Epäilyksen siemen

mayanna

Kylmät sanasi meistä ihmisistä
kuin jäätävä sade niskaani,
idättävä kaste
epäilyn siemenille
jotka jo kylvettyinä minussa.

Maaperä niin multavaa
siemenen juuren tunkeutua maahan,
sirkkalehtien nostaa päätään
pienestäkin kastepisarasta.

Ei ollut Sinun syysi,
ei Kenenkään syy.

Niin tapahtui,
se on luonnon laki.
Maa on meissä,
siemenet itävät.
Tahdoimme tai emme.

25

1068

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teemuna

-Niin tapahtui,
      se on luonnon laki.
      Maa on meissä,
      siemenet itävät.
      Tahdoimme tai emme.

Koska suuri uskontoni on luonnon monimuotoisuuden kyky tuottaa mitä vaan. Esimerkiksi kyky ihmislajin tuottoon, joka luonnon kannalta ei ollut mitenkään kannatettavaa, mutta yksittäisenä esimerkkinä luonnon muovaama ihminen on ainutlaatuinen.

• mayanna

esimerkkinaä luonnon muovaama yksittäinen ihminen on ainutlaatuinen.

Oletko koskaan huomannut, miten helposti Epäilys saa jalansijan, ja miten nopeasti se kasvaa?

• Teemuna
        mayanna kirjoitti:

esimerkkinaä luonnon muovaama yksittäinen ihminen on ainutlaatuinen.

Oletko koskaan huomannut, miten helposti Epäilys saa jalansijan, ja miten nopeasti se kasvaa?

Sen ja myöskin kasvun. Ammuitko muuten mua kohti.

• mayanna
        Teemuna kirjoitti:

Sen ja myöskin kasvun. Ammuitko muuten mua kohti.

kuten varmaan tiesitkin. Minä kunnioitan Luonnon omaa lakia, en ota ohjia käsiini, kuten 'luonnonuskossaan harhautuneet' valitettavasti joskus tekevät.

Kerrohan, sinä ainoa, joka mitään sanottavaa keksi tai uskalsi tähän aloitukseen tähän mennessä kirjoittaa, minkälainen olo sinulle tästä tuli. Siis ensireaktio?

• Teemuna
        mayanna kirjoitti:

kuten varmaan tiesitkin. Minä kunnioitan Luonnon omaa lakia, en ota ohjia käsiini, kuten 'luonnonuskossaan harhautuneet' valitettavasti joskus tekevät.

Kerrohan, sinä ainoa, joka mitään sanottavaa keksi tai uskalsi tähän aloitukseen tähän mennessä kirjoittaa, minkälainen olo sinulle tästä tuli. Siis ensireaktio?

Jaa'a en taida muistaa, mutta ehkä se oli ihmisen yritys sanoin kuvata jotain häntä suurempaa ja joihin pelkät sanat eivät riitä ilmaisemaan sitä mitä kirjoittaja ehkä haluaa ajatella tai kertoa. Toinen asia on runomuotoinen teksti, jossa pääasia on sanoissa sinänsä, eikä niinkään niiden merkityksessä ja taustoissa.

Minä pidän enemmän suoraan tajuttavista teksteistä.

• mayanna
        Teemuna kirjoitti:

Jaa'a en taida muistaa, mutta ehkä se oli ihmisen yritys sanoin kuvata jotain häntä suurempaa ja joihin pelkät sanat eivät riitä ilmaisemaan sitä mitä kirjoittaja ehkä haluaa ajatella tai kertoa. Toinen asia on runomuotoinen teksti, jossa pääasia on sanoissa sinänsä, eikä niinkään niiden merkityksessä ja taustoissa.

Minä pidän enemmän suoraan tajuttavista teksteistä.

tosiaan ole mikään runoilija, itselleni lähinnä kirjoittelen. Kirjoittaminen auttaa minua 'jäsentelemään' ajatuksiani (tippis on toisinaan aika hankala). Ihan mielenkiinnosta ihmisten reaktioita kohtaan silloin tällöin lykin tänne palstalle jotain. En pelkää arvostelua, kritiikkiä, mutta enimmäkseen vain haluan nähdä, sattuvatko sanat sillä kertaa tuomaan kenellekään pintaan mitään palstalle asti saapuvia ajatuksia.

:) Vai pidät suoraan tajuttavista teksteistä? Noo... no comments. Minä koen hyvin usein sanat vajaavaisiksi kuvaamaan ajatuksia tai tunteita. Ehkäpä se kuitenkin on vain taitoni vajaavuus, siinä ainakin haluaisin kehittyä. Tän palstan harmi on se, että tänne kirjoittaessa teksti muokkautuu. Leikin mielelläni myös sanojen asettelulla paperille ja sitä ei voi täällä tehdä, vaan kaikki menee yhteen pötköön ja rivi alkaa aina samasta kohtaa. Tylsää.

Seuraavassa ajatuksiani juuri Sanoista. Voit ottaa sen henkilökohtaisesti, jos se sinusta tuntuu mukavalta ;)

Sallitko
        että puhun rakkaudesta
        vaikka se aiheuttaa
        väärinkäsityksiä

Salitko
        että puhun ystävyydestä
        vaikka sekin aiheuttaa
        väärinkäsityksiä

Sallitko
        minun puhua ystävyydestä
        kun tarkoitan rakkautta
        ja päinvastoin
        vaikka molemmat sanat
        aiheuttavat vääristymiä
        siihen mitä yritän sanoa

Vai miltä kuulostaisi
        Minä ystävöin Sinua

Tunteeni on todellinen ja oikea
        - sanat vääristävät

• Teemuna
        mayanna kirjoitti:

tosiaan ole mikään runoilija, itselleni lähinnä kirjoittelen. Kirjoittaminen auttaa minua 'jäsentelemään' ajatuksiani (tippis on toisinaan aika hankala). Ihan mielenkiinnosta ihmisten reaktioita kohtaan silloin tällöin lykin tänne palstalle jotain. En pelkää arvostelua, kritiikkiä, mutta enimmäkseen vain haluan nähdä, sattuvatko sanat sillä kertaa tuomaan kenellekään pintaan mitään palstalle asti saapuvia ajatuksia.

:) Vai pidät suoraan tajuttavista teksteistä? Noo... no comments. Minä koen hyvin usein sanat vajaavaisiksi kuvaamaan ajatuksia tai tunteita. Ehkäpä se kuitenkin on vain taitoni vajaavuus, siinä ainakin haluaisin kehittyä. Tän palstan harmi on se, että tänne kirjoittaessa teksti muokkautuu. Leikin mielelläni myös sanojen asettelulla paperille ja sitä ei voi täällä tehdä, vaan kaikki menee yhteen pötköön ja rivi alkaa aina samasta kohtaa. Tylsää.

Seuraavassa ajatuksiani juuri Sanoista. Voit ottaa sen henkilökohtaisesti, jos se sinusta tuntuu mukavalta ;)

Sallitko
        että puhun rakkaudesta
        vaikka se aiheuttaa
        väärinkäsityksiä

Salitko
        että puhun ystävyydestä
        vaikka sekin aiheuttaa
        väärinkäsityksiä

Sallitko
        minun puhua ystävyydestä
        kun tarkoitan rakkautta
        ja päinvastoin
        vaikka molemmat sanat
        aiheuttavat vääristymiä
        siihen mitä yritän sanoa

Vai miltä kuulostaisi
        Minä ystävöin Sinua

- sanat vääristävät

Siitä kiitollisia palapelin osasia, että ne sopivat useaan kohtaan, toki ne on kohdistettava oikein. Sanoilla voi olla ja onkin värit. Voi niillä olla myös mittaa, määrää ja painoa. Kaiken kaikkiaan sanoilla voi maalata haluamansa oloisen taulun, ken siihen kykenee. Sinä kykenet ja minä pidän tauluistasi.

• mayanna
        Teemuna kirjoitti:

Siitä kiitollisia palapelin osasia, että ne sopivat useaan kohtaan, toki ne on kohdistettava oikein. Sanoilla voi olla ja onkin värit. Voi niillä olla myös mittaa, määrää ja painoa. Kaiken kaikkiaan sanoilla voi maalata haluamansa oloisen taulun, ken siihen kykenee. Sinä kykenet ja minä pidän tauluistasi.

- kiitos. Lukijahan se on, joka sanamaalarin taulut kehystää.

Harvemmin sitä tuleekaan ajatelleeksi, että sanoilla on väri. Useimmiten kai väreillä on jokin niitä kuvaava sana. Suomen kieli on kyllä siitä mukava, että saman asian voi sanoa monella eri tavalla, juuri käyttämällä niitä eri värisiä sanoja, jolloin asia saa erilaisen vivahteen, taulu sävynsä. Suomen kieli on kaunis kieli, vaikka vaikeaksi onkin haukuttu. Ehkä vaikealuontoinen kansa tarvitsee vaikean kielen :)

Sinä muuten, joka käsittääkseni paljon matkustelet... puhutko montakin kieltä? Vai kysyinkö tätä jo joskus?

• mayanna kirjoitti:

Sallitko
        että puhun rakkaudesta
        vaikka se aiheuttaa
        väärinkäsityksiä

Salitko
        että puhun ystävyydestä
        vaikka sekin aiheuttaa
        väärinkäsityksiä

Sallitko
        minun puhua ystävyydestä
        kun tarkoitan rakkautta
        ja päinvastoin
        vaikka molemmat sanat
        aiheuttavat vääristymiä
        siihen mitä yritän sanoa

Vai miltä kuulostaisi
        Minä ystävöin Sinua

- sanat vääristävät

Luettuani tuon kirjoittamasi runon missä mainitaan ystävyydestä, niin kuinka ollakkaan minulla on tämmöinen tässä mikä liipaa myös tuota ystävyyttä. Ehkä jo tiedät entuudestaan tämän, mutta pakko laittaa kun pidän tätä hyvänä kirjoituksena.

YSTÄVYYDEN SIUNAUS

Siunatkoon elämä Sinua hyvillä ystävillä.
        Ja että oppisit olemaan hyvä ystävä itsellesi.
        Että kykenisit matkaamaan sielussasi paikkaan,
        jossa on syvää rakkautta, lämpöä, tunnetta
        ja anteeksiantoa.
        Muuttakoon tämä sinut.
        Muuttakoon tämä toiseksi kaiken, mikä sinussa
        on kielteistä, etäistä tai kylmää.
        Niin että ymmärtäisit todellisen intohimon,
        toveruuden ja yhteenkuuluvuuden merkityksen.
        Että osaisit arvostaa ystäviäsi.
        Että olisit heitä kohtaan hyvä ja auttavainen;
        ja että he soisivat sinulle kaiken sen
        siunauksen, haasteen, totuuden ja valon,
        jota matkallasi tarvitset.
        Ettet milloinkaan vetäytyisi syrjään,
        vaan pysyisit aina suloisessa yhteydessä
        anam caraasi (sielun ystävääsi).

(JOHN O´DONOHUE)
        ANAM CARA - KELTTILÄISTÄ VIISAUTTA.

• mayanna
        Waffen-ss kirjoitti:

Luettuani tuon kirjoittamasi runon missä mainitaan ystävyydestä, niin kuinka ollakkaan minulla on tämmöinen tässä mikä liipaa myös tuota ystävyyttä. Ehkä jo tiedät entuudestaan tämän, mutta pakko laittaa kun pidän tätä hyvänä kirjoituksena.

YSTÄVYYDEN SIUNAUS

Siunatkoon elämä Sinua hyvillä ystävillä.
        Ja että oppisit olemaan hyvä ystävä itsellesi.
        Että kykenisit matkaamaan sielussasi paikkaan,
        jossa on syvää rakkautta, lämpöä, tunnetta
        ja anteeksiantoa.
        Muuttakoon tämä sinut.
        Muuttakoon tämä toiseksi kaiken, mikä sinussa
        on kielteistä, etäistä tai kylmää.
        Niin että ymmärtäisit todellisen intohimon,
        toveruuden ja yhteenkuuluvuuden merkityksen.
        Että osaisit arvostaa ystäviäsi.
        Että olisit heitä kohtaan hyvä ja auttavainen;
        ja että he soisivat sinulle kaiken sen
        siunauksen, haasteen, totuuden ja valon,
        jota matkallasi tarvitset.
        Ettet milloinkaan vetäytyisi syrjään,
        vaan pysyisit aina suloisessa yhteydessä
        anam caraasi (sielun ystävääsi).

(JOHN O´DONOHUE)
        ANAM CARA - KELTTILÄISTÄ VIISAUTTA.

Melkein tuli tippa linssiin. Kiitos. Olen itse laittanut tuon saman runon kerran tänne palstalle, en muista missä yhteydessä. Minulla on tuo kirja hyllyssä ja se on minulle hyvin tärkeä :)

• mayanna kirjoitti:

Melkein tuli tippa linssiin. Kiitos. Olen itse laittanut tuon saman runon kerran tänne palstalle, en muista missä yhteydessä. Minulla on tuo kirja hyllyssä ja se on minulle hyvin tärkeä :)

En ole kirjaa lukenut, mutta tuon runon olen jostain käynyt pihistämässä. Mahdollisesti sen alunalkaen olen ensin sinun kauttasi huomannut.

Näin sitä tulee toistettua, mutta kertaus on opintojen äiti.:)

• mayanna
        Waffen-ss kirjoitti:

En ole kirjaa lukenut, mutta tuon runon olen jostain käynyt pihistämässä. Mahdollisesti sen alunalkaen olen ensin sinun kauttasi huomannut.

Näin sitä tulee toistettua, mutta kertaus on opintojen äiti.:)

Hymykin palaa antajalleen kun hyvä kiertää :)

• Teemuna
        mayanna kirjoitti:

- kiitos. Lukijahan se on, joka sanamaalarin taulut kehystää.

Harvemmin sitä tuleekaan ajatelleeksi, että sanoilla on väri. Useimmiten kai väreillä on jokin niitä kuvaava sana. Suomen kieli on kyllä siitä mukava, että saman asian voi sanoa monella eri tavalla, juuri käyttämällä niitä eri värisiä sanoja, jolloin asia saa erilaisen vivahteen, taulu sävynsä. Suomen kieli on kaunis kieli, vaikka vaikeaksi onkin haukuttu. Ehkä vaikealuontoinen kansa tarvitsee vaikean kielen :)

Sinä muuten, joka käsittääkseni paljon matkustelet... puhutko montakin kieltä? Vai kysyinkö tätä jo joskus?

Tästä taitaa tulla varsinainen sanojen päivä kun tyttäret saapuvat vierailulle.

No onhan sitä jonkun verran matkailtu ja kaaliinsa kerätty monenlaisia hyviä muisteloita mailta ja mannuilta. Enkä puhu montaa kieliä, kotimaisen ohella pikkusen lontoota, mutta reissuilla on pärjätty. Parhaiten ehkä sitä elekieltä, siinä kun niitä sanoja voi sopivasti värittää. Kuis sun päiväs lähti kulkemaan.

• mayanna
        Teemuna kirjoitti:

Tästä taitaa tulla varsinainen sanojen päivä kun tyttäret saapuvat vierailulle.

No onhan sitä jonkun verran matkailtu ja kaaliinsa kerätty monenlaisia hyviä muisteloita mailta ja mannuilta. Enkä puhu montaa kieliä, kotimaisen ohella pikkusen lontoota, mutta reissuilla on pärjätty. Parhaiten ehkä sitä elekieltä, siinä kun niitä sanoja voi sopivasti värittää. Kuis sun päiväs lähti kulkemaan.

sinullekin :)

Kiitos kysymästä, on niitä parempiakin sunnuntainalkuja ollut. Erehdyin sanomaan luonteeni mukaisen (suurpiirteisen) mielipiteeni eräästä asiasta pilkunpiippariluontoiselle ihmiselle ja siitäkös älämölö nousi. Sitä kun ei aina osaa arvioida oikein, mikä toiselle milloinkin on elämää tärkeämpi asia. Nyt on sitten edessä ei-kotimaisella väännettävä miljoonasivuinen ihmissuhdesekamelskanselvittämisanteeksipyytämiskirje ja takki on ihan tyhjä.

Mun lapset on isällään, menevät isänisänsä luo iltapäivällä. Omaa isääni emme käy katsomassa, sillä hän lähtee katsomaan sisartaan joka tekee kuolemaa (pahasti levinnyt syöpä) terveyskeskuksessa toisessa kaupungissa.

Mitäs kysyit *yrittää hymyillä*. Välillä menee niin he*vetin huonosti, mut semmosta on elämä.

Mut nautihan sinä isänpäivästä jälkipolvien kanssa. Mitäs sapuskaa lopulta päätit laittaa? Et vissiin sillikaviaaria ainakaan :D

• Teemuna
        mayanna kirjoitti:

sinullekin :)

Kiitos kysymästä, on niitä parempiakin sunnuntainalkuja ollut. Erehdyin sanomaan luonteeni mukaisen (suurpiirteisen) mielipiteeni eräästä asiasta pilkunpiippariluontoiselle ihmiselle ja siitäkös älämölö nousi. Sitä kun ei aina osaa arvioida oikein, mikä toiselle milloinkin on elämää tärkeämpi asia. Nyt on sitten edessä ei-kotimaisella väännettävä miljoonasivuinen ihmissuhdesekamelskanselvittämisanteeksipyytämiskirje ja takki on ihan tyhjä.

Mun lapset on isällään, menevät isänisänsä luo iltapäivällä. Omaa isääni emme käy katsomassa, sillä hän lähtee katsomaan sisartaan joka tekee kuolemaa (pahasti levinnyt syöpä) terveyskeskuksessa toisessa kaupungissa.

Mitäs kysyit *yrittää hymyillä*. Välillä menee niin he*vetin huonosti, mut semmosta on elämä.

Mut nautihan sinä isänpäivästä jälkipolvien kanssa. Mitäs sapuskaa lopulta päätit laittaa? Et vissiin sillikaviaaria ainakaan :D

Päiviä pakostakin joskus väliin mahtuu, enkä minä ainakaan osaa niitä tarpeeksi hyvin väistellä. Paras kun kääntyy leuka pystyssä tuulta päin, kyllä se siitä sitten.

Aika pahan projektin silti otit. Miljoona sivua ei kotimaisella. Tunge sinne joukkoon miljoona ruusua, ehkä näin voit laistaa muutamasta sadastatuhannesta sivusta.

Sapuskaksi laitan bataattikeittoa noin niinkun aluksi ja sitten rosmariinipataa, jälkkäri vielä hakusessa, mutta pakkasesta löytyy marjaanoja, ehkä niistä jotain.

• mayanna
        Teemuna kirjoitti:

Päiviä pakostakin joskus väliin mahtuu, enkä minä ainakaan osaa niitä tarpeeksi hyvin väistellä. Paras kun kääntyy leuka pystyssä tuulta päin, kyllä se siitä sitten.

Aika pahan projektin silti otit. Miljoona sivua ei kotimaisella. Tunge sinne joukkoon miljoona ruusua, ehkä näin voit laistaa muutamasta sadastatuhannesta sivusta.

Sapuskaksi laitan bataattikeittoa noin niinkun aluksi ja sitten rosmariinipataa, jälkkäri vielä hakusessa, mutta pakkasesta löytyy marjaanoja, ehkä niistä jotain.

sapuskalta :)

No joo, ehkä ei ihan miljoonaa sivua tarvi kirjottaa, mut toisinaan sitä tarvitaan enemmän kuin kaks riviä - kun nää sanat kerran on niin vajaavaisia ja lontoo on niin vivahteeton kieli ;) No ei maar, saan tässä samalla selville, mitä ite oikeesti ajattelen... ehkä. Ruusut menee mukaan, sille ei mitään voi, että kaikki eivät ole piikitöntä lajiketta. Sain itse aamulla risukimpun, joten voi olla, että ruusut on vähän nuupahtaneita. Heh.. sitäpaitsi ruusu on mun mielestä ihan yliarvostettu kukka... jospa laitankin kärsimyskukkia, lemmikkejä, raatokukkia, auringonkukkia, hämähäkkikukkia, silkkikukkia, lihansyöjäkasveja ja suukkosuita? Tulis värikkäämpi.

Juu, tuulta päin tosiaan. Ainakin 'vastapuolella' oli aamusella leuka niin pystyssä, ettei siihen edes yltänyt kunnolla täräyttämään :D Kyl tää tästä, kiitti kannustuksesta.

• Teemuna
        mayanna kirjoitti:

sapuskalta :)

No joo, ehkä ei ihan miljoonaa sivua tarvi kirjottaa, mut toisinaan sitä tarvitaan enemmän kuin kaks riviä - kun nää sanat kerran on niin vajaavaisia ja lontoo on niin vivahteeton kieli ;) No ei maar, saan tässä samalla selville, mitä ite oikeesti ajattelen... ehkä. Ruusut menee mukaan, sille ei mitään voi, että kaikki eivät ole piikitöntä lajiketta. Sain itse aamulla risukimpun, joten voi olla, että ruusut on vähän nuupahtaneita. Heh.. sitäpaitsi ruusu on mun mielestä ihan yliarvostettu kukka... jospa laitankin kärsimyskukkia, lemmikkejä, raatokukkia, auringonkukkia, hämähäkkikukkia, silkkikukkia, lihansyöjäkasveja ja suukkosuita? Tulis värikkäämpi.

Juu, tuulta päin tosiaan. Ainakin 'vastapuolella' oli aamusella leuka niin pystyssä, ettei siihen edes yltänyt kunnolla täräyttämään :D Kyl tää tästä, kiitti kannustuksesta.

Saattoivat mut kivaan huppelukseen. Oletko olemassa vielä tänään.

• mayanna
        Teemuna kirjoitti:

Saattoivat mut kivaan huppelukseen. Oletko olemassa vielä tänään.

tuskin.

Olisko hyviä ideoita mitä sanoa intiaanille, joka on kadottanut kuolleen elinkumppaninsa hengen ikuisiksi ajoiksi sen sijaan että olisi lunastanut lupauksensa ja sitonut sen itseensä? In english, please.

Tätikin kuoli.

Kuis bataattikeitto teki kauppansa? Mä unohdin kokonaan laittaa tänään ruokaa. Mukavia tyttäriä sulla kun huppelukseen saattavat. Taisit onnistua kasvatuksessa ;)

• Teemuna
        mayanna kirjoitti:

tuskin.

Olisko hyviä ideoita mitä sanoa intiaanille, joka on kadottanut kuolleen elinkumppaninsa hengen ikuisiksi ajoiksi sen sijaan että olisi lunastanut lupauksensa ja sitonut sen itseensä? In english, please.

Tätikin kuoli.

Kuis bataattikeitto teki kauppansa? Mä unohdin kokonaan laittaa tänään ruokaa. Mukavia tyttäriä sulla kun huppelukseen saattavat. Taisit onnistua kasvatuksessa ;)

Kehoittaisin ensin lepposasti inkkariasi katsomaan kyntötraktorin perään ja miettimään tarkkaan jättämänsä vaon mallia. Tän sä osaat kääntää, eiks vaan.

Hyvin teki keitot ja padat kauppansa, olivat muka nauttivinaan, narrit perkule.

• mayanna
        Teemuna kirjoitti:

Kehoittaisin ensin lepposasti inkkariasi katsomaan kyntötraktorin perään ja miettimään tarkkaan jättämänsä vaon mallia. Tän sä osaat kääntää, eiks vaan.

Hyvin teki keitot ja padat kauppansa, olivat muka nauttivinaan, narrit perkule.

kiitos juu, tollasta jotain varmaan pitää yrittää, ettei tulis kultivaattorierot liian räikeiks :)

Töihin sitä tästä... mukavaa maanantaita.

• Teemuna
        mayanna kirjoitti:

kiitos juu, tollasta jotain varmaan pitää yrittää, ettei tulis kultivaattorierot liian räikeiks :)

Töihin sitä tästä... mukavaa maanantaita.

Täällä pahus räntää rätkii, mutta muuten mieli korkealla. Maanantaita sullekkin ja aja varovasti. Töihin siitä.

• dreadfull

Siemenet itävät, totta. Vaikka itsekin ajatellut joskus, että suurin osa ihmisistä niin turhia ja tuhoavia, itse mukaan lukien, niin en kumminkaan koskaan ymmärrä sitä, että joku alkaa toteuttamaan "luonnonvalintaa".
      Eiköhän lopulta ihmisen mielettömyys, siitä aiheutuva ilmastonmuutos, ja maailmankaikkeudessa tapahtuvat muutokset tee selvää tästä hullusta maailmasta. Siinä yksi ihminen ei paljon voi vaikuttaa. Suuntaan tai toiseen.
      Sinä näytät ajattelevan asioita, se hyvä.

• mayanna

Tämän avauksen tekstillä ei itse asiassa alunperin ole ollut mitään tekemistä sen asian kanssa, johon se nyt näyttäisi yhdistyvän. Viime päivien uutiset värittävät sanat 'se on luonnon laki' määrätyllä värillä. Arvasin sen ja halusin kokeilla kuinka moni uskaltaa/haluaa tästä aiheesta nyt keskustella. Toisena aikana mahdollisesti syntyneestä keskustelusta olisi tullut erilainen. Nyt veikkaan monen ajatelleen, että jotenkin puolustelen tuota onnetonta nuorta miestä, joka ohjat otti käsiinsä. Veikkasinko oikein - en ehkä koskaan saa tietää.

Tuo kirjoittamani pätkä on kuitenkin menneeltä ajanjaksolta elämässäni ja liittyi täysin muunlaisiin epäilyksiin ja muihin sanottuihin sanoihin, kuitenkin sellaisiin, jotka vaikuttivat minuun syvästi. Ne saivat minut tekemään asioita ja ratkaisuja, jotka olivat - kaikesta tuskasta huolimatta - positiivisia. Jotenkin vaan tuli mieleen tuo oma 'epätoivon aika', sillä tuon tragedian aikaansaaneen nuoren miehen on täytynyt olla minua triljoona kertaa epätoivoisempi. Oma epätoivoni, kuten sanottu, liittyi kyllä vallan muihin asioihin, enkä tuhoisia ajatuksia ole koskaan viljellyt.

Epäilyksestä kirjoitin samoihin aikoihin myös näin

Jokainen epäilys mielessäni
        työntää piikin lihakseen joka pitää yllä elämääni
        Jokainen epäilys
        on yksi haara lisää
        siihen tippaleipämäiseen klönttiin
        joka on olevinaan aivoni
        Jokainen uusi epäilys
        vääntää sisuskaluni nurin

Tippaleipää vatsassa
        piikkejä aivoissa
        paha olo sydämessä
        Minuun ei mahdu enempää epäilyksiä
        Silti
        niitä pulppuaa jostain
        putkahtelee esiin
        uusina reippaina lannistavina
        juuri kun luulen punninneeni kaikki
        mahdollisuudet

Pelkään räjähtäväni
        Joka ilta pelkään tukehtuvani tippaleipään
        ja vihreisiin hirviöihin vatsassani
        Joka ilta pelkään hukkuvani
        siihen toiveiden ja epäilysten valtamereen
        jonka olen antanut kasvaa sisääni
        laine laineelta
        pisara pisaralta

Käyn nukkumaan
        nähdäkseni painajaista
        vanhasta omenapuusta
        liian pienessä kasvihuoneessa

Joka yö
        yritän tunkea epäilykset uniini
        ja jättää ne sinne
        herätäkseni ilman epäilyksen häivää
        uuteen
        unelmia ja toivoa täynnä olevaan aamuun
        Herätäkseni tunteeseen
        että pystyn ajattelemaan ja rakastamaan
        ilman piikkejä
        Herätäkseni harhaan

Joka päivä
        ajatus ajatukselta
        epäilyksen siemenet itävät mielessäni

Niin, kaikki eivät selviä onnettomista ajoistaan. Minulle on käynyt hyvin. Sain tukahduttavan kasvihuoneen purettua uneni vanhan omenapuun ympäriltä ja tuon tarinan epäilyksen rikkaruohot ovat muuttuneet jo aikaa sitten auringonkukiksi.

• dreadfull
        mayanna kirjoitti:

Tämän avauksen tekstillä ei itse asiassa alunperin ole ollut mitään tekemistä sen asian kanssa, johon se nyt näyttäisi yhdistyvän. Viime päivien uutiset värittävät sanat 'se on luonnon laki' määrätyllä värillä. Arvasin sen ja halusin kokeilla kuinka moni uskaltaa/haluaa tästä aiheesta nyt keskustella. Toisena aikana mahdollisesti syntyneestä keskustelusta olisi tullut erilainen. Nyt veikkaan monen ajatelleen, että jotenkin puolustelen tuota onnetonta nuorta miestä, joka ohjat otti käsiinsä. Veikkasinko oikein - en ehkä koskaan saa tietää.

Tuo kirjoittamani pätkä on kuitenkin menneeltä ajanjaksolta elämässäni ja liittyi täysin muunlaisiin epäilyksiin ja muihin sanottuihin sanoihin, kuitenkin sellaisiin, jotka vaikuttivat minuun syvästi. Ne saivat minut tekemään asioita ja ratkaisuja, jotka olivat - kaikesta tuskasta huolimatta - positiivisia. Jotenkin vaan tuli mieleen tuo oma 'epätoivon aika', sillä tuon tragedian aikaansaaneen nuoren miehen on täytynyt olla minua triljoona kertaa epätoivoisempi. Oma epätoivoni, kuten sanottu, liittyi kyllä vallan muihin asioihin, enkä tuhoisia ajatuksia ole koskaan viljellyt.

Epäilyksestä kirjoitin samoihin aikoihin myös näin

Jokainen epäilys mielessäni
        työntää piikin lihakseen joka pitää yllä elämääni
        Jokainen epäilys
        on yksi haara lisää
        siihen tippaleipämäiseen klönttiin
        joka on olevinaan aivoni
        Jokainen uusi epäilys
        vääntää sisuskaluni nurin

Tippaleipää vatsassa
        piikkejä aivoissa
        paha olo sydämessä
        Minuun ei mahdu enempää epäilyksiä
        Silti
        niitä pulppuaa jostain
        putkahtelee esiin
        uusina reippaina lannistavina
        juuri kun luulen punninneeni kaikki
        mahdollisuudet

Pelkään räjähtäväni
        Joka ilta pelkään tukehtuvani tippaleipään
        ja vihreisiin hirviöihin vatsassani
        Joka ilta pelkään hukkuvani
        siihen toiveiden ja epäilysten valtamereen
        jonka olen antanut kasvaa sisääni
        laine laineelta
        pisara pisaralta

Käyn nukkumaan
        nähdäkseni painajaista
        vanhasta omenapuusta
        liian pienessä kasvihuoneessa

Joka yö
        yritän tunkea epäilykset uniini
        ja jättää ne sinne
        herätäkseni ilman epäilyksen häivää
        uuteen
        unelmia ja toivoa täynnä olevaan aamuun
        Herätäkseni tunteeseen
        että pystyn ajattelemaan ja rakastamaan
        ilman piikkejä
        Herätäkseni harhaan

Joka päivä
        ajatus ajatukselta
        epäilyksen siemenet itävät mielessäni

Niin, kaikki eivät selviä onnettomista ajoistaan. Minulle on käynyt hyvin. Sain tukahduttavan kasvihuoneen purettua uneni vanhan omenapuun ympäriltä ja tuon tarinan epäilyksen rikkaruohot ovat muuttuneet jo aikaa sitten auringonkukiksi.

En ajatellut sinun puolustavan, vain ymmärtävän. Minä ainakin, vaikka en hyväksy, niin ymmärrän täysin, että kun ihminen ajautuu äärettömään epätoivoon, mistään ei pilkistä pääsyä pois, kukaan ei ymmärrä, ei kuuntele- silloin voi tehdä vaikka mitä.
        Onneksi yleensä on kumminkin jotain, joka pitää jotenkin pinnalla, ihan pientäkin vaan, se riittää. Ja toisaalta, jokin pienikin juttu voi suistaa äärimmäisiin tekoihin siinä epätoivon kurimuksessa. Sinä olet selvinnyt, minä olen selvinnyt, moni muu selviää, mutta aina joku jää selviämättä.
        Kiitos, annoit ajattelemisen aihetta.

• mayanna
        dreadfull kirjoitti:

En ajatellut sinun puolustavan, vain ymmärtävän. Minä ainakin, vaikka en hyväksy, niin ymmärrän täysin, että kun ihminen ajautuu äärettömään epätoivoon, mistään ei pilkistä pääsyä pois, kukaan ei ymmärrä, ei kuuntele- silloin voi tehdä vaikka mitä.
        Onneksi yleensä on kumminkin jotain, joka pitää jotenkin pinnalla, ihan pientäkin vaan, se riittää. Ja toisaalta, jokin pienikin juttu voi suistaa äärimmäisiin tekoihin siinä epätoivon kurimuksessa. Sinä olet selvinnyt, minä olen selvinnyt, moni muu selviää, mutta aina joku jää selviämättä.
        Kiitos, annoit ajattelemisen aihetta.

että usein yritys ymmärtää luetaan puolusteluksi ja ymmärtäjästä voi tulla eräällä tavalla jopa 'osasyyllinen'.

Tottahan se on, Suuressa Valtameressä ei hukkuva tarvitse kovinkaan suurta puunpalaa pysyäkseen pinnalla. Sen pitää vain osua haaksirikkoisen kohdalle.

Kiitos itsellesi :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4973
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4209
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2077
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1878
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1473
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      91
      1174
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94