En nyt osaa sanoa,että olenko alkoholisti,mutta suuri oluen ystävä kumminki.Ainakin olin.Olen siis ihan tavallinen työssä käyvä ihminen.Olutta juon aina tilaisuuden tullen,koska haluan.En juo siis koskaan,jos joku asia ottaa päähän tai olis pakottava tarve.Nautin siis joka kerta juomisesta.Voin myös hyvin olla juomatta,siksi en koe olevani siitä riippuvainen.Tänä vuonna en ole juonut kertaakaan,koska ajattelin pudottaa painoa muutaman kilon.Pelkällä oluen pois jäännillä on lähtenyt jo kolme kiloa.Nyt on tullut mulle sellanen ongelma,että olutta ei tee enää ollenkaan mieli.Oon siksi huolissani,koska se oli ainut asia,josta oikeesti nautin.En nauti täysraittiudesta yhtä paljon.Tuntuu että masennus hiipii mieleen.Onko muilla tällasta?Masennukseen en osaa juoda.Mitä tilalle?En usko,että mikään korvaa olutta rentoutumiskeinona mulla.
Raittiusriippuvuus????
8
657
Vastaukset
- Lipittäjä
Vaikeata tuohon mitään on lisätä jos kerran olet päättänyt/todennut ettei mikään voi olutta korvata. Pieni epäilys mieleeni kuitenkin nousee ja luulen että joku muukin kuin oluen juonti voisi olla lähes yhtä mukavaa ja rentouttavaa mutta samalla vähäkalorisempaa. Arvailen tässä, että pikemminkin kaipaat rituaalia kuin olutta. Keksisitkö jonkun muun toiminnon tilalle?
Jos masennusoireet tuntuvat pahenevan suosittelen lääkärissä käyntiä. Sieltä saattaisi saada siihen apua.
Onnittelut menetetyistä kiloista! - Veterano
kyllä ihan tämä ongelma auennut meikäläiselle. Kaljan juonti on siis sinulle hyvää oloa tuottava harrastus, et ole siitä riippuvainen etkä muutenkaan koe alkoholinkäyttöä ongelmaksi. Tähän asti ymmärsin. Mutta mutta... Olet pitänyt taukoa hiivan otossa, ja nyt tuntuu siltä ettei enää tee pilsua mieli. Ok, mikäs siinä, mulle kävi samalla lailla röökin kanssa vuosia sitten. Sitkeän keuhkoputkentulehduksen takia olin polttamatta pari viikkoa ja yhtäkkiä huomasin ettei oikeasti tee enää mielikään. Niinpä jätin sikseen enkä ole sen jälkeen polttanut röökin röökiä. Mutta tätä sinun ongelmaasi en kyllä oikeasti nyt hahmota. Ei tee mieli olusia mutta kuitenkin masentaa olla ilman? Hankala ja erinomaisen outo tilanne... Melkein kyllä olisin valmis vaihtamaan kanssasi osia, nautin nimittäin minäkin juomisesta (tai ainakin nousukännistä) niin paljon että en paljon muuta tekisikään jos vaan terveys, talous ja ihmissuhteet sen kestäisivät. Mutta kun eivät kestä. Eli tässä sitä kärvistellään kuivatelakalla ja voin rehellisesti sanoa että olutta, viiniä, viinaa tahi mitä tahansa etanolia sisältävää tekee kyllä kovasti mieli. En tietenkään vähättele ongelmaasi, on varmasti omalla tavallaan ihan yhtä hankala kuin tämä minunkin tilanteeni.
- Wendsell
Sinun siis tekee mieli jotain sellaista mitä sinun ei tee mieli... Hmmm. Mielenterveystoimisto voisi olla oikea paikka. Tuskin netistä apua löytyy.
Annetaan nyt silti oma neuvo. Mitä ilmeisemmin olet työriippuvainen kun asian niin moneen kertaan tuot esille. Koitapa vapautua ensin siitä, se vaikuttaa kohdallasi paljon pahemmalta kuin "raittiusriippuvuus" joka tuskin on ongelma ensinkään. Koitat vaan kätkeytyä sen taakse, jotta varsinainen syy pysyisi salassa. Mutta kyllä me (ainakin minä) nähdään esirippusi taakse. :) - Härre Good
"Nyt on tullut mulle sellanen ongelma,että olutta ei tee enää ollenkaan mieli.Oon siksi huolissani,koska se oli ainut asia,josta oikeesti nautin.En nauti täysraittiudesta yhtä paljon.Tuntuu että masennus hiipii mieleen.Onko muilla tällasta?"
Näyttää sulla olevan kova ongelma.
Huh, huh... heikkoja hetkiä. Silloin pitää kilvoitella. Sisulla niistä selviää. Siitä vaan kruunukorkit paukkamaan ja tölkit sihisemään. Kun on aikansa juonut, vaikka ei tekisi mielikään, voin vakuuttaa, että mieli muuttuu. Alkaa tehdä mieli, enemmän ja enemmän, illalla, aamulla, päivällä, yöllä. Kyllä sen oppii. Monet muutkin ovat oppineet. Lopulta juo vaikka ei taatusti haluaisikaan.
- oikein hyvin
Mulla oli vähän samanlainen tilanne. Join viiniä pieninä erinä ja jossain vaiheessa annokset kasvoivat, kunnes totesin, että nyt pitää pistää stop ja palata suositusrajojen sisään. Olin jonkin aikaa täysin ilman, toleranssi laski ja nyt riittää viikonloppuna 1-2 lasia punkkua. Painoa on lähtenyt jokunen kilo, vyötäröltä jokunen sentti ja olo on kaikin puolin virkeämpi.
Tämä kannustaa jatkamaan valitulla tiellä, jonka ei ole tarkoitus johtaa absolutismiin, joka on nyt vakiintunut niukkaan kohtuukäyttöön pitkälti alle suositusrajojen maksimien. - piccola
Minun silmääni pisti seikka, että mainitsit oluen olevan ainoa asia, josta oikeasti nautit? Minä olisin sinuna huolissani. Maailma on täynnä ihania asioita, ystäviä, harrastuksia, hassuja tapauksia, taidetta, musiikkia, teatteria, leffoja, urheilua, liikuntaa, seksiä, kauniita ihmisiä, hyvää ruokaa, vitsejä, naurua, hassuttelua, älykästä keskustelua, maailman parantamista.
Onko olut ainoa asia, josta nautit? Olisikohan tuo kuitenkin alkoholismia? Viittaan palstalla erääseen toiseen vastaukseen, jossa selvitetään alkoholin aiheuttamia muutoksia ihmisen aivoissa. Muistatko aikaa, jolloin et ollut maistanut olutta? Oliko sinulla tunne, että sinulta puuttuu jotain? Jos oli, sinulla voi olla jokin psyykkinen trauma/sairaus, minkä itsehoitona olet alkanut juoda enemmän ja tullut sitten riippuvaiseksi. - Tilalle??
Luulen että joit olutkiintiösi täyteeen, siirry siideriin. Niissä on erittäin paljon vaihtoehtoja, päinvastoin kuin näissä kotimaisissa oluissa.
Tuo masennus viittaisi kaiketi ihan tavanomaiselta efektiltä kun alkaa kuivatteleen itseään. Masennukseen pillerit lekurilta.
Jos on saanut mielihyvää oluenlipittelystä niin kaitpa sinulla on jokin mielihyvän puute. Monet alkavat kuntoilemaan tms. saadakseen jotain muuta mielihyvää tuottavan "endorfiinihumalan." Ihan sama asia kuin törpöttelyssäkin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Endorfiini
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565390Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1141617
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2341576- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3141127Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3061058