Änkyttäminen :(

sdgffdgfdhj

Eli olen 13v poika ja änkytän. Änkytän silloin kun kerron vitsiä tai jtn isompaa tarinaa. Onko mahdollista että änkyttäminen lakkaisi kokonaan iänmyötä?

6

1193

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikuttaa sosiaaliselle ong...

Sinun ongelma vaikuttaa hieman sosiaaliselle ongelmalle. Varsinkin, kun änkytys ilmenee sosiaalisesti jännittävissä tilanteissa. (nauraako muut vitsille/tajuavatko ne sitä, se on omalla laillaan iso juttu, varsinkin murrosiässä).

Kyllä se iän myötä helpottuu. Ja kokemuksen sekä itseluottamuksen. Uskalla rohkeasti kertoa vitsejä. Kerro aluksi lyhyempiä, sit kun ne sujuvat, uskallat varmasti jo kertoilla pitempiäkin sujuvammin.

Muistelenpa, että minulla oli samanlainen ongelma iässäsi ja olen tuplaten samanverran sinua vanhempi. Itseluottamus, luottamus siihen,että saa muut nauramaan, tai vaikka eivät nauraisikaan, osaisi sanoa jotain rentoa siihen tilanteeseen, auttaa saamaan sanat selviksi.

• afgfdhfjhg

Kyllä he sen tajuavat. nauravatkin aina. kiitos kannustavasta vastauksesta!

• änkyttäjän äiti

Änkytys saattaa lieventyä spontaanisti iän myötä, kokonaan se ei yleensä häviä spontaanisti, ilman "hoitoa". Suosittelen, että hakeutuisit puheterapeutille. Hän antaa sinulle vinkkejä ja ohjeita änkytyksen vähentämiseksi. Puheterapeutille päästäksesi sinun kannattaa jutella asiasta kouluterveydenhoitajalle,koululääkärille tai terveyskeskuksen lääkärille. Usein änkytystä vähentää jo se, että yrittää esim. vitsiä kertoessa puhua vähän tavallista rauhallisemmin. Kiirehtiminen pahentaa yleensä änkytystä. Käy ihmeessä Suomen änkyttäjien nettisivuilla: www.ankytys.fi

• eeeee

Itse änkytin ala-asteella ja yläasteen alussa. Änkytys oli välillä tosi häiritsevää. Välttelin puhumista ja mietin aina tarkkaan, millä sanalla aloitan puhumisen (jotkut sanat oli vaikeampia kuin toiset). Sitten yhtäkkiä, murrosiän jälkeen vaan huomasin, että änkytys oli helpottanut. Nykyään (30v) uskallan jo puhua normaalisti, enkä joudu miettimään, mitä sanon. Varmasti helpottaa ajan mittaan ja, jos asia sinua kovasti häiritsee, niin puheterapeutti auttaa. Mietin myös hengitystekniikkaasi puhuessasi - itse olen huomannut, että rauhallinen hengitys auttaa puheen sujumiseen.

• ML213

Oletko havainnut, miten kaikki ihmiset änkyttävät "määrätyissä" tilanteissa.Aivan puhumisen ammattilaisetkin esim. Radio toimittajat.

Tavallinen ihminen vain pääsee irti tästä tilasta ja siten normalisoituu puhumaan tavallisesti.Änkyttäjä on jäänyt tähän tilaan pitkäkestoisesti herkkyytensä takia.

Aivan kuin toinen ihminen naurahtelee lähes lakkaamatta puhuessaan ja toinen on totinen lähes aina.Änkytyshän aktivoituu alitajuisesta epävarmuudesta ja juuri tavallinen ihminenkin änkyttää kun on ohjautunut epävarmaan/hallitsemattomaan tilanteeseen.Siis änkyttämisen herkkyydestä on kysymyus.

• Veritalo

Vedä kuule lapaseen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      90
      2607
    2. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1921
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      145
      1691
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      117
      1684
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1659
    6. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      85
      1587
    7. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      28
      1534
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      285
      1397
    9. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1299
    10. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1180
    Aihe