Käytinpä katsastuksessa Corollaa ja pomppas tosta jarrujen paineensäätöventtiilistä.
Ekaksi jarrutesterissä jarrut toimivat moitteettomasti, jopa kiitettävästi.
Sitten katsastusmies tutki auton alustaa ja pyysi minua käynnistämään auton ja polkemaan jarrua. Niin teinkin. Tuomio oli, että järrujen paineensäätöventtiili on jumissa, eikä mennyt läpi katsastuksesta.
Tänään olen parin kaverin kans tutkinu sitä juttua ja putsattiin ja laitettiin ruosteenestoa siihen venttiiliin.
Nyt vaan kiinnostaa ton venttiilin toimintaperiaate. Se "vipu" liikkuu, kun painoa tulee perään, siis ei ole mielestäni jumissa. Kuitenkin jäi mietityttämään katsastustilanteessa se, että katsastusmies käski painamaan jarrua ja sanoi, että se on jumissa.
Pitääkö sen paineensäätöventtiilin varren liikkua jarrua painaessa? En päässy itse katsomaan sitä katsastustilanteessa, kun olin painamassa jarrua.
Toivottavasti osasin kertoa asian tarpeeksi selkeästi. Kiitän asiallisista vastauksista.
Jarrujen paineensäätöventtiili
5
3364
Vastaukset
- Korolla
Mielestäni sen ei tarvi liikkua jarrua painettaessa, mutta sen pitää liikkua jos vipua liikuttaa kädellä samalla lailla kuin kuormaisi autoa, sehän sen tehtävä onkin.
- farkkucorolla-90
sen ymmärtäisin, eli kuormaa lisättäessä se vipu liikkuu. Kuormaventtiili, hmm.. aika hyvä ilmaisu kyseiselle jutulle. Katsastusmies vaan puhui tosta paineensäätöventtiilistä.
Miksihän katsastusmies pyysi minua käynnistämään auton ja painamaan sitten jarrua? Sitten sanoi, että ko. venttiili on jumissa? Tuli ainaostaan mieleen, että sen vivun pitää liikkua myös jarruja painaessa. Tätä ihmetelty täällä porukalla.
Ei se kyllä mielestäni jumissa ole, jos painoa lisättäessä se liikkuu.
Jarrua painetteassa ei kyllä liiku.
Onko lisää mielipiteitä?
- asiakas_
Siellä suojakumin sisällä on venttiilikara joka liikkuu jarrupaineesta ja se pitkä jousikuormitettu tanko on se mikä säätää sen venttiilikaran liikettä ja näin samalla säätää myös takapyöriin menevää jarrupainetta. Kun katsastuksessa tarkastetaan venttiilin toiminta niin se todetaan käsin kokeilemalla jolloin jarrua painettaessa täytyy tuntua pieni liike suojakumin sisällä olevassa venttiilistössä.Koska tämä venttiili on niin pieni liikkeinen niin se jumettuu ajan myötä ja siksi esim. jarrunesteiden vaihto on enemmänkin kuin suositeltavaa. Nämä on niitä harvoja vikoja T-merkkisissä autoissa mistä katsastus pomppaa.
- farkkucorolla-90
meni viesti täysin perille. Eiköhän nyt selviä tostakin hommasta.
Kiitän ja kumarran. KIITOS! - Anonyymi
farkkucorolla-90 kirjoitti:
meni viesti täysin perille. Eiköhän nyt selviä tostakin hommasta.
Kiitän ja kumarran. KIITOS!Oleppa hyvä, ilo olla apuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih405161Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181740Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53931- 59870
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738