa on lähinnä "hallinnollinen muodollisuus" ja lupa myönnetään välittömästi. Toisena ääripäänä onkin sitten nuo mese- ja muut nettituttavuudet ja sen jälkeen "hätäinen" avioliitto jolloin asian käsittelyaika saattaa venyä vuosiksi ellei heti tule kieltävää vastausta.

• odottelua

Tavallaan tästä ongelmasta ulkopuolisena on järkyttävää lukea mikä ongelma oleskeluluvasta voikaan muodostua. Omalla miehelläni oli tavatessamme työnantajan järjestämä työlupa oleskelulupineen valmiina kymmeneksi vuodeksi eteenpäin toisessa EU-maassa. Naimisiin mentyämme meidän täytyi vaihtaa hänen oleskelulupansa toiseksi vaikka sen voimassaoloaika ei muuttunutkaan, se on edelleen se sama kymmenen vuotta. Meitä jo ärsytti se parin tunnin odottelu kyseisen viraston odotusaulassa kun kummallakin olisi ollut kiire töihin... Ketjun luettuani ymmärrän miten vähällä pääsimme. Koittakaa kestää te joilla asia on vielä auki!

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2224
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      24
      1780
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1435
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      109
      1264
    5. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      15
      1229
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1035
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      944
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      864
    9. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      853
    10. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      74
      846
    Aihe