En tiedä mitä muuta ajatella kun tämän Jokelan tapahtumiin syyssä olevan nuoren pojan äitiä. Hänen tuskansa on suunnaton. Oman lapsen menetys sinällään on tapahtuma, johon kukaan vanhempi ei ole valmistautunut.
Ja sitten tämä muu.
Minä taistelen päivästä toiseen jälkikasvuni kanssa. Vanhin erittäin hyvä koulussa, keskimmäinen keskitasoa ja nuorimmaiselle ei enää koulumenestystä kait oltu jaettavissa (Oikeasti ei kaiketi vika oppimiskyvyssä, vaan syynä pelkkä pojan laiskuus?!?)
Tässä olen tyydyttäytynyt turvallisuuden tunteeseen vanhimman suhteen ja pelännyt sielu syrjällään nuorimmaiseni edesottamuksia -
-MUTTA MITÄ- koulussa keskimääräistä paremmin tuloksin eteenpäin menevä nuorimies tekee nämä Jokelat...
Mitä helvettiä tässä voi äiti tehdä???????
Taivas varjele meitä äitejä
8
643
Vastaukset
- mamma mia
vain itkeä, jos saa itkua tulemaan. Järkytys liian suuri.
Jos minun vallasani olisi. Haluaisin hiljaisuuden. haluaisin koko valtakuntaan hiljaisuuden. Radiokanavat seis. Tv:stä ei mitään.
Ihmisille ajatuksia.- neitoperhoxl
äiti,rakkaus on rajoja.Meillä on aina ovet auki lasteni kamuille,kun olet vaan vaikka läsnä ja kuuntelet,jaksat myös kaverit tiedät missä lapsi liikkuu ja kenen kanssa.Vähän purtavaa vaikka uuni-perunoita ja -porkkanoita dippikastikkeessa viet huoneeseen saat jo paljon nuorten muureja purettua.Tämän päivän sana on välitä ja ota huomioon anna aikaa,älä rahaa.Surullista tämä on kynttilät palavat ja niiden liekkiä katselen,kuinka monta turhaa liekkiä sammukaan eilen.Jaksamisia omaisille
- tiedä mistä tykkäävät
ja mitä puuhaavat,ole kiinnostunut tavallisesta arjesta,sitä se pelkästään on, ei muuta.
Ei siihen sirkustemppuja tarvitse!
Juttele,kysele,kuuntele! - Topi
Minulla on myös 3 teini-ikäistä jotka kyllä hoitavat koulunsa moitteetta mutta ei koulumenestys ihan oikeesti ole mikään onnellisuuden ja tasapainoisuuden tae. En halua vähättellä yhtään niitä jotka saa huippuarvosanoja ja menestyy. Hieni homma. Se avaa monia ovia. Mutta ei pidä olla niin kamalan murheissaan jos ei koulussa pärjää. Paikka löytyy muualta. Pitää miettiä mitä haluaa ja mikä kiinnostaa. Kotona äitien ja isien tehtävä on opettaa oikea ja väärä ja olla arjessa niin lähellä että näkee mitä tapahtuu ja ongelmiin pitää uskaltaa puuttua. Kaikki teinit ei puhu eikä kerro mutta omasta lapsesta kyllä näkee jos joku muuttuu. Tärkeää on että koti on lapselle se paikka jossa hyväksytään ehdoitta ja johon voi aina tulla ja olla turvassa.
Jokelan koulusurmat ovat todella suuri järkytys, vaikka onneksi ei omalle kohdalle sattunutkaan. Itselläni on kaksi kouluikäistä, joista toinen jo teini-iässä. Olen yrittänyt kovasti olla mukana lasten arjessa, tietenkin vanhemman roolissa, mutta "kaverina". Olen saanut tutustua lasten kavereihin, joka on todella tärkeää tietää, millaisessa kaveripiirissä lapset liikkuvat. Kavereiden merkitys on todella suuri. Koulumenestys ei kaikilla voi yksinkertaisesti olla erinomaista, koska kaikki me ihmiset olemme jokainen oma persoona ja jokaisella on ne ns. vahvat ominaisuutensa. Millainen tämä maailma muuten olisi, jos me kaikki olisimme samanlaisia. Meitä kaikkia kuitenkin tarvitaan rakentamaan yhteiskuntaa.
Olen sitä mieltä, että jos olet tarpeeksi kiinnostunut lapsesi asioista jo pienestä pitäen, tiedät mitä lapsesi elämässä tapahtuu.. poikkeuksia tietenkin on, en kiellä.
- niisku-myy ejk
Miksi?
Kyllä Jokelan tapaus vetää sanattomaksi. Paljon surua, paljon tuskaa ja paljon kysymyksiä...
Voimia teille, jotka olette keskellä tuota kaaosta. - MonoMononen
KYSYT:
Mitä helvettiä tässä voi äiti tehdä??????
VASTAAN:
Miettiä millaisia arvoja lapsilleen tarjoaa, ja samat sanat kaikkien lasten isipapoille.
Koska vanhemmat ovat tietyllä tavalla julkisuuden henkilöitä ja kummallakin on omat nettisivut tarkkoine syntymäaikoineen, syntymäpaikkoineen, yhteystietoineen ja työpaikkojen yhteystiedot, sekä molempien poikien nimet ja syntymävuodet, arvata saattaa että vaikeuksia tulee muiden ihmisten taholta.
Mielipiteissään luonnonlaeista ja luonnonvalinnoista jyrkähkön kuvan itsestään antava äiti tulee olemaan vielä kovan syytösryöpyn kohde, kunhan heidän henkilötietonsa kunnolla alkavat levitä. Äitiä on syytettykin jo rouva hitleriksi.
On sääli että ihmiskunta on niin tyhmää että halutaan aina löytää syyllinen, johon vihan voi kohdistaa. Miksei ihminen voi hyväksyä, että monien asioiden yhteissummasta voi koostua liikkeellepaneva voima, tuhoavakin, ilman että sille löytyisi vain yksi ainoa syy. - punaista lankaa
Kiitos Teille vastaajat - asiallisia viestejä.
En tiedä mitä tässä haen, ehkä huudan itse äitiä apuun (tosiasiassa oma äitini tällä hetkellä tukeutuu minuun, niin se elämän kulku menee...)
Se vaan on niin vaikeaa välistä olla se viisas vanhempi, itsekin kun on niin hukassa tämän maailman kanssa. Ja omien lasten.
Tuntuu, että maalaisjärjen käyttö ei enää riitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.28911307Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.4153181Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei951808- 821595
- 691511
- 861066
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te411031Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin73917Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn21893Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e252868