Myöhemmin

kummiksi?

Eli onko mahdollista nimetä kummiksi vielä ristiäisten jälkeenkin? Koska haluaisin nuoremman sisareni myös lapseni kummiksi, mutta hän ei ole vielä ristiäisiin mennessä päässyt ripille... Leiri on kyllä käyty mutta konfirmaatio on vasta muutaman kuukauden kuluttua... Onko hänen siis mahdollista päästä kummiksi ristiäisten jälkeen vai joudunko miettimään muita vaihtoehtoja....?

3

488

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täti

En osaa kyllä näin suoralta kädeltä vastata Sinulle,
      mutta sinun kannattaisi kysyä sitä papilta,
      kun käyt kerskustelemassa hänen kanssaan ristiäistilaisuudesta.

Luulen kyllä, että lapsella on oltava ainakin kaksi kumia jo silloin, kun hänet kastetaan.

• pitää olla kaks kummia

mutta jälkeenpäin meet siskos kans seurakunnalle ja juttelette kastepapin kans ja lisäätte siskos kummiks, asiasta voi jo etukäteen mainita kastepapille et tulette sitten lisäämään siskos kummiksi

• mapee

kummeja voi lisätä jälkeenpäin, mutta siihen on omat säännöt ja syyt j aliittyy alkuperäisten kummien katoamiseen tms tilanteeseen eli ettei lapsella muuten olisi kummeja lainkaan.

Jos siskosi on rippikoulussa niin papin kanssa kannattaa olla ajoissa yhteydessä, mutta kaikilla pitäisi olla sama käytäntö olemassa. Kun rippikoulu on aloitettu niin voidaan hyväksyä kummiksi, vaikka kummius viedään kirkon kirjoihin vasta myöhemmin ja virallistetaan konfirmaation jälkeen. itse kasteesssa siis kummi on kummina muiden joukossa jo. Toisaalta tällöin pitää olla sitten joku todistamassa kastetta ja mielellään kolmaskin kummi.

Kesällä juuri papin kanssa oli asiasta puhetta ja hän sanoi ettei nykyisin ole tapana reputtaa rippikoulua joten konfirmaatiosta kieltäytyminen olisi ainoa este kummiudelle näissä tapauksissa ja silloin taas on paljon pielessä jos siihen äkkiä pädytään.. Koskaan ei ole kuullu tnäin tapahtuneen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2640
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2582
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1520
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1450
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1177
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe