Emme kasta lastamme, mutta haluamme kutsua ystäviä ja läheisiä tutustumaan lapseen ja kuulemaan hänen nimensä. Vanhempani kuuluvat kirkkoon ja varsinkin äidilleni uskonto on tärkeä asia.
Äitini, eli lapsen mummu, ilmoitti ettei halua kutsua mihinkään nimenantojuhlaan kun lasta ei kerran kasteta. Jätänkö vaan siis tyynesti kutsun lähettämättä vai tuleeko siitä sitten myöhemmin sanomista "kun ei edes kutsuttu"?
Itseäni harmittaa todella paljon, kummallista ahdasmielisyyttä minusta. Jos kaverini kutsuvat minut kirkkohäihinsä niin totta kai menen, enkä ala paasaamaan miten minusta on aivan väärä ratkaisu solmia kristillinen avioliitto ja kieltäydy kutsusta. Nimenanto kun ei mitenkään liity äitini vakaumukseen (ts hänen ei tarvitse erota kirkosta tms).
Joku teistä on varmasti ollut samanlaisessa tilanteessa, miten olette toimineet? Muita mielipiteitä?
Miten toimia?
10
1039
Vastaukset
- rohkeita!
Hienoa rohkeutta teiltä toimia kuten itse oikeaksi koette!
Tilanteessanne laittaisin toki kutsun siinä missä muillekin. On sitten kutsuttujen oma asia tulevatko paikalle vaiko eivät.
Hävettävältä kuulostaa lapsenne mummon puolesta jos ei oman lapsen lapsensa nimiäisiin halua saapua ja kieltäytyy arvostamasta muiden vakaumusta. No, hänen on päätöksensä. Valitettava tosiasia on että monet uskonnolliset ihmiset ovat erittäin suvaitsemattomia ja ahdaskatseisia, sen kanssa on vain yritettävä tulla toimeen.
Onnistuneita ja ihania vauvan nimijuhlia teille!
T. Toisen tytön nimiäisiä parhaillaan suunnitteleva äiti :) - mapee
ensinnäkin ette siis itse ilmeisesti kuulu kirkkoon? Lasta ei voi kastaa jos toinen vanhemmista ei edes kuulu. Eli tämän voi selittää äidillesi ja asia lienee silloin korrektisti selvä?
Jos toinen teistä taas kuuluu niin pohtikaapa ihmeessä miksi kuuluu ja toisaalta miksi lasta ei silti kasteta?
Sitten se tosiasia että ristiäiset ei ole ev.lut kirkon toimitus vaan se on kaste. Kasteessa lapsi liitetään seurakunnan jäseneksi omalla nimellään. Tästä tulee se virheellinen käsitys että lapsi saisi kasteessa nimen varsinkin kun sitä salaillaan siihen asti.
Jos tahdotte tehdä oman mielen mukaan ja samalla selvitä ilman riitaa niin pitäkää nimiäiset kuten tahdotte. Huomatkaa koominen mukailu tapahtuman nimessä ristiäisistä.. Sitten voitte tiedustella josko löytyy pappia joka on valmis siunaamaan lapsen esim kirkonmenojen jälkeen. Kaikki ei moiseen leikkiin ala, mutta yleensä joku löytyy. Näin mummikin saa edes osan asiasta joka on hänelle tärkeä. Hänen näkökulmastaanhan asi aon iso juttu ja sekin kannattaa pitää mielessä.
Vertauksesi oli sikäli ontuva että avioliitto voidaan solia joko kirkossa tai maistraatissa, mutta väestörekisteriin ei liitetä kuin lomakkeella...
ja kyllä kutsun lähettäisin. Oma asia on sitten miten toimii sen suhteen. Jos ei kutsuta niin se on aika selvä viesti vaikka ehkä jo alkaisi aihe harmittamaan ja äidin käytös!- riittää
että vaan toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon...lukee ihan siinä paperissa missä se sotukin on...
- mapee
riittää kirjoitti:
että vaan toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon...lukee ihan siinä paperissa missä se sotukin on...
niinhän kirjoitin vaikka nurinperisesti ja kääntäen eli; toinen edes kuulu.. Nimittäin yhden paperin lisätäyttö jos isä kuuluu ja äiti ei ja silloin ei kuulu jos äiti ei tahdo...
- Sivusta kommentti
mapee kirjoitti:
niinhän kirjoitin vaikka nurinperisesti ja kääntäen eli; toinen edes kuulu.. Nimittäin yhden paperin lisätäyttö jos isä kuuluu ja äiti ei ja silloin ei kuulu jos äiti ei tahdo...
En ole aiempi kommentoija, mutta ymmärsin kyllä tekstisi kuten hänkin, eli jos kirjoitat "Lasta ei voi kastaa jos toinen vanhemmista ei edes kuulu." Tarkoittaa suomenkielessä sitä, että siis jos toinen vanhemmista ei kuulu kirkkoon, niin lasta ei voi kastaa. Näinhän tämä ei siis mene. Riittää että toinen kuuluu, toisen ei tarvitse kuulua.
Vahinkoja sattuu, mutta sinä siis kirjoitit väärin, etkä ainoastaan nurinperin oikein, kuten itse luulet.
Terkuin, pilkun viilaaja ;) - mapee
Sivusta kommentti kirjoitti:
En ole aiempi kommentoija, mutta ymmärsin kyllä tekstisi kuten hänkin, eli jos kirjoitat "Lasta ei voi kastaa jos toinen vanhemmista ei edes kuulu." Tarkoittaa suomenkielessä sitä, että siis jos toinen vanhemmista ei kuulu kirkkoon, niin lasta ei voi kastaa. Näinhän tämä ei siis mene. Riittää että toinen kuuluu, toisen ei tarvitse kuulua.
Vahinkoja sattuu, mutta sinä siis kirjoitit väärin, etkä ainoastaan nurinperin oikein, kuten itse luulet.
Terkuin, pilkun viilaaja ;)asiahan muuttui siis vain sanan muuttaessa paikkaa?
Huomaan, että toisinana kirjoitan jollain muun maan sanaopilla näitä juttuja..
"lasta ei voi kastaa jos edes toinen vanhemmista ei kuulu" olisi ollut oikea järjestys, nyt se on siinä siis oikein... Enkä kyllä vieläkään itseasiassa ymmärrä miten voi ymmärtää väärin kun puhutaan koko ajan toisesta jne, mutta ihan sama, nyt ei kai liene epäselvää?
- edessä
meillä on suunnitteilla nimiäiset. Itse en kuulu kirkkoon, mutta mieheni kuuluu. Koska minua ei ole kastettu lapsena, en halua että omaanikaan ja se on miehelleni ihan ok ja päädyttiin siis lapsen siunaamiseen. eli kutsutaan ihan yhtä lailla vieraat eikä sen kummemmin mainosteta kutsuissakaan ettei kasteta tms. meille tulee pappi kyllä, mutta ei ev.lut.
Jos haluaa perusteluja, niin meidän lapsi saa itse mennä sitten kasteelle kun siitä jotain ymmärtää, tai liittyä kirkkoon tai johonkin muuhun seurakuntaan, sitten kun itse ymmärtää. Näin on minun kohdallani tehty ja enkä ole millään lailla omille vanhemmille katkera tms kun ei olla kastettu. kuulun edelleen väestörekisteriin, en mihinkään seurakuntaan. ja hyvä näin.- kanelikahvi
Moikka! kiitos mielipiteistä ja onnea tuleviin nimenantojuhliin!
Täsmennän vähän; emme siis kumpikaan mieheni kanssa kuulu kirkkoon, ja tämän muuten äitinikin kyllä tiesi jo aikoja sitten. Siinä mielessä ei pitäisi olla ihmeen aihe eikä yllätys ettei lasta liitetä kasteessa mihinkään seurakuntaan.
Ja olenko ymmärtänyt väärin, vai eikö olekin niin, että kaikkien lasten vanhemmat saavat väestörekisterikeskukselta lomakkeen nimenantoa varten ja seurakuntaan liittäminen on sitten todella se asia erikseen. Eli asia on aikalailla sama kuin häissä, kirkossa liiteteään tapahtumaan mukaan seurakunta kuten kasteessa, kun taas maistraattihäissä on mukana laillinen puoli kuten väestörekisteriin liittämisessä? Joka tapauksessa laillinen puoli pitää hoitaa väestörekisterin kautta kummassakin tilanteessa.
Joka tapauksessa, kiitos kannustuksesta. Toki tavallaan ymmärrän äitiänikin, mutta on kurjaa että hänen maailmankatsomuksensa estää osallistumisen juhlaan. Kutsun olen kuitenkin päättänyt lähettää, ei ainakaan tule sanomista. - mapee
kanelikahvi kirjoitti:
Moikka! kiitos mielipiteistä ja onnea tuleviin nimenantojuhliin!
Täsmennän vähän; emme siis kumpikaan mieheni kanssa kuulu kirkkoon, ja tämän muuten äitinikin kyllä tiesi jo aikoja sitten. Siinä mielessä ei pitäisi olla ihmeen aihe eikä yllätys ettei lasta liitetä kasteessa mihinkään seurakuntaan.
Ja olenko ymmärtänyt väärin, vai eikö olekin niin, että kaikkien lasten vanhemmat saavat väestörekisterikeskukselta lomakkeen nimenantoa varten ja seurakuntaan liittäminen on sitten todella se asia erikseen. Eli asia on aikalailla sama kuin häissä, kirkossa liiteteään tapahtumaan mukaan seurakunta kuten kasteessa, kun taas maistraattihäissä on mukana laillinen puoli kuten väestörekisteriin liittämisessä? Joka tapauksessa laillinen puoli pitää hoitaa väestörekisterin kautta kummassakin tilanteessa.
Joka tapauksessa, kiitos kannustuksesta. Toki tavallaan ymmärrän äitiänikin, mutta on kurjaa että hänen maailmankatsomuksensa estää osallistumisen juhlaan. Kutsun olen kuitenkin päättänyt lähettää, ei ainakaan tule sanomista.eli kun väestörekisteripuolella hoita ahommi aniin ne on kansliakäsittelyjä tai paperisotaa. Kun sama tehdään seurakunnasa niin sioin j anäkyvin osa on se seurakunnan kuvio siinä touhussa ja sen uskon mukainen toiminta. Paperihomman hoitaa pappi vähän puolihuolimattomasti siinä sivussa...
Lopulta samat paperit nykyisin täytetään ja lähetetään, toisin oli ennen.
Uskon kai pitäisi olla iloinen asia? Aika monella se rajoittaa elämää ja nimenomana asioissa, joihin sen ei tulisi vaikuttaa. Jos tahtoo olla hienotunteinen niin todellakin välttää apinoimasta kastetta maallisempaan juhlaan ja samalla ei tule loukanneeksi niitä joille kaste on pyhä toimitus. Näin ainakin itse ajattelen. Kirkon toimituksissahan on paljon vertauskuvallista ja asioilla on omia merkityksiään joita harva tapauskova edes tietää. Kuitenkin vaikka itse en usko olen valmis kunnioittamaan toisten uskoa kunhan se ei ole ristiriidassa minkään asian kanssa isommin vrt esim ympärileikkaus jonka suhteen taas ollaan jo ihan eri linjoilla..
- äitisi kylmästi!
Jos kerta on itse ilmoittanut ettei tule, niin ei siinä ole syytä sen enempää pyydellä.
Mulla olis ollut sama edessä varmasti mutta mun äiti kuoli ennen kun lapsi syntyi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395150Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181720Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59860
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738