Talvikuskit ? Teille

Kysymyksiä

Onko täällä ketä joka harrastaa moottoripyöräilyä lumiolosuhteissa? Toivoisin vain asialliset vastaukset oikeilta tietäjiltä, joilla on vankka kokemus.
Kaikki tietämättömien harrastajien arvaukset voisitte jättää nyt pois kokonaan, tai kirjoitella ne noiden aikaisempien onnentoivotusten jatkoiksi.

Tällaiset asiat eniten askarruttavat kokematonta:

-Onko nastarenkaista merkittävää hyötyä,vai pärjääkö karkealla endurorenkaalla? Liukastaako nastoitus sulalla asfaltilla ajamista merkittävästi? Onko moottoripyörään tarjolla ns. kitkarengasta? Tarkoitus on kuitenkin varustautua niin, että keli ei yllätä missään vaiheessa.

-Millaisella vaatetuksella liikutte? Ilmeisesti kesävarusteet eivät täysin riitä. Tarviiko ajopuvun päälle vielä ns. pilkkihaalaria? Kesäjalkineet ja ohuet goretexhanskat epäilyttävät eniten, jotka ovat melko kevyttekoiset.

-Onko sähköisistä lämmityselementeistä hyötyä, vai haittaako johtosekamelska ajoa?

-Kuinka saatte visiirin pysymään sulana ja höyrystymättä.

-Miten moottoripyörä yleensä toimii pakkasessa, kaasuttimien jäätyminen ym., käytättekö esimerkiksi jäänestoa bensiinin seassa?

-Käykö moottori tarpeeksi lämpöisenä (ei ilmeisesti ole suunniteltu -10 tai alle lämpötilöihin)? Aiheuttaako suuri lämpövaihtelu kevytmetalliosille liikaa rasitusta? Ilmeisesti tarvitaan ainakin reilu lämmityskäyttö tyhjäkäynnillä.

-Kannattaako talvella säilyttää yöt lämpimässä vai ulkona tasaisessa lämpötilassa(veden kondensoituminen esimerkiksi kaasuttimiin tai tankkiin)

-Miten akku kestää pakkaskäynnistyksiä? Kesälläkin tuntuu joskus kylmänä aamuna sahauttavan aika pitkää.

-Miten selviätte jatkuvan suolauksen haitoista? onko pyörän pesu jokapäiväinen riesa?

-Mitä öljyä talvella moottoriin, synteettinen, moniaste vai yksiaste? Kuinka kylmyys vaikuttaa märän kytkimen toimintaan eri öljyillä?

-Jäätyvätkö levyjarrut helposti?

-Entä vaijerit (mittari,kaasu jne.)millä voidellaan?

-Miten iskunvaimentimet toimivat pakkasessa, tarvitseeko esimerkiksi eteen vaihtaa jotain eri viskositeettiöljyä?

Monia kysymyksiä on tullut eteen, mutta tarkoitus olisi yrittää 650 katuendurolla, mikäli koko varustus ei tämän vuoksi mene ihan uusiksi. Etelä Suomen talvi antaa nykyisin hyvät mahdollisuudet jatkaa ajokautta ympärivuotiseksi, ja se kannattaisi hyödyntää.

9

1207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai oikeastaan reilu 10v. sitten ajoin itsekkin jokusen talven. Välillä oli skootteri alla ja joskus enskalla huristeltiin. Enduroa suosittelen jos joudut vähänkin ajamaan paksummassa lumessa tai sohjossa ja jos kannat mukanasi tavaroita. Skootterissa ei voima ihan riittänyt paksummassa pöperössä.
      Nastat on ihan ehdoton sillä jäällä ei pitoa saa mistään jäisellä tiellä. Välillä sai kyllä etsiä niitä sohjoisia valleja jossa hidastaa vauhtia.
      Itse käytin vaatteiden päällä kelluntapukua joka oli ihan ehdoton. Puvun hyviä puolia oli se että siinä oli korkea kaulus joka suojasi niskaa. Tarvittaessa kauluksen sai tungettua kypärän alle. Kypäränä käytin avokypärää jossa oli huurtumaton visiiri joita moottorikelkkailijat käyttävät. Päähän tietysti huput joissa jonkinlaista hengitys suojainta jotta höyryt ei puhallu suoraan visiiriin. Välillä kovimmissa pakkasissa yli -10 tuppasi visiiri jäätymään osittain liikennevaloissa. Buutseina käytin joko jalaksen työsaappaita tai sisävuorellisia Nokialaisia joissa oli pohjassa nastoitus.
      Kädet tuppas välillä palelemaan mutta jos omistat lämpökahvat niin ei pitäisi olla huolta.
      Käytin myös hetken sellaisia käsisuojia joita myös kelkkailijat käyttävät. Olivat sellaiset missä koko kahva ja vivut tulevat sinne pussin sisälle. Nollasta alaspäin joutui käyttämään jäänestoa tankissa ja konetta joutui lämmittämään hiukan ennen ajoa. Vaihteistossa käytin itse hiukan notkeampaa öljyä samoin kuin koneessa mutta kaikki nämä öljyjen sopivuudet kannattaa tarkistaa vaikka maahantuojalta tai jostain huollosta. Iskareihin ei välttämättä tarvitse vaihtaa öljyjä. Itse en vaihtanu ja pelitti ihan hyvin. Plussana oli tietysti että sain kovimmilla pakkasilla pitää pyörää lämmön puolella olevissa tiloissa. Jarruissa ei ollut ongelmia paitsi mitä nyt joskus hiekoitushiekkaa jäi väliin. Talven liukkailla riittää melkein moottorijarrutuskin ja pienikin jarrun käyttö liukkailla saa pyörät lukkiutumaan. Pyörää pesemällä usein vältät varmasti metalliosien korroosion jota suola aiheuttaa. Nykyisin materiaalit ovat tietenkin parempia kuin 10-20v sitten. Pyörä on tietysti hyvä saada joskus lämpimään kuivumaan ja samalla voi voidella ketjuja sekä vaijereita. Itse käytin sellaisia voiteita mitkä kestivät matalia lämpötiloja.
      Ei muuta kuin ajamaan vaan. Kokemuksena talvipyöräily on vertaansa vailla. Varovaisuutta ja extra malttia sekä hyvät varusteet niin homma pelittää. Kaikkien näiden yhteisten summan löytämiseen voi mennä oma aikansa mutta kokemuksista tieto ja taito kasvaa. Toinen talvi meneekin sitten rutiinilla...tai sitten ei.

• Turo--Inkeri

kylla talvi on 2-pyoraisella ihan oma lajinsa. Mutta tosiaan varsinkin Etela-Suomessa voi melko hyvin ajella ymparivuotisesti.

Kannattaisi varmaan ottaa yhteytta johonkin enduropyorien kanssa paljon tekemisissa olevaan putiikkiin, heilla on kokemusta talvirenkaiden tekemisesta.

Kavin joskus Lapissa paasiaisen aikaan 750 Africa Twinilla. Silloin oli alla melko karkeakuvioiset endurokumit, joihin oli laitettu nastoja (tama tehtiin kasityona, en ole varma myisiko joku valmiiksi nastoitettuja). Asiassa piti ottaa huomioon mm. juuri ajettavuus paljaalla asfaltilla, ja renkaan kuvion lumenpoistokyky. Nastat ovat hyvat, jos marka tienpinta jaatyy, lumella ne ovat monesti melko yhdentekevat.

Varusteina oli pilkkihaalari gore-puvun paalla. Kadet vahan jaatyivat valilla paksuista kintaista huolimatta, mutta taukoja kannattaa toki pitaa muutenkin.

Pyora toimi reissun 0C - -10C lampotiloissa aivan ookoo. Jos lahtisin uudestaan, hankkisin paljon kevyemman pyoran, ehka jonkun 125-350cc enskan, joka saisi painaa max tuollaiset 130-150kg. Seiskapuolikas on aivan liian "lehma" hallita talviolosuhteissa.

• mielipide tämäkin

650 kuutioinen voi olla liikaa painava talviajoon.Olen kokeillut BMW F650 talvioloissa sen verran, että ainakin se painaa liikaa, ja ajaminen ei ole enää hauskaa vaan tarkkaa työtä. Suosittelisin samoin vaikka 250 kuutioista kevyempää enduroa. Joutuu joskus nääs tukemaan mutkissa kallellaan olevaa pyörää jalalla ja tiedäthän mitä se vaatii. Talviset lumiset mutkatiet on mukavia kruisailla endurolla, mutta jäällä on hankalampaa ja nastat tarvitaan. Toisaalta asfaltilla nastat taas haittaavat, jotan kompromissi on tehtävä jompaan kumpaan suuntaan.

• Ram.

Muutamia talvia sitten käytin kevyitä enduroita työmatka kulkimena.
      Tosin ajoin pelkästään maaseudulla, joten tuo nastotus oli hiukan helpompi ratkaista, koska kuivia asvalttiteitä ei tarvinnu ajaa.

Minä käytin edessä enduro nastoitettua rupulikumia, ja taakse nastoitin itse auton rallinastoilla renkaan, pitoa löyty, mutta asvaltilla tuo enduro nastoitus on lähes mahdoton ajettava.
      Ilman nastoja ei taida pärjätä.

Tuulenpitävyys on tärkeintä vaatetuksessa.
      Kelkka haalari, ja alle tarpeenmukaan vaatetta.
      Minä käytin pilkkihaalaria, mutta ajoreissuni vaihtelivat vain 5-20km, joten silläki pärjäs.
      Mutta ota sellaset jalkineet, että saat ne puntit varren sisään, ne pirut takertuu aina jalkatappeihin!
      Hanskoina käytin Hestran paksuja rukkasia, ja pyörässä kahvasuojat, ne autaa paljo.

Sähkö vehkeistä en tiedä.

Visiiriä en saanu sulana pysymään, mutta hanki enska kypärä, hiihtomaski, ja enduro/laskettelu lasit, ne ei huurru.

Mulla 2 tahtisia kaikki talvipyörät, eikä niitä sisätiloissa käytetty. Mitään jäätymis ongelmia ei ollu.
      Käyntiin lähtivät kiksillä varsin hyvin, varsinkin yz-yamaha oli varsinainen ihme.
      Ja akkuahan noissa enduroissa ei ollu lainkaan.

Isakarit toimi ihan ok. niillä öljyillä mitkä kesälläki.

Tässä nyt oli jotain.
      Toivotan mukavia talvikilometrejä.
      On todella nautinnollista vetää piiiitkässä sldissa lumisia maalaisteitä.....varo hevosia, eivät ole tottuneen rääkyvään motokross pyörään ainakaan : (

• GSF

Nykyään saa muuten jo ihan hyviä katunastarenkaita enskoihin mm. KISARENGAS ja SATAPIIKKI tekevät. Hinta 2-3oo,- pari. Myös vanhoja enskarenkaita on tarjolla, mutta kuten mm Kra sanoi, ne on asfaltilla ihan hirveet ajaa.

Itsekin olen sissihengessä muutaman talven duunimatkat ajanut, poislukien ihan kovimmat yli -20 C pakkaset. Pukeutumisen niksit oppii muutamalla ajokerralla, mutta melkein sanon että AINA joku paikka palelee vaikka kuinka toppaat ja toisaalta talviajo vaatii kuskilta liikkuvuutta, joten ihan miselin ukoksi ei voi pukeutua. Mulla oli aina varpaat ja kytkinsormet jäässä. Ja pyörä silloin oli myös kevyt 2t enska.

Koita pois, niin oot kokemusta rikkaampi. Mä tiedän mitä se on, emnkä aja enää, kuin crossilla, siellä missä sillä saa ajaa. Ja se on jo ihan eri laji se. Suosittelen sitäkin, mutta nykyisellä viluisella luustolla kipuraja kulkee jossain 10 paremmalla puolella. Silloin se on myös hauskaa.

http://www.kisarengas.fi/
      http://www.satapiikki.fi/galleria.html

• GSF

...edm viite siis - Ram- , eikä Kra.....sorr.....

• 26 sek.
      • aloittaja

Joo, siis jostain tällaisestahan minä alunperin haaveilinkin, kun noita kysymyksiä mietin, mutta täytyy varmaan hieman tinkiä tasosta meikäläisen kohdalla. Hienon näköistä menoa ja ammattilaisen ottein.

• mina taas

Mina ajelen talvisin 50000 km eika minulla ole muuta ongelmaa kuin että dd-lukko jaatyy leukaan kiinni ja oljynlauhdutin tukkeutuu kitkanlisa-aineista.

Taalla indiassa on kylla paljon noita lehmia etta jos oikein kova hata tulee niin voi vaikka niilla ajella. Mutta ne on aika painavia joten kylla paasiaspupu on helpompi ajettava.

Mutta niinkuin me taalla indiassa hauskasti sanomme "talvi on ihmisen parasta pyorailyaikaa".

Kakista vaikeinta tassa koko touhussa kuitenkin on muistaa olla kayttamatta noita aakkosia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5410
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2377
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1617
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      235
      1592
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      321
      1145
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      313
      1108
    Aihe