Olen ajanut kohta 30tuhatta km Caliberillani ja suht.tyytyväinen autoon,mutta olen yrittänyt paikallistaa alustasta pienissäkin montuissa kuuluvaan kalkatuksen syytä.Aivankuin iskarit olisivat lopussa.Ehkä syy on alustarakenteen pyöränripustuksessa.Yksilövika se kait ei ole koska koeajamassani toisessa Caliberissa huomasin samat oireet.Onko kukaan muu tehnyt samaa havaintoa ja mahdollisesti pystynyt paikallistamaan syyn?
Kali kali
12
1626
Vastaukset
- oikeassa etupyörässä
Autoni vm 2007 oli juuri 15000km huollossa.ilmoitin että katsoisivat etupyörästä tulevan kolauksen...tulee kun ajaa hidasteeseen tai kuoppaan.eivät löytäneet mitään epätavallista.
itse epäilen iskaria...ääni kuulunut uudesta lähtie.seurailen tilannetta,ja tarpeen vaatiessa yhteys huoltoon.
t.Esa- omistaja.
Itselläni on ollut sama "vika" jo alusta saakka nyt. Käytin juuri huollossa ja pyysin että katsoisivat tuota vikaa, mutta ei ollut löytänyt mitään vikaa...Pyysivät tarkkailemaan jos toistuu niin huolton uudestaan vaan.
30000 km hyviä ja luotettavia kilometrejä takana ja paljon vielä edessä.
- 2.0CVT
Tota sama kolinaa tai rapsahtelua ihmettelin itsekin. 15tkm huollossa happitunnistin pakosarjan vieressä kuulemma kolahteli runkoon.
Pysyikin pitkään poissa kunns tossa 25 tkm palasi jälleen. Nyt auto 30 tkm huollossa eivät löytäneet mitään todellista syytä. Taitaa olla DC:n ominaisjuttuja- darra
Kun tästä "haamuäänestä" on kirjoiteltu aloin katsella pellin alle "sillä silmällä". Noin katsomalla ei mitään muuta selitystä keksinyt kun sen, että voisiko konepellin tuentarauta antaa resonanssiääntä auton runkoon. Tuentaraudassahan on muovinen suojus konepellinlukon puoleisessa päässä ja jos se ei ole siinä asennossa, että estää tuentarautaa liikkumasta, niin kädellä ravistelemalla rauta antaa oikeanpuoleisesta kiinnityspisteestä heiluttelemalla kolinaa, joka voisi kantautua sitten sisään töyssyissä juuri sen heilahtaessa ja vähän liikkuessa.
Tämähän on ihan arvelua, mutta katsokaa onko suojus sellaisessa asennossa ettei rauta liiku. Itsellä ei ko ilmiötä ole esiintynyt. - 2.0CVT
darra kirjoitti:
Kun tästä "haamuäänestä" on kirjoiteltu aloin katsella pellin alle "sillä silmällä". Noin katsomalla ei mitään muuta selitystä keksinyt kun sen, että voisiko konepellin tuentarauta antaa resonanssiääntä auton runkoon. Tuentaraudassahan on muovinen suojus konepellinlukon puoleisessa päässä ja jos se ei ole siinä asennossa, että estää tuentarautaa liikkumasta, niin kädellä ravistelemalla rauta antaa oikeanpuoleisesta kiinnityspisteestä heiluttelemalla kolinaa, joka voisi kantautua sitten sisään töyssyissä juuri sen heilahtaessa ja vähän liikkuessa.
Tämähän on ihan arvelua, mutta katsokaa onko suojus sellaisessa asennossa ettei rauta liiku. Itsellä ei ko ilmiötä ole esiintynyt.Ääni kyllä tuntuu tulevan "syvemmältä". Mielikuva itselläni on enemmänkin iskarien ja pyörän koteloiden suunnalta vaihtelevasti vasemmalta ja oikealta. Tuon pellinpitimen äänen
tunnistaisi varmasti nopeasti. Täytyypä alkaa itsekin kiemurrella auton alla jospa jotain näkyis. - Ade
2.0CVT kirjoitti:
Ääni kyllä tuntuu tulevan "syvemmältä". Mielikuva itselläni on enemmänkin iskarien ja pyörän koteloiden suunnalta vaihtelevasti vasemmalta ja oikealta. Tuon pellinpitimen äänen
tunnistaisi varmasti nopeasti. Täytyypä alkaa itsekin kiemurrella auton alla jospa jotain näkyis.Olen edelleen kuulostellut tuota kolkuttelua ja kävin huoltomontun päällä,yleesä auton pyöränripustuksen tukivarret on "eristetty" korista kumipuslin,no kyllä sieltä pusliakin löytyi mutta jotenkin ohuita,ehkä ne eivät riittävästi vaimenna tukivarsien edestakaista liikettä koriin nähden.Onko kukaan huomannut jos ajaa ns "nimismiehen kiharaista"tai muuten monttuista tietä niin auto pyrkii hieman jatkamaan heiluriliikettä joka taas viittaisi liian löysiin iskareihin.Olisiko auton käytös tukevampaa jos iskarit olisivat jäykemmät?
- Compass
Ade kirjoitti:
Olen edelleen kuulostellut tuota kolkuttelua ja kävin huoltomontun päällä,yleesä auton pyöränripustuksen tukivarret on "eristetty" korista kumipuslin,no kyllä sieltä pusliakin löytyi mutta jotenkin ohuita,ehkä ne eivät riittävästi vaimenna tukivarsien edestakaista liikettä koriin nähden.Onko kukaan huomannut jos ajaa ns "nimismiehen kiharaista"tai muuten monttuista tietä niin auto pyrkii hieman jatkamaan heiluriliikettä joka taas viittaisi liian löysiin iskareihin.Olisiko auton käytös tukevampaa jos iskarit olisivat jäykemmät?
on auton ominaisuus, eikä vika. Ihan samaa paukahtelua esiintyy myöskin Jeepeissä. Siis Compassissa että Patriotissa. Pyöränripustuksista se lähtee. Mistä sieltä, niin sitä eikai ole vielä pystytty selvittämään. No, kosmeettinen vaiva. Kyllä maailmaan vielä ääntä mahtuu.
- Ade
Compass kirjoitti:
on auton ominaisuus, eikä vika. Ihan samaa paukahtelua esiintyy myöskin Jeepeissä. Siis Compassissa että Patriotissa. Pyöränripustuksista se lähtee. Mistä sieltä, niin sitä eikai ole vielä pystytty selvittämään. No, kosmeettinen vaiva. Kyllä maailmaan vielä ääntä mahtuu.
Joo,olet varmasti oikeassa että se on ominaisuus tässä alustarakenteessa eikä sitä ehkä pysty poistamaan jäykemmillä iskareillakaan mutta olis vaan kiva tietää auttaisivatko ne asiaan.No nyt ei kannata sellaisten kokeilua edes ajatella kun on takuunalainen auto vielä.Eipä muuta kuin harmittomia kilometrejä kaikille Dodge kuskeille ja onhan meillä hyvät musa laitteet jos kyllästyy alustan ääniin niin voi lisätä vaikka K.Helunaa kovemmalle tai mitä nyt sitten haluaakin kuunnella.
- kunolette
Ade kirjoitti:
Joo,olet varmasti oikeassa että se on ominaisuus tässä alustarakenteessa eikä sitä ehkä pysty poistamaan jäykemmillä iskareillakaan mutta olis vaan kiva tietää auttaisivatko ne asiaan.No nyt ei kannata sellaisten kokeilua edes ajatella kun on takuunalainen auto vielä.Eipä muuta kuin harmittomia kilometrejä kaikille Dodge kuskeille ja onhan meillä hyvät musa laitteet jos kyllästyy alustan ääniin niin voi lisätä vaikka K.Helunaa kovemmalle tai mitä nyt sitten haluaakin kuunnella.
asiaa pohtineet asialliseen malliin,niin itsekin tietää jatkossa jos vastaavaa ääntä ilmenee.
- tyyli-lyyli
kunolette kirjoitti:
asiaa pohtineet asialliseen malliin,niin itsekin tietää jatkossa jos vastaavaa ääntä ilmenee.
..kuulu täälläkin montuissa, mutta iskarit öljyttiin ja ääni läks..eikä oo takasin tulluna.
- R/T -07
2007 huhtikuussa rek. 2.4 R/T, nyt 9tkm.
Samainen ääni kuuluu minullakin joskus ertyisesti oikeanpuoleisen takapyörän ripustuksista monttujen ym. yli ajettaessa. Tavallaan hyvä tietää, että muillakin on samaa. Caliber on muuten loistava ja erityisesti hauska auto. Täydellinen se ei ole, mutta olen valintaani silti erittäin tyytyväinen.
Turvallista matkaa kaikille Cali-kuskeille (ja muillekin)!- Rotke
Kyllä kolisee tääläki vaikka ajais monttuun/hidasteeseen kävelyvauhtia. Välillä kuuluu sellainen ihme tussaus, ihan niinku rengas hankais johonki kiinni. Onkos muilla tällaisia tusahdus ääniä? Muuten täysin soiva peli!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682560
- 612506
- 681742
- 211522
- 201470
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91410- 151332
- 381193
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81137- 251066