Minulla on ollut kortti n. puoli vuotta ja ajoin sen keski-ikäisenä. Omaa autoa ei vielä ole. Olen päässyt kuitenkin ajelemaan autolla n. 3 x viikossa, mutta olen pyörinyt aika samoilla nurkilla (en ole saanutkaan lähteä pitemmälle) Nyt pelottaisi lähteä ajamaan esim. moottoriteille tai monikaistaisille teille ym. vähän haastavampiin tilanteisiin. Onko mahdollista, että pelko ei hellitä koskaan vai lähteekö se kaikilta riittävän ajamisen seurauksena? Tyhmä kysymys varmaan, mutta mietin kannataako omaa autoa hankkia, ellen sillä uskalla ajaa.
Kuinka kauan autolla ajo on pelottanut?
9
1740
Vastaukset
- kortin
saamisen jälkeen oli jännittävin aika ajella yksin. sitten siihen tottui.
- amatööri autoilija
Itsellä kanssa ollut kortti puoli vuotta ja vieläkin ajaminen jännittää. Itse en ole kertaakaan yksin ajanut. Tuntuu turvallisemmalta kun joku on tarvittaessa vieressä neuvomassa.
Tosin tiedän, että kannattaisi lähteä myös yksin ajamaan.
Mielestäni olisi kannattavaa ostaa oma auto, jos vain mahd. Ehkä sitten tulee enemmän ajettua. - tumpelokuski
amatööri autoilija kirjoitti:
Itsellä kanssa ollut kortti puoli vuotta ja vieläkin ajaminen jännittää. Itse en ole kertaakaan yksin ajanut. Tuntuu turvallisemmalta kun joku on tarvittaessa vieressä neuvomassa.
Tosin tiedän, että kannattaisi lähteä myös yksin ajamaan.
Mielestäni olisi kannattavaa ostaa oma auto, jos vain mahd. Ehkä sitten tulee enemmän ajettua.Tuttu tunne. Ajoin kortin yli 40-vuotiaana ja kortti on nyt ollut yli kaksi vuotta. Ajotaito on nykyisin aivan eri luokkaa kuin juuri kortin saaneena ja silti pelottaa lähteä autolla liikkeelle. Ajan melko vähän ja autoilu jäisi kokonaan, ellei puoliso pakottaisi ajamaan.
Jos olet hankkimassa autoa, niin mieti minkä tyyppisellä autolla voisit "helpottaa" ajamista. Itse olen havainnut, että automaatilla ajaminen sujuu paljon helpommin kuin manuaalilla, eikä jännitä niin paljon ajoa. Toinen apu on ollut pienempi auto. Manuaalina bensa-auto on myös helpompi ajettava kuin diesel.
Meillä puoliso haluaa vaihtaa nykyisen auton dieseliin, kauhulla ajattelen jo kun sammuttelen sen liikennevaloihin ja tööttäilyt perässä alkavat. Joskus kun saisi hankittua itselleen oman auton. - Pelkohiiri
tumpelokuski kirjoitti:
Tuttu tunne. Ajoin kortin yli 40-vuotiaana ja kortti on nyt ollut yli kaksi vuotta. Ajotaito on nykyisin aivan eri luokkaa kuin juuri kortin saaneena ja silti pelottaa lähteä autolla liikkeelle. Ajan melko vähän ja autoilu jäisi kokonaan, ellei puoliso pakottaisi ajamaan.
Jos olet hankkimassa autoa, niin mieti minkä tyyppisellä autolla voisit "helpottaa" ajamista. Itse olen havainnut, että automaatilla ajaminen sujuu paljon helpommin kuin manuaalilla, eikä jännitä niin paljon ajoa. Toinen apu on ollut pienempi auto. Manuaalina bensa-auto on myös helpompi ajettava kuin diesel.
Meillä puoliso haluaa vaihtaa nykyisen auton dieseliin, kauhulla ajattelen jo kun sammuttelen sen liikennevaloihin ja tööttäilyt perässä alkavat. Joskus kun saisi hankittua itselleen oman auton.Kiva, kun tuli asiallisia vastauksia. Ajoin autokoulussa dieselkäyttöisellä ja sen jälkeen oli vähän aikaa vaikeuksia ajaa bensiinikäyttöisellä. Nyt haluaisin bensiinikäyttöisen ilman muuta ja pienehkön auton, joka olisi helpompi parkkeerata ja veisi vähemmän bensaa. Olen kyllä ajatellut hankkia oman auton saadakseni harjoitusta.Jännitys varmaan vähenee siitäkin, ettei tarvitse pelätä romuttavansa toisen omaisuutta. Onkohan se enemmän ikään vai luonteeseen liittyvä tuo ajopelko? Vai vähän sekä että?
- oma pieni "Ferrari"
Pelkohiiri kirjoitti:
Kiva, kun tuli asiallisia vastauksia. Ajoin autokoulussa dieselkäyttöisellä ja sen jälkeen oli vähän aikaa vaikeuksia ajaa bensiinikäyttöisellä. Nyt haluaisin bensiinikäyttöisen ilman muuta ja pienehkön auton, joka olisi helpompi parkkeerata ja veisi vähemmän bensaa. Olen kyllä ajatellut hankkia oman auton saadakseni harjoitusta.Jännitys varmaan vähenee siitäkin, ettei tarvitse pelätä romuttavansa toisen omaisuutta. Onkohan se enemmän ikään vai luonteeseen liittyvä tuo ajopelko? Vai vähän sekä että?
Minäkin olen yli nelikymppinen ja ajokortti ollut nyt kahdeksan kuukautta. Ensimmäisen kuukauden kortin saatuani ajelin miehen autolla ja se oli tuskallista. Sitten hankin oman pienen, näppärän auton ja ajaminen lähti luistamaan ihan eri tavalla. Minäkin jännitän vielä ajamista, varsinkin pimeällä ja liukkaalla. Ja oma auto on mahdollistanut sen, että pystyn ajamaan päivittäin, joten ajokokemusta tulee huomattavasti enemmän. Välillä liikenteeseen lähteminen "pelottaa", mutta jotenkin pelko helpottaa, kun vaan ottaa ja lähtee. Itse luulen ainakin, että mulla jännittäminen on luoteen piirre, ei niinkään syynä ole vanhemmalla iällä hankittu ajokortti. Toivon sinulle turvallisia ajokilometrejä ja oman auton hankinta on varmasti ihan hyvä juttu.
- perceessä
kai sitä mennään kohdusta hautaan ilman jarruja. Kannattaa varmaan pyöriä jatkossakin niillä samoilla nurkilla jos kerran vielä luvan niiltä nurkilta poistumiseen tarvitset.Äläkä mene rahojasi laittamaan omaan autoon, miksi edes tupelsit rahasi autokouluun, jos lopputulos oli nyt tuo.
- perceestä
tuo kommentti. Harvinaisen typerä.
Itellä oli kanssa silloin kun korttin vasta sain,niin pelko ajella autolla varsinkin keskustassa ja kiihdytyskaistalla isolle tielle aina meno. Mutta sitä tuli aina iltaisin ajettua niitä, kun oli hiljasempaa. Ja aina päätin että nyt lähen ajelemaan ja hyvinhän sitä aina selvis reissuista, niin itsevarmuus kasvoi päivä päivältä :) Nykysin kyllä hieman keskustassa jännittää ajella, mutta ei pidä periksi antaa, sinne sekaan vaan!
Ei kun ajelemaan vaan, siellä sitä itsevarmuutta tulee ja pelko häviää!Stemppiä!- Pelkohiiri
Kiitos tsemppaavasta viestistä! Ei ole varmaankaan muuta keinoa (tietenkään) päästä ajopelosta kuin ajaa mahdollisimman paljon ja monipuolisilla reiteillä.Oma auto olisi tietenkin ainoa mahdollistava tekijä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465837Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6082296Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821181Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591048- 771023
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä531001Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.61946- 61915
- 228844
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58778