Mikä haukkuvaksi lintukoiraksi

Haukunko itse ?!

Moi !
Meneillään koiranhankintakeskustelu perheessä. Itse haluaisin haukkuvan lintukoiran teerien, metsojen ym metsästykseen. Muu perhe haluaa seurakoiraa ja sellaista 'joka voi asua sisälläkin eikä pelkästään pihan perällä'. Omat tarpeeni täyttäisi ehkä parhaiten suomen pystykorva tai pohjan pystykorva. Pystykorvasta on aikaisempaa kokemusta ja se toimi hienosti. Nyt vaan pitää kuunnella muidenkin mielipiteitä. Keskustelupalstoilla ova kehuneet Itäsiperian laikaa, Saksanseisojaa ja joku mainosti Bretonia joka oli jo sananakin minulle ihan outo. Niistä kuulemma saisi koulutettua tällaiseen perheeseen sopivan kaverin. Pieniä lapsia meillä ei ole, joten hännästä kiskominen ja selässä ratsastus ei ole ongelma. Me asutaan omakotitalossa, mutta taajama-alueella joten pelkästään ulkona asusteleva ja öisiä ohikulkijoita herkästi haukkuva (pystykorva) ei ehkä tule kysymykseen. Siispä ehkä joku muu koira joka ei hauku niin herkästi ja voi asua sisälläkin. Löytyisko vinkkejä ja ehkäpä jopa omia kokemuksiakin ?

12

7153

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akamestar

meillä on suomenpystykorva ja todella innokas metsästys koira.se on noin 2 vuotta ja narttu.
      onhan meillä sitte vielä 2 muuta koiraa.
      1 sekarotuinen ja 1 dreeveri.valtteria käytetään jänis koirana mutta kerran se rupesi haukkumaan
      hirveä=)rölli on se sekarotuinen narttu koira jota emme käytä missään jutuissa kun lenkkikoirana se on.röllissä on karjalankarhukoiraa ja labradorinnoutajaa.irti pihalla nyt juossut vähäsen aikaa.mörkö on se suomenpystykorva ja saanut paljon lintuja.juoksee metsässä oikeen mielellään.

• itselläkin on

Käy katsoon jossain pohjiksia niin voit yllättyä rodun sosiaalisuudesta ja on kotona hiljaisia mutta metsässä löytyy ääntä!

• itsellä

Pohjanpystykorva on varmaan ihan hyvä vaihtoehto. En tosin tiedä millainen ero haukkuherkkyyteen. Itsellä ollut aina suomenpystykorvia, joilta olen ampunut haukkulinnut, ovat hakeneet sorsat ja nykyinen myös menestyksellisesti hirvihommissa.
      Kaverin pystis joutui tottumaan maalaisoloista muutamaksi viikoksi kerrostaloon ja sopeutui lopulta hyvin. Ei enää haukkunut porraskäytävän ääniä. En tarkoita, että suosittelisin kerrostaloon. Nykyinen hirvi/lintukoira toimii sisällä perheen vilkkaana sylikoirana.

• Elisama

Sellainen joka sopisi molempien, sinun ja perheen mieleen oikein hyvin ei olekkaan.
      Kuitenkin ehkä laikoista helpoin on Länsisiperialainen. Etenkin nartut monet ovat hyvin seurakoiramaisia, mutta niistä saa hetkessä metsästyskaverin.
      Viihtyy sisällä ja ulkona jos vain saa reilusti liikuntaa ja aktiviteettia.

• PYSTYKORVA mullakin

Mulla ollu useita Suomen pystykorvia, eikä ne hauku turhia.
      Jos pentuna innostuvat joskus kokeilemaan muita kulkijoita ohimenne haukkumaan, minun ei oo tarvinnu, kun oven raosta kuiskata sille, että "älä hauku", ja siihen on loppunu.

Naapuritkin ihmettelee, miten minun koirat ei hauku jonninjoutavia. Ovat oikein tyytyväisiä, ja minä en oo muuta kun koiralle kuiskannu haukkumisesta.

Metsällä sitten linnun löytyessä haukku raikaa, ja minä kiittelen.

• laikaman

Vaihtelee. Itse hakisin koiraa, jolla voi tehdä muutakin. Itälaikanartun avulla olen linnut metsästänyt, sorsat noudattanut ja ylösajattanut sekä jänikset kaatanut. Seuraava koirani voi olla kyllä länsilaikanarttu. Nykyinen itäurkki on jo enempi hirvilinjainen ja lopetti pienriistahommat.

• ..................zx5555555...

matikka koira.

• PKSS

Itse touhusin pystykorvien parissa useamman vuoden ja välissä oli tauko, jolloin ei ollut minkäänlaista koiraa. Tauon ansiosta tuli seurattua seisoja touhua ja siitähän se sitten lähti.. Sitten tuli hankittua pitkäkarvainen saksanseisoja, joka on luonteeltaan rauhallinen ja sopii hyvin lapsiperheeseenkin. Ja tulee todella hyvin juttuun lasten kanssa...

Teeriä, metsoja, riekkoja, jne.. saa seisojalla siinä missä haukkuvallakin lintukoiralla. Lisäksi jänikset, hirvet, sorsat, pienpedot, jne... mitä nyt mieleen tulee pystyy seisojalla suurinpiirtein metsästämään. Toiseksi on mukava liikkua metsässä ja seurata koiran työskentelyä.

Pystykorvan jälkeen seisojan kanssa työskentely oli hieman yllättävää, kun tässähän joutuu pistämään itsensäkin likoon koiran kouluttamiseksi ja kehittämiseksi. Toisaalta parin vuoden aikana on oppinut koiran kouluttamisesta paljon enemmän, kuin noin kymmenen vuoden aikana pystykorvien kanssa.

Jos tahdot helposti koulutettavan koiran ota pystykorva, mutta seisojalla ammut fasaanit, peltopyyt ja jänikset/rusakot pellolta, kun et tarvitse puita mihin lintujen tarvitsee hypätä haukuttavaksi.

• pikinokka

pystykorva käy hyvin myös perhekoirana ja viihtyy hyvin sisällä kun pennusta pittää palijo sisällä(mullakin nukkuu lähes joka yö sisällä)pikinokka ei varmasti hauku turhia kun sen kans ollaan ja vietettään aikkaa(jos on vain pihan perällä häkissä niin varmasti haukkuu)Pystykorva tarvii myös palijo lenkkiä ja muuta toiminttaa

• Nimetön

ehdoton metsästys tarpeitasi ajatellen.Mutta kun sinulla on pieniä lapsia jotka todella voisivat tarttua esim. väsyneen koiran häntään tms. niin uros voisi olla ehkä parempi valinta.(Kolme isäinpolven kokemus tästä rodusta)

• pikinokka....
        Nimetön kirjoitti:

ehdoton metsästys tarpeitasi ajatellen.Mutta kun sinulla on pieniä lapsia jotka todella voisivat tarttua esim. väsyneen koiran häntään tms. niin uros voisi olla ehkä parempi valinta.(Kolme isäinpolven kokemus tästä rodusta)

siinä oikea rotu. Noutaa linnut, ajaa jänikset, haukkuu linnut näädät ym muut... Kaiken lisäksi viihtyy niin ulkona kuin sisälläkin.Riippuu aivan siitä miten on tottunut, meilä yhtälailla ulkokoira kuin sisäkoirakin. Kestää kaiken maailman halailut ym muut suukottelut :D ainakin emänniltään.. oppii nukkumaan sängyssä ym mitä muutkin seurakoirat osavaat.. Asumme taajamassa mutta 2kertaa lenkille ainakin päivässä ja seurustelua niin ei ala räksyttelemään omiaan. Hyvän kokoinen ja "huumorimiehiä"
        Kaiken lisäksi: Kehtaa näyttää kaupungillakin, varsinkin kun hihnassa kulkeminen onnistuu ja sehän onnistuu kun opettaa! JUMALAISEN KAUNIS KOIRA ja varmasti saat kuulla "onpa sinulla kaunis koira"

• pikinokka.... kirjoitti:

siinä oikea rotu. Noutaa linnut, ajaa jänikset, haukkuu linnut näädät ym muut... Kaiken lisäksi viihtyy niin ulkona kuin sisälläkin.Riippuu aivan siitä miten on tottunut, meilä yhtälailla ulkokoira kuin sisäkoirakin. Kestää kaiken maailman halailut ym muut suukottelut :D ainakin emänniltään.. oppii nukkumaan sängyssä ym mitä muutkin seurakoirat osavaat.. Asumme taajamassa mutta 2kertaa lenkille ainakin päivässä ja seurustelua niin ei ala räksyttelemään omiaan. Hyvän kokoinen ja "huumorimiehiä"
        Kaiken lisäksi: Kehtaa näyttää kaupungillakin, varsinkin kun hihnassa kulkeminen onnistuu ja sehän onnistuu kun opettaa! JUMALAISEN KAUNIS KOIRA ja varmasti saat kuulla "onpa sinulla kaunis koira"

helppo kouluttaa linnunhaukkujaksi ja seurakoiraksi. Jos pystykorvan ottaa pennusta asti yhdeksi perheenjäseneksi niin siitä tulee helppo ja älykäs seurakoira. Pystykorvan kanssa on lisäksi mukava lenkkeillä ympäri vuoden, pysyy isäntäkin hyvässä kunnossa!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      53
      7145
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      711
      3294
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      138
      1568
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      237
      1367
    5. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1341
    6. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1335
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1210
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1155
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1114
    Aihe