Missä Arvioidaan?

Onko arvoa?

Isoisältä jäi postimerkkikokoelma... Itse en harrasta, enkä ymmärrä niistä luonnollisesti mitään. Missä/miten tällaisen kokoelman pystyisi käyttämään asiantuntevassa ja luotettavassa arvioinnissa?

4

2776

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • slamm

onko kokoelmaan sijoitettu joskus, eli onko hankittu muinoin parempaa/harvinaista materiaalia vai onko se vanha "koulupoika" kokoelma johon on haalittu kaikki sen ajan halpa/ilmais "röhnä". Eli onko isoisä ollut filatelisti vai pöytälaatikko keräilijä. Viikonloppuna Helsingissä on postimerkkimessut, jossa on monta huutokauppa meklaria paikalla, joille voi näyttää ja kysyä arvoa. Postimerkki luettelosta voi aluksi katsoa itse niin jo 15 minuutissa selviää paljon.

• geokarpaasi

Postimerkkikerhot arvioivat kokoelmia ja antavat ohjeita, mitä kokoelmalle kannattaa tehdä. Helpoiten saat tiedon lähinnä kotipaikkaasi olevasta postimerkkikerhosta Suomen filatelistiliiton internet-sivuilta osoitteesta http://www.filatelisti.fi/.

t. geokarpaasi

• Ken Tiessen

Tervehdys,

Sait jo pari hyvää vastausta. Eipä muuta kuin edellisten vastausten tueksi:

Kierrä postimerkkiliikkeissä. Kierrä messuilla. (Ota se ihan huumorimielessä ja vapaa-ajan harrastuksena.) Kuulostele ensimmäistä tarjousta. Mene ovelle. Kuulet takaasi: "Tietysti jos haluat heti tehdä kaupat, saattaisin juuri tuollaiselle kokoelmalle löytää nyt yhden ostajan, joten saisit vähän enemmänkin..." tms. Silloin tiedät, että kokoelmassa taitaakin olla jonkinsortin rahoista kyse.

Suosittelen sitä vaihtoehtoa, että pidät kokoelmaa rauhassa vuoden tai pari, ja katselet, mitä markkinoilla tapahtuu. Meitä rehtejä ostajia ilmaantuu kyllä aikanaan. Älä hätäile.

Terv. Ken Tiessen

• kerääjä

huijareita ilmestyy heti, jos merkkiesi joukossa on yksikin hiukan kalliimpi. Koska et itse tiedä tai tunne merkkejäsi, niin älä missään tapauksessa jätä kansioitasi kenellekään "asiantuntijalle" arvioitavaksi siten ettet itse ole paikalla. Vähänkin arvokkaammat kohteet vaihtuisivat välittömästi huonompiin (esim. risoihin).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3042
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2911
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1742
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      27
      1671
    6. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1630
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1289
    10. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    Aihe