Ei tästä tule mitään

Mies 44

Meillä on nykyään tosi ahdistavaa kotona. Vaimo on aina väsy, omissa oloissaan, eikä meillä ole seksiä ollut pitkään aikaan.

Jotain on muuttunut. Kun vaimoni esim. soittaa mulle töihin, tunnen itseni vaivautuneeksi. Ennen töistä oli kiva tulla kotiin ja tuntui että mua odotetaan sillä. Nyt taas työpäivän päättyminen alkaa ahdistaa. Koko kodin ilmapiiri on sakea.

Yleensä sanotaan, että miehet eivät puhu, mutta meillä ei vaimo puhu. Valittaa vain väsymystä. Masiksesta tuskin on kyse, koska näyttää ihan työkykyinen kuitenkin olevan.

Mitä mä voisin tehdä?

25

3518

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koita jaksaa

Oletteko pitkäänkin ollet yhdessä? Lapsia? Joskus pitkä yhdessäolo tekee itsessään jo pienen kriisin suhteeseen. Onko vaimolla ehkä joku jolle töissä puhua? Kysele niin vaimolta kuin tämän kavereiltakin. Välttääkö katsekontaktia? Seurakunnillakin on ilmaisia parisuhdeterapeutteja joista on todella paljon apua.

• höpö15

Voisit vaikka erota. Olin 19 vuotta mieheni kanssa yhdessä, niistä 16 naimisissa. Yhtenä päivää ilman mitään riitaa sain vasarata ohimoon. Putkasta päästyään mies lähti kävelemään. Olisin kuollut, jos ei tytär olisi tullut väliin. Ihan kohta olen voitn puolella, en vielä, koska luen näitä. Niin, ja se tyyppi on minulle kuollut.

• ja kunnioitus

Vaimosi voi olla oikeasti väsynyt(tämä vuoden aikakin).Kotityötkin voi uuvuttaa ja jos ei uskalla avata keskustelua.Erota ei kannata koska keväällä kaikki näyttää valoisammalta.Keksikää vaihtelua ja puhukaa ja näytä että kunnioitat häntä,kannat huolta hänen voinnistaan.Pieni loma tekisi varmaan hyvää kummallekin.Jos ei voi sanoa tosissaan että puhutaanko,voihan sen sanoa ihan leikillään ja kanssa keskustella sitten.

• Anniina

Totta on, että vaimokin väsyy. Jos käy työssä ja pitää perheestään ja kodistaan huolen, niin se on aika rankkaa. Mies aina ymmärrä sitä, että pitäisi olla auttavainen kotitöissä ja huolehtia kaikesta vaimon kanssa yhdessä. Sänkyhommatkaan ei luista, jos alati on väsynyt.Ja monesti miehet haluaakin jo vanhempana nuorta naista. Ei ne vanhaan tyydy. Ne vaan odottaa, että kotona on liesi lämmin, kun iltamenoilta tulee. Näin on ainakin minun 50-vuotiaan ukkelin kanssa. Oma eukko muka tympii, on lihava, vanha, ruma ja inhottava. Se vaan siivoaa ja paistaa kotona, eikä sen kanssa huvita enää ees sänkyhommat.

• älä eroa!

vaimosi voi hyvinkin olla masentunut. masennukseen kuuluu myös laji, mikä säilyttää työkyvyn, ilmenee apaattisuutena, voimattomuutena ja pasiivisuutena.
      mutta epäilenpä, että teidän kohdallanne kyse on muusta, tavallaan. se aiheuttaa kyllä masennusta, mutta se ei ihan ole masennus.

se on elämän valintojen kriisi.
      se tulee, kun on valinnut valintojaan, ja yleensä noin 4kympin tienoilla ihminen luulee tajuavansa, että suurimmat valinnat on nyt tehty:
      avioliitto on jatkunut pitkään, koulut on käyty, lapset on tehty, alkaa ilmetä kehollisesti, että se vanhenee jne.
      naiset kun on monesti kasvatettu toimimaan toisten odotuksien mukaan, he useammin myös valitsevat tavallaan elämän, mitä he eivät halua. siis tämähän ei ole kenenkään vika, vain tämän maailman vallitseva ominaisuus, että naiset elävät tavallaan enemmän yhteiskunnan odotusten mukaan. (kyllä, miehetkin tekevät sitä, mutta hieman vähemmän)

vaimosi on tyytymätön elämäänsä: hän kokee, että valinnat on tehty, eikä tiedä oliko ne oikeita. hän kokee ehkä elävänsä vain perheelleen, ja kuten pitkissä liitoissa, mikä teilläkin ehkä on, kriisi pukkaa jossain vaiheessa, kun ihminen hakee suuntaa elämälleen.

joten olet oikeassa, jotain on muuttunut, vaimosi on masentunut, ja ahdistunut, ja se tulee myös ilmapiiriin. hän ei pysty vielä puhumaan aiheesta, koskei ehkä itsekään tiedä, mitä haluaa, ja mikä on käynnissä. jatka itse puhumista, ole kiinnostunut ja läsnä, hän avautuu, kun pystyy siihen.

miettiikö hän eroa? todennäköisesti, kuten sinäkin, mutta en usko sen olevan sinänsä ratkaisu, voitte ratkaista asian muutenkin.

mutta! asiaan:

- ensinnäkin sinun tulee käsittää, että kyse on vaimosi, ei sinun tunteistasi. me monesti syytämme ilmapiiriä siitä, ettemme voi olla hyvällä tuulella. mutta vaimollasi on oikeus huonoihin tunteisiin myös, ja se sinun tulee hyväksyä. voit toki esim. välillä lähteä lenkille ym. ettei sinun tarvitse siellä kotona velloa, mutta toisaalta, ei sinun tarvitse vaipua masennukseen, koska vaimosi voi huonosti: sinun tunteesi ovat sinun, ja sinulla on vastuu niistä.

- älä lopeta keskusteluyrityksiä, mutta etsi lempeää tietä, yritä lieventää puhekynnystä. kerro itse omista tunteistasi, että pelkäät että hän miettii eroa, kerro, että sinua ahdistaa ja tiedät jonkun olevan vialla, kerro että välität tästä asiasta ja pelkäät hänen olevan jotenkin kipeä; siis voihan hän olla fyysisestikin kipeä!
      kerro, että olet huolissasi.
      (näytä tämä kirje? saatte ehkä siitä pelin avauksen?)

- kysy voitko tehdä mitään, ole läsnä, ja silitä joskus. halaa lempeästi. laita ruokaa. sano, että voit välillä huolehtia kaikesta, jos hän haluaa miettimisaikaa, jos hän haluaa tilaa. kysy haluaako hän kenties välimatkaa, esim. loman tai matkan.

- auta keskustelussa, pohdi omiakin valintojasi, miettikää elämää yhdessä, ja jos hän ei heti mieti, niin kerro sinä hänelle. mitä avoimempi sinä olet, sitä helpompi hänen on avautua.

- koska teillä on myös fyysinen läheisyys häipynyt, hän ottaa sinuun etäisyyttä, ja on hiljainen on myös mahdollisuus siitä, että hän miettii eroa. tee kaikki tämä silti. yleensä tuollainen ero tulee "turhaan", eli kriisissä mikä kohdistuu avioliittoon,mutta mikä oikeasti liittyy elämän valintoihin.

- kannusta vaimoasi parantamaan muuten elämäänsä: onko vaimollasi (ja sinulla, siis muista huolehtia myös itsestäsi) muutakin elämää kun toisenne? jos ei, niin hankkikaa sitä. jos taas teillä ei ole yhteisiä harrastuksia, niin ehdota jotain vaimollesi.

- ehdota parisuhdeterapeuttia. monesti miehet eivät sitä ehdota, eivätkä siihen suostu, kun on muka ulkopuolinen ja blaa-blaa, mutta terapeutit ovat keskustelun ammattilaisia, jotka voivat antaa työkaluja ongelmien selvittämiseen, ja helpottaa keskustelua juuri siksi, että ovat ulkopuolisia. he eivät ota kenenkään puolta, vaan ovat läsnä ja mukana. joskus lähimpien ihmisten kanssa on vaikea keskustella, kun he ovat liian lähellä.

usko vain, asiat selviävät aina tavalla tai toisella, joten sinulla ei ole mitään syytä vaipua epätoivoon. olet vielä kohtuu nuorikin, joten joko saatte asiat kuntoon ja elätte hyvän elämän, tai vaikka joutuisitte eroamaankin, voitte löytää vielä jotain uutta elämäänne, sinullakin on aikaa saada vaikka mitä aikaan. kuten myös vaimollasi. älkää antako elämän haasteitten lannistaa, elämäänsä voi muuttaa missä iässä hyvänsä, jos on valmis tekemään töitä sen eteen. olkaa valmiita!

onnea matkaan.

• M 44

Kiitos pitkästä viestistä. Kyllä siinä on paljon huomioimisen arvoista, mietin jokaista kohtaa.

Unohdin muuten sanoa, että vaimoni on vasta 33. Hirveän nuori ...

Sellainen vielä, että en mä oikein kestä ajatusta vaimostani onnellisena jonkun toisen kanssa, jonkun toisen sängyssä. Mustasukkaisuus on kyllä älyttömän huono syy olla eroamatta.

• mieleeni eräs juttu
        M 44 kirjoitti:

Kiitos pitkästä viestistä. Kyllä siinä on paljon huomioimisen arvoista, mietin jokaista kohtaa.

Sellainen vielä, että en mä oikein kestä ajatusta vaimostani onnellisena jonkun toisen kanssa, jonkun toisen sängyssä. Mustasukkaisuus on kyllä älyttömän huono syy olla eroamatta.

Oletko tullut ajatelleeksi, että tässä on jonkinlainen murroskohta, jossa teidän 11 vuoden ikäero alkaa näkyä. Vaimosi on vielä iältään nuori ja sinä taas...no, faktahan on se, että olet keski-ikäinen mies. Ehkä vaimosi ajattelee, ettei ole vielä valmis laskeutumaan keski-ikäsiyyteen, vaan haluaa edelleen olla nuorehko nainen ja kokea nuorehkon naisen elämää. Hän ehkä ajattelee, että minkälaista on elämä sinun kanssasi tästä eteenpäin.

• M 44
        mieleeni eräs juttu kirjoitti:

Oletko tullut ajatelleeksi, että tässä on jonkinlainen murroskohta, jossa teidän 11 vuoden ikäero alkaa näkyä. Vaimosi on vielä iältään nuori ja sinä taas...no, faktahan on se, että olet keski-ikäinen mies. Ehkä vaimosi ajattelee, ettei ole vielä valmis laskeutumaan keski-ikäsiyyteen, vaan haluaa edelleen olla nuorehko nainen ja kokea nuorehkon naisen elämää. Hän ehkä ajattelee, että minkälaista on elämä sinun kanssasi tästä eteenpäin.

Johan on vallat. Enhän mä ole kuin 44. Muita numeroita: penkiltä nousee oma paino, painoindeksi alle 25, Cooper 2700, kolme panoa päivässä kun tarve vaatii (jos sais). Ei fysiikka ainakaan ole rapistunut.

Ja vittu miten niin henkisesti keski-ikäinen? Munaa löytyy myös kuvannollisessa mielessä. Esimerkiksi vaikka mitä.

Noh, oikeassahan sä tietysti olet. Keski-ikä ... tottahan se on.

• rehellisiä ollaan
        M 44 kirjoitti:

Johan on vallat. Enhän mä ole kuin 44. Muita numeroita: penkiltä nousee oma paino, painoindeksi alle 25, Cooper 2700, kolme panoa päivässä kun tarve vaatii (jos sais). Ei fysiikka ainakaan ole rapistunut.

Ja vittu miten niin henkisesti keski-ikäinen? Munaa löytyy myös kuvannollisessa mielessä. Esimerkiksi vaikka mitä.

Noh, oikeassahan sä tietysti olet. Keski-ikä ... tottahan se on.

ja asiaa objektiivisesti tarkastellaan, niin et ole enää nuori. Et, vaikka tuntisitkin niin. Ei sille mitään voi, kun vuodet kuluu. Ja vaimosi taas on sinua 11 vuotta jäljessä. Se on kuitenkin aika pitkä aika ja ero alkaa tuntua tietyssä vaiheessa. Ehkä vaimosi ajattelee 6 vuoden päässä häämöttäviin 50 vuotispäiviisi, jolloin hän on vasta simpsakka 39 v - nainen alkaa olla parhaimmillaan.

• Suomessa, hohoi!
        rehellisiä ollaan kirjoitti:

ja asiaa objektiivisesti tarkastellaan, niin et ole enää nuori. Et, vaikka tuntisitkin niin. Ei sille mitään voi, kun vuodet kuluu. Ja vaimosi taas on sinua 11 vuotta jäljessä. Se on kuitenkin aika pitkä aika ja ero alkaa tuntua tietyssä vaiheessa. Ehkä vaimosi ajattelee 6 vuoden päässä häämöttäviin 50 vuotispäiviisi, jolloin hän on vasta simpsakka 39 v - nainen alkaa olla parhaimmillaan.

Anteeksi alkup., tämä on aivan OT.

Suomessa 44v on NUORI. Jossain kehitysmaan viimeisessä kolkassa 44v on yleensä jo vainaa. Itse olen 42v, suvusta, jossa 95v mummut polkee 5km uimahallille uimaan. Omat lapset kysyvät joskus, että milloinkas sinä äiti aiot kasvaa aikuiseksi - no en koskaan!

Kyllä ikääntymis-tieteessä lasketaan ikääntymistä vaiheissa, kolmas ikä alkaa 65 -vuotiaana, ensimmäinen vaihe neljänkympin vaiheilla. Mutta milloinkas tiede on ollut lopullinen totuus, tuokin on lähinnä muutaman tutkijan kannanotto. Niin tiedeuskovainen kuin olenkin, en sentään ole aivopestävä, se kuuluu muihin uskontoihin!

44v voi olla yhtä "nuori" kuin 33v, niin kropaltaan kuin mieleltäänkin. Onhan meillä räsyjä selkävaivaisia teinejäkin, tietsikan ääressä makailemassa!

Voi jestas, pitäiskö tässä alkaa sopivia tummia huiveja katteleen valmiiksi? Jos siis tuota kommentoijaa kuuntelee...

• asioita voidaan
        Suomessa, hohoi! kirjoitti:

Anteeksi alkup., tämä on aivan OT.

Suomessa 44v on NUORI. Jossain kehitysmaan viimeisessä kolkassa 44v on yleensä jo vainaa. Itse olen 42v, suvusta, jossa 95v mummut polkee 5km uimahallille uimaan. Omat lapset kysyvät joskus, että milloinkas sinä äiti aiot kasvaa aikuiseksi - no en koskaan!

Kyllä ikääntymis-tieteessä lasketaan ikääntymistä vaiheissa, kolmas ikä alkaa 65 -vuotiaana, ensimmäinen vaihe neljänkympin vaiheilla. Mutta milloinkas tiede on ollut lopullinen totuus, tuokin on lähinnä muutaman tutkijan kannanotto. Niin tiedeuskovainen kuin olenkin, en sentään ole aivopestävä, se kuuluu muihin uskontoihin!

44v voi olla yhtä "nuori" kuin 33v, niin kropaltaan kuin mieleltäänkin. Onhan meillä räsyjä selkävaivaisia teinejäkin, tietsikan ääressä makailemassa!

Voi jestas, pitäiskö tässä alkaa sopivia tummia huiveja katteleen valmiiksi? Jos siis tuota kommentoijaa kuuntelee...

selittää ihan miten vain: "ikä on asenne", "olet juuri sen ikäinen miksi itsesi tunnet", "ikä on vain numeroita"...jne. Turha sitä nyt on kuitenkaan kiistää, että 44 vuotiaalla on 44 vuotta elettyä elämää takanaan, kun taas 33 vuotiaalla sitä on 33 vuotta - siis äkkiä laskien 11 vuotta vähemmän. Ajattele mitä ihmisessä, hänen kokemusmaailmassaan tapahtuu tuon 11 vuoden aikana. Ei keski-ikäisyys ole pelkkää kroppaa ja fysiikkaa, se on ennen kaikkea asenteita, elämänkatsomusta, henkistä ikää. Ihminen on oman aikakautensa tuote. 44-vuotias eli nuoruutensa 80-luvulla ja 33 v on taas 90-lukulainen. Suomi oli aika eri näköinen 80-luvulla kuin lähestyttäessä 2000-lukua.

• Suomessa, hohoi!
        asioita voidaan kirjoitti:

selittää ihan miten vain: "ikä on asenne", "olet juuri sen ikäinen miksi itsesi tunnet", "ikä on vain numeroita"...jne. Turha sitä nyt on kuitenkaan kiistää, että 44 vuotiaalla on 44 vuotta elettyä elämää takanaan, kun taas 33 vuotiaalla sitä on 33 vuotta - siis äkkiä laskien 11 vuotta vähemmän. Ajattele mitä ihmisessä, hänen kokemusmaailmassaan tapahtuu tuon 11 vuoden aikana. Ei keski-ikäisyys ole pelkkää kroppaa ja fysiikkaa, se on ennen kaikkea asenteita, elämänkatsomusta, henkistä ikää. Ihminen on oman aikakautensa tuote. 44-vuotias eli nuoruutensa 80-luvulla ja 33 v on taas 90-lukulainen. Suomi oli aika eri näköinen 80-luvulla kuin lähestyttäessä 2000-lukua.

Olin kiertänyt maailman ristiin rastiin muutaman kerran 20 -vuotiaana, reppu selässä. Minulla on tuttuja, jotka eivät ole vieläkään käyneet Helsingissä.

On ihmisiä, joiden elämässä tapahtuu valtavasti hyvää ja huonoa, ja sitten niitä, joiden elämä on tasapaksua puuroa. Sisältää ulkoisen ja sisäisen kokemusmaailman.

Kaikesta kokemasta kertyy se kokonaisuus. On helppoa tuhlata vaikka viisi vuotta elämästään makaamalla tietokoneen äärellä, se siitä kokemusmaailmasta... Toisaalta aktiivinen elämä ja sattumukset, yllättävät asiat, hyvät tai huonot, voivat antaa elämänkokemusta nuoremmallekin, kun se vanhemmalta voi puuttua täysin.

Ja nyt kun vanhat bänditkin ovat taas lavoilla, ei tietyn vuosikymmenen musiikkikaan ole mikään rajoittava tekijä ;).

Älä ota niin vakavasti tätä elämää! Tottahan toki sinä saat elää kaavan mukaan, mutta älä kaikilta muilta sitä tylsyyttä odota!

Ja muista, että ikä, vuosi, koko helkkarin ajanlasku on ihmisen keksimä tuote, keinotekoinen sopimus, jolla alamaiset saadaan kuriin. Katsopas koiran leikkiä ja mieti, muistaako se, että hups! ei 10-vuotiaana saa enää riehua pallon kanssa...

• yrität oikeastaan selittää
        Suomessa, hohoi! kirjoitti:

Olin kiertänyt maailman ristiin rastiin muutaman kerran 20 -vuotiaana, reppu selässä. Minulla on tuttuja, jotka eivät ole vieläkään käyneet Helsingissä.

On ihmisiä, joiden elämässä tapahtuu valtavasti hyvää ja huonoa, ja sitten niitä, joiden elämä on tasapaksua puuroa. Sisältää ulkoisen ja sisäisen kokemusmaailman.

Kaikesta kokemasta kertyy se kokonaisuus. On helppoa tuhlata vaikka viisi vuotta elämästään makaamalla tietokoneen äärellä, se siitä kokemusmaailmasta... Toisaalta aktiivinen elämä ja sattumukset, yllättävät asiat, hyvät tai huonot, voivat antaa elämänkokemusta nuoremmallekin, kun se vanhemmalta voi puuttua täysin.

Ja nyt kun vanhat bänditkin ovat taas lavoilla, ei tietyn vuosikymmenen musiikkikaan ole mikään rajoittava tekijä ;).

Älä ota niin vakavasti tätä elämää! Tottahan toki sinä saat elää kaavan mukaan, mutta älä kaikilta muilta sitä tylsyyttä odota!

Ja muista, että ikä, vuosi, koko helkkarin ajanlasku on ihmisen keksimä tuote, keinotekoinen sopimus, jolla alamaiset saadaan kuriin. Katsopas koiran leikkiä ja mieti, muistaako se, että hups! ei 10-vuotiaana saa enää riehua pallon kanssa...

tai väittää? Sitäkö, että sinä olet tehnyt sitä taikka tätä ja vaikka olet 45 vuotias, et kuitenkaan ole 45 vuotias. Kysymys kuuluu; minkä ikäinen sitten olet? 20 vuotias, vai?

Onko sinulla joku ongelma oman keski-ikäisyytesi kanssa, kun sitä noin kovasti yrität kieltää? Mikä saa sinut ajattelemaan, että sinun elämäsi on vilkasta ja nuorta, mutta meidän muiden ei ole. Tai: muilla paitsi sinulla se on jotenkin "tylsää". Tylsää minulla olisi vasta sitten, jos yrittäisin keski-ikäisenä esittää jotain takavuosien teiniä.

• Suomessa...
        yrität oikeastaan selittää kirjoitti:

tai väittää? Sitäkö, että sinä olet tehnyt sitä taikka tätä ja vaikka olet 45 vuotias, et kuitenkaan ole 45 vuotias. Kysymys kuuluu; minkä ikäinen sitten olet? 20 vuotias, vai?

Onko sinulla joku ongelma oman keski-ikäisyytesi kanssa, kun sitä noin kovasti yrität kieltää? Mikä saa sinut ajattelemaan, että sinun elämäsi on vilkasta ja nuorta, mutta meidän muiden ei ole. Tai: muilla paitsi sinulla se on jotenkin "tylsää". Tylsää minulla olisi vasta sitten, jos yrittäisin keski-ikäisenä esittää jotain takavuosien teiniä.

nimim. rehellisiä ollaan tms...

Joka vihjaisi 44v miestä vanhaksi. Huh huh.... Vanhuus ei todellakaan ole niin yksiselitteinen käsite, ja mies 44v on kyllä taatusti lähempänä nuorta kuin vanhaa.

Itse olen 42v, täysin tyytyväinen elämääni, ilman kriisejä tms., joita osa ystävistäni on käynyt läpi jo 30 -vuotiaana. Lähinnä kai, koska en edes ajattele ikä-asioita... Ja miksi pitäisi olla kriisi? Katotaan sitten 90v kun alan lähestyä vanhuutta... jos se kriisi sitten iskisi.

Lähinnä kerroin, että elämänkokemus ei katso ikää, vaan ihmistä. Yksi voi kuolla vanhana ilman kokemusta elämästä, toinen voi olla henkisesti vanha jo alle 30v...

Ja avioliitossa luulisi tämän henkisen iän merkitsevän enemmän kuin fyysisen, keinotekoisesti määritellyn iän. Me emme todellakaan ole samanlaisia samanikäisinä!

Kuka sanoi, että muiden ei ole vilkasta? Minulla on omat kokemukseni, myös tuskani ja kärsimykseni. Muilla on omansa. Joillakin enemmän, joillakin vähemmän. Lisäksi, jotkut oppivat niistä, kehittyvät, toiset ei. Oma elämäni voi nyt näyttää tylsältä, yh-äidin arkea. Minulle siinä on omat ylellisyytensä.

Miksi keski-ikäisen pitäisikään esittää teiniä? Kuka haluaisi edes olla uudelleen teini, kaikkine epävarmuuksineen jne.? Kerta riittää, kiitos. Mutta toisaalta teinin on turha yrittää selittää, että 44v on liian vanha mies 33v naiselle. Se jos mikä on älytöntä. Ja mikä on keski-ikä, mistä se alkaa, mihin se päättyy? Kuka sen määrittelee? Ja onko elämä silloin loppu? Mikä on ajatuksesi? Pelkäätkö itse vanhenemista niin kovasti? Voin lohduttaa, paremmaksi menee. 40v ympärillä on siitä mukavaa, että kroppa ja naama on edelleen nuoret, mieli sopivan lapsekas, ja rohkeus olla oma itsensä kohoamassa huippuunsa. Hyvä yhdistelmä.

• uudelleen ja viisastella
        Suomessa... kirjoitti:

nimim. rehellisiä ollaan tms...

Joka vihjaisi 44v miestä vanhaksi. Huh huh.... Vanhuus ei todellakaan ole niin yksiselitteinen käsite, ja mies 44v on kyllä taatusti lähempänä nuorta kuin vanhaa.

Itse olen 42v, täysin tyytyväinen elämääni, ilman kriisejä tms., joita osa ystävistäni on käynyt läpi jo 30 -vuotiaana. Lähinnä kai, koska en edes ajattele ikä-asioita... Ja miksi pitäisi olla kriisi? Katotaan sitten 90v kun alan lähestyä vanhuutta... jos se kriisi sitten iskisi.

Lähinnä kerroin, että elämänkokemus ei katso ikää, vaan ihmistä. Yksi voi kuolla vanhana ilman kokemusta elämästä, toinen voi olla henkisesti vanha jo alle 30v...

Ja avioliitossa luulisi tämän henkisen iän merkitsevän enemmän kuin fyysisen, keinotekoisesti määritellyn iän. Me emme todellakaan ole samanlaisia samanikäisinä!

Kuka sanoi, että muiden ei ole vilkasta? Minulla on omat kokemukseni, myös tuskani ja kärsimykseni. Muilla on omansa. Joillakin enemmän, joillakin vähemmän. Lisäksi, jotkut oppivat niistä, kehittyvät, toiset ei. Oma elämäni voi nyt näyttää tylsältä, yh-äidin arkea. Minulle siinä on omat ylellisyytensä.

Miksi keski-ikäisen pitäisikään esittää teiniä? Kuka haluaisi edes olla uudelleen teini, kaikkine epävarmuuksineen jne.? Kerta riittää, kiitos. Mutta toisaalta teinin on turha yrittää selittää, että 44v on liian vanha mies 33v naiselle. Se jos mikä on älytöntä. Ja mikä on keski-ikä, mistä se alkaa, mihin se päättyy? Kuka sen määrittelee? Ja onko elämä silloin loppu? Mikä on ajatuksesi? Pelkäätkö itse vanhenemista niin kovasti? Voin lohduttaa, paremmaksi menee. 40v ympärillä on siitä mukavaa, että kroppa ja naama on edelleen nuoret, mieli sopivan lapsekas, ja rohkeus olla oma itsensä kohoamassa huippuunsa. Hyvä yhdistelmä.

itse vasta sitten. Missä tekstin kohdassa vihjataan tai väitetään 44 v miestä vanhaksi? On mielestäni aivan eri asia sanoa, että 44 vuotias on 11 vuotta vanhempi kuin 33 vuotias. Tämä on mielestäni jopa tosiasia. Vai mitä?

• enpä usko ikäeron olevan...
        M 44 kirjoitti:

ongelma!
        siis, en usko että 11 vuoden ikäero todellakaan aiheuttaa mitään ongelmia, mun mielestä se ei ole edes mikään ikäero sinänsä. suuren ikäeron ongelmat (yleisön reaktioita lukuunottamatta) tulee yleensä huomattavasti myöhempään, mutta se mihin tuo 33 vuotta tosiaan viittaisi on yksi murrosvaihe ihmisen omassa elämässä. se on juuri se pointti kun alkaa olla monien mielestä viimeinen hetki valita ura, kouluun meno uudelleen, tai lapset , kun niitäkään ei ikuisesti saa.

en olisi itse ikinä sanonut että 44-vuotias on mikään vanha (ilmeisesti joku viittasi siihen muissa viesteissä otsikosta päätellen, en ole varma), tarkalleen ottaen biologisestikin mieskin on vielä parhaassa työiässä, jne. 44-vuotiaana voi vielä tehdä ihan mitä vaan... eikä 33-vuotias ole enää mikään lapsi. joten ei se siitä ole kiinni.

mutta tosiaan ikäkriisiä naisystäväsi voi potea, kauanko olette olleet yhdessä (retorinen kysymys vain sulle), että jos se on suhdekriisi, jossain vaiheessahan tulee myös sellainen ns. etääntymisvaihe? missä pitäisi ottaa ja antaa välimatkaa? onko teillä itsenäiset elämät? kun sitten toisaalta tulee mmieleen tuo sinun mustasukkaisuutesi...

omistamisen halu ei ole rakkautta. rakkautta on ajatella sen toisen ihmisen parasta, ja mustasukkainen ihminen ajattelee vain ja ainoastaan itseään. et ehkä siksi pysty auttamaan toista, kun huoli itsestä ja omistauksensa kohteesta on niin suuri. voiko se olla mahdollista? onko mahdollista, että peloissasi puristat liian kovaa ja naisesi tuntee tukehtuvansa?

et kestä ajatella naistasi onnellisena kenenkään toisen kanssa? eikö tärkeintä olisi se, että teistä voisi molemmista tulla onnellisia, tottakai ero aina sattuu, mutta ei se mikään maailman loppu ole, eikä saa olla. jos siltä tuntuu, on sinun todellakin tehtävä paljon töitä itsesi kanssa, sillä ihmisen on vain oltava niin itsevarma, että tietää, että surusta selviää, eikä ihmissuhteita tarvitse perustaa omistamisen pohjalle. rakkaus on vapautta. ja silloin se tarkoittaa myös ihmisen omaa antautumista sille riskille, että rakkaussuhde ei onnistukaan odotetulla tavalla, vaan päättyy.

eikä se pelko ole syy pysyä yhdessä. en sano, että erotkaa, -edelleenkään, koska uskon asioiden selvittämiseen: selvittäkää asia, myös sinun mustasukkaisuutesi, koska se voi olla hyvinkin määräävä asia parisuhteessa.
        esimerkiksi yksi ystäväni on elänyt niin mustasukkaisuuden kyllästyttämässä suhteessa, että kun pääsi siitä eroon, on jättänyt kaikki, jotka osoittavat yhtään enempää tuota ominaisuutta: hän koki sen niin ahdistavaksi, että ei voi enää sietää koko ominaisuutta, vaikka se olisi miten inhimillinen.

en siis sano, että sinä olisit huonompi ihminen, vaan sitä, että mustasukkaisuus on todella ihmistä syövä ominaisuus, kuten kateuskin. ne pitää tunnistaa ja poistaa.

no, toivottavasti saatte näitä asioita pohdiskeltua, ja muista se, että vaikka se sattuisi, et voi väkisin ketään omistaa. tottakai ensin tuntuu pahalta ajatella naistaan toisen kanssa, mutta tukahdetussa suhteessa ei kukaan ole onnellinen. toivottavasti uskallat käsitellä omaa menetyksen pelkoasi, ja sitä mistä se juontaa juurensa.

toivottavasti saatte asiat kuntoon.

• on salarakas

jossakin. Pettää sua?? Ota selvää...

• M 44

Niinpä. Joskus olen miettinyt mitä se työpaikallaan tekee. Vaikka ehkä olen piilevästi mustis, niin en kai mä sentään rupea kyttäämään. Jos sillä on joku, niin ei se ainakaan onnea ole tuonut.

• M 44 kirjoitti:

Niinpä. Joskus olen miettinyt mitä se työpaikallaan tekee. Vaikka ehkä olen piilevästi mustis, niin en kai mä sentään rupea kyttäämään. Jos sillä on joku, niin ei se ainakaan onnea ole tuonut.

Yleensähän on niin, että jos ihminen on ihastunut/ rakastunut, se "paistaa" ihmisestä ulospäin. Tosin sekään ei aina pidä paikkaansa. Ihminen saattaa olla lähimmäisiään kohtaan vihainen, aggressiivinen tai poissaoleva.
        Tässä tapauksessa en kyllä ensimmäisenä ajattele ns. kolmatta osapuolta, vaan ikäero on saattanut alkaa mietittyttämään vaimoasi,(näin naisnäkökulmasta katsottuna).

• eronnut 45 -N
        iive kirjoitti:

Yleensähän on niin, että jos ihminen on ihastunut/ rakastunut, se "paistaa" ihmisestä ulospäin. Tosin sekään ei aina pidä paikkaansa. Ihminen saattaa olla lähimmäisiään kohtaan vihainen, aggressiivinen tai poissaoleva.
        Tässä tapauksessa en kyllä ensimmäisenä ajattele ns. kolmatta osapuolta, vaan ikäero on saattanut alkaa mietittyttämään vaimoasi,(näin naisnäkökulmasta katsottuna).

Ikäerolla ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa jos vaan tunteet toista kohtaan kuolee! Voisi olla aivan sama tilanne vaikka pari olisi saman ikäinen!! Kyllästyminen,arki jne tulee suhteeseen kuin suhteeseen. Ja myös oma kriisi voi naisella tehdä sen että yksinkertaisesti vain kyllästyy elämään ja siihen omaan ukkoonsa!! Ja kun ei haluta niin sitten ei haluta, eikä sille mitään voi, ja joskus tosiaan se ero on ainut ratkaisu. Näin kävi myös meille yli 20 avioliitto vuoden jälkeen!

• ikäerolla sitten itse olitte?
        eronnut 45 -N kirjoitti:

Ikäerolla ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa jos vaan tunteet toista kohtaan kuolee! Voisi olla aivan sama tilanne vaikka pari olisi saman ikäinen!! Kyllästyminen,arki jne tulee suhteeseen kuin suhteeseen. Ja myös oma kriisi voi naisella tehdä sen että yksinkertaisesti vain kyllästyy elämään ja siihen omaan ukkoonsa!! Ja kun ei haluta niin sitten ei haluta, eikä sille mitään voi, ja joskus tosiaan se ero on ainut ratkaisu. Näin kävi myös meille yli 20 avioliitto vuoden jälkeen!

Mitä tiedät, ettei ikäerolla ole väliä, jos te olitte suurin piirtein samaa ikäluokkaa? Tai oliko ikäerolla sittenkin väliä, jos te satuitte olemaan eri ikäluokkaa?

Itse olin pitkässä suhteessa 7 vuotta vanhemman miehen kanssa ja sanoisin, että juuri ikäerosta johtuvista syistä niitä ongelmia syntyi. Ei kai se ikä sinänsä mitään merkitse, vaan ne ikäeron mukanaan tuomat haitat kuten erilainen elämänvaihe.

• ikäerolla sitten itse olitte? kirjoitti:

Mitä tiedät, ettei ikäerolla ole väliä, jos te olitte suurin piirtein samaa ikäluokkaa? Tai oliko ikäerolla sittenkin väliä, jos te satuitte olemaan eri ikäluokkaa?

Itse olin pitkässä suhteessa 7 vuotta vanhemman miehen kanssa ja sanoisin, että juuri ikäerosta johtuvista syistä niitä ongelmia syntyi. Ei kai se ikä sinänsä mitään merkitse, vaan ne ikäeron mukanaan tuomat haitat kuten erilainen elämänvaihe.

Olen samaa mieltä, että kyllä ikäerolla on merkitystä siinä mielessä, että elämän asenne ja maailman katsomus on erilaista eri elämän vaiheissa. Nuoremmilla on aivan erilaiset elämän odotukset kuin vanhemmilla ihmisillä. Henkilökohtaisesti en voisi ajatella eläväni vuosia nuoremman tai vanhemman ihmisen kanssa, koska tapa ajatella asioista on erilainen. Muutaman vuoden ikäero ei haittaa.

• Suomessa, hohoi!
        iive kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että kyllä ikäerolla on merkitystä siinä mielessä, että elämän asenne ja maailman katsomus on erilaista eri elämän vaiheissa. Nuoremmilla on aivan erilaiset elämän odotukset kuin vanhemmilla ihmisillä. Henkilökohtaisesti en voisi ajatella eläväni vuosia nuoremman tai vanhemman ihmisen kanssa, koska tapa ajatella asioista on erilainen. Muutaman vuoden ikäero ei haittaa.

Olen itse eroamassa "samanikäisestä" miehestäni, joka elää aivan eri aaltopituudella kuin itse. Hän on vanha nuija, ollut jo syntyessään, tylsimyksistä tylsin, paitsi tietysti omissa huvituksissaan, pettäessään, flirttaillessaan, lyödessään... No hän on historiaa. Tämä kodinkone sai pyörät alleen ja se on menoa.

Kun nyt sitten mietin tulevaa (huom. en ole miestä metsästämässä, olen itselleni erittäin hyvää seuraa!), ei taida ikä olla ratkaiseva juttu. Olen 42v, tunnen mahtavan mukavia 32v miehiä JA 52v miehiä. Kyllä se on ne yhteiset intressit, elämänpalo, ikuinen lapsena pysyminen mitä minä kaipaan. Schopenhauerin sanoin, vain lapsena pysyminen mahdollistaa nerouden, vakaa, hyödyllinen kunnon kansalainen ei koskaan voi olla nero, vaikka älykäs olisikin. Jätän tuon option itselleni ;).

Ja tuo samassa vaiheessa oleminen on naurettava ajatus. Ensinnäkin on jo sukupuoleen liittyvät erot, ei voi olla "samassa vaiheessa". Ja kyllä ystävättärieni joukossakin on erilaisuutta, jollakin oli 30v kriisi, toisella 40v kriisi, kolmannella ei mitään kriisiä, neljännellä jatkuva kriisi... Vedä tuosta sitten vedenpitäviä johtopäätöksiä iän merkityksestä!

• neuvo:

Hae apteekista rautatabletteja ja syötä vaimollesi viikon kuuri. Kyllä se siitä sitten taas.

• Vaan ei toimi

Se on syöny niitä jo vuoden!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      333
      12145
    2. Suomea odottaa karu kohtalo

Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.
      Maailman menoa
      418
      3426
    3. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      95
      1878
    4. Kuka on oikein

Kaivattusi?
      Ikävä
      90
      1658
    5. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      83
      1633
    6. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      95
      1139
    7. Onko kenelläkään tästä tietoo?

https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      41
      1101
    8. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      73
      937
    9. Ihastukselleni

Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      933
    10. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      251
      908
    Aihe