Ruotsin kieli on puhevika?

maarianna_90

Olen 12 vuotias suomenruotsalainen tyttö. Käyn suomalaista koulua. Puhun äitini ja hänen vanhempiensa kanssa ruotsia ja isälle ja hänen vanhemmillensa puhun suomea. Asun muutenkin suomalaisessa kylässä venäjän rajalla,ja kaukana ruotsalaisista ihmisistä. Muutama minun luokallani oleva poika sanoo että olen puhevikainen koska puhun ruotsia. Ja etten osaa kunnolla suomea sillä olen 4 kielinen (suomi, ruotsi, venäjä, englanti)Mitä mieltä te olette? Onko ruotsin kieli puhevika? Ja osaanko suomea jos saan yleensä äidinkielen kokeista 9.5-10?

17

1156

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veini

No joo, en tiedä oletko tosissasi, mutta ei ole puhevika, hieno kieli, ja se auttaa sinua eteenpäin elämässäsi!

Kyseessä onkin mitä luultavammin ns, pikku "urpot", jotka ovat asenne kasvatuksellisesti häiriintyneitä, näitä on suomi täynnään:)Ikä ei ole myöskään ratkaiseva tekijä, eikä myöskään kieli, muistan eräänä kesänä kun olimme perheeni kanssa suomessa, tein töitä eräälle Italialaiselle automerkille, ja työ oli projekti luonteinen (3 kuukautta), otin virolaisen vaimoni, ja kaksi lastamme mukaani, kesää viettämään, ja muuten vain olemaan suomessa!

No perheessämme on myöskin tapana puhua kahta kieltä, eli äiti puhuu lapsille eestiä, ja minä suomea, ja aviopuolisoni kanssa puhumme suomea! Piti ottaa lapsille rokotukset, emmekä viitsineet sen takia viroon lähteä, niinpä menimme paikalliseen neuvolaan, ja kyselin että saammeko rokotukset hoidettua täällä, pojat ovat molemmat myöskin suomen kasalaisia! Kuulemma onnistuisi, no vaimo meni sitten sisään koppiin ja minä perässä, äiti sanoi pojille eestiksi että aletaas ottamaan vaatteita pois päältä.

Silloin alkoi sairaanhoitajan puhe savonkieleksi, kuinka äiti ei saa puhua pojille eestiä, ettei pojat opi suomea ollenkaan:) No kuuntelin sitä siinä vähän aikaa, kunnes avasin raumankielisen arkkuni, ilmoitin tälle nais"urpolle", että hoitaa sen rokotuksen nyt vain kuntoon, ja ettemme ole tulleet tänne kuuntelemaan hänen savonkielistä esitelmäänsä kielikysymyksistä, nainen olikin erittäin loukkaantunut, ilmaisin itseäni kyllä kieltämättä selkeästi:) Pojat muuten puhuvat sujuvasti molempia kieliä!
      veini

• wika

Asun itse suomenkielisenä(2 kiel.) ruotsissa sitten melkein 40 v ja suomenkieltäni ja suomalaista korostustani puhuessa ruotsia on kyllä pidetty eräänlaisena puhevikana.
      Että viallinen olet varmasti sinäkin.

• on haluttomuutta

Olen asunut ruotsissa vuodesta 1970 lähtien. Minua kummastuttaa kovasti suomalaiset, jotka eivät ole vaivautuneet opettelemaan kunnolla edes ruotsin kielen perusteita. Osaavat jättää sen pakollisen loton, tai hevosveikkauksen kioskille.

Outoa on, että olen ollut tulkkaamassa finnejä, jotka ovat asuneet maassa paljon kauemmin kuin minä. Vai olisiko sittenkin se kuuluisa tyhmyys...?

• En viitsi edes vastata

Suomenruotsalaisilla vanhemmilla on yleensä hyvä itsetunto. He osaavat ohjata lapsensa ongelmineen johonkin muuhun paikkaan kuin tälle palstalle.

• Muuta pois

Muuta Venäjälle.. Pääset pois tästä säälittävästä maasta...

• Suomi!

Venäjä on vittu täyttä Paskaa!!!

• Aloita elämä

Aloita elämä suomenruotsalaisena ja saat uskomattomia etuja:

* Ei enää koskaan pakkoruotsia
      * Paremman ja onnellisemman elämän
      * Takuuvarman hallituspuolueen
      * Rahaa tyrkyttäviä säätiöitä
      * Ohuemman sanomalehden tuoman ajansäästön
      * Maamme-laulun alkuperäiskielellä
      * Täyden hyödyn kaksikielisistä katukylteistä

http://hurriksi.fi/

• Nose

Ruotsin kieli on helppo oppia. Ei siitä kenellekkään mitään haittaa ole jos ruotsia osaa. Siitä on helppo siirtyä englannin ja saksankieleen ja silleen. Ruotsinkielenhän oppii kuuntelemalla, niinku minäkin opin.
        Suomenkieli taas on älyttömän vaikea kaikille muille paitsi suomalaisille. Suomenkieli on yksi maailman hienoimpia kieliä monivivahteisuudessaan. Juice, joka oli suuri Suomen kielen ystävä, käytti suomenkieltä aikalailla hienosti. Kuunnelkaa joskus hänen sanoituksiaa, noin niinku kuuntelemalla.

• Antihurri

Paljon viisaampaa on opetella ne englannin ja saksan kielet ensin ja vasta sitten ruotsin, joka on vähemmistökieli Suomessa ja muutenkin marginaalikieli verrattuna saksaan ja englantiin sekä moniin muihin kieliin. Minkä tahansa kielen voi oppia kuuntelemalla, mutta helppous on yksilöllistä. Ruotsin kielen pakko on poistettava Suomen kouluista kokonaan.

• Sesep

Vastaus ymmärrettiin väärin. Ruotsinkielen taitamisesta ei ole haittaa, vaan hyötyä. Jos osaa suomenkielen lisäksi ruotsinkieltä, niin on huomattavasti helpompi oppia myös muita kieliä.
        Meniköhän jakeluun.

• Suomenruotsalainen00
        Sesep kirjoitti:

Vastaus ymmärrettiin väärin. Ruotsinkielen taitamisesta ei ole haittaa, vaan hyötyä. Jos osaa suomenkielen lisäksi ruotsinkieltä, niin on huomattavasti helpompi oppia myös muita kieliä.
        Meniköhän jakeluun.

Olen samaa mieltä, alunperin 2 kielisenä on ollut helpompaa oppia muitakin kieliä mutta en kuitenkaan suosittele 1 kieliselle lukea ruotsia ennen muita kieliä vain sen takia että oppis muita kieliä helpommin! En myöskään itse lukisi espanjaa ensin jos haluan oppia portugalia!

• Curset grammar
        Suomenruotsalainen00 kirjoitti:

Olen samaa mieltä, alunperin 2 kielisenä on ollut helpompaa oppia muitakin kieliä mutta en kuitenkaan suosittele 1 kieliselle lukea ruotsia ennen muita kieliä vain sen takia että oppis muita kieliä helpommin! En myöskään itse lukisi espanjaa ensin jos haluan oppia portugalia!

Se on kyllä yksi hailee mitä vierasta kieltä pitäisi osata oppiakseen muita kieliä !

Suomen kielinen on NIIN korkean kielimuurin takana että sen ylitettyään hän oppii helposti mitä vierasta kieltä tahansa , siihen ei ruotsinosaaminen vaikuta pätkääkään , pää- asia on että on oppinut VIERAANKIELEN niin seuraava kieli on helppoa oppia !

Menikö vaikeaksi ?
        Svårt att uppfatta ?
        Difficult to understand ?
        Di'ficil de enderdenr ?

• gkonorreee

On siis pakko mainostaa montako kieltä osaa (tai kuvittelee osaavansa)

• kukenströmmer

V,,,,,ko ?

• Sandro-97

Tää on just sitä, mitä kuuleepi aika monen suomalaisen suusta! Ainakin nuo nuoret hokee että ruotsi on puhevika ja homojen salakieli.

Ite oon puoliksi ulkomaalainen. Äiti on italialainen ja iskä taas suomalainen. Äidille siis puhun italiaks ja iskälle suomeks. Sisaruksien kaa puhutaan italiaks. Synnyin Italiassa ja tänne Suomeen muutin pienenä. Olin tuolloin seitsemän. Nyt oon siis neljätoista (joulukuussa viisitoista). Hyvin osaan suomea puhua

Mulle on väitetty, etten olisi muka suomalainen, koska oon syntynyt ulkomailla :( Mutta onhan mulla laillinen suomen kansalaisuus, suomalainen isä ja oleskelulupa. Kait se tekee musta puolsuomalaisen?

• Olet neli kielinen. Kyllä siitä voi olla katteellinen ihan vapaasti.
      Mutta jätä moiset mielipiteet omaan arvoonsa. Ei kukaan puhu kieliopillisesti kirja kieltä...

• ansq3

Osaat noin nuorena jo montaa kieltä, ja jos saat noin hyviä numeroita koulussa suomenkielessä todellakin osaat sitä. Ruotsi on kaunis kieli jota itse opiskelen nyt aikuisena vapaaehtoisesti koska koulussa pidin siitä mut se jotenkin jäi, haluaisin osata ruotsia paremmin onhan se sentään suomen toinen virallinen kieli!

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5450
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2387
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1647
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      244
      1637
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1487
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      327
      1164
    9. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1163
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      322
      1157
    Aihe