Ei paljon aikaa kun pirpanoina temmellettiin ja koiruuksia keksittiin. Millasia muistoja 60 -luvulta ?
Hei kaikki 57 :kat
9
680
Vastaukset
- susa51
Se luku on ollut ainakin erilaista, kuin nyt elämme. Tietenkin lapsen silmin katsottuna.
Silloin oli ne ihanat leikit pihoilla; kymmenen tikkua laudalla, kuka pelkää mustaa miestä ym. Vieläköhän ne leikit elävät lapsilla, onko tilalla vain tietsikka pelit.- ei nykyajan lapset
osaa enää leikkiä ryhmäleikkejä.
Ja aikuisetkin ovat omissa koloissaan, tullaan ja mennään kylään jos on sovittu aika pariviikoa eteenpäin.Tietokone vie monen vanhemman ajan, lapset tekee omia juttuja, jotka ovat kaukana niistä leikeistä mitä me lapsuudessa tehtiin.
Ennen aikaan, hypättiin ruutua, oltiin piilosta, pelattiin erilaisia pallopelejä, hypättiin twistiä kuminauhalla, jne. Näettekö nykyajan lapsilla samoja leikkejä, luulen että harvemmin.
Pienimmilläki lapsilla lelut leikkii ja lapsi seuraa. - RosaLiiin
ei nykyajan lapset kirjoitti:
osaa enää leikkiä ryhmäleikkejä.
Ja aikuisetkin ovat omissa koloissaan, tullaan ja mennään kylään jos on sovittu aika pariviikoa eteenpäin.Tietokone vie monen vanhemman ajan, lapset tekee omia juttuja, jotka ovat kaukana niistä leikeistä mitä me lapsuudessa tehtiin.
Ennen aikaan, hypättiin ruutua, oltiin piilosta, pelattiin erilaisia pallopelejä, hypättiin twistiä kuminauhalla, jne. Näettekö nykyajan lapsilla samoja leikkejä, luulen että harvemmin.
Pienimmilläki lapsilla lelut leikkii ja lapsi seuraa....että lelut leikkivät ja lapsi seuraa.
Nykyajan lelut ovat niin valmiiksi suunniteltuja ja kehiteltyjä, hyrräävät ja pörräävät, puhuvat ja nauravat.
Joskus leluja katsellessa tulee mieleen, että missähän lapsi voi sitä ikiomaa mielikuvitustaan oikein käyttää.
Muinoin kun pienen tilkunpalasen satuit jostaan saamaan niin heti siitä nukenvaatteita suunniteltiin ja kursittiin kokoon.
Pienestä laudanpätkästä veistettiin vaikka minkä moisia pyssyjä ja veneitä. - enää-se on rasistista!
Se on muutettu ainakin mustekalaksi,hirviöksi,leijonaksi...jne.
Perinneleikkejä leikitään päiväkodin pihoilla,jos niitä joku enää osaa ohjata.
lapsuudesta ovat aika vähissä. Aika mummon luona ihanaa...aika kotona, vähän vähemmän ihanaa. Kurinpito sitä luokkaa että muistan ahdistuksen ja pelon... muistan kauhun, kun ajattelin, että kuka minusta pitää huolta, kun mummosta aika jättää. Olin vaikea lapsi. Kai minua oli vaikea rakastaa kun kaikkea vastaan kapinoin. Vasta nyt olen alkanut itseäni ymmärtää ja ymmärrän senkin että kaikenlaiseen kapinointiin ja uhmaan on syynsä. Tämä pitää paikkansa: Ymmärrä minua silloin, kun sitä vähiten ansaitsen, sillä silloin minä sitä eniten tarvitsen.
- liza2222
kasvaa läheisriippuvuus. Ite kärsin siitä. samoja kokemuksia. Pidä lasta sylissäsi, helli ja anna turvaa. Lapselle joka olit itse. Helli itseäsi , sitä pientä rakkaudennälkäistä lasta itsessäsi.
- eivar
lapsenlapsi opettaa.mitä virheitä on oman lapsen kodalla tehnyt väärin ja mitä omassa lapsuudessa on jäänyt paitsi.Elämänkokemus antaa anteeksi omien vanhempien tekemät virheet, jotka huomaa vasta sukupolvien yli. Onneksi niin, monet virheet tulee korjattua ja anteeksi anneetua, ymmärryksen myötä
- surkea lapsuus
eivar kirjoitti:
lapsenlapsi opettaa.mitä virheitä on oman lapsen kodalla tehnyt väärin ja mitä omassa lapsuudessa on jäänyt paitsi.Elämänkokemus antaa anteeksi omien vanhempien tekemät virheet, jotka huomaa vasta sukupolvien yli. Onneksi niin, monet virheet tulee korjattua ja anteeksi anneetua, ymmärryksen myötä
Mikä ei tapa se vahvistaa, olen syntynyt avioliitonulkopuolella ja siihenaikaan se oli jotakin kamalaa.Lapsuudessani sain kuulla hyvin usein naapureilta ja kyläläisiltä nimen huorakakara.Se kuulosti tosi pahalta ja itse ajattelin pienen pääni puhki etteihän vika ole minun.Usein itkin asiaa salaa.Tuli nuoruus ja ajattelin etten koskaan tee lapsia kärsimään.Olen ollut avioliitossa vuodesta 73asti ja liitto päättyi mieheni kuolemaan.Avioliitosta on kolme poikaa ja neljä lastenlastakin on.Minulla on hyvä miniä ja suhteeni on kuin omaan lapseeni.Ölen kyllä hyvin itsenäinen nainen ,olen bussinkuljettaja ja teen kaukomatkoja paljon esim.Brasiliaan ja ostin sieltä eläkepäiviä ajatellen asuntoosakkeen menen aina talviksi sinne jos nyt maltan poikani ja miniäni ja nuo kullanmurut jättää suomeen.Olen todennut et riittävä kårsiminen on minua vain vahvistanut.Joskus tuntuu että mikä minut voi lannistaa ja viedä enerkiaa on paljon ihmisissä kun vain osaamme sitä hyödyntää.....
- kuuskyt luvulta
Paljain jaloin lehmi haassa juostiin.Majoja metsään rakennettiin.Joskus salaa valvottiin kunnes väsymys voitti.Uimassa usein heinäpelto töiden jälkeen.sekin oli juhlaa kun istuttiin kahvilla heinäkasan päällä ja ongittiin heinäsirkkoja kupista.Äiti usein laittoi evästä ja sitten mentiin metsään tai vaikka joen reunalle retkelle,kauniita nämä muistot.Voin olla kiitollinen vanhemmilleni ajasta lapsuuden ja olen sen heille sanonutkin.Tiedän myös että ei kaikilla ole näi ollut,mutta toivottavasti nuo nekatiiviset asiat pystyy joskus käyttämään hyödykseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363687- 122416
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371965Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211731Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301493- 1241458
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101311- 141256
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4811233- 771151