Alkio

vaikuttaa

olevan monen mielestä jo lapsi ja siksi he tuomitsevat abortin.

Jos olet tätä mieltä, miten suhtaudut hedelmöityshoitoihin? Useissa hedelmöityshoidoissa munasolu hedelmöitetään ja sitten alkion annetaan jakautua tiettyyn vaiheeseen ennen kuin se siirretään kohtuun. Näitä alkioita usein tuhotaan tarpeettomina tai annetaan tutkimukäyttöön, jossa ne tietysti myös tuhoutuvat. Vaikka alkio pakastettaisiin, se on silti elävä ja jatka kehttymistä sulatuksen jälkeen.

Ero on sillä, että alkio ei ole kohdussa. Sen ymmärrän. Mutta se alkio kohdun ulkopuolellakin alkio on yhtä täydellinen ja elävä kuin kohdussa. Ja jos se vain kohtuun siirrettäisiin, se voisi jatkaa kehittymistään ihmislapseksi saakka.

Eräs ihminen tuolla väitti, että tällä palstalla myös teoreetikot keskustelevat abortista, vaikka heillä ei ole siihen mitään kosketuspintaa. Itse en moniakaan sellaisia keskusteluja ole nähnyt, joten jospa tästä seuraisi sellainen.

32

987

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiasta

tarvi olla kokemusta jotta siitä voi keskustella ja on mielipide?

Niitä ei pitäis heittää roskiin. Jokaiselle jolla on mahdollisuus alkaa kehittyä, pitäs antaa se siirtämällä kohtuun. Pitäs olla valmis lahjottaan ylimääräset alkiot jollei itse halua käyttää.
      Munasolujen pakastus poistaa ongelman.
      Pitäs tehdä vaan sellasia tutkimuksia jonka jälkeen ei tarvis tuhota. Kai sellasiakin on? Muihin pitäs kehittää toisenlaisia solukokeita.

Ymmärrän kuitenki tilanteen, jossa vaikka lapsi on tosi sairas ja kuolee ilman alkion uhrausta, niin sillon sen lapsen elämä menee alkion edelle. Kehittyneemmällä yksilöllä on kuitenki suurempi todennäkösyys selviytyä ja jatkaa elämää ku alkiolla. Jos toistepäin niin uhraus olis enemmän vaarassa olla turha.

• tarvitse..

..olla kokemusta. Sanon vain, että silloin kannattaisi ehkä varovaisemmin kommentoida tiettyjä asioita, joista abortin läpikäyneet keskenään keskustelevat ja nimenomaan vaihtaa mielipiteoitään teoreettisemmin. Esimerkiksi tällaisissa keskusteluissa ei voi olla väärää mielipidettä ja kaikki mielipiteet olisivat tällä tasolla tervetulleita.

Mutta asiaan.
        Alkioiden pakastus ei poista ongelmaa, sillä alkio on yhä elossa vaikka onnkin pakastettuna. Alkio sitten jatkaa jakautumista sulatuksen jälkeen, jos sulatuksesta hengissä selviää. Jos antaa alkion vain kuolla, sekin on alkion tuhoamista.

• mielipiteestäsi

Sanoit:
        "Pitäs tehdä vaan sellasia tutkimuksia jonka jälkeen ei tarvis tuhota. Kai sellasiakin on? Muihin pitäs kehittää toisenlaisia solukokeita."

Minä sanon: Ydinvoiman käyttä tällaisenaan on riskialtista ja ydinjätteen sijoitus on ongelma. Samoin fossiiliset polttoaineet ovat haitallisia. Kummankaan energiamuodon käyttöä ei pitäisi sallia. Pitäisi vain kehittää keinoja tehdä vedestä energiaa (fuusio).

Ymmärsitkö rinnastuksen?

Et taida juuri tietää tutkimuksesta, jossa käytetään alkioita tai munasoluja? Niitä ei todellakaan voida käyttää siten, että ne säästyisivät. Ja kuka haluaisi kohtuunsa kasvamaan jonkin kokeissa sorkitun alkion, joka todennäköisesti olisi viottunut? Ehkä sitten, kun meillä on kehitettynä fuusioreaktorit ja energiaongelma ratkaistuna, olisi keksitty tapoja korvata alkiot tutkimuksissa. Aikaa tähän menee varmaan... 50 vuotta tai siitä ylöspäin ikuisuuteen saakka. Onhan se helppo maallikon sanoa, mitä tutkimusmuotoja vain pitäisi kehittää, Tiede-lehteä lukiessa ehkä tulee sellainen kuva, että kaikki on mahdollista, kunhan vain halua löytyy.

• ainakaan
        mielipiteestäsi kirjoitti:

Sanoit:
        "Pitäs tehdä vaan sellasia tutkimuksia jonka jälkeen ei tarvis tuhota. Kai sellasiakin on? Muihin pitäs kehittää toisenlaisia solukokeita."

Minä sanon: Ydinvoiman käyttä tällaisenaan on riskialtista ja ydinjätteen sijoitus on ongelma. Samoin fossiiliset polttoaineet ovat haitallisia. Kummankaan energiamuodon käyttöä ei pitäisi sallia. Pitäisi vain kehittää keinoja tehdä vedestä energiaa (fuusio).

Ymmärsitkö rinnastuksen?

Et taida juuri tietää tutkimuksesta, jossa käytetään alkioita tai munasoluja? Niitä ei todellakaan voida käyttää siten, että ne säästyisivät. Ja kuka haluaisi kohtuunsa kasvamaan jonkin kokeissa sorkitun alkion, joka todennäköisesti olisi viottunut? Ehkä sitten, kun meillä on kehitettynä fuusioreaktorit ja energiaongelma ratkaistuna, olisi keksitty tapoja korvata alkiot tutkimuksissa. Aikaa tähän menee varmaan... 50 vuotta tai siitä ylöspäin ikuisuuteen saakka. Onhan se helppo maallikon sanoa, mitä tutkimusmuotoja vain pitäisi kehittää, Tiede-lehteä lukiessa ehkä tulee sellainen kuva, että kaikki on mahdollista, kunhan vain halua löytyy.

tutkia mitään turhia asioita, joita on kaikki muu paitsi kuolemansairaudet, joissa siis alkioiden uhraamisella pelastetaan muiden henkiä.

• vielä....

nämä kaksi kysymystä:

Miten alkion tuhoaminen kohdussa voi olla murha mutta ei sen ulkopuolella?

Onko alkio kohdussa mielestäsi ihmisyksilö, mutta vielä kohdun ulkopuolella oleva ei ole, vaikka kehitysaste olisi ihan sama?

• niin?

Onko joku sanonu että sen murhaaminen olis olinpaikasta kiinni?

Jotkut murhat vaan on ymmärrettävämpiä ku toiset (esim. naisen hengen pelastaminen abortilla, tai eutanasia, itsepuolustus, kuolemantuomio..).

• 1977

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että alkiota pidetään lapsena.

Lapsuus on tietty elämänvaihe, jota alkio ei vielä ole, vaan lapsuus on biologisena jaksona syntymästä johonkin asti nuoruutta tai joskus nuoruuskin lasketaan lapsuudeksi. Mutta lapsi on myös sosiaalinen asia, eikä vain biologinen ja sosiaalisesti lähes kaikki vanhemmat pitävät lapsiaan lapsinaan ihan alusta saakka. Silloin kun alkaa vanhemmuus, silloin alkaa myös se sosiaalinen lapsi olemaan. Silloin kun äiti kokee olevansa äiti tai tuleva äiti, silloin täytyy olla lapsikin tai vastaavasti kun isä tuntee olevansa...

Eli siis lapsi on lapsi. Kuitenkin minusta on ihan turha kikkailla näillä nimityksillä, sillä kaikki tietävät mikä se on se alku tai taimi. Jollekin se on toukka toiselle lapsi tai vauva, mutta asia on sama, se on biologisesti juuri se mikä siellä kohdussa kasvaa.

Hedelmöityshoidossa nämä taas eivät kasva siellä kohdussa, mutta kuitenkin asia on aivan se yksi ja sama, eli samanlainen soluista muodostunut kertymä kuin mikä tahansa ihmisen alku.

Oli kohdussa tai ei, niin minusta sillä lapsella tai alulla tai ihan millä vain, ei ole mitään muuta arvoa kuin sosiaalinen arvo. Siksi minusta hedelmöityshoidot ovat ok, koska ne hoidot ovat ihmisille sosiaalisesti erittäin tärkeitä. Lastensaanti on sosiaalisesti varmasti elämän isoimpia juttuja oli keino mikä tahansa.

Koska biologisesti se alku on vain kasa niitä soluja, niin on aivan sama mikä kasa se on, arvo siinä vaiheessa lapsella on vain se vanhempien määrittelemä sosiaalinen arvo. Se kasa ei kärsi jatkoi se kehittymistä tai ei, mutta jos se on vanhemmilleen arvokas, niin ne vanhemmat ovat erittäin kiinnostuneita sen elämän jatkumisesta.

Vaikea selittää. Mutta siis lapsen itsensä arvo on nolla, ihan sama. Noh, esimerkiksi monet oikein kovasti lasta odottavat naiset tuntevat suunnilleen joka kuukautisten alkamisen yhteydessä suuren pettymyksen. Heidän surunsa on yhtä kova kuin on keskenmenon kokeneilla. Siis he menettävät sosiaalisen lapsensa, jota ei ole ollut edes biologisesti olemassa, mutta he ovat hetken aikaa kuvitelleet olevansa tulevia vanhempia. Se lapsi menetetään, vaikkei sitä koskaan ollutkaan, kun menetetään se toivon pilkahdus siitä lapsesta...

Alkioita on maailma pullollaan. Vanhemmuuteen pitää panostaa. Raskaana oleminen onnistuu keneltä vain, mutta hyvään vanhemmuuteen täytyy panostaa, se onnistuu vain niiltä, jotka lasta vilpittömästi haluavat. On aivan sama mitkä geenit tai dnat yksilössä on, sillä ihminen on aina sosiaalisen ympäristönsä tulos. Terveistä geeneistä saadaan kasvattamalla sairaita yksilöitä, sairaista geeneistä tehdään rakastamalla ja välittämällä mitä onnellisimpia yksilöitä. Alkion ja solujen itseisarvo on nolla, sillä ihminen ei ole vain biologinen kertymä soluja. Sen arvo on kiinni vanhemmista. Vanhemmat haluavat yleensä kutsua häntä jo lapseksi ennen syntymää.

Miksi siis ei puhuta murhasta keskeytyksen yhteydessä, vaikka kysessä on jo "lapsi"? Siksi, että murhatakseen jonkun, sillä jollain pitää olla ihmisoikeudet. Siksi eläimiäkään ei puhuta murhattavan, vaikka niitä tietoisesti tapetaan. Kukaan varmaan ei ole enää niin hurja, että väittää, että syntymättömällä lapsella tulisi olla samat ihmisoikeudet kuin on jo syntyneellä lapsella...

• 1977 kirjoitti:

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että alkiota pidetään lapsena.

Lapsuus on tietty elämänvaihe, jota alkio ei vielä ole, vaan lapsuus on biologisena jaksona syntymästä johonkin asti nuoruutta tai joskus nuoruuskin lasketaan lapsuudeksi. Mutta lapsi on myös sosiaalinen asia, eikä vain biologinen ja sosiaalisesti lähes kaikki vanhemmat pitävät lapsiaan lapsinaan ihan alusta saakka. Silloin kun alkaa vanhemmuus, silloin alkaa myös se sosiaalinen lapsi olemaan. Silloin kun äiti kokee olevansa äiti tai tuleva äiti, silloin täytyy olla lapsikin tai vastaavasti kun isä tuntee olevansa...

Eli siis lapsi on lapsi. Kuitenkin minusta on ihan turha kikkailla näillä nimityksillä, sillä kaikki tietävät mikä se on se alku tai taimi. Jollekin se on toukka toiselle lapsi tai vauva, mutta asia on sama, se on biologisesti juuri se mikä siellä kohdussa kasvaa.

Hedelmöityshoidossa nämä taas eivät kasva siellä kohdussa, mutta kuitenkin asia on aivan se yksi ja sama, eli samanlainen soluista muodostunut kertymä kuin mikä tahansa ihmisen alku.

Oli kohdussa tai ei, niin minusta sillä lapsella tai alulla tai ihan millä vain, ei ole mitään muuta arvoa kuin sosiaalinen arvo. Siksi minusta hedelmöityshoidot ovat ok, koska ne hoidot ovat ihmisille sosiaalisesti erittäin tärkeitä. Lastensaanti on sosiaalisesti varmasti elämän isoimpia juttuja oli keino mikä tahansa.

Koska biologisesti se alku on vain kasa niitä soluja, niin on aivan sama mikä kasa se on, arvo siinä vaiheessa lapsella on vain se vanhempien määrittelemä sosiaalinen arvo. Se kasa ei kärsi jatkoi se kehittymistä tai ei, mutta jos se on vanhemmilleen arvokas, niin ne vanhemmat ovat erittäin kiinnostuneita sen elämän jatkumisesta.

Vaikea selittää. Mutta siis lapsen itsensä arvo on nolla, ihan sama. Noh, esimerkiksi monet oikein kovasti lasta odottavat naiset tuntevat suunnilleen joka kuukautisten alkamisen yhteydessä suuren pettymyksen. Heidän surunsa on yhtä kova kuin on keskenmenon kokeneilla. Siis he menettävät sosiaalisen lapsensa, jota ei ole ollut edes biologisesti olemassa, mutta he ovat hetken aikaa kuvitelleet olevansa tulevia vanhempia. Se lapsi menetetään, vaikkei sitä koskaan ollutkaan, kun menetetään se toivon pilkahdus siitä lapsesta...

Alkioita on maailma pullollaan. Vanhemmuuteen pitää panostaa. Raskaana oleminen onnistuu keneltä vain, mutta hyvään vanhemmuuteen täytyy panostaa, se onnistuu vain niiltä, jotka lasta vilpittömästi haluavat. On aivan sama mitkä geenit tai dnat yksilössä on, sillä ihminen on aina sosiaalisen ympäristönsä tulos. Terveistä geeneistä saadaan kasvattamalla sairaita yksilöitä, sairaista geeneistä tehdään rakastamalla ja välittämällä mitä onnellisimpia yksilöitä. Alkion ja solujen itseisarvo on nolla, sillä ihminen ei ole vain biologinen kertymä soluja. Sen arvo on kiinni vanhemmista. Vanhemmat haluavat yleensä kutsua häntä jo lapseksi ennen syntymää.

Miksi siis ei puhuta murhasta keskeytyksen yhteydessä, vaikka kysessä on jo "lapsi"? Siksi, että murhatakseen jonkun, sillä jollain pitää olla ihmisoikeudet. Siksi eläimiäkään ei puhuta murhattavan, vaikka niitä tietoisesti tapetaan. Kukaan varmaan ei ole enää niin hurja, että väittää, että syntymättömällä lapsella tulisi olla samat ihmisoikeudet kuin on jo syntyneellä lapsella...

ihmiselämän itseisarvoon vaikuta se miten joku ulkopuolinen määrittää sille oikeuksia.

Virallisesti määritellen alle 18-vuotias ihminen on lapsi.

Ei alkioitakaan pitäis tappaa/murhata ihan turhista syistä. Vain todella painavista terveyssyistä, kun ei muutakaan voida.

• Merkka

Kun alkio menee jakaudumaan vaikka siellä lasimaljakossa, se on pieni-pieni pallero, missä alkaa jakaudua soluja:kaksi, neljä... siinä vaiheessa pikkuruiseena se laitettaan kohduun ja toivottaan että se kiinnitty ja siitä tulisi vauvva. Näin on se hed. hoitoissa oleville.

Kun alkio kiinnityy kohduun se alkaa rajusti kasvaamaan heti. Muutaman viikon kuluttua se ei ole enää mikä pieni solumöykkä . Silloin kun abortteja vielä sallitaan, siis 12 vko saakka, niin se näyttä ihan lapselta!!!
        Siinä on ensimmäinen ero .

Sä vääristät asiat ihan oudolla tavalla tai sitten et vaan tietä asiasta mitään.
        En edes ymmärrä mitä ajat takaa.

Minulle on kaikki mun alkiot ollut tärkeitä. Mä pidän niitä kaikkia mun lapsien alkuina, enkä varmaan antaisi niitä pois enkä missään nimessä haluaisi niiten tuhoavan.

Käsitämätön että verrataan abortin tekija siihen että toinen haluaa saada hoitoilla vauvan.
        Minulle siirettiin kaksi alkiota kohtuun, toinen ei jostain syystä kiinnitynyt ja toinen meni kesken vko 8.
        Jos olisin voinut , olisin pidännyt molemmat. Eli en ole mitenkään syypä siihen mitä tapahtui, en vaikutanut asiaan niin kun abortin tekijä.
        Ihan oudo laita samaan pataan minut ja sitä joka vapaehtoisesti tekee abortin.

Tietätkö että jo 7vko sikiö näyttää lapselta?
        Minäpä tietän. Tietäkö miltä tuntui kun lääkäri ultrassa todesi että vauvani on sisälle kuollut?
        Minäpä tietän senkin...

Meitä on niin monenlaisia, toinen tuhoa elämää noin vaan, toinen luokittele ne solumöykiksi ja lapsiksi ja tuhoa ehkä siinä alkuvaiheessa. Minusta on väärin kumpikin.
        En hyväksyy sitä että munasoluista annettaan kehittyä alkiota ja ne heitettään pois tai anettaan tutkimuksiin.
        Mutta mistä tietät miten moni näin tekee? Siis mistä oikeesti tietät?

Luepas tarkemmin lapsettomuus palstoja, monet naiset ei saa koskaan omia munasoluja ja ne antaisi vaikka mitä, että joku antaisi omat alkiot, ne ylimäräiset.
        Niitä ei noin vaan jaata, se jo näyttää jotain mutta sinä väität että niitä tuhotaan ihan noin vaan, heitettään roskiin ja annetaan tutkimuksiin.
        Ei kuka lasta haluava anna alkioita tuhottavaksi! Ne antaa mieluummin ne alkiot ventovieraalle, kunhan lapsi saa mahollisuuden kehittyä lapseksi ja elää.
        Jos sinä tuhoat, ei niin välttämätä toiset tee.En edes tajuaa mistä sun puhet on peräsin tai mistä luulet tietävänsä hoitoja saanneiten ajatukset ja tekemiset.
        Se joka menee hoitoihin se kyllä tietä miten arvokas on lapsi jo siinä alkio-vaiheessa. Sitä abortin tekijä ei tietä.

Ja koettakaa jättä ne hed. hoitot ihan toiselle palstalle ja pohtikaat sitä onko abortti oikea tai vääriin tai vielä parempi, mitä jos ette pohti ollenkaan koko asia?
        Antakaa abortin tekijälle tehdä mitä se itse haluaa ja antakaa hed. hoitoja hakeva mennä sinne ja te kaikki muut kellä ei ole muuta asiaa kun vaan tässä sontaa puhua niin niin menkää ja aiheuttakaa riitä jossain muuala.
        ihan typerä miten aina joku luulee olevansa muita parempi, fiksumpi ja oikeudenmukaisempi.
        ELÄÄ ITSE JA ANNA MUIDEN ELÄÄ!!!

• 1977
        aavausva kirjoitti:

ihmiselämän itseisarvoon vaikuta se miten joku ulkopuolinen määrittää sille oikeuksia.

Virallisesti määritellen alle 18-vuotias ihminen on lapsi.

Ei alkioitakaan pitäis tappaa/murhata ihan turhista syistä. Vain todella painavista terveyssyistä, kun ei muutakaan voida.

Varmasti et mistään tuollaista virallista määritelmää löydä... Oli ehkä vain oma arvauksesi virallisesta?

Virallisesti määriteltynä alle 18-vuotias on suomessa alaikäinen, näin jos oikeita termejä haluaa käyttää.

Minä olen 30-vuotias. Minä olen vanhempieni lapsi. En lopettanut olemasta heidän lapsensa missään iässä ja olen sitä hautaani saakka, sen jälkeen olen vanhempieni lapsi-vainaa. Vaikka minun vanhemmillani on itselläänkin lapsia, myös he ovat lapsia itse omille vanhemmilleen.

Jos taas tarkoitat lapsuutta biologisena juttuna tuolla virallisella lapsi osuudellasi, olisi sekin kiva tietää mistä sen löysit... Sen mukaan lapsuus loppuukin kesken nuoruuden, mikä on outoa, sillä yleensä olen kuullut määriteltävän, että lapsuus loppuu nuoruuden alkuun tai sitten lapsuuden yksi osa on vain nuoruus. Biologisestihan tarkoittaa ihmisen sisäistä kehittymistä (fyyfistä ja psyykkistä) eikä se kiinnostu mistään lainmäärittelemistä ikärajoista, jotka ovat niitä sosiaalisia...

Ei niin, sillä mitään itseisarvoa ei ole olemassa. On vain ne muiden määrittelemät oikeudet.

• 1977 kirjoitti:

Varmasti et mistään tuollaista virallista määritelmää löydä... Oli ehkä vain oma arvauksesi virallisesta?

Virallisesti määriteltynä alle 18-vuotias on suomessa alaikäinen, näin jos oikeita termejä haluaa käyttää.

Minä olen 30-vuotias. Minä olen vanhempieni lapsi. En lopettanut olemasta heidän lapsensa missään iässä ja olen sitä hautaani saakka, sen jälkeen olen vanhempieni lapsi-vainaa. Vaikka minun vanhemmillani on itselläänkin lapsia, myös he ovat lapsia itse omille vanhemmilleen.

Jos taas tarkoitat lapsuutta biologisena juttuna tuolla virallisella lapsi osuudellasi, olisi sekin kiva tietää mistä sen löysit... Sen mukaan lapsuus loppuukin kesken nuoruuden, mikä on outoa, sillä yleensä olen kuullut määriteltävän, että lapsuus loppuu nuoruuden alkuun tai sitten lapsuuden yksi osa on vain nuoruus. Biologisestihan tarkoittaa ihmisen sisäistä kehittymistä (fyyfistä ja psyykkistä) eikä se kiinnostu mistään lainmäärittelemistä ikärajoista, jotka ovat niitä sosiaalisia...

Ei niin, sillä mitään itseisarvoa ei ole olemassa. On vain ne muiden määrittelemät oikeudet.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lapsi

"Ei niin, sillä mitään itseisarvoa ei ole olemassa. On vain ne muiden määrittelemät oikeudet"

Moni muu vois olla tästä sun kans eri mieltä.. esim. eläimillä on suurimmalle osalle eri eettinen arvo kun ihmiselle.

• 1977
        aavausva kirjoitti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lapsi

"Ei niin, sillä mitään itseisarvoa ei ole olemassa. On vain ne muiden määrittelemät oikeudet"

Moni muu vois olla tästä sun kans eri mieltä.. esim. eläimillä on suurimmalle osalle eri eettinen arvo kun ihmiselle.

Tiedän, että moni muu on erimieltä. Esimerkiksi kiinassa lapsen ikää aletaan laskemaan hedelmöityksestä ei syntymisestä. Silti kiinassa tehdään pakkoaborttejakin.

Mutt aSuomessa, meidän lakien mukaan alkiolla ei ole ihmisoikeuksia, eikä arvoa, ilman, että vanhempansa hänelle sen arvon antavat.

• tuhotaan..

..joskus sen tähden, että ne ovat huonolaatuisia. Huonolaatuisuudesta huolimatta ne ovat eläviä. Lääkäri antaa naiselle ja miehelle päätösvallan, jos alkio on rajatapaus. Tiedän tapauksen, jossa nainen ja mies päättivät, että huonolaatuinen alkio kuitenkin siirretään, vaikka mahdollisuudet ovat huonot. Siitä syntyi terve lapsi. Usein kuitenkin tällaiset alkiot heitetään roskiin, sillä lääkärin palkkiot ovat korkeat ja jos mahdollisuudet ovat huonot, riskiä ei haluta ottaa.

• Vaihtis

..en ihan sinun laillasi rinnastaisi niitä yksi yhteen.

Mutta minusta on väärin tuhota ihminen, vaikka se olisi vasta alkio.
      Jos sinä haluat tuhota alkiosi, niin mieluummin kannattaa luovuttaa aklio pois.
      Jos sinä haluat tuhota sikiösi niin mieluummin se kannattaa antaa pois.
      Jos sinä haluat tuhota lapsesi niin mieluummin se kannattaa antaa pois.

Moni huolii miellellään näistä minkä vaan.

• kysellä samaa

myös lapsettomuuspalstalla, mutta tälläiset ajatukset eivät kanna hedelmää, vaan ne poistetaan ensitilassa.

Hedelmällisyyshoitoja saavia ei saa arvostella, se on tabu aihe.

Ihminen on niin itsekäs että haluaa lapsen tai ei, päättää siitä itse, vaati se murhan tai ei.

• ....

ja sulla ei arvatenkaan ole koskaan ollut vaikeuksia tulla raskaaksi..

Lapsettomuushoidoissa on myös hoitoja joissa niitä alkioita ei kerätä. Nuo keräysjutut on niitä rankimpia. Monille auttaa ne aiemmatkin.

• väärin
        .... kirjoitti:

ja sulla ei arvatenkaan ole koskaan ollut vaikeuksia tulla raskaaksi..

Lapsettomuushoidoissa on myös hoitoja joissa niitä alkioita ei kerätä. Nuo keräysjutut on niitä rankimpia. Monille auttaa ne aiemmatkin.

Odotin lastani 14 pitkää vuotta... ja sain hänet ihan luomuna.

• ei halua
        väärin kirjoitti:

Odotin lastani 14 pitkää vuotta... ja sain hänet ihan luomuna.

jäädä odotteleen yhtä pitkäks aikaa, eikä se olis monelle iän takia enää järkevääkään.

• jo kehittyneet

rv 8 mennessä ja loputkin rv 12 mennessä. Joten onko alkio enää alkio?? Ei ole, vaan ihmisen alku jolla sydän sykkii ja elimet ovat jo kehittyneet!

• alkiolla ei ole

vielä elimiä!! Pieni ero!

• mutta..

aborttivaiheessa usein (rv6) sillä on jo sen verran elimiä että sydän sykkii..

• Merkka
        mutta.. kirjoitti:

aborttivaiheessa usein (rv6) sillä on jo sen verran elimiä että sydän sykkii..

Sinä aikana, siis vko 5 5, melkein 6 vko mä jouduin eka kerran ultraan ja siellä se pieni sydän sykkii. Lapsen hahmoa ei tunnistanut mutta sydän löi.
        Vko 8 kun sain keskenmenon niin tässä näkyi myös lapsen hahmo. Miettivätkö edes abortin tekijät koskaan miten nopeasti se siellä kehittyy?
        Jos aborttiklinikkoiden seinillä tai missä tahansa seinillä näkisi kuvia millainen sikiö on abortin tekemisen aikoina , viikolla 7, 8, 9, 10 , 11 ja 12 niin luulenpa että ei kovin moni haluaisi sitä enää tuhoa. silloin moni nainen ja tyttö harkitsisi kunnolla, että onko abortti todella se ainoa vaihtoehto. Silloin ehkä ne kaikkien pahemmat aborttien puolustajat miettisivät hetken, ennen kun huuta siinä solukasoista ja toukista ja abortin tarpelisuudesta. Se ei ole aina niin välttämätön tehdä, joskus se tehdään koska luullaan että näin on nyt parasta.
        Mutta nykyaikana se abortti tehdään hyvin helpoksi. Piilotettaan kaikki tarpeellinen ja nukutettaan abortin aikana. Ei siis mitään kipua eikä henkistä trauma niille jotka ei sitä myöhemmin edes haluaa muista. Siksi kait on abortin tekeminen helppoa, siitä ei puhuta , sitä ei näytettä, se vaan tehdään ja annetaan kuva, että se on helppo nakki. Siitä vaan!

• satua
        Merkka kirjoitti:

Sinä aikana, siis vko 5 5, melkein 6 vko mä jouduin eka kerran ultraan ja siellä se pieni sydän sykkii. Lapsen hahmoa ei tunnistanut mutta sydän löi.
        Vko 8 kun sain keskenmenon niin tässä näkyi myös lapsen hahmo. Miettivätkö edes abortin tekijät koskaan miten nopeasti se siellä kehittyy?
        Jos aborttiklinikkoiden seinillä tai missä tahansa seinillä näkisi kuvia millainen sikiö on abortin tekemisen aikoina , viikolla 7, 8, 9, 10 , 11 ja 12 niin luulenpa että ei kovin moni haluaisi sitä enää tuhoa. silloin moni nainen ja tyttö harkitsisi kunnolla, että onko abortti todella se ainoa vaihtoehto. Silloin ehkä ne kaikkien pahemmat aborttien puolustajat miettisivät hetken, ennen kun huuta siinä solukasoista ja toukista ja abortin tarpelisuudesta. Se ei ole aina niin välttämätön tehdä, joskus se tehdään koska luullaan että näin on nyt parasta.
        Mutta nykyaikana se abortti tehdään hyvin helpoksi. Piilotettaan kaikki tarpeellinen ja nukutettaan abortin aikana. Ei siis mitään kipua eikä henkistä trauma niille jotka ei sitä myöhemmin edes haluaa muista. Siksi kait on abortin tekeminen helppoa, siitä ei puhuta , sitä ei näytettä, se vaan tehdään ja annetaan kuva, että se on helppo nakki. Siitä vaan!

Miksi ajattelet, etteivät aborttia tekevät ole tutkineet, mitä sisältään ovat poistamassa? Mikä estää tutustumisen sikiön kehitykseen jo ennen aborttia?

Kyllä minä ainakin tiesin, mitä sisältäni olin poistamassa. Ja ihan juuri sen kyseisen tiedon pohjalta tiesin keskeytyksen vielä olleenkin ihan hyvin mahdollista. Juuri sen todellisen tiedon valossa.

"Mutta nykyaikana se abortti tehdään hyvin helpoksi. Piilotettaan kaikki tarpeellinen ja nukutettaan abortin aikana. Ei siis mitään kipua eikä henkistä trauma niille jotka ei sitä myöhemmin edes haluaa muista. Siksi kait on abortin tekeminen helppoa, siitä ei puhuta , sitä ei näytettä, se vaan tehdään ja annetaan kuva, että se on helppo nakki. Siitä vaan!"

Vähän ihmettelen, että tuollaista väität. Yhä enenevässä määrin raskaudet keskeytetään Suomessa lääkkeellisesti. Siis ei nukutusta, vaan todellakin sen koko keskeytyksen kokeminen ja näkeminen ja eläminen. Ja voisin sanoa, että juuri sen henkisen trauman pienenkin mahdollisuuden takia valitsin lääkkeellisen. Koska siinä todellakin käy asiaa läpi kaiken aikaa.

En tiedä, kuka sinulle on antanut sellaista kuvaa, että abortti olisi helppo nakki? Ei sellaista kuvaa ainakaan tällä palstalla ole juuri jaeltu.

• Jos abortin vastustaja tahtoo

olla johdonmukainen, niin hän ei tietenkään voi hyväksyä hedelmöityshoitoja. Sanon tämän vaikka se loukkaa lapsettomuusongelman kanssa taistelevia. Minusta ihminen ei ole elämän ja kuoleman Herra. Hedelmöityshoidot tulisi minusta kieltää epäeettisinä. Minusta jokaisella ihmisellä on oikeus syntyä normaalisti ja laillisesta avioliitosta.

• Merkka

Jos pitäisi kieltää hed. hoitot ja antaa saada lapsia vaan ne kellä raskaus onnistuu luomusti, nin mitenkäs sitten se abortti puoli?
        Sallitan toisellä tuhota valmiina oleva raskaus ja toiselta kiellettään raskaaksi tuleminen.
        voi-voi. Ole onnellinen että olet saanut lapset etkä todella tarvitse apua tai hoitoja. Sinulla olisi eri ääni kellossa.

Toivottavasti saat myös pitää sen mitä sinulla on. Ikinä ei tietä miten käypi, saatat vaikka menettää koko perheen ja mitä jos olet silloin jo liian vahna tai vaikket olisi vanha, mutta uusi raskaus uuden miehensa kanssa ei vaan onnistuu?
        Toteat vaan, että jeps, ei minulle enää lapsia ,koska en niitä luomuna saa?

• pitäisi

hoitaa sairauksiakaan jotka aiheuttaa sen lapsettomuuden?

Useimmat vaan ei näe elämän alkuun auttamisessa mitään sellasta vääryyttä kun tappamisessa.

Vois kuule kummasti sunkin mielipitees muuttua jos ite siihen lapsettomuuden helvettiin joutusit...

• kunigatar--
        pitäisi kirjoitti:

Useimmat vaan ei näe elämän alkuun auttamisessa mitään sellasta vääryyttä kun tappamisessa.

Vois kuule kummasti sunkin mielipitees muuttua jos ite siihen lapsettomuuden helvettiin joutusit...

ei siis
        pitäisi 24.11.2007 klo 20.24

hoitaa sairauksiakaan jotka aiheuttaa sen lapsettomuuden? Tottakai pitäisi, nämä ovat kaksi aivan eri asiaa, kuten itsekkin tiedät, eikä kukaan ole näin väittänyt, ainoastaan sinä pienessä saivartelevassa mielessä yrität asian näin päälaelleen kääntää, onnistumatta siinä kuitenkaan.

Useimmat vaan ei näe elämän alkuun auttamisessa mitään sellasta vääryyttä kun tappamisessa. Useimmat kyllä näkevät elävien alkioiden roskiinheittämisessä vääryyden ja tappamisen, mutta asian ollessa henkilökohtainen, eivät toki myönnä, koskapa ihmisen itsekkys ajaa ohi toisen ihmisen elämän. Tai kuoleman.

Vois kuule kummasti sunkin mielipitees muuttua jos ite siihen lapsettomuuden helvettiin joutusit... Höpö, löpö, ei lapsettomuus automaattisesi ihmisestä ajattelmatonta pöljää tee. Minäkin odotin omaa lastani 14 pitkää vuotta, jonka jälkeen sain hänet ihan luomuna. Enkä tullut katkeraksi koko maailmaa kohtaan.

• olla
        kunigatar-- kirjoitti:

ei siis
        pitäisi 24.11.2007 klo 20.24

hoitaa sairauksiakaan jotka aiheuttaa sen lapsettomuuden? Tottakai pitäisi, nämä ovat kaksi aivan eri asiaa, kuten itsekkin tiedät, eikä kukaan ole näin väittänyt, ainoastaan sinä pienessä saivartelevassa mielessä yrität asian näin päälaelleen kääntää, onnistumatta siinä kuitenkaan.

Useimmat vaan ei näe elämän alkuun auttamisessa mitään sellasta vääryyttä kun tappamisessa. Useimmat kyllä näkevät elävien alkioiden roskiinheittämisessä vääryyden ja tappamisen, mutta asian ollessa henkilökohtainen, eivät toki myönnä, koskapa ihmisen itsekkys ajaa ohi toisen ihmisen elämän. Tai kuoleman.

Vois kuule kummasti sunkin mielipitees muuttua jos ite siihen lapsettomuuden helvettiin joutusit... Höpö, löpö, ei lapsettomuus automaattisesi ihmisestä ajattelmatonta pöljää tee. Minäkin odotin omaa lastani 14 pitkää vuotta, jonka jälkeen sain hänet ihan luomuna. Enkä tullut katkeraksi koko maailmaa kohtaan.

jotenkin katkera kun ei tullu niihin hoitoihin lähdettyä.. jos mies ei suostu, itseltä puuttuu uskallusta tai ei oo varaa niin turha täällä vihotella niille jotka pääsee...

Itse en ryhtyisi menetelmiin johon voi liittyä roskiinheittomahdollisuus, pitäisi olla varma että jokainen alkioni saa mahdollisuuden joko mun tai jonkun toisen kohdussa. Ei pidä lähteä tälläiseen hoitoon jollei ole tarvittaessa valmis lahjoittaan ylimääräsiä alkioita.
        Moni tuskin haluaa alkioitaan roskiin, mutta kun aina sitä ei edes kysytä (esim. tää uusi lakitilanne).

• lukutaidoton hyyppä!
        olla kirjoitti:

jotenkin katkera kun ei tullu niihin hoitoihin lähdettyä.. jos mies ei suostu, itseltä puuttuu uskallusta tai ei oo varaa niin turha täällä vihotella niille jotka pääsee...

Itse en ryhtyisi menetelmiin johon voi liittyä roskiinheittomahdollisuus, pitäisi olla varma että jokainen alkioni saa mahdollisuuden joko mun tai jonkun toisen kohdussa. Ei pidä lähteä tälläiseen hoitoon jollei ole tarvittaessa valmis lahjoittaan ylimääräsiä alkioita.
        Moni tuskin haluaa alkioitaan roskiin, mutta kun aina sitä ei edes kysytä (esim. tää uusi lakitilanne).

hoitoihin pääsee tänäpäivänä liiankin helposti. Epäilet sitten että minä en päässyt? hhehhhh....

Ei kaikki halua lasta ehdoin tahdoin, vaan luonnon ehdoilla. Jos en olisi tullut raskaaksi, ei se mitään olisi merkannut. Sitten en vain olisi tullut. Ei se ollut minulle pakkomielle. Lapset on Herran lahja, (se on just se kaikki mitä mä uskonnosta uskon) Ja niitä ei pidä "tehdä" teollisesti. Se kostautunee ennemmin tai myöhemmin.

• moni..
        lukutaidoton hyyppä! kirjoitti:

hoitoihin pääsee tänäpäivänä liiankin helposti. Epäilet sitten että minä en päässyt? hhehhhh....

Ei kaikki halua lasta ehdoin tahdoin, vaan luonnon ehdoilla. Jos en olisi tullut raskaaksi, ei se mitään olisi merkannut. Sitten en vain olisi tullut. Ei se ollut minulle pakkomielle. Lapset on Herran lahja, (se on just se kaikki mitä mä uskonnosta uskon) Ja niitä ei pidä "tehdä" teollisesti. Se kostautunee ennemmin tai myöhemmin.

"teollisesti tehty" olis jääny jo tulematta, ja näillä ihmisilläkö ei ole mitään tarkotusta, Herran tehtävää elämässä? Vastustatko hormonilääkkeidenkin syöntiä vai vaan teknisiä hoitoja? Milä tavoin se sitten kostautuu ja kenelle?

• on vähän eri asia
        pitäisi kirjoitti:

Hyväksyn tietysti tavalliset lapsettomuushoidot kuten erilaiset leikkaukset ja hormonihoidot, mutta en hyväksy hedelmöityshoitoja eli keinosiemennystä tai in vitro fertilisatiota.

En hyväksy aborttia muuta kuin sinä tapauksessa, kun äidin henki on raskauden takia vaarassa.

• jos ei
        on vähän eri asia kirjoitti:

Hyväksyn tietysti tavalliset lapsettomuushoidot kuten erilaiset leikkaukset ja hormonihoidot, mutta en hyväksy hedelmöityshoitoja eli keinosiemennystä tai in vitro fertilisatiota.

En hyväksy aborttia muuta kuin sinä tapauksessa, kun äidin henki on raskauden takia vaarassa.

heitetä roskiin alkioita koeputkihedelmöityksessä, niin mikä siinä sitten on ei-hyväksyttävämpää kuin muissa hoidoissa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4890
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2265
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1444
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      89
      1374
    5. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1356
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      135
      1165
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1085
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      266
      993
    9. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      967
    10. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      965
    Aihe