kitkat ovat parhaat

bensan säästöä

kitka rebkaat ovat paremmat, koska ne ovat kevyemmät ajella ja se säästää paljon bensan kulutuksessa. nasta renkaissa painaa nastat, ja ne kuluttuvat bensaa. kokeilepa ajella polkupyörällä, jossa kumeissa on nastat, se tuntuu jaloissa, ja vie paljon jalka voimia, se asia on kokeiltu, ja tiedetään.sama juttu on nastarenkaissa.

16

1564

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mämmi

Kyllä.

• arvuuttaja ari

niin kumpihan on parempi. pienempi bensan kulutus vai parempi pito. eli turvallisuus? vaikea valinta

• LähesPätevä

ei kitkarenkaalla ole aina huonompi pito kuin nastalla. se riippuu alustasta. uudella lumella ne on yhtä hyviä, taikka kitka parempi. Jäällä toki nastat ovat paremmat. Mutta jos sladittaa joka mutkan kahva edellä, kannattaa ajaa kitkoilla. Ei putoile nastat tielle, eikä kuulu ropinaa kun renkaat sutii. Nastarenkaat ei myöskään tykkää käsijarrukäännöksistä.

• Hammun
        LähesPätevä kirjoitti:

ei kitkarenkaalla ole aina huonompi pito kuin nastalla. se riippuu alustasta. uudella lumella ne on yhtä hyviä, taikka kitka parempi. Jäällä toki nastat ovat paremmat. Mutta jos sladittaa joka mutkan kahva edellä, kannattaa ajaa kitkoilla. Ei putoile nastat tielle, eikä kuulu ropinaa kun renkaat sutii. Nastarenkaat ei myöskään tykkää käsijarrukäännöksistä.

Vain todellinen teiniamis voi kirjoittaa noin typeriä mielipiteitä. Normaaliliikenteessä ei suditella eikä tehdä käsijarrukäännöksiä. Nastat ovat yleisrenkaina aina turvallisemmat, kitkat eivät sovi esim. Etelä-Suomen teille.

• kitkailija

Olen käyttänyt kitkoja vuodesta 1994 ja ollut tyytyväinen, sekä pysynyt tiellä. Pari vuotta sitten tosin tössäytin mökkitiellä penkkaan appiukon vanhoilla nastoilla, mutta silloin oli niin märkä jääkeli että kitkatkaan eivät olisi auttaneet. Nastoilla tosin ajoin muistaakseni yhden talven kauemmin kuin kitkoilla, mutta täällä etelässä ja pääosin nurkka-ajossa kaupungissa kitkat ovat sen verran mukavammat että ei kaduta.

• magix

se on ihmisten oma asia kummilla renkailla ajaa..itse olen sitä mieltä et kitkanastat on parhaat..kitkat on hyvät lumella mutta kun tien/lumen pinta on jäässä ei kitka pure ollenkaan sillä kitkauriin ei pääse lunta millä kitkakuviot taasen ohjaa autoa..ei nastoillakaan mustalla jäällä paljon sananvaltaa ole mutta puree silti nasta auton painon verran jäähän ja antaa vähän ohjattavuutta siihen suuntaan mihkä autoa yritetään...

• Kalliiksi

Kitkojen kumihan kovettuu ajan myötä ja rengas menettää merkittävästi pitoaan, ajettiin niillä ympärivuotisesti tai ei. Nastarenkaissa sentään on ne nastat, vaikka kumi kovettuisikin.

• paljon ajava

Kitkarenkaat on aivan käyvät pitonsa puolesta.
      Ainoa miinus on se että varsinkin painavissa autoissa kitkarenkaaan ominaisuudet on huonot paljaalla asfaltilla.
      Itse petyin Nokian SRi 195/65-R15 renkaisiin. Volvo 960 oli suorastaan vaarallinen ajettava asfaltilla maantienopeuksilla.
      Onneksi rengaskauppias vaihtoi Contin kakkoset nastoilla autooni, ne on renkaat.

• heeeeeeeeeee

ei ooo vitunkaan merkitystä onko kitka vai nasta

• tätä on

Nastat vaikka tätä on kysytty aikaisemminkin, ja tiedän että moni on toista mieltä.

Nastat jos on kovin jäätynyttä.

• kyllä vain, jos on jäinen keli, niin nastat on parempi olla.

• Talvisäilytettyyn autoon

Mielestäni kitkat ovat ehdottomasti parhaat silloin, kun autoa seisotetaan koko talven tallissa visusti piilossa katseilta. Muuten kitkat ei sovellu edes verkonpainoksi. Mietippäs vielä sanomaasi. Jos niissä jossain kitkateissa on todellakin sitä pitoa mitä te kitkatit mututiedolla väitätte, niin eikös se juuri sitä vastusta lisääkkin. Jos kitkatit tarttuvat kitkansa ansiosta liiman lailla tiehen kiinni, niin sehän vasta vastusta lisääkin. Ristiriitaista, mutta näinhän se mututieto juuri onkin.

• vedä henkeä välillä

että silleen...

• terve! olen saanut paljon tietoa kaverilta, niin kitka renkaista, kuin nastarenkaistakin. kyllä se niin on että nastarenkaat ovat parhaat, ja pitävämmät, kuin mitä kitkarenkaat.

• Ronaldinho83

Taitaa olla auton tehoista kiinni, mikäli ei jaksa nastarenkaita pyöritellä. Onhan se sanomattakin selvää että nastarenkaissa kitkakerroin on kitkarengasta parempi. Eikös se kuitenkin ole talvirenkaan tarkoitus, että jarrutusmatka lyhenee lumella ja jäätiköllä? Jos talvella järkeilee minimaalista bensankulujen kohoamista, niin on hieman yläkerran purut päässeet kastumaan... Oma ja muiden turvallisuus ennen kaikkea!

• sellasella polkupyörällä

jossa on kitkarenkaat? Etpä taida olla, ku ei fillariin myydä kitkarenkaita!!!

Kyllähän mäkin ajan kesärenkailla mielummin kesällä. On se taloudellisempaa ja pitävämpää ku mitä talvirenkailla rapsuttaminen.

Talvella se nyt on bensan kulutuksen kannalta aivan sama onko kitkat vai nastat jos vaan molemmat puree tiehen kiinni.

Ja kukin käyttää renkaita mieltymystensä mukaan. Itse luotan nastoihin eräästä omakohtaisesta kitkarengaskoeajosta johtuen, mutta monet tykkää ajella kitkoilla ja ajakoon vaan jos tykkää :)

Eikä taatusti oo bensankulutuksessa eroa oli siinä renkaassa parin gramman nastoja tai ei. Huonot tulpat ja ilmansuodatinkin vaikuttaa enemmän bensankulutukseen, samoin moottorin lämmitys talvella säästää koko talven kulutuserot nastan ja kitkan välillä!

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5490
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2407
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      255
      1675
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1657
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1497
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1195
    8. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      327
      1195
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      334
      1190
    10. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      10
      1187
    Aihe