Kutinaa perunasta???

perunan kuorija

Minulla on tullut nyt vasta hiljattain hirveä kutina käsiin aina sen jälkeen, kun olen kuorinut perunoita. Käsien iho muuttuu punertavaksi. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Voiko tämä olla jotaikin allergiaa. Ihmetyttää, koska en ole koskaan kuullut, että tällä tavoin voisi olla perunalle "allerginen" (tärkkelysallergiasta kyllä olen kuullut, mutta kun ihan normaalisti syön perunaa, niin sekään ei oikein voi olla kyseessä).

6

4945

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xcxcxcxcx

Olet ilmeisesti raa'alle perunalle allerginen. Allergeeni katoaa, kun peruna keitetään. Itse en ole vuosikausiin kuorinut tai koskenut raakaan perunaan, koska saan siitä heti oireita.

• nalle22

mä kärsin ihan samasta, ja allergiatesteissä näkyi tosi paha allergia raa'alle perunalle, kyllä mä voin perunoita syödä keitettynä ja noin, mutta raakana siihen koskeminen ja niiden kuoriminen aiheuttaa ihan hirveen ihottuman ja kutinan...eli sulla on allergia raa'alle perunalle. inhottavaa, mutta toisaalta siitä voi ottaa myös hyödyn irti, ei tartte kuoria ja pestä perunoita :)

• JannaS

Kylläpä hyvinkin voi olla perunalle allerginen. Kypsennettyä perunaa voin syödä ongelmitta, mutta perunateatteriin en voi ottaa osaa, kädet on sen jälkeen punaiset ja kutisevat penteleesti. Pahimmillaan on ollut rakkoja käsissä ennen kuin tajusin mistä on kyse.

Itseltäni on prickissä testattu myös peruna ja antoi melko voimakkaan reaktion.

• *Kiki*

Kyllä perunalle voi olla allerginen. Itsekin olen, ja pahimmimpina aikoina en voi syödä sitä edes keitettynä/paistettuna.. :( Mulla tulee siitä vatsaoireita, kuten myös kasvojen punoitusta, ihottumaa ja turvotusta.. Joten olen sen pois jättänyt..,eihän se kuitenkaan mikään kovin tärkeä juures olekaan..,samat hyvät aineet saa muustakin ravinnosta. Kannattaa nyt välttää perunan kuorimista, tai käyttää sitten jotain suojakäsineitä..,ellei sinulle tule oireita hengittäessäsi myös sitä..

• allerginen perunalla

Minullakin on jo monta vuotta ollut peruna-allergia. Voin kyllä keitettyä ja siis kypsää perunaa syödä, mutta kuoria ja pestä perunoita en voi. Mulla tulee kädet ja naama täyteen palkoja ja hengitystiet menee tukkoon.

Jos on pakko perunoita raakana käsitellä niin suosittelen semmosten muovihanskojen käyttöä. Itse välillä, jos ei muita ole paikalla käytän muovihanskoja ja vedän vielä paidan hihat alas ettei käsiin roisku mitään...helpottaa ainakin hieman oireita.

• Jei

Itsellä sama ongelma. Perunat, porkkanat ja lantut on jo vuosia kuorittu kumihanskat kädessä. Kädet kutisevat, punoittavat, turpoavat ja saavat ihottumaa, jos joskus unohdan hanskat näitä aineksia kuoriessani.

Minulla kuitenkin allergiassa vielä toinenkin puoli, sillä en voi mitään näistä kolmesta syödä raakana tai tukehdun allergiakohtaukseen. Keitettynä tai paistettuna syötäessä ei ole koskaan kuitenkaan ollut mitään ongelmaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      27
      4487
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      459
      1327
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1070
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      358
      981
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      893
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      891
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      820
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      794
    9. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      57
      697
    10. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      42
      689
    Aihe