Kilpailu kutsu.

Canned Heatin aloittaman Tanka runojen kirjoituskilpailuun.

Aihe: Miksi lähden? Miksi lähdet?
Kaksi aihetta, kolme vaihtoehtoa.
Siis aiheet joko erikseen tai molemmat sisältäen??

Kilpailun kesto tiistai iltaan 21:00.

Säännöt entiset: 5-7-5-7-7, on tavujen määrä/ rivi.
Sisältäen kaksi lausetta, joista ensimmäinen joko kahdella tai kolmella rivillä, ei välimerkkejä.

Koska säännöt myös määrää, niin n. kymmenen runon [kaikki tyylit] kokemuksen antamin eväin, joudun julistamaan voittajan.

Ps. Koska näin on, niin kannattaa osallistua, sillä tuomarin 'vihreydestä' johtuen jokainen on potenttiaalinen voitttaja!:))

Ja ennenkaikkea, tärkeää on ainoastaan runon aikaansaaminen ei mikään muu.

Nyt kaikki 'tankaamaan' ja googlesta saa hyviä vinkkejä tankarunojen tiimoilta.

58

2391

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henrii

minkä tein sen tein
      mikxi lähdin sixsi lähdin kun
      sanovat vaikka mixsi
      niih ja maxsimixi vaikka mixi
      siksi otin Ritolat ja läksin
      saapa nähdä jos ja kun palaan.

• HTZA

Tanka on Suomenkielessä luonnoton.
      Ja miten voi suhtautua vakavasti tuomariin joka kirjoittaa yhdyssanan muotoon: "Kilpailu kutsu".
      :)
      Ja joo, sisäinen Eino Leinoni vuodattaa kyyneleitä, minun on melkein mahdotonta taipua tuohon, mutta saatan yrittää.

• tanssiva_tamma

Lasken täällä tavuja ja mietin miten niin vähään saa koko ajatuksen.Enkä oo runoja kirjottanu ennen. Tankat on kauniita, kuin lyhyitä teräviä henkäyksiä. Koita :)

• Samoilla säännöillä kuin Canned Heat ohjeisti.

Siis tuomarin sana on laki.
        Siitä huolimatta tai oikeastaan sen takia, tuomaria ja varsinkaan päätöstä kilpailun tuloksesta ei saa ottaa vakavasti.:)

Jokaisen tiedossa on fraasi, lukeminen kannattaa aina, kirjoittaminen ei juuri koskaan.

Siksipä meidän pitää tehdä myös osamme tästä 'kannattamattomasta' puolesta, että olisi enemmän sitä lukemista!:))

Mukaan vaan!

• HTZA
        emw34 kirjoitti:

Samoilla säännöillä kuin Canned Heat ohjeisti.

Siis tuomarin sana on laki.
        Siitä huolimatta tai oikeastaan sen takia, tuomaria ja varsinkaan päätöstä kilpailun tuloksesta ei saa ottaa vakavasti.:)

Jokaisen tiedossa on fraasi, lukeminen kannattaa aina, kirjoittaminen ei juuri koskaan.

Siksipä meidän pitää tehdä myös osamme tästä 'kannattamattomasta' puolesta, että olisi enemmän sitä lukemista!:))

Mukaan vaan!

"Jokaisen tiedossa on fraasi, lukeminen kannattaa aina, kirjoittaminen ei juuri koskaan."

Pitää olla: Jokaisen tiedossa on fraasi: " lukeminen kannattaa aina, kirjoittaminen ei juuri koskaan."

• tanssiva_tamma
        HTZA kirjoitti:

"Jokaisen tiedossa on fraasi, lukeminen kannattaa aina, kirjoittaminen ei juuri koskaan."

Pitää olla: Jokaisen tiedossa on fraasi: " lukeminen kannattaa aina, kirjoittaminen ei juuri koskaan."

Kuinka tänne uskaltaa arka ihminen kirjottaa, ku yks viilailee pilkkuja :P

Mun mielestä edellisen kilpailun paras oli TaikaröNsyn "toinen yritys ;)". Semmosta haikeaa kauneutta. Eiks tankarunoille anneta nimiä?

• HTZA
        tanssiva_tamma kirjoitti:

Mun mielestä edellisen kilpailun paras oli TaikaröNsyn "toinen yritys ;)". Semmosta haikeaa kauneutta. Eiks tankarunoille anneta nimiä?

kannattaa aina. Kirjoittaminen tuskin koskaan.
        Minä olen kyllä saanut nimmari: EMW34:tä kuvan että hän on fiksu ja huumorintajuinen henkilö.
        Hölösuuteni on kylä ennenkin tehnyt minulle tepposet.
        Yritän vastaisuudessa ajatella ensin.

Turha on kuitenkin tuhlata aikaa, tuleva Tankani on kuitenkin paras.

• tanssiva_tamma kirjoitti:

Mitäs sitä aikuisten ihmisten pitäisi pelätä?

Eihän nämä kirjoitukset ja "runot" ole kuin mukavaa ajatusleikkiä kolmenkynnenen yhden tavun ympärillä.

Eikäs HTZA ole sen 'pelottavampi', kuin kuka tahansa. Suorasanaisempi, ehkäpä ja lähestymistapa aiheeseen, joskus ironialla maustettu.

Ja kyllä minun oikeinkirjoituksessa/ kieliopissa on lähes poikkeuksetta virheitä/ viesti.

Aikoinaan hävetti enemmän tai vielä vähän enemmän, kun kirjoituksiani luin.
        Vaan eipä enää siihen kiinnitä sen enempää huomiota, riittää, kunhan arvelen sanottavani tulevan ymmärretyksi. Siinäkin on riittävästi sarkaa ja usein käy niin, etten osaa sanoa juuri niin, kuin mielessäni tarkoitan.

Nyt jorinat sikseen ja runoja rustaamaan, hopi hopi!!!:)))

Tai, vielä: tak. t/t lentosellaisesta joskus aiemmin;))

• HTZA kirjoitti:

kannattaa aina. Kirjoittaminen tuskin koskaan.
        Minä olen kyllä saanut nimmari: EMW34:tä kuvan että hän on fiksu ja huumorintajuinen henkilö.
        Hölösuuteni on kylä ennenkin tehnyt minulle tepposet.
        Yritän vastaisuudessa ajatella ensin.

Turha on kuitenkin tuhlata aikaa, tuleva Tankani on kuitenkin paras.

Asenteella mennään ja katsotaan, mihin rahkeet riittää.:)

Joo, mulle voi ja saa olla hölösuinen.

Monasti onkin mukavampaa tehdä ensin ja katsoa seuraukset vähän myöhemmin!

Siis uskon tietävän sen fiiliksen, kun on "pakko" sanoa tai tehdä sellaistakin, mistä tietää seuraavan jotain ???:))

• HTZA
        emw34 kirjoitti:

Asenteella mennään ja katsotaan, mihin rahkeet riittää.:)

Joo, mulle voi ja saa olla hölösuinen.

Monasti onkin mukavampaa tehdä ensin ja katsoa seuraukset vähän myöhemmin!

Siis uskon tietävän sen fiiliksen, kun on "pakko" sanoa tai tehdä sellaistakin, mistä tietää seuraavan jotain ???:))

kamoon hei! oliks tää, niinku mulle hei?

• HTZA
        emw34 kirjoitti:

Mitäs sitä aikuisten ihmisten pitäisi pelätä?

Eihän nämä kirjoitukset ja "runot" ole kuin mukavaa ajatusleikkiä kolmenkynnenen yhden tavun ympärillä.

Eikäs HTZA ole sen 'pelottavampi', kuin kuka tahansa. Suorasanaisempi, ehkäpä ja lähestymistapa aiheeseen, joskus ironialla maustettu.

Ja kyllä minun oikeinkirjoituksessa/ kieliopissa on lähes poikkeuksetta virheitä/ viesti.

Aikoinaan hävetti enemmän tai vielä vähän enemmän, kun kirjoituksiani luin.
        Vaan eipä enää siihen kiinnitä sen enempää huomiota, riittää, kunhan arvelen sanottavani tulevan ymmärretyksi. Siinäkin on riittävästi sarkaa ja usein käy niin, etten osaa sanoa juuri niin, kuin mielessäni tarkoitan.

Nyt jorinat sikseen ja runoja rustaamaan, hopi hopi!!!:)))

Tai, vielä: tak. t/t lentosellaisesta joskus aiemmin;))

Nyt tuo Norjalainen kassilohi on lämmennyt tarpeeksi.
        Käyn hienoviipaloimassa purjon ja peitän sen, sen ja karkean merisuolan alle. Pieni paino päälle ja kylmään.
        Kankkunen? Wellcome!!!!!!

• henrii
        HTZA kirjoitti:

Nyt tuo Norjalainen kassilohi on lämmennyt tarpeeksi.
        Käyn hienoviipaloimassa purjon ja peitän sen, sen ja karkean merisuolan alle. Pieni paino päälle ja kylmään.
        Kankkunen? Wellcome!!!!!!

paras tanka, ja marttakin sieltä

• HTZA
        henrii kirjoitti:

paras tanka, ja marttakin sieltä

Hieno kommentti!

Et muuten huomannut minkä kauhean kielioppivirheen tein lauserakenteessa.
        Tässä korjaus:

"Käyn hienoviipaloimassa purjon ja peitän sen, sen ja karkean merisuolan alle. Pieni paino päälle ja kylmään."

PO:

"Käyn hienoviipaloimassa purjon ja peitän lohen sen ja karkean merisuolan alle. Pieni paino päälle ja kylmään."

Nyt se on kylmässä, puolet isosta punakaalista painona.

Muuten käytin punakaalia jauhelihakeitossa, vaan en enää, roskiin meni koko keitto.

Punakaali on liian kirpeä, pilaa kerman hienon maun.
        Sopii vain "Lasimestarinsilliin".

• Musta kylki

HTZA
        Sana "suomenkielessä" kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella virkkeen sisällä.
        Kyseessä on yleissana, ei erissana.

Myös virke, "sisäinen Eino Leinoni vuodattaa kyyneleitä".
        Ei ole oikein kirjoittaa synonyymia: "eino leinoni" isoin alkukirjaimin. Vaikka kyseessä on kaksi erisnimeä.
        Ne ovat tällaisessa asiayhteydessä yleissanoja, jolloin ne kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.

• HTZA
        Musta kylki kirjoitti:

HTZA
        Sana "suomenkielessä" kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella virkkeen sisällä.
        Kyseessä on yleissana, ei erissana.

Myös virke, "sisäinen Eino Leinoni vuodattaa kyyneleitä".
        Ei ole oikein kirjoittaa synonyymia: "eino leinoni" isoin alkukirjaimin. Vaikka kyseessä on kaksi erisnimeä.
        Ne ovat tällaisessa asiayhteydessä yleissanoja, jolloin ne kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.

Jos olisit, niin kuin sinun olisi pitänyt, lukenut kaikki viestini tällä palstalla olisit törmännyt viestiini jossa kerroin että se on minun tehokeinoni.
        Jotkut käyttävät "L" kirjainta "R" kirjaimen sijasta, jotkut sitten kirjoittavat, muuten vaan, huonoa Suomenkieltä.
        Kiitos tarkasta huomiosta, lue lisää juttujani, saatat jopa pitää niistä.

• HTZA

Toivottavasti osasin tavata. aikaa on kulunut.
      Tässä siis kilpailukappaleeni:

Tuhka on muna
      hymyää jollei kasvot
      aamuisen naisen
      Onnea katseen en saanut
      tuskani loukkoon johti

• tavu liikaa

On-ne-a kat-seen en saa-nut

• oi miksi?

Miksi lähtisit
        taitavampien kanssa
        tavutus kilpaan
        Vailla laskutaitoa
        on mahdoton pärjätä

• HTZA
        oi miksi? kirjoitti:

Miksi lähtisit
        taitavampien kanssa
        tavutus kilpaan
        Vailla laskutaitoa
        on mahdoton pärjätä

Kiitos vinkistä.
        Meillä tietokonepuolella on myös tavuja ja laskemaan niitäkin joskus joutuu, niissä on se ero että niiden pitää olla oikein. Ohjelmointilauseke on parhaimmillaan kuin runoa, kuin Eino Leinon runoa. Ei tätä nykyaikaista sanojen sekoittamista.
        Mutta, urheana asetuin arvostelulle alttiiksi, kaikkine vajavaisuuksineni.
        Saanhan minäkin, ainakin kerran, olla naurettava?

• tavutus

Lähdet luotani
      luovut rakkaudestasi
      lapsesi vuoksi
      Yhdessä itkekäämme
      rakkautemme loppua

• tanssiva_tamma

vieraaksi tullut
      pitäisit kahta naista
      hukassa itse

äkkiä olen mennyt
      uuteen outoon elämään

• HTZA

Kiitos korjauksesta "tavu liikaa".
      Tässähän käy kohta niin että minä opin, tällaiselta palstalta!?

Tuhka on muna
      hymyää jollei kasvot
      aamuisen naisen
      Onnen katseen en saanut
      tuskani loukkoon johti

• jartsev

Sä lähdet tyttö
      etsit kaunista kukkaa
      Sä etsit poikaa
      siniharmaasilmäistä
      nättiä pellavatukkaa

• rivillä

kahdeksan tavua: nät-ti-ä pel-la-va-tuk-kaa

• HTZA
        rivillä kirjoitti:

Meillä on muita avuja.
        Eikö olekin? Jartsev? Onhan meillä? On meillä avuja, paljon, eikö? Sano että on!

• henrii
        rivillä kirjoitti:

päää

• jartsev

Sä lähdet tyttö
      etsit kaunista kukkaa
      Sä etsit poikaa
      siniharmaasilmäistä
      nättii pellavatukkaa

• CannedHeat

Ovi sulkeutuu
      herään todellisuuteen
      rakettien paukkuun
      vielä tuoksusi tunnen
      vaikka tiedä en mitään

• rivillä

kuusi tavua: ra-ket-ti-en pauk-kuun

• CannedHeat
        rivillä kirjoitti:

ja piru vie... luulin jo osaavani tavata:) Kiitos.

• vois
        rivillä kirjoitti:

laittaa pau ku va

• siinä on
        vois kirjoitti:

laittaa pau ku va

jo kaksi tavua liikaa :)

• HTZA
        vois kirjoitti:

laittaa pau ku va

Oletan että pitää olla Suomenkieltä?
        Pau ku va kuullostaa Suomalaisia palvelleelta Thaimaalaiselta Tsunamiuhrilta.

• Xinorina
        HTZA kirjoitti:

Oletan että pitää olla Suomenkieltä?
        Pau ku va kuullostaa Suomalaisia palvelleelta Thaimaalaiselta Tsunamiuhrilta.

en enää muista.
        Mutta kun nyt itse oionlukijana toimit, niin eix adjektiivit kirjoteta pienellä? Ja sitte tuo suomen kieli? Mites se kaikkien sääntöjen mukaan menee?
        Oikeakielisyysjutut muuttuu ja on muuttuneetjo ennen meidän aikaamme ja muuttuu vastakin. Seilaavat joskus edes takaisinkin. Ovat vähän niinkuin muotijuttuja ja sopimusmusasioita.
        Sori, kirjoittelen huppelissa.
        On muuten höhlän näköistä, jos aina esim. kaikkia pilkkusääntöjä noudattaa.

• CannedHeat

Ovi sulkeutuu
      herään todellisuuteen
      kuin uuteen päivään
      tuoksusi vielä tunnen
      vaikka mitään en tiedä

• tanssiva_tamma

ku siinä oli ne raketit, tavuista huolimatta. On tää vaikeeta :)

• CannedHeat

Ovi sulkeutuu
      herään todellisuuteen
      kuin uuteen vuoteen
      tuoksusi vielä tunnen
      vaikka mitään en tiedä

• tavaaja

Taivas tulessa
      miksi lähdet kesken pois
      syykö minussa
      Tuleva vuosi meille
      onnellinen olla vois

• henrii

jos täällä eris
      nimiä eritellään
      ja konson antteja
      kytätään niin
      eipä ihme jos joku
      täältä lähtee litomaan

• ensovijoukkoon...

En kiusaa teitä enemmällä. Edellisellä kerralla siinä ei ollut edes kaikki...

valitsin väärin
      virheen tein ja sen myönnän
      laukkuni pakkaan
      nousen junaan seuraavaan
      on jatkettava matkaa

• nakit

silmille varmaan

• mutta juuri odottelen nakkien lämpenemistä ja niitä ajattelin viisi kappaletta heittää naamariin.:)

Vaimon kanssa tässä odotellaan vuoden vaihtumista ja kävellään tyttären luokse ennen h-hetkeä katsomaan, miten siellä vuosi vaihtuu.
        Sisarukset kavereineen kokoontuivat sinne, mutta eihän meitä vanhuksia mukaan huolittu.:(

Niin, ja tietenkään tuomarin ei sovi sekaantua kesken kilvan ainakaan väliarviointeihin, vaan vasta huomenillalla, illalla!;)

• nakit
        emw34 kirjoitti:

mutta juuri odottelen nakkien lämpenemistä ja niitä ajattelin viisi kappaletta heittää naamariin.:)

Vaimon kanssa tässä odotellaan vuoden vaihtumista ja kävellään tyttären luokse ennen h-hetkeä katsomaan, miten siellä vuosi vaihtuu.
        Sisarukset kavereineen kokoontuivat sinne, mutta eihän meitä vanhuksia mukaan huolittu.:(

Niin, ja tietenkään tuomarin ei sovi sekaantua kesken kilvan ainakaan väliarviointeihin, vaan vasta huomenillalla, illalla!;)

mun allakassa lukee silloin keksiviikko

• nakit
        nakit kirjoitti:

mun allakassa lukee silloin keksiviikko

tarkistitko

• treia

Sinä ja minä
      lähdimme eksyksissä
      meitä hakemaan

Yhteyden kadotessa
      hukkasimme toisemme

Tavuja ei sitten kannata laskea, se on aivan turhaa..
      oikein ne kuitenkin on, sillä aivan varmasti en osaa tavuttaa! :)

Onnekasta tankailuvuotta 2008!

• CannedHeat

tässä kisassa olet suosikkini. Oma tankani vaikka sisältääkin nuo molemmat on liian "tulinnanvarainen"
        ja kolmiuloittoinen. Sinun tankassa ne ovat kauniisti näkyvissä... hienoa, vaikka et voittaisikaan.

• ´treia`
        CannedHeat kirjoitti:

tässä kisassa olet suosikkini. Oma tankani vaikka sisältääkin nuo molemmat on liian "tulinnanvarainen"
        ja kolmiuloittoinen. Sinun tankassa ne ovat kauniisti näkyvissä... hienoa, vaikka et voittaisikaan.

:))

• RosaLiiin

Tankaa en taida
      runoni meni jo pois
      satukin hiljaa
      näin sanattomanakin
      voin leikkiinne lähteä

• tammikuun likka

Elämän polku
      karikkoinen on siksi
      uutta kohti kurkotan.

Vihreältä näyttää tuo
      elo aidantakainen.

• valhetta vain

Kun lempes annoit
      ja kestävän sen vannoit
      Mut kesti se vain
      hetkisen taas murheeksi
      vaihtuen sanas kuumat

• vai lähtisinkö minä

Lähdetkö sinä
      vai lähtisinkö minä
      tästä mitään tuu
      Halu on vielä elää
      helliä ja rakastaa

• enkelitrio

Lähdit luokseni,
      lähdin luoksesi.
      Kohtaammeko koskaan ?

• Seuraava runo:

"vieraaksi tullut
      pitäisit kahta naista
      hukassa itse

äkkiä olen mennyt
      uuten outoon elämään"

Onneksi olkoon tanssiva tamma!

Miksi valintani kohdistui juuri tähän Tankaan, johtui sen mahdollisuudesta, olla viesti rakastavaisten salaisesta kirjeenvaihdosta, jossa vähintään toisella on myös toinen tai kukaties,(?) useampi kumppani.

Koska ajattelin aihepiirilläni juuri sitä tilannetta, mistä koko runomuoto on sanut alkunsa.

Siinähän on yhtenä vaikeana kohtana se, että viesti pitää aueta vain ja ainoastaan rakastetulle, ei muille.
      Minusta tässä oli sitä tematiikkaa joka voisi toimia siinä yhteydessä.

Neljä muutakin runoa oli samoilla kalkkiviivoilla tämän voittajaksi valitseman runon kanssa, kaksi rekkaamatonta ja kaksi rekatun kirjoittamaa.

No dii: Ei muuta kuin suuret kiitokset osanottajille ja onnea ensi kertaan, kunhan tanssiva tamma avaa uuden kierroksen.

Kiitos vielä.
      Sana on edelleen vapaa mielipiteiden vaihtoon koskien tuomarointia tai omia suosikkeja.

Joudun antamaan tilaa nuoremmalle väelle, joten huomenissa tavataan.

• tanssiva_tamma

Nyt kun tiedän ton, et tankat on alunperin ollu jotain rakastavaisten kirjeenvaihtoa tai semmosta, vaihtaisin toisen lauseen "pitäisit kahta naista" (joka on liian selkeä), vaikka lauseeseen "et luovu kummastakaan". Mutta eteenpäin sano mummo lumessa (yöllä on satanu senverran, et näyttää valkoselta näin ylhäältä katottuna). Avaan uuden kilpailun vasta ma 7. 1. 2008. :)

• HTZA

Voitto oli ansaittu.
        Suloisia olivat muutkin.

Mutta.. jotenkin oikeusmurhalta.....

Minun kun oli ihan tositarina eräästä kamalasta aamusta teinivuosina.

• CannedHeat

Nyt kun tiedän ton, et tankat on alunperin ollu jotain rakastavaisten kirjeenvaihtoa tai semmosta, vaihtaisin toisen lauseen "pitäisit kahta naista" (joka on liian selkeä), vaikka lauseeseen "et luovu kummastakaan". Mutta eteenpäin sano mummo lumessa (yöllä on satanu senverran, et näyttää valkoselta näin ylhäältä katottuna). Avaan uuden kilpailun vasta ma 7. 1. 2008. :)

minultakin!

Kyllähän me voimme tehdä ihan aitoja suomalaisia
        tankkaus-Tankoja:)

• enkelitrio

Onnea paljon !
        Hm..emmääkä tuntenu,enkä tunne viälkä säännöi,
        mut totanoi....varatui oli mul molemma :)
        Tää oli kiva kisa.Aihekki koskettava.
        Pakkasem purema, mut lämpöse onnittelu viäl sul !

• ´treia`

vaikka oma suosikkini olikin henriiin tankero.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5627
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      574
      2092
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1154
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1038
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1003
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      981
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      56
      895
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      768
    Aihe