Perinne

ruokaa on saatavissa

LIKOKALAA on ilmestynyt jo myyntiin nami,nami.......

7

993

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkoitatko lipeäkalaa?

Nyt meni ohi tuo nimike, tarkoitatko lipeäkalaa?

• Juuri tarkoitin

Justiina,mistäs arvasit oletko SATAKUNNASTA vain LOUNAIS-SUOMESTA?

• Tässä olisikin mielenkiintoinen alue herättää henkiin: kuivakala, likokala, lipeäkala, bacalao...

Eihän ne kaikki aivan samoja ole, mutta samassa kastissa kuitenkin. Lipeäkalan valmistus kun on meillä varsin köyhää: uunissa tai vesihauteessa ja valkokastikkeen kanssa. Eihän se huonoa ole, mutta nykypolvi taitaa vierastaa ja kun kyseessä on vain joulunajan herkku, rajoittaa sekin jo käyttöä.

Kuitenkin välimerenmaissa sikäläinen kuivakala - bacalao, kuivattu, suolattu turska - on iso asia ja lähes kansallisruoka. Reseptejä on satoja erilaisia ja erittäin hyviä. Olen valmistanut meidän omaa lipeäkalaamme joskus portugalilaisella reseptillä ja täytyy myöntää, että se antaa aivan uusia ulottuvaisuuksia kalalle.

Likokalan ystävät: katsokaapa joskus näitä bacalao-reseptejä vaikka Googlella ja kohtaatte aivan uuden maailman! Tehkää Jouluksi lipeäkalaa, mutta uudella tavalla.

• vanha kokki

On hieman meidän käyttämästämme turskasta poikkeava. Espanjassa käytetään, samoin kuin portugalissa paljon valkoturskaa. Meillä nykyisin tarjolla joulun aikaan turskan sijaan enimmäkseen Molvaa. Kapakala sinänsä on mielenkiintoinen ruokana. Harva tietää lipeäkalan valmistuksen niksit. Molvan liha on muuten harmaampaa ja löysempää kuin turskan, mutta sen saatavuus on kaiketi nykyään parempi, koska se on myös reilusti halvempaa kuin turska.

• turhuudenjumala
        vanha kokki kirjoitti:

On hieman meidän käyttämästämme turskasta poikkeava. Espanjassa käytetään, samoin kuin portugalissa paljon valkoturskaa. Meillä nykyisin tarjolla joulun aikaan turskan sijaan enimmäkseen Molvaa. Kapakala sinänsä on mielenkiintoinen ruokana. Harva tietää lipeäkalan valmistuksen niksit. Molvan liha on muuten harmaampaa ja löysempää kuin turskan, mutta sen saatavuus on kaiketi nykyään parempi, koska se on myös reilusti halvempaa kuin turska.

nam nam... Wissillä töissä ollessani, tuli tuo mainio raaka-aine tutuksi. siitä lähtien on joka joulu mummoni(joka savolaisena tekee parhaat kala ,liha, lanttu ja patakukot.)vaatinut tekemään siitä jotain. mummoni on aina tykännyt livekalasta, joten kerran menin ehdottamaan tällaista kapakalan tyyppistä ratkaisua ja siitä lahtien olen sen saanut joka vuosi tehdä uudestaan.

• vanha kokki
        turhuudenjumala kirjoitti:

nam nam... Wissillä töissä ollessani, tuli tuo mainio raaka-aine tutuksi. siitä lähtien on joka joulu mummoni(joka savolaisena tekee parhaat kala ,liha, lanttu ja patakukot.)vaatinut tekemään siitä jotain. mummoni on aina tykännyt livekalasta, joten kerran menin ehdottamaan tällaista kapakalan tyyppistä ratkaisua ja siitä lahtien olen sen saanut joka vuosi tehdä uudestaan.

Merluzaa, eli valkoturskaa, Saludissa?

• turhuudenjumala
        vanha kokki kirjoitti:

Merluzaa, eli valkoturskaa, Saludissa?

olen itsekin tykästynyt siihen. aina pitää olla pakkasessa vähän jos tulee kova himo...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1527
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      10
      1390
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      76
      1311
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1230
    5. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      115
      1119
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      75
      1001
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      931
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      255
      920
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      13
      864
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      34
      836
    Aihe