Niinpä, miltä tuntuu teistä, kun lähiomainen kuolee..Tai vaikka ystävä. Minulla tuossa kuoli äskettäin toinen vanhemmistani ja kaikenlaisia "puolipöhköjä" juttuja sitä tulee nyt mieleen..Vaikkapa joku viesti puhelimessa..Poistanko sen, vai jättäisinkö ikäänkuin muistoksi vaikkapa vielä hetkiseksi.
Sitten on tietty niitä vakiojuttuja, että tulikohan sanottua kaikki asiat, mistä olis pitänyt puhua, kun kerran ei yllätyksenä tämä meidän perheelle siis tullut.
No tälläista tällä kertaa teiltä utelen.
Miltä tuntuu
29
1451
Vastaukset
Kaikkia muistoja ei kannatakaan heti hävittää, anna vaan olla viestin vielä muistona. Surutyön tekeminen vaatii aikansa ja kyllä niitä tulee vaikka minkälaisia ajatuksia mieleen, saattaa tulla jopa itsesyytöksiä, mutta ne menevät aikanaan ohi. Mun isäni kuoli kymmenkunta vuotta sitten vuotta sitten ihan seisovilta jaloilta, ei mitään ennakkoaavistuksia ollut lähdöstään. Shokkihan se oli tietenkin meille omaisille, mutta toisaalta hän lähti niin äkkiä ettei kauan joutunut kärsimään viimeisenä hetkenään.
- Jermuxi tms.
Ei ainakaan heti tullut mieleen alkaa "paikkoja" siivoileen, mutta kaikenlaista sellaista pöhköäkin tulee joka päivä mieleen.
Olet varmaan oikeassa, että reilusti yhdellä kertaa tapahtuva lähtö on jotenkin helpompi ilman tuskia...
Mutta ehkä toisaalta sitten ehtii asioita järjestellä etukäteen ja jutella selväksi mahdolliset ongelmajutut, niinkuin meillä kävi, mutta hintana oli juuri ne kovat tuskat sitten pitkään... Jermuxi tms. kirjoitti:
Ei ainakaan heti tullut mieleen alkaa "paikkoja" siivoileen, mutta kaikenlaista sellaista pöhköäkin tulee joka päivä mieleen.
Olet varmaan oikeassa, että reilusti yhdellä kertaa tapahtuva lähtö on jotenkin helpompi ilman tuskia...
Mutta ehkä toisaalta sitten ehtii asioita järjestellä etukäteen ja jutella selväksi mahdolliset ongelmajutut, niinkuin meillä kävi, mutta hintana oli juuri ne kovat tuskat sitten pitkään...on ennalta aavistettavissa, niin varmaan paremmin ehtiin jutella asiat selviksi, ehkä silloin mielikin on levollisempi. Ja onneksi on muistot, niihin on mukava sukeltaa sitten kun pahin kaaos surussa on voitettu. Tsemppiä sinulle.
- -NK-
Vaikka tiedämmekin, että jokainen tänne syntynyt myös täältä lähtee, niin silti se aina koskettaa.
Mitä lähempää, sen varmemmin.
Sinä vuonna, kun lähti, sekä sisareni, että nuorimman
poikani esikoinen, poika joka eli vain kuukauden, koville otti.
Nyt jo kykenen sisareni kuvia katselemaan ilman, että itku aina tulisi, mutta tuota valkoisiin kapaloihin käärityä enkelikasvoista pienokaisen kuvaa en vieläkään ilman kyyneleitä saata katsoa.
Osaanottoni suuruusi.- Jermuxi tms.
ja siten miettii niitä, jotka kohtaavat esim. onnettomuuden takia tilanteen, jossa useampi menehtyy samalla kertaa. Voimia sinulle ja taisin saada voimia juuri itsellenikin. Kiitos sinulle.
- kahjovaakutin
saatettu ja kannettu, sekä lähiomaisia että hyviä ystäviä. Aina sama yksinäisyyden tunne. Ajattelen niin että vanhempien ”kuuluu” lähteä ennen lapsiaan, ei toisin päin. Teot kertovat yhtä paljon ja enemmänkin kuin sanat, vaikka varmasti monikin ajattelee että paljon jäi sanomatta. Ehkä ei niitä ei tarvinnutkaan sanoa. Jos tuntuu mukavalta säilyttää jotain muistoja, niin miksi et niin tekisi, ei se ole keneltäkään pois.
- Jermuxi tms.
Se nyt vaan tälleen alkuun tuntuu niin pöhköltä, että säilyttäiskö viestin vai ei..Tottakai sen siinä antaa olla, mutta sellaisia tuntuu nyt vaan tulevan mieleen ja se on kyllä aikaslailla uutta. Sanotaanko, että päättämättömyys on helpompi tie, vaikkei sitä uskoisi..No tästä tää menee eteenpäin. Voimia sinullekkin Kahjotin.. :)
Kato, laitoin sulle hymistyksen... - 180 astetta
Jermuxi tms. kirjoitti:
Se nyt vaan tälleen alkuun tuntuu niin pöhköltä, että säilyttäiskö viestin vai ei..Tottakai sen siinä antaa olla, mutta sellaisia tuntuu nyt vaan tulevan mieleen ja se on kyllä aikaslailla uutta. Sanotaanko, että päättämättömyys on helpompi tie, vaikkei sitä uskoisi..No tästä tää menee eteenpäin. Voimia sinullekkin Kahjotin.. :)
Kato, laitoin sulle hymistyksen...Unikakkiainen yks kärta päiväettonella ilmestys mull.
Lakka raivoamast jermuxill tai saat isän kälestä se huusi kuplatte ottasa.
Silti pikkupojjaasta aste oon miästen puolella saunasa käynny.
Ei noi mitään pöhköjä juttuja ole..Kyllä se vaan on niin,että vanhemmat kun ovat tärkeitä,niin heidän poismenonsa on sellaisen suuren aukon jättävä tapahtuma.
Minä en raaskinut edes äidin lääkereseptiä heittää menemään, ja kaikki hänelle annetut äitienpäiväkortit minä otin talteen..
Osan kaikista talteen laittamista asioista olen jo pystynyt laittamaan pois,mutta en kaikkea..Tuskimpa niitä koskaan hävitänkään..
Ajan myötä onneksi vähän helpottaa..Sen jälkeen voi muistella sitten niitä kaikkia yhteisiä hetkiä mitä oli..- Jermuxi tms.
että ajan myötä sitten ajattelee noitten asioiden ja tavararoiden painoarvon ja muistot uudelleen.
- Kuunkulkija-
tuo Eeki M:n numero joka taas tänään sattui silmään. Tuntuu jotenkin epätodelliselta tuokin poismeno. Ei oikein tiedä poistaisiko sen vai ei. Odotanko Eekiltä puhelua vielä? Taidan jättää sen kuitenkin paikoilleen.
Kun faija kuoli muutamia vuosia sitten ei meinannut millään uskoa ettei nähdä enää. Ymmärrän fiilarisi. Sopeutuminen poismenoihin kestää kauan. Hyvät muistot vielä kauemmin.- Jermuxi tms.
Sama asia minullakin käväisi mielessä...Ihan kuin jotenkin kiirehtisin jotain, jos poistan numeroita, joista kukaan ei soita...Hassuja juttuja sinänsä.
- JudgeCooper
Surut surraan pois suremalla. Itse en juurikaan muistoesineitä ole edesmenneistä läheisistäni keräillyt. Enkä sanomatta jättämisiä miettinyt. Hyvät on muistot siitä huolimatta jäänyt. Minä kun eppäilen, ettei se vainaa juurikaan välitä.
- Jermuxi tms.
on kyllä jääneet tänne elossaoleville ja poistunut on toivottavasti nyt jossain hienossa paikassa.
- Synnove.Pullo
että minusta tuntuu edelleenkin niin pahalta omat menetykseni etten pysty niistä puhumaan asiallisesti.
Kunnioitan suruasi olemalla sanomatta mitään.- Jermuxi tms.
Asia on erittäinkin reilusti sanottu näin. Voimia sinnekkinpäin
jäänyt jotain mukavaa muistelemista kun vanhempani ja isäpuoleni kuolivat, mutta kun ei jäänyt. Jäi pelkkää katkeruutta ja vihaa.
- JudgeCooper
Ei ne vainaat välitä katkeruudestakaan.
JudgeCooper kirjoitti:
Ei ne vainaat välitä katkeruudestakaan.
mutta minä se olen jolle jäi luu käteen kaikesta p... Ja minä joudun elämään lopun aikani kaikkien niiden muistojen keskellä.
- Jermuxi tms.
mutta ehkäpä jonain päivänä pystyt tyhjentämään sen raskaan repun tuosta ikävästä sisällöstä ja voit todeta itsellesi ääneen: "Se on ohi ja se ei ollut minun vikani."
- mayanna
Tyhjältä.
Riippuu vähän siitä, miten läheinen poisnukkunut oli ja miten siihen ehtii/voi valmistautua. Isänpäivänä poisnukkunut tätini ei ollut minulle kovin läheinen, mutta kuoleman ja hautajaisten välinen aika on aina sellaista aikaa, jolloin määrättyjä asioita tulee miettineeksi enemmän kuin tavallisesti. Tämän ko. tädin kohdalla hautajaisissa varmasti minulle suurempaa tuskaa tuottaa muiden läheisten ikävän näkeminen. Näin kaukaisempana sitä enemmänkin 'saa' sellaisen tukijan roolin.
Erään ystäväni äkillinen kuolema, kun olimme kolmekymppisiä, sai pintaan monenlaisia tunteita. Päässä risteili miksi-kysymyksiä ja kapinaa epäoikeudenmukaiselta tuntunutta vastaan. Muistan 'haudanneeni' osan itsestäni ystäväni kanssa, palan yhdessä vietettyä nuoruutta. Jäi ikuinen ikävä.
Aina jää jotain sanomatta, mutta jostain syystä uskon, että kuolleet ovat ympärillämme jonkinlaisina henkinä ja aistivat/tietävät ajatuksemme.- Jermuxi tms.
on varmaan tulleet kaikille joskus...Tuntee nolostuvansa, kun ei tunnukkaan miltään tänään...Eikös sen olisi pitänyt tuntua pahemmalta..Miksi ei tunnu miltään..Tässä yhtenä aamuna koin sellaisen tunteen itsekin ja arvelin, etteikö sitä sitten oltukaan riittävän läheisiä, kun ei "tunnu" miltään tänä aamuna..Mutta sitten taas tuli paljonkin kaikkea juttua mieleen. Silleen se tuntuu heittelevän.
Tiedän mitkä on tunteesi tällä hetkellä. Lopullinen ero tuntuu haikealta ja ikävän tunne valtaa mielen. Jaksamista sinulle.
Omat vanhempani ovat kuolleet jo kauan kauan sitten. Olin 18-vuotias kun isäni kuoli leukemiaan. Se oli vaikeaa aikaa. Olin isän tyttö. Paljon jäi sanomatta. Olin just selvinnyt murrosiän kourista mutta paljon hyviä muistoja jäi. Äitini poistui noin kymmenen vuotta isäni jälkeen. Häntä ehdin vielä hemmotella ja korvata siten omat murrosiän kiukkuni.
Itsekseni olen miettinyt minkälaiset muistot olen omille lapsille jättänyt. Paljon kyllä tekisin toisin jos saisin palata ajassa taaksepäin.- Jermuxi tms.
En tiedä sitten, onnistuisiko se sen paremmin, jos voisi asioita korjailla ja muutella jälkikäteen...Mitäs menisi sitten toisella tapaa vinoon...Vaikea sanoa.
Jos haluaa tehdä hyviä muistoja jälkipolville, niin kai se kannattaa aloittaa vaikka tänään. Jokainen muistaa niitä hyviä asioita paremmin, kuin ikäviä..."Aika kultaa muistot"- efekti.
- Masse setä
Miksi kysyt sellaista, jonka kaikki ovat jo kokeneety
- Jermuxi tms.
Koska minä en ollut kokenut tätä aiemmin tässä muodossaan ja halusin tietää, onko nää jutut samanlaisia ihmisten mielissä. Sen takia kyselen tällaista.
- yopollo
ja osa tuttavistakin on ehtinyt kuolla, vanhemmat kohta kaksi vuosikymmentä sitten, he keskivertoa ajatellen tuon kaksi vuosikymmentä liian varhain. Paljon on heitä tullut mietittyä, ja huomannut että tietyllä tapaa ihminen itsenäistyy kokonaan vasta vanhempiensa kuoltua, vaikka kuinka on sitä ennen muka omassa taloudessa asunut ja elänyt.
Mikä etiäinen lie minulle kuiskannut kun aikoinaan piti ajaa oikein aikuisiällä ajokortti ja hankkia kottero alle jotta pääsi paremmin yli sadan kilometrin päästä vanhempiensa luona käymään, mutta runsaan vuoden kuluttua siitä molemmat olivat jo kuolleet. Sen verran harmittavasti ajoitus muussa meni pieleen etteivät ehtineet nähdä minun seuraavaa sukupolveani, veli toki oli heille hommannut lapsenlapsia jo aiemmin ja hän asuikin paljon heitä lähempänä. Muodollisesti olin siis itsenäisempi, jättänyt juureni kauemmas, mutta vasta vanhempien kuolema täydellisti tuon itsenäisyyden. Tasavertainen heidän kanssaan olen vasta sitten kun minä vuorostani olen kaatunut samaan monttuun ja liittynyt siten esi-isien joukkoon.
Kaipuuta tai ikävää en voi sanoa kokeneeni, vain osoitteetonta vihaa siitä että heidän elämänsä päättyi voimiin ja mahdollisuuksiin nähden liian varhain. He olisivat ansainneet paremman kohtalon.- Jermuxi tms.
Niinpä, sitäkin toisaalta tuntee, kun kaikki asiat hoitopuolella kokeiltiin ja tauti vei voiton. Henkilökunta toimi ystävällisesti ja auttavaisesti ja heille siitä kiitos.
Mutta kenelle minä sitten raivostuisin...Olen ehkäpä vain pettynyt, ettei mikään konsti auttanut.
- ossipessi
Pahalta ja ahdistavalta tuntuu useinmiten.
Erittäin läheisen mummoni kuollessa 1970-luvulla oli esikoisemme juuri syntynyt ja ristiäiset ja hautajaiset menivät melkein yksiyhteen, joten suru ja ilo olivat niin lähekkäin, etten osaa oiken muistaa itse hautajaisia, enkä myös lapsemme ristiäsiä.
Muistan ajan, kun mummoni oli pitkään kipeä ja hän jo itse halusi pois täältä, mutta kivun lievityksestä ei silloin puhuttu mitään, hän sairasti useamman vuoden, se oli ahdistavaa.
Muistoina on joitakin valokuvia ja kirjeitä ja kortteja ja hyviä ajatuksia, mutta myös kauheiden kipujen ajat.
Isäni kuolessa taas toinen lapsemme oli jo parin vuoden ikäinen ja epäilimme jo noin vuoden verran isäni olevan vakavasti sairas, mutta hän kielsi sen. Tiesimme pari kuukautta ennen, että hän poistuu tästä elämästä. Mutta hän ei halunnut puhua koko asiasta, ei edes viimeisen parin viikon aikana jonka hän vietti sairaalassa tietäen kuolevansa. Ei siihen voinut pakottaa.
Muistoina kirjoja, kirjoituksia, valokuvia, tavaroita, joita en olisi edes halunnut ja nyt yritän päästä pikkuhiljaa niistä eroon ja valitettavasti hieman ehkä ristiriitaisia tunteita...?
Sisarukseni kuolessa muutama vuosi sitten; Epätoivoa, Raivoa, Vihaa, jopa häntä kohtaan, kaikkea mahdollista ja en ole päässyt siitä vieläkään irti(ei ollut itsemurha). Muistoina paljon eri materiaa, paljon enemmän kuin mummomoltani tai isältäni, mutta ennenkaikkea
ihanat sisaruksenlapset ja sisaruksenlapsen lapsi, joka oli jo tulossa hänen kuollessaan, mutta tieto siitä ei saavuttanut sisarustani hänen eläissään, valitettavasti.
Summasummarum olen omassa elmässäni joutunut toteamaan, että hlö poistuessaan tuo uutta elävää tilalle, mahdollisesti, mutta ei konkreettisia muistojakaan kannata heittää pois, koska niitä nämä uudet hlöt sitten kyselevät ja on mukava näyttää, että tässä on sun isoisomummo, isoisä. täti, jne...
Tämä pitkä kertomus ja kaikkeen ei riittänyt edes aikaa kirjoittaa...
Jaksamista Jermu Sinulle, elämä on monenmuotoista.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.843038- 651108
Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.2231045Tosiaankin, jos julkaisette täällä henkilötietoja
Minkäänlaisia, se on poliisiasia. VPN, proxy- tai julkinen yhteys ei salaa mitään. Poliisi pystyy jäljittämään ja saamaa86917Bachelor-Joonas tapasi Monican isän - "Appiukko" antoi koulutusta vävypojalle - Katso kuvat tästä!
Joonas ja Monica ovat pitäneet yhtä Bachelor Suomi -kuvausten jälkeen. Tämä todistaa, että tosi-tv:ssä voi syntyä rakkau4885- 34860
Gallup: Mitä mieltä olet uudesta Putous-kaudesta: hyvä, keskinkertainen, huono?
Putous on saanut kuraa niskaan mm. kaksimielisistä jutuista. Ohjelma on lasten suosikki ja lapset toistelevat hokemia ti39859- 52836
- 43825
- 41798