Vastatkaa te, joilla lapinkoirista kokemusta.
Koira tulisi meille maalaistaloon. Saisi vähän osallistua karjahommiin. Ainakin olla navetalla mukana jos mahdollista vähän ehkä joskus husia lehmiä loitommaksi isännän huoltaessa karsinoita tms.
Lenkkiseuraksi emännälle. Sekä kaikista tärkein: että tulisi juttuun perheen pikkulapsen mahdollisesti myöhemmin tulevien sisarusten kanssa.
Pääosin saisi yöpyä ulkotarhassa/talon alakerrassa olevassa pannuhuoneessa ja päivisin tietysti isännän mukana pihalla vapaasti.
Miltä kuulostaa ? Luonnekuvauksen mukaan voisi kuvitella että suomenlapinkoira istuisi tähän kuvioon hyvin, mutta miltä tämä kokeneista lapinkoiran omistajista kuulostaa ?
Sopisko lapinkoira
8
1212
Vastaukset
- vain
Myös samojedinkoira ja eurasier ovat ko. elämäntapaan sopivia.
TUrkin hoidosta pitää kaikilla ko. koirilla pitää erityisen hyvä huoli.
Ja hiljakseen opettaa ulkotarhaan ja yksin yöpymiseen.- ap.
...tuota, että kuinka määrittelet tuon "hiljakseen" opettamisen ulkotarhaan ja yksinyöpymiseen.
Aiemmin meillä on ollut koirat tosi pitkäänkin perheen kanssa sisällä ja siirtyneet ulkoeläjiksi vasta sitten kun ovat itse siihen mielenkiintoaan osoittaneet/jotenkin se on vaan mennyt luontojaan.
Nyt kyllä haluttais tehdä koirasta ulkoeläjä mahd. pian. Onko kokemusta että milloin siihen voisi alkaa esim. iän puolesta ehkä siirtymään tms. ? - näin..
ap. kirjoitti:
...tuota, että kuinka määrittelet tuon "hiljakseen" opettamisen ulkotarhaan ja yksinyöpymiseen.
Aiemmin meillä on ollut koirat tosi pitkäänkin perheen kanssa sisällä ja siirtyneet ulkoeläjiksi vasta sitten kun ovat itse siihen mielenkiintoaan osoittaneet/jotenkin se on vaan mennyt luontojaan.
Nyt kyllä haluttais tehdä koirasta ulkoeläjä mahd. pian. Onko kokemusta että milloin siihen voisi alkaa esim. iän puolesta ehkä siirtymään tms. ?Meillä lapinporokoira. pentu tuli taloon pian luovutusiän jälkeen ja parin päivän olohuoneliruttelun jälkeen laitettiin jo tarhaan. Leluja tarha täyteen, vällyjä koppiin ja ihan hyvin sopeutui. Allergian vuoksi ei oleile sisällä, mutta joskus päästetään pikaisesti käymään. Turkki on paksu ja tuuhea ulkoilmaelämästä (näyttelyissä kehuttu) ja jos oikein kovat pakkaset tulee, pääsee saunaan. Ei ole valitettavasti oppinut sisäsiistiksi näillä menetelmillä, mutta ei ole tarpeenkaan.
teillä vielä hieno tilanne, että saa juosta pihalla vapaasti. meillä kuitenkin sen verran lähellä taajamaa, että lenkillä käydään erikseen. Joskus retkeillään porukalla metsässä ja koira vapaana. - näin..
ap. kirjoitti:
Nyt kyllä haluttais tehdä koirasta ulkoeläjä mahd. pian. Onko kokemusta että milloin siihen voisi alkaa esim. iän puolesta ehkä siirtymään tms. ?Valitsimme lapinporokoiran sen vuoksi, ettei turkkia tarvitse hoitaa. Mitä joskus karvanlähtöaikana harjataan suurimpia tupsuja pois. Mielestämme muuten aika paljon samat ominaisuudet kuin lapinkoiralla. kiltti, tottelevainen (narttu), oppii hyvin, pärjää lasten kanssa, tykkää touhuta, ei rähise vieraille, pärjää ulkona, eikä hauku ihan joka lehteä (kuten pystykorvat).
- SARI JA HIRVIKOIRA DORIS
KUULOSTAA HYVÄLTÄ PAIKALTA KOIRAN KANNALTA KAIKKEA HYVÄÄ!
- kuulostaa
unalmalta koiralle! Myös bordercollie sopisi hyvin kuvaukseesi... Paimentaa mielellään....
- Luu
Alku kuulosti hyvältä, mutta jatko pisti vähän miettimään. Ulkotarhassa oleminen onnistuu kyllä, kun koira siihen opetetaan, mutta ihan pienelle pennulle se ei ole paras mahdollinen paikka. Miksi koira pitäisi sulkea pannuhuoneeseen? Ne pannuhuoneet, joissa itse olen käynyt ovat olleet pieniä ja varmasti koiralle ahdistavia jo lämpötilankin suhteen, turvallisuudesta puhumattamaan. Miksi pentu ei saisi olla kanssanne öitä sisällä?
Muuten lapinkoira varmaan sopisi oikein hyvin maatilallenne "jokapaikanhöyläksi". - Suomenlapinkoirafani
Just mitä kirjotit, Vastaa just tosi hyvin lapinkoiraan.
SUOSITTELEN!
--Suomenlapinkoirafani
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742922
- 642773
- 681812
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171659- 241647
- 201590
- 191508
- 481287
- 381263
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91249