Vastasyntyneet äidittä - uskonnon tähden
5.11.2007 13:17
Ensisynnyttäjä menehtyi kieltäydyttyään verensiirrosta.
Viime viikon torstain piti olla ilon päivä brittiläiselle pariskunnalle Emma ja Anthony Goughille, kun 22-vuotias Emma synnytti terveet kaksoset Shrewsburyssä sijaitsevassa sairaalassa.
Emma ehti pidellä pienokaisia hetken aikaa sylissään ennen kuin hänen havaittiin tarvitsevan verensiirtoa. Vakaumuksellisena Jehovan todistajana Emma oli kuitenkin ennen synnytystä täyttänyt kaavakkeen, jossa hän kieltäytyi toimenpiteestä ehdottomasti.
Brittiläisen Sun -lehden mukaan lääkärit suorastaan rukoilivat Emman 24-vuotiasta puolisoa ja muita perheenjäseniä sallimaan verensiirron. Itsekin Jehovan todistajina nämä eivät kuitenkaan suostuneet ja vetosivat nuoren äidin itse ilmoittamaan tahtoon.
Hoitohenkilökunta joutuikin seuraamaan voimattomana, kuinka nuori nainen menehtyi vain muutama tunti synnytyksen jälkeen.
Isä hoitaa lapsia
Pariskunnan ystävät kertoivat Sunille tuoreen isän olevan täysin järkyttynyt. Heidän häissään joulukuussa 2005 bestmanina toiminut Peter Welsh, 24, totesi:
- Emme voi uskoa, että hän kuoli synnytyksen jälkeen nykyaikana ja kaiken käytettävissä olevan teknologian keskellä.
Anthony Gough hoitaa nyt kaksosia - tyttöä ja poikaa - kotona. Paikallinen kuolinsyytutkija on käynnistänyt tapauksesta tutkimukset.
Vetoavat Raamattuun
Jehovan todistajat kieltäytyvät verensiirroista vedoten Apostolien tekojen katkelmaan, jossa uskovia kehotetaan pidättäytymään verestä. Jotkut Jehovan todistajista pitävät verensiirtoja yhtä suurena syntinä kuin verestä valmistettujen elintarvikkeiden nauttimista.
Maailmassa on yhteensä noin 6,5 miljoonaa Jehovan todistajaa. Suomessa heitä on hieman alle 19 000.
Kuuluisia Jehovan todistajia maailmalla ovat brittiläisen Telegraph-lehden mukaan muiden muassa malli Naomi Campbell, laulaja Prince sekä tennistähdet Venus ja Serena Williams.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200711056806810_ul.shtml
Taas kuoli ihminen täysin turhaan. Lapset menettivät äidin ja mies vaimon. On hyvin valitettavaa, että väärät tulkinnat raamatusta saavat aikaan vielä tänä päivänäkin näin pahaa jälkeä.
Ehdotan hiljaista hetkeä vt-seuran veriopin uhrien kunniaksi. Kukin viettäköön hiljaisen hetkensä itselle sopivaan aikaan. Pääasia, että järjettömän opinkappaleen uhreja muistetaan.
Jälleen turha kuolema
18
1314
Vastaukset
- Syneus(m)
Ja mikä pahinta: Tärkeimmissä opillisissa kysymyksissä "virheetön" Jt-lahko on jo pitkään ollut sellaisen tilanteen edessä, että sen on pidettävä kiinni epäraamatullisesta verensiirtokielto-opista(jos siitä luovuttaisiin, todistaisi se jehovalahkon sairaaksi kultiksi). Oppia on kyllä pakon edessä pyörretty, mutta se ei pelasta lahkoa, yritti se mitä hyvänsä. On jo menetetty paljon turhaan ihmishenkiä ---> joten kultti on sairas pyörtämisyrityksistään huolimatta.
- järkyttävää
ja ennen kaikkea SAIRASTA tuollainen oppi, joka johtaa ennenaikaiseen kuolemaan.
Eikö yhtään löydy asian kyseenalaistamista omasta piiristä? Tuollaisten kuolemantapausten estämiseksi kaikkialla täytyy valtioiden lainsäätäjien säätää laki, joka mitätöi ihmisen tahdon kieltäytyä verensiirrosta.
Eniten itseäni on kauhistuttanut tapaukset, joissa vanhemmilla on oikeus kieltää alaikäisen lapsen verensiirto.
Ylipäätään monet lahkot ovat aivan "sairaita" käyttävät hyväkseen heikkoa ihmistä. Moni eksyy uskonlahkoihin erilaisissa vaikeuksissa, mutta se tie vie toisenlaiseen turmioon - usein.
Ihminen ei ole enää omansa. Tiedän ja olen nähnyt erään tutun kautta, kun hänkin vaikeuksiensa vuoksi eksyi jehoviin. Ei ole sama enää ja karttaa entisiä tuttuja ja ystäviään. Olen kuullut, että kontrolli on kovaa ja hän ei saa tavata tavan ihmisiä vaan on pysyttävä "omissa piireissä". - sööpäri.
järkyttävää kirjoitti:
ja ennen kaikkea SAIRASTA tuollainen oppi, joka johtaa ennenaikaiseen kuolemaan.
Eikö yhtään löydy asian kyseenalaistamista omasta piiristä? Tuollaisten kuolemantapausten estämiseksi kaikkialla täytyy valtioiden lainsäätäjien säätää laki, joka mitätöi ihmisen tahdon kieltäytyä verensiirrosta.
Eniten itseäni on kauhistuttanut tapaukset, joissa vanhemmilla on oikeus kieltää alaikäisen lapsen verensiirto.
Ylipäätään monet lahkot ovat aivan "sairaita" käyttävät hyväkseen heikkoa ihmistä. Moni eksyy uskonlahkoihin erilaisissa vaikeuksissa, mutta se tie vie toisenlaiseen turmioon - usein.
Ihminen ei ole enää omansa. Tiedän ja olen nähnyt erään tutun kautta, kun hänkin vaikeuksiensa vuoksi eksyi jehoviin. Ei ole sama enää ja karttaa entisiä tuttuja ja ystäviään. Olen kuullut, että kontrolli on kovaa ja hän ei saa tavata tavan ihmisiä vaan on pysyttävä "omissa piireissä".Eräs vanhin sanoi seuraavaa kun jehovantodistajien kuolemantapauksista verikiellon yhteydessä oli kyse:
Olisivat tyytyväisiä kun meitä kuolee! Meitähän vihataan joka tapauksessa.
- sydämmessä
Minulla on murhe sydämmessä, siitä pimeydestä, mikä Jehovan Todistajilla on. Vaikka Jeesus on maailman valo, he eivät ota sitä vastaan.
"mutta turhaan he palvelevat minua, opettaen oppeja, jotka ovat ihmis käskyjä" Matt 15:9
Mutta jos tietäisitte, mitä tämä on: "Laupeutta minä tahdon, enkä uhria" niin te ette tuomitsisi syyttömiä. Matt 12:7
Ei Jumala tahdo ihmisuhreja, Jehovan todistajat ovat syvällä pimeydessä.
Rukoillaan uudestisyntyneet uskovat, että Jehovan todistajat pääsisivät tästä lahkosta ja ansasta eroon, joka heitä sitoo, ja pääsisivät siihen vapauteen, jota Kristus tarjoaa - Suomessakin?
Ovatko suomalaisetkin Jehovat noin julmia, että riistävät tahallaan lapsiltaan äidin ja rakkaalta mieheltään puolison?
- sööpäri.
Kun minulle ja vaimolleni syntyi poika, hän oli kuolla.
Teimme kaikemme, ettei hän olisi joutunut saamaan verensiirtoa. Kysymys ei ollut poja hengestä, vaan meidän uskostamme. Hävettää vieläkin.
Jos poika olisi kuollut, juttu olisi varmaan leimattu lääkärien taitamattomuudeksi. >>Ovatko suomalaisetkin Jehovat noin julmia, että riistävät tahallaan lapsiltaan äidin ja rakkaalta mieheltään puolison?
Mikäli toimivat uskonnollisen järjestönsä vartiotorniseuran sääntöjen mukaan, niin kyllä.
Ja miksi eivät toimisi. Jehovantodistajat ovat riippuvaisia vartiotorniseuran sääntöjen noudattamisesta. Heitä kiristetään noudattamaan niitä jopa perhesuhteilla. Tuo on hyvä (vaikkakin moraaliton) motivaattori uskomaan vartiotorniseuran sääntöjen olevan Ainoa Oikea Totuus.- kuulopuhetta
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Ovatko suomalaisetkin Jehovat noin julmia, että riistävät tahallaan lapsiltaan äidin ja rakkaalta mieheltään puolison?
Mikäli toimivat uskonnollisen järjestönsä vartiotorniseuran sääntöjen mukaan, niin kyllä.
Ja miksi eivät toimisi. Jehovantodistajat ovat riippuvaisia vartiotorniseuran sääntöjen noudattamisesta. Heitä kiristetään noudattamaan niitä jopa perhesuhteilla. Tuo on hyvä (vaikkakin moraaliton) motivaattori uskomaan vartiotorniseuran sääntöjen olevan Ainoa Oikea Totuus.Olen jostakin lukenut, että lapsi otetaan kiirellisesti huostan, mikäli vanhemmat kieltävät verensiirron, ja lapsen henki on vaarassa.
Mahtaako tilanne olla niin?
Lapsi saa verensiirron, ja vanhemmat pelkäävät, että joutuvat helvettiin, koska panivat lapsen elämän edelle ja luopuivat lapselle määräätystä kuolemantuomiosta.
Jos on kysymys omasta elämästä, se on oma valinta. Mutta lapsi on vanhempiensa armoilla. Eikö lain tehtävä ole suojella puolustuskyvyttömiä?
Miten vanhemmat otetaan vastaan seurakunnassa? "Mitä, elääkö lapsenne? Miten se on mahdollista? Tunnustakaa heti!"
Jottei taas joku vetoaisi muka Jumalan sanaan puolustellessaan verivelkaisen vartiotorniseuran edesottamuksia:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000006148301#22000000006148301- vaikka
otaisikin verensiirron.Enemmpi kuolee kuin otaa verensiirron!
Tämä on harvinaista siksi sai meedian kirjoittamaan.
Ja varmasti kuin kyseessä oli Jehovan todistajia perhe!
On tuttuja Jehovan todistajia jotka pitävät parempaa huolta terveydestä kuin ei-Jehovan todistajat!>>kuolee vaikka otaisikin verensiirron.
Näin on. Samalla logiikalla me voisimme kaikki räjäyttää itsemme taivaan tuuliin, kuolemmehan me kaikki joka tapauksessa. Mutta onneksi meillä kaikilla ei ole niin järjettömän epälooginen ajattelutapa kuin jehovantodistajilla.
>>Enemmpi kuolee kuin otaa verensiirron!
Öööhs... jos nyt ei kuitenkaan.
>>Tämä on harvinaista siksi sai meedian kirjoittamaan. Ja varmasti kuin kyseessä oli Jehovan todistajia perhe!
On pelkästään hyvä, että hengenvaarallisista lahkoista kirjoitetaan kun ne vaativat uhrinsa.
>>On tuttuja Jehovan todistajia jotka pitävät parempaa huolta terveydestä kuin ei-Jehovan todistajat!
Ja minulla on tuttuja, jotka pitävät parempaa huolta terveydestä kuin jehovantodistajat. Tuollaiset heiton todistusarvo on nolla.
- jutun
niinkuin melkein kaikki muutkin juttusi.
>>keksit koko...
jutun niinkuin melkein kaikki muutkin juttusi.
Näinhän se menee. Vaikka esimerkkejä näistä "muista jutuista" ei esitetäkään.
Nämäkin tiedotusvälineet keksivät saman asian:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1451754
http://www.shropshirestar.com/2007/11/mum-dies-over-blood-refusal/#
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/article427045.ece
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/shropshire/7078455.stm- turhan
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>keksit koko...
jutun niinkuin melkein kaikki muutkin juttusi.
Näinhän se menee. Vaikka esimerkkejä näistä "muista jutuista" ei esitetäkään.
Nämäkin tiedotusvälineet keksivät saman asian:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1451754
http://www.shropshirestar.com/2007/11/mum-dies-over-blood-refusal/#
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/article427045.ece
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/shropshire/7078455.stmpuhuja,joka ei mene minulle läpi.
On niin monia Jt ystäviä että tiedän sinun sonta puheet.pane pääsi peiton alle! - .........................
turhan kirjoitti:
puhuja,joka ei mene minulle läpi.
On niin monia Jt ystäviä että tiedän sinun sonta puheet.pane pääsi peiton alle!vittuun paskapuheinesi.
turhan kirjoitti:
puhuja,joka ei mene minulle läpi.
On niin monia Jt ystäviä että tiedän sinun sonta puheet.pane pääsi peiton alle!>>Olet turhan puhuja,joka ei mene minulle läpi.
Niin varmasti. Eikö hävetä yhtään, että et kykene osoittamaan kirjoituksistani yhtä ainoaa valhetta, mutta silti parjaat minua turhanpuhujaksi? Minä häpeän ainakin sinun puolestasi.
>>On niin monia Jt ystäviä että tiedän sinun sonta puheet.pane pääsi peiton alle!
Meidän välillä on perustavaa laatua oleva ero. Se on se, että minä tiedän mistä puhun, sinä luulet tietäväsi. Katsos minä olen meistä se joka on ollut jehovantodistaja ja sinä olet se, joka ei ole ollut jehovantodistaja sekuntiakaan.
- pakilantie75
myös jokelan tapaus oli turhaa. Mahdollisesti jokelan LUTERILAISEEN SRK:HON Kuuluva henkilö listi samaan uskontoon kuuluvia. Koko mailma on paholaisen vallassa.
>>myös jokelan tapaus oli turhaa. Mahdollisesti jokelan LUTERILAISEEN SRK:HON Kuuluva henkilö listi samaan uskontoon kuuluvia.
Luterilainen seurakunta tosin syvästi paheksuu Jokelan tapahtumia - luonnollisesti. Samaa ei voida sanoa vt-seuran suhtautumisesta veriuhreihinsa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577290Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7333521Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3491847Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641785- 841415
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841381- 911280
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621241- 811154