Rehellisyys on vaikea laji

Palstalaiset kaikki varmasti tietävät ja tunnustavat vt-seuran ’nihkeän’ politiikan luopioitaan kohtaan. Vt-seura itse osaa parjata luopioita monellakin eri tavalla. Täällä Suomessakin konventissa on osattu rinnastaa jehovantodistajuudesta luopuneita Sodoman homoraiskaajiin. No, se on vt-seuran linja ja se ei siitä miksikään muutu ennen kuin joku virallisempi taho asiasta kiinnostuu. Me luopiot olemme vt-seuralle se kaikkein pelottavin asia maailmassa ja se haluaa vaijentaa meidät lähes hinnalla millä hyvänsä.

Selvin vaijentajahan on luonnollisesti se, että jehovantodistajia on kielletty tai kuuntelemasta, ei pelkästään luopioita, vaan kaikkia entisiä todistajia. Ajatteleva ihminen ymmärtää sen olevan fundamentalismiin taipuvaisen uskonnollisen järjestön hätähuuto ja raukkamainen tapa pitää valheet tosina jäsenistönsä käsityksissä. Jos kyse olisi totuudesta, siitä voisi, ja siitä suorastaan vaadittaisiin päästä puhumaan valehtelijoiksi väitetyiden (tässä tapauksessa jehovantodistajuudesta luopuneiden) ihmisten kanssa.

Näin jehovantodistajuudesta luopuneena sitä tulee aika ajoin mietittyä, että olisi se sitten loistava juttu jos jehovantodistajat ymmärtäisivät luopuneiden kritiikin vt-seuraa kohtaan olevan jehovantodistajien parhaaksi tarkoitettu. Kysehän on kuitenkin usein vt-seuran epäinhimillisten opinkappaleiden kritisoimisesta, joilla ei ole raamatun välitöntä tukea, ja jotka aiheuttavat mielipahaa kautta linjan, sekä jehovantodistajissa että entisissä jehovantodistajissa. Se että jotkut entiset todistajat ovat niin kiinnostuneita entisistä uskonveljistään ja –sisaristaan ja näiden hyvinvoinnista, että uskaltavat heittäytyä luopioksi jopa julkisesti – tietäen miksi heidät sen jälkeen vt-seuran taholta luokitellaan - on mielestäni osoitus jostain täysin muusta kuin valehtelevista Sodoman homoraiskaajista.

Mutta niinhän se valitettavan useasti menee, että huonon sanoman tuoja lynkataan, vaikka sanoman tuojalla itsellään ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Luopioiden ’huono sanoma’ on huono siinä suhteessa, että se osoittaa jehovantodistajan siihen astisen maailmankuvan usein hyvin vääristyneeksi ja valheelliseksi. Se ei usein voi olla loukkaamatta henkilöä, joka on antanut tuolle vääristyneelle maailmankuvalleen hyvin suuren viipaleen elämästään. Se on sinänsä ymmärrettävää, ja siihen vt-seura pyrkiikin muokkaamalla jehovantodistajan mielikuvia ja kertomalla heille kuinka heidän tulee ajatella mistäkin asiasta – tässä tapauksessa entisistä todistajista.

Surullisinta tässä todellakin on se, että luopioiden perimmäinen tarkoitus on usein havahduttaa jehovantodistaja todellisuuteen valheellisesta elämästään, mutta se torjutaan, ja hyvää tarkoittava luopio saatetaan 'kirota alimpaan kadotukseen’.

Rehellisyys on vaikea laji, varsinkin jehovantodistajuudessa.

22

970

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hirvas

sillä nimitys "luopio" on VT seuran antama nimitys. Huomatkaa! Se ei ole Jeesuksen eikä Jumalan antama nimi.

Väärän uskonnon jättäminen on Raamatun sanan mukainen teko, niin pitääkin tehdä, jos mieli pelastua.

Ilmeisesti JT-seuran luopio nimittely on eräänlaista huomion kääntämistä muualle. Se muistuttaa politiikkaa, jossa esille nostetaan näkyvästi ja voimakkaasti sivuseikka, jonka tarkoitus on himmentää ihmisten silmissä ITSE PÄÄASIA.

JT seuran pelko on se, että sen jäsenet ennen pitkää huomaavat ihmisjärkeilyn opit, ja lähtevät pois VT-seurasta. Minusta on täysin selvää, ettei Jumalan sana opeta sellaisia asioita, mitä ihmisille luetetaan Vartiotorni-lehdistä. Ne kirjoitukset ovat valmiiksi ajateltuja Brooklynissä, eikä niitä saa kritisoida. Sinä et saa ITSE edes ajatella! Kirjoitukset ovat VT-seuran "omaa totuutta"

Jumalan sana, jonka jokainen voi lukea ITSE SUORAAN RAAMATUSTA, on ainoa totuus joka pelastaa. Ihmisopit vievät varmaan tuhoon, sillä Raamattu sanoo:

Gal. 1:8
      Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

Tämä pyhää Jumalan sanaa ja totuutta Raamatusta.

• L-ä-h-i-m-m-ä-i-n-e-n

Hirvas kirjoitti:>>ihmisjärkeilyn opit>> kuka harrastaa tuollaisia oppeja? Eivätkö juuri ne jotka vääristelevät raamattua opettamalla: Kolminaisuutta, Helvettiä, sielun kuolemattomuutta ym.

• EPA44

Olet oikeassa. Kiitos siitä.

• opit.
        L-ä-h-i-m-m-ä-i-n-e-n kirjoitti:

Hirvas kirjoitti:>>ihmisjärkeilyn opit>> kuka harrastaa tuollaisia oppeja? Eivätkö juuri ne jotka vääristelevät raamattua opettamalla: Kolminaisuutta, Helvettiä, sielun kuolemattomuutta ym.

Eivätkö sitten 607 oppi, 1914oppi, ennustukset ja verioppi ole törkeässä ristiriidassa raamatun kanssa? Kuka niitä opettaa? JT!! Joten aivan turha syytellä toisia. Jehovan todistajien väärät opit ovat niin suuria mokia ettei niitä voi unohtaa.

• hirvas
        L-ä-h-i-m-m-ä-i-n-e-n kirjoitti:

mutta sekin on Brooklynin järkeilyjä. Sitäpaitsi vain Jeesus pelastaa, joten usko Häneen. Se on ainoa nimi taivaan alla, jossa on kaikkien pelastus.

En viitsi kinata jatkuvasti sellaisten kanssa, jotka eivät usko Jeesukseen.

• kun itse erosit?

olet niin tietoinen asioista etten yhtään ihmettele jos vaikka olet entinen Vt-seuran jäsen.

• koo.koo
        hirvas kirjoitti:

mutta sekin on Brooklynin järkeilyjä. Sitäpaitsi vain Jeesus pelastaa, joten usko Häneen. Se on ainoa nimi taivaan alla, jossa on kaikkien pelastus.

En viitsi kinata jatkuvasti sellaisten kanssa, jotka eivät usko Jeesukseen.

Lainaus: " En viitsi kinata jatkuvasti sellaisten kanssa, jotka eivät usko Jeesukseen."

Mikset? Taidat tuntea sisimmässäsi, että Jeesus on kuin onkin pelkkä Paavalin -tai jonkun muun veijarin- kehittämä satuolento.Ei ko. satuolentoon olekkaan mitään syytä uskoa. Tietenkin jos nyt välttämättä haluaa, niin mikäs siinä. Uskotaanhan sitä joulupukkiinkin.

• hirvas
        koo.koo kirjoitti:

Lainaus: " En viitsi kinata jatkuvasti sellaisten kanssa, jotka eivät usko Jeesukseen."

Mikset? Taidat tuntea sisimmässäsi, että Jeesus on kuin onkin pelkkä Paavalin -tai jonkun muun veijarin- kehittämä satuolento.Ei ko. satuolentoon olekkaan mitään syytä uskoa. Tietenkin jos nyt välttämättä haluaa, niin mikäs siinä. Uskotaanhan sitä joulupukkiinkin.

sinä saat uskoa ihan vapaasti mihin haluat. Se on sinun oma vapaapehtoinen valintasi.

• hirvas
        kun itse erosit? kirjoitti:

olet niin tietoinen asioista etten yhtään ihmettele jos vaikka olet entinen Vt-seuran jäsen.

touhuja pitkät ajat, joten kyllä sen kiemurat ovat tulleet tutuksi.

• koo.koo
        hirvas kirjoitti:

sinä saat uskoa ihan vapaasti mihin haluat. Se on sinun oma vapaapehtoinen valintasi.

Onneksi saan olla uskoa tai olla uskomatta satuihin ja mielikuvitusolentoihin. Minä pelastun (En tiedä, mistä. Kenties luukadosta) uskomalla piimätölkkiin.

• Lisäksi
        koo.koo kirjoitti:

... Joulupukki ole olemassa;
        Siitähän on TV;ssa ollut iso Dokumenttiohjelmakin jokin aika sitten:
        piispa
        Nikolauksen kullatut pyhäinjäännökset ovat Italiassa vieläkin;
        Tämä setä muistetaan vieläkin siitä, että hän kävi kiinni Piispa Areioksen pilliin Nikean konsiilin loppugaalassa, ja siitä hengellistynyt Areios mottasi Joulusedän nenän poskelle,
        Käykää katsomassa niitä pyhäinjäännöksiä, jos ette usko;

• Johanneksen_poika

>>Rehellisyys on vaikea laji, varsinkin jehovantodistajuudessa.

Näin se tuntuu olevan. Ja kumma kyllä, totuuden vääristelemiseen tietyissä tilanteissa jopa kannustetaan Vartiotorniseuran lehdissä.

Vartiotornissa 01.02.2007 on kirjoitus, jossa sanotaan sivulla 6 mm. näin:

"Valehtelu on aina totuudenvastaista puhetta, mutta kaikki totuudenvastainen puhe ei ole valehtelua."

Tuo lehti esittää totuuden vääristelemisen jotenkin hyväksyttävänä, kun se väittää jopa Jeesuksen antaneen paikkansapitämätöntä tietoa. Noilla väitteillä Vartiotorniseura hakee oikeutusta sen omalle valehtelulle ja vääristelylle. Tässä pieni lainaus:

"Jeesus ... keskusteli joidenkin ei-uskovien kanssa, jotka olivat kiinnostuneita hänen matkasuunnitelmistaan. He neuvoivat Jeesusta: ”Lähde täältä ja mene Juudeaan.” Mitä Jeesus vastasi? ”Menkää te ylös juhlaan (Jerusalemiin); minä en vielä mene ylös tähän juhlaan, koska minun aikani ei ole vielä täysin tullut”. Pian tämän jälkeen Jeesus kuitenkin meni Jerusalemissa pidettävään juhlaan. ... Jeesus kertoi vain osan totuudesta minimoidakseen itselleen tai seuraajilleen mahdollisesti koituvan vahingon."

Ilmeisesti Jehovan todistajien Suomen haaratoimistokin kertoo vain ”osatotuuksia” minimoidakseen mahdolliset ”vahingot”, joita se saattaa saada lakia rikkomalla. Onko tässä tapauksessa viranomaisille ja muille asianosaisille ”osatotuuksien” kertominen hyväksyttävää, kun on kyse Suomen lain noudattamisesta?

”Sallittua” valehtelua kutsutaan ”teokraattiseksi sodankäynniksi”. Tuo termi on siis Vartiotorniseuran itsensä kehittämä eikä "luopiopropagandaa". :)

Vartiotorni 15.6.1961 s. 285, 286
      LUKIJAIN KYSYMYKSIÄ
      Silloin tällöin saamme kirjeitä, joissa kysytään, oikeuttaisiko jokin tietty tilanne kristityn tekemään poikkeuksen totuuden puhumisen suhteen. Vastaukseksi näihin mainitsemme seuraavaa:
      Jumalan sana käskee: "Puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa." (Ef.4:25) Tämä käsky ei kuitenkaan merkitse sitä, että meidän tulisi puhua jokaiselle, joka meiltä jotakin kysyy, kaiken mitä hän haluaa tietää. Meidän täytyy sanoa totuus sille, joka on oikeutettu tietämään sen, mutta sille, jolla ei ole oikeutta tietää sitä, me voimme olla vastaamatta. Mutta me emme saa valehdella. …
      On olemassa kuitenkin yksi poikkeus, mikä kristityn soturin täytyy pitää aina mielessään. Kristuksen soturina hän osallistuu teokraattiseen sodankäyntiin ja hänen täytyy olla erittäin varovainen ollessaan tekemisissä Jumalan vihollisten kanssa. Niinpä Raamattu osoittaa, että Jumalan valtakunnan etujen suojelemiseksi on oikein kätkeä totuus Jumalan vihollisilta.

* * *

Jos tavalliset rivijäsenet lukevat em. lainauksen kaltaisia "kieroiludirektiivejä", he luonnollisesti alkavat omassa ajattelussaan soveltaa tuota ohjeistoa, onhan kyse hengellisestä ravinnosta, joka tulee suoraan "uskolliselta ja ymmärtäväiseltä orjalta".

• punnukset

Näit "oikeaksi2 kätkeä lainauksen loppuosan jossa oli selventävä esimerkki siitä mitä kappaleesa tarkoitetiin.

Noin, johanneksen.p:n kahdet punnukset käytössä taas.

Kolmekymmentä vuotta ja NYT yhtäkkiä tuo asia kääntyi näin. Todella uskottavaa.

• Kehiin
        punnukset kirjoitti:

Näit "oikeaksi2 kätkeä lainauksen loppuosan jossa oli selventävä esimerkki siitä mitä kappaleesa tarkoitetiin.

Noin, johanneksen.p:n kahdet punnukset käytössä taas.

Kolmekymmentä vuotta ja NYT yhtäkkiä tuo asia kääntyi näin. Todella uskottavaa.

Lainaisitko loppuosan sitten tänne niin ei jäisi kellekkään epäselväksi kirjoituksen tarkoitus.

• mainostanut

Elämänkertojen rehellisyyttä. Aika metka juttu, että ex sivulla jäi kiinni eräs henkilö valehtelusta kun alkoi maustamaan kokemaansa.

Episodista käyty keskuselu on toisella koneella joten tähän hätään ei dokumenttia anneta.

Sinulle todenperäisyyden takeena on kokemusten samankaltaisuus ja tietenkin lisäkannustimena se, että Jt. esitetään kielteisessä valossa.

Muunlainen esiintyminen katsotaan epäilyttäväksi.

• >>Olet mainostanut elämänkertojen rehellisyyttä.

Olen. Ja tulen mainostamaan vastakin. Olen myös tehnyt paljon muutakin elämässäni, jolla ei ole varsinaisesti avaukseni kanssa mitään tekemistä. Sehän ei teikäläistä haittaa, epäolennaisuuksiin takertuminen on mielekkäämpää. Siten saa totuuden sivummalle, sillä se on jehovantodistajuudessa inhottava pikku sivuseikka.

>>Aika metka juttu, että ex sivulla jäi kiinni eräs henkilö valehtelusta kun alkoi maustamaan kokemaansa.

Joka osoittaa enemmänkin sen, että netissä kusettamisesta jää kiinni. Ex-sivulla siis jäi valehtelusta kiinni, mikä olikaan ongelma? Ongelmahan olisi se, jos ei jäisi kiinni.

>>Episodista käyty keskuselu on toisella koneella joten tähän hätään ei dokumenttia anneta.

Minua ei lakkaa ihmetyttämästä teikäläisen yksittäisten tapausten hekumointi ja niillä itsellesi kaikkien entisten todistajien kokemusten valheellisiksi perustelu. Oletuksesi on enemmän kuin epätodennäköinen. Eipä sillä, epätoivoisia keinojahan ne ovat kaikki, jehovantodistajuuden puolustamiskeinot meinaan. Sinulla se menee vain muutamaa astetta epätoivoisemmaksi kuin yleensä ollaan totuttu.

>>Sinulle todenperäisyyden takeena on kokemusten samankaltaisuus ja tietenkin lisäkannustimena se, että Jt. esitetään kielteisessä valossa.

Kaveria vain keljuttaa kun ei ollut taaskaan antaa itse avaukseen yhtään mitään - ei y h t ä ä n mitään.

• laulat...
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Olet mainostanut elämänkertojen rehellisyyttä.

Olen. Ja tulen mainostamaan vastakin. Olen myös tehnyt paljon muutakin elämässäni, jolla ei ole varsinaisesti avaukseni kanssa mitään tekemistä. Sehän ei teikäläistä haittaa, epäolennaisuuksiin takertuminen on mielekkäämpää. Siten saa totuuden sivummalle, sillä se on jehovantodistajuudessa inhottava pikku sivuseikka.

>>Aika metka juttu, että ex sivulla jäi kiinni eräs henkilö valehtelusta kun alkoi maustamaan kokemaansa.

Joka osoittaa enemmänkin sen, että netissä kusettamisesta jää kiinni. Ex-sivulla siis jäi valehtelusta kiinni, mikä olikaan ongelma? Ongelmahan olisi se, jos ei jäisi kiinni.

>>Episodista käyty keskuselu on toisella koneella joten tähän hätään ei dokumenttia anneta.

Minua ei lakkaa ihmetyttämästä teikäläisen yksittäisten tapausten hekumointi ja niillä itsellesi kaikkien entisten todistajien kokemusten valheellisiksi perustelu. Oletuksesi on enemmän kuin epätodennäköinen. Eipä sillä, epätoivoisia keinojahan ne ovat kaikki, jehovantodistajuuden puolustamiskeinot meinaan. Sinulla se menee vain muutamaa astetta epätoivoisemmaksi kuin yleensä ollaan totuttu.

>>Sinulle todenperäisyyden takeena on kokemusten samankaltaisuus ja tietenkin lisäkannustimena se, että Jt. esitetään kielteisessä valossa.

Kaveria vain keljuttaa kun ei ollut taaskaan antaa itse avaukseen yhtään mitään - ei y h t ä ä n mitään.

Niin, kuka sitten sanoo onko yksittäistapauksista kyse. Sinä menet takuumieheksi? Tuokin yksittäistapaus uskalsi tehdä niin, vaikka suomen kokoisessa kunnassa kiinni jäämisen riski on huomattava. Kuinka sitten kun "kokemukset" ovat rajojen ulkopuolelta. Sinäkö takaat taas "laadun"?

Yksitäistapaukset ovat kummaa tavaraa. Jt:itä arvostellessa ne nousevat arvoon arvaamattomaan ja toisin päin ne menettävät merkityksensä.

Jos joku on joskus lahjoittanut osana salkkua muutaman kessuyhtiön osakkeen, yksittäistapauksena se on exälle erittäin miellyttävä ja ihana. Muussa tapauksessa marginaalista ja täysin mitätöntä.

Kahdet punnukset/kulkuset. Rehellisyys on vaikea laji...

• laulat... kirjoitti:

Niin, kuka sitten sanoo onko yksittäistapauksista kyse. Sinä menet takuumieheksi? Tuokin yksittäistapaus uskalsi tehdä niin, vaikka suomen kokoisessa kunnassa kiinni jäämisen riski on huomattava. Kuinka sitten kun "kokemukset" ovat rajojen ulkopuolelta. Sinäkö takaat taas "laadun"?

Yksitäistapaukset ovat kummaa tavaraa. Jt:itä arvostellessa ne nousevat arvoon arvaamattomaan ja toisin päin ne menettävät merkityksensä.

Jos joku on joskus lahjoittanut osana salkkua muutaman kessuyhtiön osakkeen, yksittäistapauksena se on exälle erittäin miellyttävä ja ihana. Muussa tapauksessa marginaalista ja täysin mitätöntä.

Kannaltasi on hävettävää, että et osaa lauleskella kuin omia laulujasi. Itse asia jää kerta kerran jälkeen kommentoimatta.

• välistä tulkittua.
        t-i-u-k-u kirjoitti:

Kannaltasi on hävettävää, että et osaa lauleskella kuin omia laulujasi. Itse asia jää kerta kerran jälkeen kommentoimatta.

Yrität kertoa, että se jää kommentoimatta toivomallasi tavalla. Huomaatko, että itse asiassa sinä juuri jankkaat samaa raitaa.

Jos ketju ei noudata sinun johdattelujasi, yrität mustamaalata keskustelua saadaksesi vedettyä huomion kiusallisista asioista.

Kuten nytkin siitä, että yksittäistapaukset tulisi huomioida vain Jt:itä mollatessa. Muuten ne tulee ohittaa olan kohautuksella.

• Markku_Meilo
        laulat... kirjoitti:

>>Jos joku on joskus lahjoittanut osana salkkua muutaman kessuyhtiön osakkeen, yksittäistapauksena se on exälle erittäin miellyttävä ja ihana. Muussa tapauksessa marginaalista ja täysin mitätöntä.

Heh, Vt-seura itse kritisoi katolista kirkkoa tupakkateollisuusyhteyksistään, sekä näkee tupakan kanssa työskentelyn erotusperusteena. Lisäksi Vt-seura on antanut ohjeen eettisestä sijoittamisesta, ohjeen, jota se ei itse noudata. Kyse on siis järjestäytyneen ohjeenantajan omasta toiminnasta. Sellaisen vertaaminen yksittäiseen henkilöön, joka ei edusta minkäänlaista järjestöä, on vähintäänkin epätoivoista.

>>Kahdet punnukset/kulkuset. Rehellisyys on vaikea laji...

Myös logiikka tuntuu olevan joillekin vaikeaa.

• välistä tulkittua. kirjoitti:

Yrität kertoa, että se jää kommentoimatta toivomallasi tavalla. Huomaatko, että itse asiassa sinä juuri jankkaat samaa raitaa.

Jos ketju ei noudata sinun johdattelujasi, yrität mustamaalata keskustelua saadaksesi vedettyä huomion kiusallisista asioista.

Kuten nytkin siitä, että yksittäistapaukset tulisi huomioida vain Jt:itä mollatessa. Muuten ne tulee ohittaa olan kohautuksella.

>>Yrität kertoa, että se jää kommentoimatta toivomallasi tavalla.

Näinhän siinä usein käy. Tosin asiasta keskustelua toivoisi enemmän kuin hiljaisuutta tai asian sivuun vetämistä.

>>Huomaatko, että itse asiassa sinä juuri jankkaat samaa raitaa.

Koska et ole ottanut käyttöösi tunnistettavaa nimimerkkiä, en voi tietää kuinka sinun levysi todellisuudessa jumittaa, mutta sen voin sanoa, että itse asiaan sinulla ei ole asiaa nyt eikä ymmärtääkseni ole ollut aikaisemminkaan.

>>Jos ketju ei noudata sinun johdattelujasi, yrität mustamaalata keskustelua saadaksesi vedettyä huomion kiusallisista asioista.

Olisi ehkä kannaltasi parempi opetella edes alkeellisemmat netiketin niksit, ennenkuin syytät sääntöjen mukaan pelaavaa tahoa mustamaalaamisesta. Se on vähän sama kuin ajaisit autoa väärällä kaistalla ja huutelisit hävyttömyyksiä ja herjauksia vastaantuleville.

Jos minä aloitan jonkun keskustelun, oletan että vastaukset liittyvät aloittamaani aiheeseen edes ohuesti. Loogista eikö totta. Mikäli avaukseeni vastataan mitä sattuu, en voi olla asiasta huomauttamatta a) netiketin rikkomisen takia ja b) siksi, että sivuun vetäjällä ei ole antaa vastausta itse avaukseen.

>>Kuten nytkin siitä, että yksittäistapaukset tulisi huomioida vain Jt:itä mollatessa. Muuten ne tulee ohittaa olan kohautuksella.

Jos asia todella sinua vaivaa, miksi et aloita asiasta asianmukaisesti avattua keskustelua, kuten monet muut tekevät? Sen avauksen allahan asiasta voi sitten keskustella mikäli perustelet asiasi edes jotenkin. On kuitenkin säälittävää heittäytyä randomilla valittuun keskusteluun ja päättää itse mistä kyseisen keskustelun avauksen alla keskustellaan. Sitä kutsutaan joissain piireissä itsekkääksi käytökseksi.

• sikseen
        laulat... kirjoitti:

"Jos joku on joskus lahjoittanut osana salkkua muutaman kessuyhtiön osakkeen, yksittäistapauksena se on exälle erittäin miellyttävä ja ihana. Muussa tapauksessa marginaalista ja täysin mitätöntä."

Ja koko seuran liittäminen YK:hon?
        Onko sekin "marginaalista ja täysin mitätöntä."?
        Jos on, miksi sitten tuli niin kiire erota siitä kun asia ei enää pysynyt salassa?

http://www.un.org/dpi/ngosection/ngo-docs.asp

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4770
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2245
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1424
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1326
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      87
      1325
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      127
      1101
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      67
      1036
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      252
      946
    9. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      945
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      71
      932
    Aihe