Auto on '99 -vuotinen Focus 1.6 litran koneella, ajettu 125 000 km. Nyt vähän aikaa sitten alkoi tyhjäkäynnillä kierrokset "heijaamaan". Onko kellään ollut samaa oiretta? Mistähänpäin voisi vikaa lähteä etsimään?
Tyhjäkäynti epätasaista
9
11116
Vastaukset
- VSS anturu ehkä
Minulla saman vuosimallin 1.8 kone ottaa joskus noin 1800 kierrosta kylmänä, jos painaa jarrua se siitäkin vielä kohoaa . Kun kone alkaa lämmetä, palautuu kaikki minusta normaalille, noin 800 kierroksen tienoille. Harvoin tekee tuon tempun, mutta jostain sekin kyllä kielii.Itse epäilen VSS anturia, sitä anturia, mikä antaa nopeusmittarille signaalin. Samaa signaalia kun taitaa mennä yntenä parametrinä (eli input arvona, josta muiden anturien tilan kanssa ohjelmassa jotain päätellää) sinne ECU elektroniikka ohjaimelle, joka säätelee mm. polttoinetta ja paljon muutakin.
Meneeko sinulla nopeusmittari joskun nollaan, vaikka auto on liikkeessä, palautuu, kun ottaa virrat pois ja starttaa uudelleen ,siitä omat epäilyni ovat kohdistumassa tuohon nimenomaiseen anturiin.
Anturi maksaa jotain 70€ paikkeilla ja vaihto lienee ainakin samaa luokkaa huollossa.
Vielä en ole vaihdattanut.Se sijaitsee oikealla, vaihdelaatikon sivussa, nostamatta autoa ylös sen vaihto taitaa jäädä kotikonstein vaihtamatta, epäilisin ainakin.- foc
Vanhemman sukupolven bensakoneissa (1.8 ja 2.0) tuo tyhjäkäynnin kohoaminen taitaa olla enemmän ominaisuus. Ainakin oma yksilöni teki uudesta saakka tuota varsinkin josskin nollan tuntumassa. Yritin joskus ihmetellä mikä sen aiheuttaa - ei tullut selvää.. aivan kuin siinä olisi ollut jonkinlainen resonanssi josskin ilmanpuhdistimen tienoilla. Kaasua polkaisemalla kierrokset sitten putoaa.
- lkjoiuuyt
foc kirjoitti:
Vanhemman sukupolven bensakoneissa (1.8 ja 2.0) tuo tyhjäkäynnin kohoaminen taitaa olla enemmän ominaisuus. Ainakin oma yksilöni teki uudesta saakka tuota varsinkin josskin nollan tuntumassa. Yritin joskus ihmetellä mikä sen aiheuttaa - ei tullut selvää.. aivan kuin siinä olisi ollut jonkinlainen resonanssi josskin ilmanpuhdistimen tienoilla. Kaasua polkaisemalla kierrokset sitten putoaa.
nNiin se kyllä taitaa olla, siinä nollan tietämissä tai hieman sen yläpuolella se yleensä vaivaa. Onneksi hyvin harvoin. Vaikka ei siitä juuri harmiakaan ole, kaasua polkaisemalla se tasaantuu, eka kerralla herätti kyllä hännennystä, missä nyt mennään. Niitä ilmamäärän mittauksia ja ties mitä haistelijaa on siinä ilmanputsarin tienoilla, en ole sen tarkemmin tutkinut, jospa likaa tms. jossain sopivassa välissä. Vaan olkoon.
- halki
Katso koneen etupuolella oleva ilma/alipaineletku (siinä imusarjan alla) on todennäköisesti halki.
- Aloittaja
Pitääpä tuota huomenna syynäillä, jos tuo sade lakkaa sen verran. Mut eikö tollanen letkurikko oireilis koko ajan? Tosiaan ku toi tyhjäkäynnin humppaaminen ei ilmene joka kerta.
Yks vaihtoehto vois vissiin olla tyhjäkäyntiventtiili (tai mikä se nyt onkaan). Sikäli perseestä että tuo kärry oli muutama päivä sitten huollossa, eikä ne saaneet tuota korjattua. - Arto1
Aloittaja kirjoitti:
Pitääpä tuota huomenna syynäillä, jos tuo sade lakkaa sen verran. Mut eikö tollanen letkurikko oireilis koko ajan? Tosiaan ku toi tyhjäkäynnin humppaaminen ei ilmene joka kerta.
Yks vaihtoehto vois vissiin olla tyhjäkäyntiventtiili (tai mikä se nyt onkaan). Sikäli perseestä että tuo kärry oli muutama päivä sitten huollossa, eikä ne saaneet tuota korjattua.Tyhjäkäyntiventtiili on vaan likainen, siitä johtuu kierrosten humpailu.
Tuo venttiili sijaitsee noissa muovi-imusarjallisissa Zeteceissä imusarjan alla, pääsee käsiksi auton altapäin. On muistaakseni 2 tai kolmella torxilla kiinni imusarjassa. Irroita myös johto, niin saat sen ottaa irti puhdistettavaksi. Jarrucleaner on tuohon hyvää. Liat lähtee, kun suihkuttaa tyhjäkäyntiventtiilin sisään tuota jarrucleaneria.
Merkkikorjaamot vaihtaa tuossa tapauksessa uuden osan, eivätkä ala puhdistelemaan. Silloin tulee helposti useamman satasen lasku. Tämä puhdistus on halpaa/helppoa tehdä itsekkin, jos vaan ymmärtää hiukankin auton tekniikasta. Muutenkin tuo anturien puhtaus on ruiskuautoissa tärkeää, jotta kone toimii oikein. Samoin termostaatti, että kone pyörii oikeanlämpöisenä. - focushumppa
Arto1 kirjoitti:
Tyhjäkäyntiventtiili on vaan likainen, siitä johtuu kierrosten humpailu.
Tuo venttiili sijaitsee noissa muovi-imusarjallisissa Zeteceissä imusarjan alla, pääsee käsiksi auton altapäin. On muistaakseni 2 tai kolmella torxilla kiinni imusarjassa. Irroita myös johto, niin saat sen ottaa irti puhdistettavaksi. Jarrucleaner on tuohon hyvää. Liat lähtee, kun suihkuttaa tyhjäkäyntiventtiilin sisään tuota jarrucleaneria.
Merkkikorjaamot vaihtaa tuossa tapauksessa uuden osan, eivätkä ala puhdistelemaan. Silloin tulee helposti useamman satasen lasku. Tämä puhdistus on halpaa/helppoa tehdä itsekkin, jos vaan ymmärtää hiukankin auton tekniikasta. Muutenkin tuo anturien puhtaus on ruiskuautoissa tärkeää, jotta kone toimii oikein. Samoin termostaatti, että kone pyörii oikeanlämpöisenä.mulla sama ongelma muuten toimii ku unelma 1.8 fockus mut tyhjäkäynillä humppa alkaa mut ei kuitenkaan sammu voiko olla myös bensan suodatin ? ajettu 300000km vai mut mikään vikavalo ei pala
- escorttii
focushumppa kirjoitti:
mulla sama ongelma muuten toimii ku unelma 1.8 fockus mut tyhjäkäynillä humppa alkaa mut ei kuitenkaan sammu voiko olla myös bensan suodatin ? ajettu 300000km vai mut mikään vikavalo ei pala
Todennäköisesti karstautunut/paskanen venttiili. Toki jos suodatintakaan ei ole koskaan vaihdettu, niin sekin helpottaa.
- Anonyymi
Sieltähän se vika löytyi imusarjan alla letkut rikki. Hötäs ylim ilmaa ja sehän sekottaa sit kaikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692733
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481247
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81207