Apurahakirjailijat ry:n

johtosäännössä lienee pykälä, jossa jokainen yhdistyksen jäsen velvoitetaan uransa aikana kirjoittamaan valkoisia halventava ja/tai punaisia ylistävä romaani vuoden 1918 tapahtumista.

Suomalaiset kirjallisuuden harrastajat ovatkin saaneet kymmeniä kuvauksia esimerkiksi Tampereen Kalevankankaan tapahtumista, jotka itse Vänä Suuri on dogmatisoinut, siitä riippumatta mitä ao. kankaalla todellisuudessa on tapahtunut, tai ollut tapahtumatta.

Viimeisimmän rikan tähän roskaan on lisännyt Antti Tuuri romaanillaan "Kylmien kyytimies". Tuuriahan ei ole pidetty aivan eturivin punikkina, mutta syystä tai toisesta on hänkin nähnyt tarpeelliseksi kyhätä aiheesta kömpelön ja epäuskottavan teelmyksen.

3

309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin sinulla

on OIKEA tieto asioista. Hurraa!

• kommunistien keksimää

Sää oot ihan oikias. Ei siellä Kalevankankaalla mitää oo ollut. Ei oo ollu Hennalaakaa, Suomenlinnaa tai Tammisaarta. Kaikki ne on kommunistien keksimää helevetillistä valetta. Tuu tänne Mannerheimin hauraalle hartaahana, niin jaetaan kiväärit ja ammutaan kaikki.

• Loskis

Muusta en tiiä mittään, mutta isosetä Kalevankankaalla puhaili kylmien kyytimiehenä aikoinaan. Ihan tässä reaalimaailmassa. Veljensä askaroi toisella puolen rintaman, samoissa hommissa. Ja äiteltä oli lupa pojiilla. Sillä ehrolla, ettette sitte toisianne ammu jos kohdakkain osutte.

Tuurin kirjan kyytimiehellä oli hieman eri ongelma, hän kun ei pyssyyn halunnut tarttua. Rohkenen suositella aloittajallekin teokseen tarttumista. Kun lukee enemmän, luulee vähemmän. Vai tuliko apuraha-anomus bumerengina takaisia, sekö katkeruutesi perimmäinen syy ja tekstisi seuraus?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2650
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2582
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1520
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1177
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe