Mitäs suosittelisitte n. 30 000 - 40 0000 budjetilla melko pienen tilan ykkös pelto ja metsätraktoriks. Tehoa saisi olla n. 110 heppaa. Onko noita oikein muun merkkisiä mettäohjaamolla kun valtrat? Tulisi mahdollisesti myös pienimuotoiseen puunajo urakointiin.
Ja kun noihin valtroihin en oo kauheasti perehtyny, niin mitä niistä kannattaisi harkita. Mites hitec valmetit? Ja pilaripakoputki olis plussaa.
Ehdotuksia vaan!!
traktori myös mettäajoon
23
13015
Vastaukset
- vallu 6400
nestekytkimellä...mettäajossa ihan mukava varuste...etenee pehmeesti eikä rytkäättele turhia. Mettäohjaamo vakoina...kääntyvä penkki ja tasanen plaattia ja kohtuulliset jalkatilat takana. Sileerunkonen alarunko...ei välttämäti tarvihe pohjapanssarivirityksiä asennella. Ainu mitä kannnattaa tutkia käytettyä ostaessa et hommais siihen kunnon mettärenkaat esim nokian forestit....ei tarttis varua peltorenkailla risukoissa ajellessa.Ja mitähän sitä vielä valehtelis....nii joo hydrauliikan tuotto riittänee pienen ja vähän isommankin mettäkuormaimen pyörittelyyn...ei tartte viritellä mitään ulkopuolisia pumppuja ja säiliöitä.
- tehoa tarvita
Metsäajossa ei tehoa tarvitse paljoakaan, pärjäsin itse hyvin Case4240:lla panssaroituna ja Hakin kuormainkin liikkui ihan hyvin.
Perus-Valtra kuten tuossa toisaalla onkin mainittu lienee yksi parhaimpia metsäohjaamolla. Kannattaa etsiä nappikytkimellä oleva malli niin voi ajella lyhyitä matkoja istuinta kääntämättä. Vallusta vaan taitaa joutua pulittamaan vähän ylihintaa ellei nyt satu lopettavalta tilata sellaista saamaan. Etukuormain on jonkinlainen haitta metsässä, mutta kyllä sen kanssa pärjää.- 111
Tuossa yläpuolella on melko hyvin jo asioita kerrottu. Valtran sivuilta vaihtokonepörssistä vain konetta etsimään...
Tuo nappikytkin on hyvä olla olemassa, turbiinikytkin ehdoton jos etukuormaimen otat, tai vaihtoehtoisesti suunnanvaihtaja. Etukuormaaja ei ole välttämätön, mutta varmasti sille keksit hommia jos sellaisen koneeseen valitset. Ja tuntuu noissa valtran kuormaimissa olevan mahdollisuus tiputtaa se pois metsäajoon lähtiessä. Pikavaihteita ja ilmastointia tulet myös arvostamaan, jos sellaiset koneesta löytyvät. - juntti----
Ei siitä tehosta mettässäkään haittaa ole, mutta kuten tuossa lukee, tulee myös maataloustraktoriksi, joten sitä potkuakin pitää olla mieluiten vähintään 110 heppaa.
Entäs miten ton valmetin kestävyys. En oo montaa sataa tuntia valmetteja ajanu, mutta itellä lähinnä sellasia omia kokemuksia ja kuultua, että olis paljo vikoja?? Esim. pikavaihteet häviää, sähköt ei toimi, ilmastointi ei toimi, ja muoviosat hajoaa... Oonko ajanu maanantaikappaleita vai onko normaalia? Ja hinnat tosiaan uudemmissa vähä ajetuissa aika kovia.
Joo ja mites toi etukuormaimen irrotus jota jo joku tossa sano. Eli kuinka nopeesti irrottaa valtroista?? - 111
juntti---- kirjoitti:
Ei siitä tehosta mettässäkään haittaa ole, mutta kuten tuossa lukee, tulee myös maataloustraktoriksi, joten sitä potkuakin pitää olla mieluiten vähintään 110 heppaa.
Entäs miten ton valmetin kestävyys. En oo montaa sataa tuntia valmetteja ajanu, mutta itellä lähinnä sellasia omia kokemuksia ja kuultua, että olis paljo vikoja?? Esim. pikavaihteet häviää, sähköt ei toimi, ilmastointi ei toimi, ja muoviosat hajoaa... Oonko ajanu maanantaikappaleita vai onko normaalia? Ja hinnat tosiaan uudemmissa vähä ajetuissa aika kovia.
Joo ja mites toi etukuormaimen irrotus jota jo joku tossa sano. Eli kuinka nopeesti irrottaa valtroista??Valtralla on kestävyys ollut mielestäni varsin hyvää 6000 valtrojen kanssa, ongelmia on sitten ollut enemmänkin 100-sarjalaisten kanssa. Varsinkin jos puhutaan isommista vioista, kuten kytkin ja vaihteisto. "Pikkuvikoja" mm. pikavaihteet ja ilmastointi on tainnut olla vähän kaikissa valtroissa. Sähkövioista en ole kuullut, autocontrol on toiminut mallikkaasti. Itsellä kyllä kokemus 6000-sarjalaisista on vähäinen, enemmän 05- ja 100 sarjalaisista, ja uudemmista sarjoista. Joku enemmän kokemusta omaava voi niistä kertoa tarkemmin.
Jos muita merkkejä ajatellaan, 2000-luvun alun malleissa on New Hollandilla ollut ainakin paljonkin ongelmia.
Jos valtran(eli Quicken)kuormain on kiinni, taitaa irrotus tapahtua suht vikkelästi pikakiinnityksestä johtuen. - Nimetön
juntti---- kirjoitti:
Ei siitä tehosta mettässäkään haittaa ole, mutta kuten tuossa lukee, tulee myös maataloustraktoriksi, joten sitä potkuakin pitää olla mieluiten vähintään 110 heppaa.
Entäs miten ton valmetin kestävyys. En oo montaa sataa tuntia valmetteja ajanu, mutta itellä lähinnä sellasia omia kokemuksia ja kuultua, että olis paljo vikoja?? Esim. pikavaihteet häviää, sähköt ei toimi, ilmastointi ei toimi, ja muoviosat hajoaa... Oonko ajanu maanantaikappaleita vai onko normaalia? Ja hinnat tosiaan uudemmissa vähä ajetuissa aika kovia.
Joo ja mites toi etukuormaimen irrotus jota jo joku tossa sano. Eli kuinka nopeesti irrottaa valtroista??Itselläni kokemuksia 6400 vm.96 ja ht 6650 vm.2001 (110hv). Ainoat viat niissä ollut laturi. Vanhemmasta meni 4500 ja nuoremmassa 1800 tunnin kohdalla. 6400:ssa kyllä saa suunnanvahdon vivusta repimällä nupin hajoamaan. Oikaisen vielä, että nuo koneet ollut minulla ajossa 2800 ja 1400 tuntia...
Aina on tietty yksilöitä, mutta pidän ainakin noita 6000 sarjan valluja huolettomina koneina. Olen kans kuullut monista NewHollandeista ja Caseista paljon huonoakin...
Quicken/(valtra) kuormain 960 irtoaa noin viidessä minuutissa. Tukijalat alas, kiristysnivelet löysälle, tapit irti, letkut irti pikaliittimistä- tr vapaa. Pilaripakoputki tekee vähän ahtaammaksi tuon homman. Mielestäni olisi konepeltiputki parempi.
Se on tietty totuus, että nämä vallut on kevytperäisiä koneita kuormaimen kanssa- varsinkin vanhemmat 6000 sarjalaiset. Itsellä 4 * 80 kg takapyöräpainoja. Auttaa kyllä.
- ihan ok
ittellä vm 2001 100 hp:en, 640 kuormaajalla...ajettu nyt noin 3500 h...itte ostin käytettynä noin vuosi takaperin jolloin mittarissa oli 3000h. Varsinaisia vikoja on ollut kannentiivisteen vuotaminen....alkuperäinen oli ns pahvitiiviste joka nyt vaihdettiin paikallisessla valtra-liikkeellä uudenmalliseen ja kuulemma kestävämpään metalliseen tiivisteeseen...hintaa kertyi noin 650 euroa veroineen...kantta ei tarvinnut koneistaa.Kannattaa tarkistaa jos etsiskelee käytettyä vallua et onko tiiviste jo vaihdettu "parempaan" malliin!!
Katkaisimia ja ulosoton vivun kahva olivat särkyneitä jo ostaessa...korjuutettiin myyjän laskuun ennen kuin tuli minulle....ns hitecin mallin kahvojen päät ovat vahvempia kuin vanhanmalliset mezzon vaihdevipujen päät...ilmeisesti voi myös vaihtaa vanhempiin??
Pikavaihteiden särkymiseen on yleisin syy hydrauli/peräöljyjen vähyys...pikavaihteen pakat eivät tykkää pyöriä kuivina...joten kannattaa olla tarkkana peräöljyjen kanssa....varsinkin jos käyttää paljon hydrauliikkaa ottavia koneita ...särkyessään pikavaihteet käyvät luistamaan eivätkä enää "pidä" vedätettäessä raskaammalla kuormalla...mielstäni pikavaihteen kunnon tuntee siitä että vaihteen vaihto on "terävä"...joku voi kutsua valtran tapauksessa jopa tätä vaihtamistapahtumaa myös nimellä PAMAUS...lienee enempi ominaisuus kuin oire jostain viasta.- valmeteissa
ole hydrauliikalle ihan omat öljyt ja vaihteisto/perälle omansa!! Näin ainakin pienimmissä valluissa.
- on joskus mualimas
valmeteissa kirjoitti:
ole hydrauliikalle ihan omat öljyt ja vaihteisto/perälle omansa!! Näin ainakin pienimmissä valluissa.
olluna...mut ainakin täs mallissa ne on samat öljyt perässä...
- 100 sarja
on joskus mualimas kirjoitti:
olluna...mut ainakin täs mallissa ne on samat öljyt perässä...
on omilla öljyillä varustettu.
- Metsällinen
Olen ajanut Valtran 6300-mallia, jossa 90 hv:n kone ja 3x4 vaihteisto turbiinikytkimellä (ehdoton varuste)ja napeilla vain metsä- ja lumitöissä. Vm on 2001, tunteja nyt 3700. Nokian palapintarenkaat ja Mezzo-ohjaamo. 960-keulakuormain on helppo poistaa ja asentaa takaisin. Tosin pidän sen aina, kun tarpeellista metsässäkin pikkukauha paikoillaan. Tämä on nimittäin verraton apu, jos alkaa sutia tai vajoaa kuorman kanssa. Lisäksi etukuormain on hyvä lisäpaino keulalla silloin, kun nappaan kourakuormaimen traktorin perään ja vaihdan kouran paikalle sykeharvesterin. Harvesterityössä kahdesta hankaluudesta toinen tuleekin esille. Tavallisesta ohjaamosta kun ei näe puiden latvoihin. Toinen on se, että en luullut kaipaavani ilmastointia. Vikoja ei ole ollut.
- 111
Nyt täytyy jo ihan ihmetellä, kuinka asiallisia ja hyviä vastauksia täällä on annettu.
Ilmastointia puutetta ei talvikäytössä huomaa niin helposti kuin kesällä. Varsinkin jos esim. rehua meinaat kesäkuumilla tehdä, huomaat sen tarpeelliseksi varusteeksi. Kopissa istuminen on huomattavasti viihtyisämpää ilmastoinninviileässä kuin saunakuumassa ohjaamossa nimim. "kokemusta on".
- saa ostettua
siis alle 40 000 alv0% uuden etukuormaajalla varustetun sataheppasen Nyykkärin.
Eiköhän tuolla metsäänkin pääse.
http://www.agritek.fi/index.php?level=1.0206 - minä ajelen
Ajelen CaseIh 885:llä metsässä, ei panssariakaan alla, eikä siellä toki ole enempää haavoittumaankaan kuin Valtrassakaan. Notkeus on vain aivan eri luokassa!(traktori pystyy kiertämään monesti sen pahimman paikan)
Kärrynä on kaksipalkkirunkoinen "omavalmistekärry" ilman vetoa, kantavuus 8-10 t. luokkaa. Teli on venäläinen 16.5-18-renkailla. Hyvin olen paketilla pärjännyt, paikaten ammattilaistenkin jälkiä! Aisaohjaus auttaa pahan paikan tullen, käytän sitä mm. ojien ylityksissä työntöapuna - pikkutilallinen
tarkoitus ei ole muita merkkejä haukkua, enkä niin teekkään kun ei ole kokemusta.
valmeteissa on kyllä ohjaamo hyvä vakiona. metsään tehty. naapuri valittaa selkäänsä kun toisella merkillä pitää penkillä polvillaan seisten kuormata.
varmasti on muillakin merkeillä mettäohjaamoita ja hyviä sellasia mut niitä saa kyll sitte ehtiä lehdistä ja netistä yötä myöten.
nykysen patun 505 kuormaimen ostin useempi vuosi sitte ja olen kyllä tykänny eikä ole remonttia tarvinnu tehä. ulottuvuuttahan sais kyllä olla enempi. mutta sehän ei ole kuormaimen syy vaan pihin isännän. jos vanhempaa kuormainta etit nii unohda sitte heti hakit ja souvarit!
patu, kronos, cranab ja patruuna. nuo on ne joita ei isäntälinjalla tarvi hitsata eikä tihittää...
viimesimmät rattorit mulla on ollu 705 valmetti ja nyt pari kuukautta sitte ostin -95 mezzon. molemmat turbiini kytkimellä. jota en metsä hommissa kyllä ikinä pois vaihtais, on se niin hyvä!
eikä siellä metsässä niitä hevosia kovin montaa tarvi, alle sata riittä hyvin. mutta jos pellolla tarvit nii sittehän niitä pitää olla.
miten se metson myyntilause menikään:
kesällä pellolla ja talvella metsässä.
ja minulla se on kyllä pitänyt paikkansa! - Suurtilallinen
Sopiva kone maatalouden ja metsätalouden käyttöön joko 605-805 tai 665-900 ja kalleimmasta päästä sitten nämä mezzot ja hitechit.
Aika kova budjetti sulla, joten tuohon saa sopimaan jo tuoreen hitechin.
Hiljattain kauppasivat valtralla uutta 6350 hitechiä 39000 euron suorankaupan hintaan. Siinä mielestäni hinta/laatu niin kohdallaan kuin olla voi. Tuollaisella veturilla hoitaa jo isonkin tilan työt, mikäli kyseessä viljatila.
Ja on erittäin nykyaikainen kone varustettuna jo vakiona kaikenlaisilla hienouksilla. - vähän vanhemman
vallun...esim 80-luvun loppupuolen 705 tai 805...niitä saa varmaankin kohtuurahalla ja soveltuvat mettäajohon vallan mainiosti...eikä välttämäti tartte varua peltien naarmuuntumista samoin ko uudemmalla pelillä metäs ajellessa...ja sijoitettu pääomakin olis kohtuullinen...varmaan alta puolet tosta sun suunnitellusta budjetista...siihen vaan tuppisovitteinen kuormaaja ni se on siin sit...
- 111
Noita 80-90-luvun valmetteja ilomielin suosittelen metsäajoon. Ne ovat sinne parhaita koneita, varsinkin 05-sarjalaiset. Mutta kyseinen isäntä tarvitsee myös koneen peltohommiin, joten minusta paras vaihtoehto on nimenomaan nuo hitec valtrat. Sitä vaatii pellolla koneelta huomattavasti enemmän kuin metsässä.
Mitä uuden koneen ostoon tulee, tuolla 40000€ saa melko karvalakki-mallin koneen. A95 valtrankin sillä saa, mutta ominaisuudet huonommat kuin muutaman vuoden vanhemmassa 6000:ssa. Sama pätee New Hollandiin.
- juntti----
Ompas tullut kerrankin asiallisia vastauksia täältä! Niistä kiitos.
Kai se on pakko uskoa, että valmetti on paras metsään. Ja tosiaan pärjäisihän siellä mettässä halvemmallakin ja vanhemmalla, mutta muissa töissä arvostaa enemmän mukavuuksia. Ja hintaluokka nyt on lähinnä suuntaa antava. Toki aina parempi mitä halvemmalla saa, mutta mitään vanhoja pommeja ei viitsi ostaa.
Saa nähdä pääseekö tästä lievästä valtra- allergiasta eroon.- Osta
Osta vaan 6400. Se on se mitä haet.. ;)
- Valmet se
Osta kirjoitti:
Osta vaan 6400. Se on se mitä haet.. ;)
Mutta ei se kyllä mikään mettäs käytettävä traktori oo! Moni ievanan pläsipää jättää sellaisella ajamattomia paikkoja, jotka mun pitää käydä sitten paikkaamassa! Oon kyllä sanonut, että ajattais sillä loppuun, joka on savotan aloittanutkin!
- 865
suos. malleja 665, 865 tai 900.
Hyvät kokemukset. kuunteleppa youtubesta anssi umpikela!siellä on traktorimiehille musiikkia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577310Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393577Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3651937Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641805- 861449
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841391- 911290
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247- 811154