Meillä tuoksuu tällä kertaa silakkalaatikko.
Se on tuollaisen "Meidän äitien" valmisteen voimakas tuoksu, josta en pidä.
Eikä vaimonikaan pidä.
Eikä tuoksu lähde edes tuulettamalla helposti pois.
Maun takia me sitä silloin tällöin ostamme.
Kun minun vuoron on lämmittää tuo mössö, niin suljen keittiön oven ensin lähes kokonaan ja laitan liesituulettimen päälle ennen kuin aloitan lämmittämisen ja annan imurin olla päällä niin kauan kuin käryä on. Alipaineisesta keittiöstä käryt eivät leviä muualle.
Vaimonikin tietää konstin, mutta tekee aina toisin päin eli ovi auki muihin huoneisiin, ruoka pannulle ja kun käry on levinnyt kaikkialle, niin imuri päälle, jolloin sen vaikutus on minimaalinen.
En enää halua asiasta huomauttaa, koska hän ei pidä siitä.
Miten sen kertoisi, että se menisi perille naisen itsetuntoa loukkaamatta?
Miten sen kertoisi?
16
730
Vastaukset
- on tapana
lämmittää se mikrouunissa, jolloin tuoksua tuskin tulee.
- vapaaehtoinen
Eihän sitä niin usein lämmitellä.
Voithan ottaa sen aina omaksi tehtäväksesi.
Muina päivinä vaimosi sitten huushollaa tahtonsa mukaan. - liesituuletin
noin vuosi sitten vaihtamassani liesituulettimen ohjeessa sanottiin; tuuletin päälle ennen käsyn syntymistä, jos ovi tai ikkuna aukaistaa,niin mieluummin toisessa huoneessa.
- yx60+
Ettepä tainneet lukea Jopelin kysymystä. Kyllähän nuo teidän ohjeet kaikki tietävät. Voisihan noihin lämmitysneuvoihin vielä lisätä, että syö kylmänä tai istu päällä kunnes lämpenee.
Olettaisin,että Jopel otti tuon laatikon vain esimerkiksi.
Mutta miten asian esittäisi vaimolle, jos hän ei halua neuvoja?
Minä rohkaisisin mieleni ja kehottaisin noudattamaan tuulettimen käyttöohjeita. Ainakin minun vaimoni uskoo enemmän vieraan kirjoitusta kuin minun puhettani. Iso riski kuitenkin.- Nimetön
Olisko kannattanut jo vuosia sitten antaa vaimolle sellaisia ohjeita, että ne pitävät paikkansa. Nyt voisi eukkoraiska uskoakin niitä.
Tai onko tullut koko ajan nalkutettua kaikesta pienestä, puututtua joka asiaan, jonka vaimokulta tekee? Jos vaimo on vain niin lopen kyllästynyt ainaiseen narinaan.
Tai olisko todellakaan mahdollista itse tehdä jotain, eikä aina odottaa sitä valmista?
Tai jospa se vaimo ei tartte teidän ohjeitanne. Haluaa tehdä just ihan niin kuin tekee. Koska olette edelleen hengissä, niin eipä ole hajut ym tappaneet vielä.
Tai olisko mahdollista keskustella tästä asiasta noin periaatteellisella tasolla ihan sen vaimon kanssa, eikä uikuttaa muille?
Ainahan voit myös muuttaa pois vaimon tottelemattomuuden takia. Kylillä juoksentelee näitä ukkoja, joiden vaimot eivät ymmärrä heitä. Sekaan vain! ja silakkaa ym poskeen
Yx60 toi esiin hyvän näkökannan. Suomen kodeissa ei puhuta asioista, ei ainakaan niiden oikeilla nimillä. Eli sitä saa mitä tilaa. - yx60+
Nimetön kirjoitti:
Olisko kannattanut jo vuosia sitten antaa vaimolle sellaisia ohjeita, että ne pitävät paikkansa. Nyt voisi eukkoraiska uskoakin niitä.
Tai onko tullut koko ajan nalkutettua kaikesta pienestä, puututtua joka asiaan, jonka vaimokulta tekee? Jos vaimo on vain niin lopen kyllästynyt ainaiseen narinaan.
Tai olisko todellakaan mahdollista itse tehdä jotain, eikä aina odottaa sitä valmista?
Tai jospa se vaimo ei tartte teidän ohjeitanne. Haluaa tehdä just ihan niin kuin tekee. Koska olette edelleen hengissä, niin eipä ole hajut ym tappaneet vielä.
Tai olisko mahdollista keskustella tästä asiasta noin periaatteellisella tasolla ihan sen vaimon kanssa, eikä uikuttaa muille?
Ainahan voit myös muuttaa pois vaimon tottelemattomuuden takia. Kylillä juoksentelee näitä ukkoja, joiden vaimot eivät ymmärrä heitä. Sekaan vain! ja silakkaa ym poskeen
Yx60 toi esiin hyvän näkökannan. Suomen kodeissa ei puhuta asioista, ei ainakaan niiden oikeilla nimillä. Eli sitä saa mitä tilaa.Tee itte, jos ei kelpaa. Onko toisen puhe nalkutusta, jos se ei ole juuri sitä mitä haluaisi kuulla? Eikö asioista kannattaisi keskustella?
Nimetön käyttäytyy kuin niin moni suomalainen nainen, heti hyökkää ja haukkuu, eikä pysty keskustelemaan ja käskee vileä lähtemään. Eipä kumma että niin monet ovat lähteneet.
Kyllä keittiöasiat kuuluu miehillekin ja ne osaa tehdä niitä ihan yhtä hyvin kuin naisetkin. Siksi niistä pitää myös voida keskustella yhdessä. Jos toinen käyttää keittiössä ylivaltaa, niin eipä sinne ole kiva mennä. - 1943
yx60+ kirjoitti:
Tee itte, jos ei kelpaa. Onko toisen puhe nalkutusta, jos se ei ole juuri sitä mitä haluaisi kuulla? Eikö asioista kannattaisi keskustella?
Nimetön käyttäytyy kuin niin moni suomalainen nainen, heti hyökkää ja haukkuu, eikä pysty keskustelemaan ja käskee vileä lähtemään. Eipä kumma että niin monet ovat lähteneet.
Kyllä keittiöasiat kuuluu miehillekin ja ne osaa tehdä niitä ihan yhtä hyvin kuin naisetkin. Siksi niistä pitää myös voida keskustella yhdessä. Jos toinen käyttää keittiössä ylivaltaa, niin eipä sinne ole kiva mennä.saa tämän palstan perusteella monesta avioliitosta vähemmän auvoisen kuvan. Itse voin muistella lämmöllä vuosituhannen rakkausavioliittoani. Jos noin pienistä asioista ollaan eri mieltä, eikö olisi viime hetki joko tehdä täyremontti nykyisessä suhteessa tai lähteä hakemaan uutta kaveria?
- vanhapari
1943 kirjoitti:
saa tämän palstan perusteella monesta avioliitosta vähemmän auvoisen kuvan. Itse voin muistella lämmöllä vuosituhannen rakkausavioliittoani. Jos noin pienistä asioista ollaan eri mieltä, eikö olisi viime hetki joko tehdä täyremontti nykyisessä suhteessa tai lähteä hakemaan uutta kaveria?
monesta asiasta erimieltä ja se ei tarkoita että ei pitäisi tai rakastaisi kumppaniaan.
Mielestäni ei edes ole tervettä jos kaksi ihmistä on aina samaa mieltä, jompi kumpi ja kampi joutuu myöntymään toisen tahtoon. Kun osaa riidellä "oikein", sehän vaan piristää liittoa.
Vaikka vaihtaisi(sit) puolen vuoden välein kumppania, epäilen että ei enää ole niin paljon aikaa, että tälläinen samaamieltä oleva löytyisi?
Liian raaka tuomio, erota silakkalaatikon lämmityksestä syntyneen erimielisyyden vuoksi!
Ohjeeni, opettele harjoittele, riitelemään oikein!! Ei kaikki miehet tanssi meidän naisten pillin mukaan, turha toivo!!
- hepuli
Huh huh! Jos tuo on mielestäsi noin suuri ongelma, neuvoisin jättämään koko looran kauppaan! Itse en sellaista ikinä osta, jos pitäisin siitä tekisin itse. Todella helppo tehdä
Kannattaa pitää mielessä, että moni näkee nälkää tässä maailmassa... - Pelle1Peloton
Sama oli täällä, mutta ei ole enää (kuin joskus)
Meilläkin tykätään syödä paljon "haisevia" ruokia, kuten mm. mainitsemasi silakkalaatikko, lipeäkala, ynnä monenlaiset paistokset, joista tulee minimituuletteiseen kerrostalohuoneisoon helposti "kestohaju", jollei ruoan valmistusprosessia suoriteta oiken.
Kysymyksesi kuului: Miten sen kertoisi vaimolle. Minä tein näin:
Otin kynän ja paperia. Piirsin keittiön pystyleikkauksen, jossa näkyi liesi, liesituuletin, keittiön ikkuna ja keittiön ovi, erityisesti se pieni rako, joka jää oven alarunaan sen ollessa suljettuna.
Sen jälkeen aloitin rauhallisen luennon ilmanvirtauksista tässä tilassa. Osoitin todeksi, että suhteellisen pienitehoinenkin liesituuletin riittää estämään hajun pääsemisen muihin huoneisiin kunhan:
1. Tuuletin käynnistetään n. 5 min. ennen aijottua ruoan käryn tuottamista
2. Samalla suljetaan keittiön ikkuna ja ovi
3. avataan huoneiston joku muu ikkuna. (mielellään makuuhuoneesta.
Näin menetellen tuulettimen poistaman ilman tilalle tulee ilmaa vain ja ainoastaan tuosta pienestä raosta oven alta ja siinä virtausnopeus on niin suuri, että käryä ei pääse muihin huoneisiin päin. Koska keittiön tilavuus kymmeniä kuutiometrejä, on tuuletus aloitettava hyvissä ajoin ennen paistamista ja lopetettava vasta kun haju on poistunut, että virtaukset ehtisivät asettua oikean laisiksi.
Tämänhän tiesitkin. Minä kerroin sen puoliskolle ihan luennoimalla piirroksen avulla. Puolisen tuntia siihen meni, enkä saanut turpiini.
Tehosiko? No kyllä vähän. Joskus unohtuu.
Silloin menen yksinkertaiseti panemaan sen tuulettimen täysille ja sulkemaan sen oven.
En tiedä sopiiko tämä menetelmä teille; meille sopi kohtuullisesti.- hepuli
Hei, minusta sinä aliarvioit vaimoasi. Sinulla on joko erittäin kiltti, erittäin kärsivällinen tai erittäin alistettu vaimo. Menepä tänään ostamaan hänelle kaunis kummakimppu!!!!
- erottu on jo
Ero ei tullut tuosta kärystä ja tuuletuksesta, mutta hyvä että tuonkin asian vihdoin tajuan.
Meillä siitä käytiin erinäisiä "keksusteluja" useammankin kerran, mutta koskaan sitä ei ole noin hyvin selitetty minulle.
Vihdoinkin voin tunnustaa, että oikeassa oli, senkin vääräpää, mutta vain siinä tuuletuksessa.
"Miljoona" muuta asiaa on viellä selvittämättä. - PellePeloton evk
erottu on jo kirjoitti:
Ero ei tullut tuosta kärystä ja tuuletuksesta, mutta hyvä että tuonkin asian vihdoin tajuan.
Meillä siitä käytiin erinäisiä "keksusteluja" useammankin kerran, mutta koskaan sitä ei ole noin hyvin selitetty minulle.
Vihdoinkin voin tunnustaa, että oikeassa oli, senkin vääräpää, mutta vain siinä tuuletuksessa.
"Miljoona" muuta asiaa on viellä selvittämättä.En usko, että miljoonaa selvittämätöntä sentään.
Olisiko oikea arvio kuutisenkymmentä, ja niissakin "oikeassa olo" noin "fifty fifty".
Hyvä kuitenkin, että nyt ymmärrät, että tuulettaminen onkin itse asiassa hajun (ongelman) leviämisen estämistä, ja ratkaistavissa normaalein pikku keinoin.
Pätee varmaan moniin ihmissuhdeongelmiinkin, kunhan pikkuisen "luennoidaan".
Hyvät Sulle, t:Pelle - Pelle1Peloton
erottu on jo kirjoitti:
"Miljoona" muuta asiaa on viellä selvittämättä....selvittämätöntä jutskaa teilläkään oli?
Veikkaisin, että kuutisenkymmentä korkeintaan, ja niistäkin puolet sellaisia, joissa se "vääräpää" kuitenkin oli lähes yhtä oikeassa, kuin Sinäkin.
Hyvä kuitenkin, että nyt ymmärrät, että tuulettaminen onkin itseasiassa hajun (ongelman) leviämisen estämistä silloin, kun sellaista syntyy.
Hajun lopullinen poistaminen (sieltä keittiöstä) saattaa kestää tuntikausia, mutta onpahan muissa huoneissa raitis ilma.
Voi, kun tajuttaisiin, että tuo resepti pätee usein ihmissuhdeongelmiinkin!
Hyvät Sulle t: Pelle - Pelle1Peloton
erottu on jo kirjoitti:
"Miljoona" muuta asiaa on viellä selvittämättä.Niitä vastauksia meinaan.
Ensimäinen hortoili jossain bittiavaruudessa tuntitolkulla. Nyt sitten, kun uuden laitoin, suvaitsi ensimäinenkin tulla näkyviin.
Tämmöstä se on tämän Eniron kanssa, mutta asia lienee selvinnyt. - Itse aliarvioit toisen asia...
hepuli kirjoitti:
Hei, minusta sinä aliarvioit vaimoasi. Sinulla on joko erittäin kiltti, erittäin kärsivällinen tai erittäin alistettu vaimo. Menepä tänään ostamaan hänelle kaunis kummakimppu!!!!
Jospa minunkin mieheni osaisi noin asiallisesti ja järkevästi esittää asian (milloin minkäkinlaisen)olisimme varmaan paljon onnellisempia. Kaikki naiset eivät ole teknisellä älyllä varustettuja, joten pitää todella piirtää ja vääntää tarvittaessa rautalangasta ja pitää luento! Minä taas ryhdyn pitämään miehelleni samantapaisia luentoja niistä asioista, jotka minä hallitsen paremmin, olemmehan kaikki erilaisia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577370Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393651Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3762046Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1681844- 861499
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164