Moi.
Olen jo kauan halunnut kissaa itselleni, mutta poikaystävä on allerginen eläimille.
Onko olemassa kissarotua joka sopisi allergikolle?
Kun serkulla on allergia, ja hankki itselleen vähän pölyttävän Cotton de tulear - rotuisen koiran. Onko olemassa sellaista kissarotua?
Onko olemassa "allergia-kissaa"
23
10124
Vastaukset
- mm.ary
Tuskin on mitään kissarotua olemassakaan, joka ei allergisoisi yhtään. Mutta ainakin karvaton sphynx ja lyhytkarvaiset manxit saattavat olla kannattava vaihtoehto. Karvattomasta ei tietenkään karvaa lähde, ja manxien lyhytkarvaisuudenkaan takia ei ainakaan paljoa. Sehän on se hilse, joka aiheuttaa allergiaa, mutta onhan karvattomalla suuri ero tavallisen turkin kanssa: Kissoista irtoaa karvaa joka lähtöön niin paljon, että ei ihme jos allerginen ei siedä kissoja. Karvaa kun pöllyää joka paikassa, vaikka siihen ei huomiota kiinnittäisikään.
Tietenkin kissa pitää pitää poissa nukkumapaikastanne ja vaatteista. Kissa on mainio ystävä, jotenka mieti tarkkaan. Jos karvattomuuskaan ei autakkaan asiassa, saattaa tulla eteen vaikea tilanne; kissa vaiko poikaystävä.
Miehiä tässä maailmassa riittää, mutta kissaa ei saa samanlaista, ei toki miestäkään, mutta mies on helpompi korvata uudella, kuin kissa ;) Ainakin omasta mielestäni.
Varsinkaan sphynxiä ei pitäisi pestä juuri ollenkaan, sillä sille tärkeä rasvapinta ihosta lähtee. Karvaton sphynx pitää myös pitää lämpimässä.- tviit
vai että mies vaihtoon kissan takia.. no, näkökulma saattaa muuttua kun tuota ikää tulee vähän lisää... ;)
Kaikista kissoista irtoaa hilsettä, joka voi allergisoida, oli karvaa tai ei. Itse unohtaisin kissan hankinnan, jos allergia on paha. Luopuminen ihanasta lemmikistä on kurjaa. Tietenkin lääkkeillä voi lievittää oireita ja siivoamisella. mutta kuten edellinen kirjoittaja mainitsikin, sitä karvaa on todellakin joka paikassa. Juuri karvattomuus tekee kissan pesusta tarpeellisen toimenpiteen. Vaikka sfinx on karvaton, se tarvitsee ihonhoitoa. Kissa pestään säännöllisesti, koska sen iholta erittyvä rasva ei imeydy turkkiin ja voi näin ollen "härskiintyessään" aiheuttaa iho-oireita lemmikille.
- hahaaaa
"Varsinkaan sphynxiä ei pitäisi pestä juuri ollenkaan, sillä sille tärkeä rasvapinta ihosta lähtee. Karvaton sphynx pitää myös pitää lämpimässä. "
ottakaa ensin selvää ennen kun laitatte tollasia viestejä
Karvatonkaan kissa ei välttämättä sovellu allergikolle. Allergiaa aiheuttavat kissan hilse ja sylki. Koska sfinxiä kuitenkin pestään säännöllisesti, eikä karvanlähtöä ole, saattaa allerginen henkilö pärjätä sfinxin kanssa tavallista kissaa paremmin. - kissa fani
väärässä oot nimittäin on olemassa kissan rotu joka EI allergisoi mutta siitä lähtee hilsettä ...
- ottaa selvää
sphynxejä juurikin pitää pestä...
- 17+5
tviit kirjoitti:
vai että mies vaihtoon kissan takia.. no, näkökulma saattaa muuttua kun tuota ikää tulee vähän lisää... ;)
Kaikista kissoista irtoaa hilsettä, joka voi allergisoida, oli karvaa tai ei. Itse unohtaisin kissan hankinnan, jos allergia on paha. Luopuminen ihanasta lemmikistä on kurjaa. Tietenkin lääkkeillä voi lievittää oireita ja siivoamisella. mutta kuten edellinen kirjoittaja mainitsikin, sitä karvaa on todellakin joka paikassa.Kissalle myös on inhottavaa jos se otetaan vaan kokeeksi ja sitten heivataan pois.
- miau!
joidenkin huhupuheiden mukaan siperiankissa ja devon rex ei hilseile niin paljon.tosin joissakin perheissä niistäkin roduista on tullut pahoja allergisia reaktioita.ja allergiat ovat hirveen yksilöllisiä,kuten kissayksilötkin.
- kiukiu
Ja huhupuheitahan ne on. Ne hilsehtii niinkuin muutkin kissat. Siperiankissasta liikkuu tällaista puhetta, että se olisi allergiaystävällinen rotu. Se on väärä yleistys. Joillekin se ei ehkä aiheuta oireita siitä yksinkertaisesta syystä, että rotu on kasvanut eristyksissä niin kauan, että sen ihon valkuaisaine eli epiteeliproteiini on hiukan erilainen kuin muiden kissarotujen. Jotkin kissa-allergikot eivät reagoi erilaiseen epiteeliproteiiniin, sillä heidän immuunijärjestelmänsä ei vielä tunnista sitä. Se ei siis estä sitä etteikö myöhemmin allergisoidu myös tälle rodulle..
- Antero..
Käytännössä ei ole allegiavapaata kissaa, vaikka sellaista on kehitelty:
http://www.allerca.com/
Yhden allergeenin pois jättäminen ei mielestäni tee kissasta allergiavapaata. Jos sellainen saataisiin aikaiseksi, siis kehiteltyä, olisi kissa niin kallis kustannuksiltaan, ettei sitä vähillä varoilla voi hankkia.- kissityttö87
Olen kuullut sellaista, että karvattomat kissat joutuvat käyttämään enemmän energiaansa kehon lämmittämiseen koska karvaa ei ole. Ruumiinlämpö on normaalia hieman korkeampi ja aineenvaihdunta vilkkaampi, mikä lisäisi ihohilseilyn määrää. Luulen että karvaton kissa ei ole hyvä allergiakissa...
- kisufani...
kissityttö87 kirjoitti:
Olen kuullut sellaista, että karvattomat kissat joutuvat käyttämään enemmän energiaansa kehon lämmittämiseen koska karvaa ei ole. Ruumiinlämpö on normaalia hieman korkeampi ja aineenvaihdunta vilkkaampi, mikä lisäisi ihohilseilyn määrää. Luulen että karvaton kissa ei ole hyvä allergiakissa...
mikäli se, että karvaton kissa ruumiinlämpönsä vuoksi hilseilee enemmän, pitää paikkansa, niin eikös kissalle voi pukea paidan tms, kuten vähäkarvaisille koirillekin? Siis en tiedä toimiiko, mutta näin järjellä ajateltunahan kissa ei sitten hilseilisi niin paljoa.
kisufani... kirjoitti:
mikäli se, että karvaton kissa ruumiinlämpönsä vuoksi hilseilee enemmän, pitää paikkansa, niin eikös kissalle voi pukea paidan tms, kuten vähäkarvaisille koirillekin? Siis en tiedä toimiiko, mutta näin järjellä ajateltunahan kissa ei sitten hilseilisi niin paljoa.
Juuri tuo karvan puuttuminen tekee kissasta tarkan hoidettavan, eikä se välttämättä ole hyvä valinta perheen ensimmäiseksi kissaksi:
http://www.kissaliitto.fi/sph.php
Herkästi vilustuvan kissan kuljetukset on myös tarkkaan harkittavia ja tehtävä hyvin eristetyssä kuljetuslaatikossa. Periaatteessa kissan voisi pukea toppapukuun, mutta se ei ehkä käytännössä ole hyvä ratkaisu. Ellet usko, niin puehan kissallesi kokeeksi joku vaate päälle.- kissityttö87
Anterok kirjoitti:
Juuri tuo karvan puuttuminen tekee kissasta tarkan hoidettavan, eikä se välttämättä ole hyvä valinta perheen ensimmäiseksi kissaksi:
http://www.kissaliitto.fi/sph.php
Herkästi vilustuvan kissan kuljetukset on myös tarkkaan harkittavia ja tehtävä hyvin eristetyssä kuljetuslaatikossa. Periaatteessa kissan voisi pukea toppapukuun, mutta se ei ehkä käytännössä ole hyvä ratkaisu. Ellet usko, niin puehan kissallesi kokeeksi joku vaate päälle.Niin. Tiedän paljon kissoista, mutta en ihan kaikkea kumminkaan.
Minulla on aina ollut kissoja kotona pienestä pitäen, kunnes aloin seurustelemaan. Jotakin tuntuu aina puuttuvan, kun ei ole kissaa kotona... - lähipiiristä
kissityttö87 kirjoitti:
Niin. Tiedän paljon kissoista, mutta en ihan kaikkea kumminkaan.
Minulla on aina ollut kissoja kotona pienestä pitäen, kunnes aloin seurustelemaan. Jotakin tuntuu aina puuttuvan, kun ei ole kissaa kotona...Ystäväni avomiehellä on allergiaa mm. kissoille. Kuitenkin nuorena hänen vielä kotona asuessaan perheessä oli kissa minkä kanssa ei ongelmaa. Se kertonee jtn allergian vakavuusasteesta, ei ehkä siitä pahimmasta päästä mitä kissoihin tulee.
Ystäväni on pitänyt eläimistä ja etenkin kissoista. Hän käytti paljon aikaa tutkimalla nettia, kävi kirjossa etsimässä tietoa. Nyt heillä on norjalaisen metsäkissan pentu ollut jo n.1,5kk ja ei ongelmaa. Tuo on kuulemma vähiten allergisoivia rotuja.
Toki hänkin oli ottanut sen vaihtoehdon huomioon, että mitä jos kissa olisi aiheuttanut oireilua. Tähän vaihtoehtoon hän oli varautunut.
- kissarakas astmaatikko
EI ole olemassakaan kissarotua joka ei allergisoisi kissa-allergikkoja. Karvat ei allergiaa aiheuta vaan hilse ja sylki!
"Vähän allerginen" voi tulla kuukausiakin toimeen kissan kanssa ilman oireita, mutta altistuksen kasvaessa allergia ja jopa astma puhkeaa jopa yllättäen.
Eli joka kerta kun harkitset eläimen ottamista ja itselläsi, kumppanillasi tai perheenjäsenellä on edes hieman allergiaoireita kannattaa käydä lääkärillä ja allergiatestissä joka totuuden kertoo.- allergia*
Minä olen testien mukaan hieman allerginen kissoille ja saan oireita nimenomaan karvasta. Voin oleilla kissan kanssa samoissa tiloissa saamatta mitään oireita, mutta jos kissasta lähtee paljon karvaa alkaa naama kutista. Pitkäkarvaiset on ihan myrkkyä allergialleni.
Itselläni on maatiaiskissa josta sain aluksi hieman oireita, mutta nyt kolmen vuoden jälkeen olen täysin siedättynyt kissalleni. Muiden kissoista saan edelleen oireita. Kissastani ei lähde karvaa kovin paljoa eikä sillä ole asiaa makuuhuoneeseen. Toiset saavat apua myös ilmanpuhdistimista.
En kuitenkaan suosittele allergiselle kissan ottoa ellei ole valmis syömään lääkkeitä koko kissan eliniän ajan tai jopa luopumaan lemmikistään jos allergia menee todella pahaksi. Kannattaa testata ensin hoitokissalla tms.
- älkää ottako kissaa
Olen allerginen monelle eläimelle ja kun tietää mitä se on, yrittää pysyä poissa kodeista joissa niitä on. Olen käynyt allergiatesteissä, tulos oli 4 (kissat ja koirat) sekä kanille 5. Meillä on tuo viimeinen ja syön joka ilta allergialääkkeitä. Ennen lääkkeiden hankintaa sain kanistamme vahvempia oireita, samoin tuttavien kissoista ja koirista eikä mitään väliä oliko ulkona vai sisällä, reaktioon meni vähintään puoli tuntia. Nyt kun tosiaan on ne lääkkeet, en saa tuttavien kissoista allergiaa kahden tunnin sisällä, mutta saan kumminkin. Kultaisennoutajankin kanssa pystyn olemaan samassa tilassa pitempään kuin ilman lääkkeitä. Lisäksi olen varautunut kohtauksiin allergiaoireilua vähentävävällä nenäsumutteella ja kirvelyä lieventävillä silmätipoilla.
Itselle allergia oli kehittynyt jotenkin salamyhkäisesti. Kani oli "huomaamatta" aiheuttanut reaktioita. Olin yötä kerran tuttavilla, joilla oli kaksi siamilaista ja aamulla oli hengitysvaikeuksia ja silmissä sellainen kirvely ja punotus, että huhhuijaa. Itse olen aina halunnut kissaa myös, mutta en lähtisi kissan ottoon, kanistakin saan oireita jos unohdan ottaa lääkkeeni illalla! Valitettavaa, mutta totta... :(
Älkää ihmeessä ottako kissaa, sillä allergiaa ei todellakaan kannata lietsoa, se muuttuu pahemmaksi. Allergia ei siis ole leikin asia. - airap
ystäväni on allerginen vain punaisille ja harmaille kissoille. siis sellasel harmaal, joka on Sheba-mainoxessa. muut kisut eivät aiheuta oireita hälle.
itse olen allerginen koirille, mutten kissoille. - 15+10
kissan turkilla ei ole mitään tekemistä allergian kanssa. Allergia syntyy kissan ihossa olevasta proteiinista. Siperiankissaa pidetään hypoallergisena rotuna eli että sen iholta puuttuisi se allergiaa aiheuttava proteiini mutta kaikkien allergiat ovat yksilöllisiä. Allergikkojen mielipiteen siperiankissan hypoallergisuutta kohtaan puhuvat sekä myötä että vastaan. Jotkut kasvattajat antavat tulla kotiinsa viettämään aikaa siperiankissan kanssa erilliseen huoneeseen , ja hän saattaa antaa sinulle näytteen kotiin vietäväksi ja näin tarkkailla että myykö kissan sinulle . Hyvällä tuurilla poikaystäväsi allergia johtuu juuri tästä proteiinista joka siperiankissan iholta puuttuu.
- Siperiankissa :)
Minulla on todettu kissa-allergia ja astma. Olen kuitenkin huomannut, että en saa oireita kaikista kissoista. Esim. norjalaisesta metsäkissasta ja maine coonista huomattavasti vähemmän kuin normaalimaatiaisesta.
Selvittelin tuota siperiankissa-asiaa (iholta puuttuva proteiini) ja ainakin omalla kohdallani hypoallergisuus pitää paikkansa.
En saanut mitään oireita käydessäni kissalassa katsomassa pentua ja nyt kun se on ollut minulla, niin en ole saanut edelleenkään mitään oireita. Kissa jopa nukkuu vieressäni. Jos siskoni maatiainen nukkuisi kanssani samassa huoneessa, niin silmät olisivat aamulla turvonneet kiinni.
Myöskään luonani vierailleet allergiset ystävät eivät ole saaneet oireita. (Kotonani on kylläkin hyvin siistiä, sillä imuroin ja tuuletan astman vuoksi monta kertaa viikossa.)
Nämä asiat ovat todella yksilöllisiä, mutta suosittelen ehdottomasti vierailemaan kasvattajan luona ja kokeilemaan, jos kissaa itselleen haluaa.
- siedätys
On homeopaattisia siedätyshoitoja. Kaverini oli allerginen, mutta nyt hänellä on 2 kissaa ollut jo 11-12 vuotta.
- Rajansa kaikella
Minut allergisen miehen heivasi naiseni jotta saisi itselleen haaveilemansa suuren koiran.
Jälkeenpäin kyseinen nainen totesi " Olit oikeassa, ei koira ihmistä korvaa".
Olen seurannut hänen elämäänsä koiran tultua hänelle. Nyt ei ole enää auto kyytejä kortittomalle naiselle koiran karvojen takia. Hän ei voi kyläillä enää kuin hyvin harvoilla ystävillään, koska harva haluaa koiraakin kylään.
Itse en viitsi edes autolla pysähtyä moikkaamaan "heitä" koska johan koira kerran naarmutti autoni kylkeä kynsillään.
En muutenkaa suosittele koiraa kenellekkään ellei tykkää peloitella viattomia ihmisiä kaduilla, minä ja lukuiset kanssa ihmiset olemme aina varuillamme kun koira tulee vastaan, oli sit pieni tai iso koira kyseessä. Jokainen tuntematon koira on uhka, tuttuja koiria ei tarvitse pelätä.
(Todellisuudessa koira on luonnoton ihmisen muovaama olento, Huolihtikaa aidoista villi eläimistä jotka pyörittävät luontoa jotta mekin voisimme elää)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1038182- 1105733
- 2875158
- 535146
- 773803
- 583021
- 662737
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222538Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292522- 452471