Tälläkin palstalla on huomattu, miten nykytyyliin kuuluu ymmärtämisen korostaminen oikea- ja normaalikielisyyden kustannuksella. Opetetaanko kouluissa enää tyylin ja kielenhuollon merkitystä äidinkielen hallitsemisessa?
Kävin itse viimeiset kouluasteen vaiheet 1980-luvun lopulla ja silloin äidinkielenopettaja korosti kuhunkin tilanteeseen sopivaa kielenkäyttöä ja oppimisen pääasiallisena tarkoituksena oli virheellisyyksien välttäminen (ja tietysti valmistautuminen ylioppilasaineiden kirjoittamiseen). En väitä että olisin maailman paras kirjoittaja, mutta uskallan tuoda esille sen, että kaikki äidinkieltämme käyttävät saavat suhteellisen vaivattomasti selvää kirjoituksestani.
En kirjoita koskaan esimerkiksi "Ketä se on?" tai muita "ketä-kummallisuuksia" tai käytä lähiaikoina-sanaa silloin kun ilmiselvästi pitää käyttää sanoja viime aikoina.
Murteellisuuksia ja puhekieltä en käytä kirjoituksessa lainkaan. Niillä on oma paikkansa vapaamuotoisissa tilaisuuksissa ja kun keskustelijat ovat tuttuja. Viranomaisessa asioidessani odotan korrektia kielenkäyttöä vaikka se nuorille virkamiehille tuntuu olevan ylivoimaista.
Taidan olla vanha.
Milloin kouluissa loppui kielenhuolto?
59
4352
Vastaukset
- Päättelen näin
Olin vuosina 1991-1994 yläasteella lehtorina. Useimmilla opettajilla oli oma sisäikkunallinen luokkahuoneensa, ja äidinkielelle omistettujen luokkien ohi kulkiessani näin lähes aina oppilaat tekemässä ryhmätöitä. Oppilaat siis näpertelivät saksien, liimojen ja tussien parissa sen sijasta, että olisivat lukeneet tai kirjoittaneet.
Mieleni teki kysyä, mitä tuon loppumattoman askartelun oikein oli tarkoitus kehittää, mutta pidin suuni kiinni tappelua välttääkseni. Puuhastelun tarkoitus on siis minulle yhä mysteeri, mutta seuraukset ovat selvästi näkyvissä.- joukkosakilla
lennätinlennätinliidokkeja kotien yrttitarhaan.
- Pärjänny ilman pilkkuakin.
joukkosakilla kirjoitti:
lennätinlennätinliidokkeja kotien yrttitarhaan.
Taas näitä nutturapäisiä vouhottajia täällä inisemässä milloin mistäkin.
- ...........
Pärjänny ilman pilkkuakin. kirjoitti:
olet pärjännyt, mutta oletko tullut ymmärretyksi?
Pärjänny ilman pilkkuakin. kirjoitti:
..kielen köyhtymisen uhri, ei ymmärrä selvää suomen kieltä, vaikea kuvitella miten voi jossain pärjät...
- Työpaikkahakemus
Tuttavani, henkilöstöasiain hoitaja, ihmettelee, miten ylioppilaiden ja vielä enemmänkin koulutettujen tyopaikkahakemuksissa voi olla roppakaupalla kielivirheitä. Sellainen tietenkin vaikuttaa kielteisesti - kaikista puheista huolimatta työnantajat arvostavat hyvää suomen kielen taitoa.
- einopaavo
Olen ylisyksyn vanha viiten ää:n ja kuuten öö:n Yliopilas. Lakkihattuni on vähä ligainen, muta kyll se pesulassa putsiintuu.
Dyökokemusta on minula olen täytänyt netiss hagemuksia ja olen vienyt kahteksan kertaa roskapusin ulos äitin pyynöstä. Muuten olen maanut ja haissut sohvatuolissa ja tietopeeceen kone ääressä ja haluaisin nyt kun äiti on linkonnut minua pihalle, niin töihin.
Lupaasin olla ahkera ja hyvä asun nyt kaverin huoneesa jonne voite lähettää minun nimiin kun olette hyväksynyt minuut töihen. tänks.
tERveisin einopaavo loismäki
- ihan
aivan eilen menneellä lähiviikolla liian vanha speguloiMaaN tuollaisIA juttuja. mUIsTithan, muistaThan, että, että-sanan, eteen pilkku, tulee pilkku männäviikolla tähänKIn bäivääN asijoita katzoen. yMMMMärrrssithän?
- jepjepjep
Eipä sitä täällä netissä jaksa niin vaivautua ja viilata pilkkua jos asia menee muuten perille. Ei se oo niin millin päälle.
(tajuskohan nyt kaikki varmasti kirjoitukseni, vaikka en kirjoittanutkana kielenhuollonopin mukaisesti? :D)- Supi S.
Mitä halusit sanoa?
- sanon, mina
; että, kun, tosiaan onniin tavat tomanvaikeaa saadasitä Asiaa. mene mään perille jos käyttää, sellaistakieltä jota; kukaan muuei tunne vaikka se sittenolisikin. etäisesti suomea Muistuttava. kieli:
- sinne
kielihuoltoasemalle ja tankkaa pliis ysiysi sanabensaa oikeaoppisilla lauseilla pumpattuna.
- heilurits
Peruskoulussahan ei juuri muuta tehdäkään kuin opiskellaan kielioppia ja kielenhuoltoa. Siinähän on monella sitten hätä kädessä kun lukiossa pitäisi jotain osata tulkitakin...
Nykylukiossa kielenhuolto ei ole pakollinen kurssi. Joissain lukioissa sitä siis ei ole ollenkaan.- ai-ope
Ainakin meidän lukiossa opiskellaan kielenhuoltoa lähes joka kurssilla. Puhe-ilmaisun ja kirjallisuuden kurssi taitavat olla poikkeuksia.
Valitettavaa on, että usein kielenhuoltoa käsitellessä tulee aivan liian kiire. Jotain silti aina kerrataan. Meillä on myös ylimääräinen kurssi, joka keskittyy juuri kielenhuoltoon. Onneksi moni opiskelijoista sen valitseekin.
Ja vaikka pilkunviilaaja ammatiltani olenkin, minäkin kirjoitan tänne usein hieman "vapaammin". En pidä tätä niin muodollisena paikkana, että pitäisi täysin korrektia kieltä käyttää. Moni voi olla eri mieltä, se heille suotakoon. - vai totta?
Voiko ylioppilaaksi päästä osaamatta yhdyssanoja?
- ai-ope
vai totta? kirjoitti:
Kaipa tuo on totta... nykyisin mitataan vähän eri tavoin kuin ennen tätä osaamista. Kielivirheet vievät kyllä pisteitä tehtävistä, mutta täytyy olla aika "pönttö", jos aiheesta kirjoittaa (vastaa siis siihen mitä kysytään eikä kirjoita aiheen vierestä) eikä yhtään pistettä saa... Mutta käytännössä vastaus kysymykseen on valitettavasti kyllä... Mutta tämä on jälleen kerran vain minun mielipiteeni.
- opetteluun
vai totta? kirjoitti:
ja päästä y-oppilaaksi.
- totta...
opetteluun kirjoitti:
ja päästä y-oppilaaksi.
sittehä mä 50-v muija meen kevään yo-kokeisiin ja nappaan sieltä 6 laudaturia.
Vai mikä se ylin arvosana nykyään on? vai totta? kirjoitti:
En ole itse lukenut edes ylioppilaaksi, mutta jotenkin huolestuttaa tämä tilanne. 90-luvun alussa erään vanhan ja arvostetun yliopiston humanistisessa tiedekunnassa opiskellut isänmaan toivo haastatteli minua sekä proseminaariaan että graduaan varten, ja kun näin sen työn tulokset, koin pienen järkytyksen. Miten ihmeessä 25-vuotias melkein-maisteri voi kirjoittaa: "Informantti kuuluu Luonnonsuojelu Yhdistykseen." Ja tämän tyyppisiä virheitä oli siinä monistepinkassa aika paljon.
Tungettiinko englantia jo silloin niin paljon joka rakoon, että kakaroilta menivät suomen ja englannin säännöt sekaisin? Saati nyt?
- Evokka
Kyllä ainakin meilläpäin yläasteella ja lukiossa kielenhuoltoa opetetaan.. eri asia sitten on käyttääkö kukaan oppimaansa koulun ulkopuolella.
Joissakin murteissakin tosiaan on eroja; kuten ketä sanan käyttö "virheellisesti".
Ehkä tarkempi kieliopillisuus on jätetty lähinnä vain virallisuuksiin, ja muuten esimerkiksi nettikirjoituksissa voi kieli olla vapaampaa. Ihmiset eivät ehkä jaksa kiinnittää kovinkaan paljon huomiota "täydelliseen" kieliasuun, vaan kirjoittavat vapaammin. :) - EI asiakirja
Ei ole loppunut, mutta en väitä, että kielenhuoltoa olisi tarpeeksikaan. Tällaisissa internet palstoissa (jotka pääosin ovat juuri vapaamuotoisia) ei kyllä kirjoitusten laatu tarvitse ollakaan mitään asiakirjakieltä. Sama se, vaikka muutama pilkku jää sieltä täältä (niinkuin sinulta) tai missä järjestyksessä sanat on, kunhan tekstistä jotain saa edes jotain selvää.
- Kirjoittaja
Kantasi on täysin järjetön. Ei ole mitään syytä, että Internetiin pitäisi kirjoittaa väärin, kun voi kirjoittaa oikein. Ei oikein kirjoittaminen merkitse asiakirjakieltä. Kyllä silti voi kirjoittaa "vapaamuotoisesti", vaikka kirjoittaa täysin oikein.
Toinen asia on tietysti sitten, jos ei osaa kirjoittaa oikein...
- Kertakäyttöinen
Eihän muutakaan huolleta enää nykypäivänä – heivataan vain muitta mutkitta roskikseen, Ämmässuon täytteeksi.
Sinneköhän minäkin? Vai ehkä vielä sittenkin Honkanummelle?- I am here
Miksi kieltä huolletaan, siksi että teidän viestinne ja sanomanne ymmärrettäisiin. Nyt on slangia, murretta, kapulakieltä ja sellaista sähellystä, ettei niistä saa tolkkua mitä tässäkin edellä on monessa edellisessä viestissä ollut. Kyllä kaikenlaista voi sattua jos tekstiä tai puhetta ei ymmärrä, sääntöjä sekä ohjeita - valitettavasti.
- K.Ä.
Oikeakielisyys ei ole itseisarvo.
Kielioppisäännöt ovat kuin käyttäytymissäännöt tai liikennesäännöt - tehty helpottamaan toimistamme yhdessä. Olisi äärimmäisen vaikea liikennöidä, jos ei olisi yhdenmukaista koodistoa sille, mitä tarkoittavat punainen, keltainen ja vihreä liikennevaloissa tai mitä tarkoittaa sulkuviiva ja eri liikennemerkit.
Samallalaillaon todellavaikeaa ymmärtääsellaistatekstiä, jonkakirjoittajalla eiole yhdys sanoistamitään ymmärrystä tai joka, harjoittaa: ihan omaa pilkutus; ja, muuta. välimerkkisäännöstöä? Tai joka esimerkiksi viittaa menneisyyteen käyttämällä ilmaisua lähiaikoina tai joka ei tiedä, onko luku neljä puolet enemmän kuin kaksi, kaksi kertaa enemmän kuin kaksi vai kaksinkertaisesti luku kaksi.
Tällaisen käsittämättömän pöperön suoltaminen on seurausta Internet-kirjoittelun helppoudesta. Useimmat kirjoittajat suoltavat ns. koiranpaskakirjoituksia: teksti tänne ja pois, ei jäädä haistelemaan. Siitä samasta syystä sisältökin on yleensä, mitä sattuu. Ja kuinkas muuten: miten voitaisiin olettaakaan, että henkilö, joka ei osaa lukea ja kirjoittaa, omaisi ylivertaista viisautta ja vertaansaa vailla olevia mielipiteitä.
Koiranpaskakirjoittajaa ei kiinnosta, ymmärtääkö joku hänen sanomaansa. Kirjoittaminen sinänsä on hänelle jo riittävä kokemus. Hän kirjoittaa niin monille palstoille, ettei muista tai ehdi käydä katsomassa, mitä mieltä muut tuotoksesta ovat. Määrä korvaa laadun.
Toisaalta palstoilla on mahdollisuus erottua edukseen käymällä analyyttistä keskustelua ja tekemällä sitä niin, että toisetkinsanomasta jotain ymmärtävät.
Koiranpaskakirjoittajien tuotoksia harvat käyvät muuta kuin pikaisesti nuuhkimassa.- Merkillepanija
Onpa todella osuva ilmaisu tuo "koiranpaskakirjoittelija"! En ole aiemmin törmännyt siihen. Onko se sinun keksimäsi?
"Koiranpaskakirjoittelijoita" nämä palstat ovat täynnä. Vielä enemmän niitä löytyy muiden aiheiden palstoilta, varmaan 85 prosenttia kirjoittajista.
- eikä pilkun viilausta
Oletteko muuten tulleet ajatelleeksi, että ehkei koulun kielenhuolto olekaan syy ongelmiin? Korkeintaan osasyyllinen. Nimittäin yleensä ne oppilaat, jotka lukevat, osaavat kyllä kirjoittaa virheetöntä kieltä. Ongelma taitaakin olla lukemisen eikä kielenhuollon puutteessa. Lukiessa kielioppisäännöt ikään kuin hiipivät päähän ilman suurempaa ponnistusta; kielioppisääntöjen pänttäämiseen taas monella ei ole halua, eikä se varmastikaan ole yhtä tehokasta kuin kuin "piilo-oppiminen".
- vain asiallinen
Tein päättötyötäni aikuislinjalla ja lueskelin aiemman ryhmän 23-vuotiaan työtä.
Törmäsin usein sanaan KETÄ LÄHTEE, KETÄ OSAA...
Pitäisi olla kuka lähtee, kuka osaa....
Tämä outo ketä-tyyli on niin harhaanjohtava, että joskus miettii minuutteja, ennen kuin ymmärtää mitä sillä edes tarkoitetaan??
Esimerkki: ketä osaa neuvoo näitä laskui?
- kenen laskutehtävistä on kyse?
- ketä neuvoo ketä?
- kuka neuvoo ketä?
- mistä puhutaan?
Jos lause olisi, kuka osaa neuvoa näitä laskuja?
En ymmärrä, mistä tämä outo ketä-sana on tullut kielenkäyttöön? Siitähän puhutaan aivan eri yhteydessä, kuin kuka sanasta!!- jopaniin
sananhuoltajat jo niinkin kauan sitten, että pohdinta alkoi äidinkielenopettajien seminaarissa joskus vuonna 1983 tai 1984. Ketä sana on ikuisuusongelma elippä jäännesana varmaan 70-luvun puolelta kun punk- aika pärähti käyntiin suomen nuorisossa.
- no perkele
jopaniin kirjoitti:
sananhuoltajat jo niinkin kauan sitten, että pohdinta alkoi äidinkielenopettajien seminaarissa joskus vuonna 1983 tai 1984. Ketä sana on ikuisuusongelma elippä jäännesana varmaan 70-luvun puolelta kun punk- aika pärähti käyntiin suomen nuorisossa.
"kuka veti saunassa ketä mitä häh" kappaleessaan kuka-mitä-häh. Se on vuodelta 1975.
- looginen..
no perkele kirjoitti:
"kuka veti saunassa ketä mitä häh" kappaleessaan kuka-mitä-häh. Se on vuodelta 1975.
"kuka veti saunassa ketä mitä häh". Tässähän kuka sana on juuri tekijä, eli aivan oikein.
Jos siinä olisi ketä veti saunassa ketä mitä häh. Silloin siitä tulisi nykykielen (nuorten) siansaksaa.
Kumpi mielestäsi on oikein?
- kuka veti narusta leikkiautoa?
- ketä veti narusta leikkiautoa?
Kun puhutaan henkilöstä ketä-muodossa, niin silloin lause on rakennettava toisin. Muutoin ketä-sana viittaa aina useampaan henkilöön.
Mieti, mikä on ketä-sanan sijamuoto ja kenestä silloin puhutaan?? - ...
looginen.. kirjoitti:
"kuka veti saunassa ketä mitä häh". Tässähän kuka sana on juuri tekijä, eli aivan oikein.
Jos siinä olisi ketä veti saunassa ketä mitä häh. Silloin siitä tulisi nykykielen (nuorten) siansaksaa.
Kumpi mielestäsi on oikein?
- kuka veti narusta leikkiautoa?
- ketä veti narusta leikkiautoa?
Kun puhutaan henkilöstä ketä-muodossa, niin silloin lause on rakennettava toisin. Muutoin ketä-sana viittaa aina useampaan henkilöön.
Mieti, mikä on ketä-sanan sijamuoto ja kenestä silloin puhutaan??Sen ymmärrän,että pilkut ja pisteet pitää laittaa oikeisiin kohtiin mutta tätä partisiipi,subjekti ja predikaatti hössötystä en jaksa.Suomenkieli on äidinkieleni osaan puhua ja kirjoittaa sitä niin miksi minun pitäisi opetella esim.adjektiivit yms.jutut?Mitä hyötyä niistä on?Eikö pääpaino ole siinä,että lukija ymmärtää sen mitä olen halunnut sanoa.
- osaa edes
... kirjoitti:
Sen ymmärrän,että pilkut ja pisteet pitää laittaa oikeisiin kohtiin mutta tätä partisiipi,subjekti ja predikaatti hössötystä en jaksa.Suomenkieli on äidinkieleni osaan puhua ja kirjoittaa sitä niin miksi minun pitäisi opetella esim.adjektiivit yms.jutut?Mitä hyötyä niistä on?Eikö pääpaino ole siinä,että lukija ymmärtää sen mitä olen halunnut sanoa.
pilkkuja ja pisteitäkään laittaa oikein, nehän ovat tuossa tekstissäsi täysin pielessä. Poikkeuksen muodostaa viimeinen pisteesi...
Tai jos tarkkoja ollaan, pilkkusi ja pisteesi ovat kyllä sinänsä oikeissa paikoissaan, mutta niiden jälkeen välittömästi tuleva seuraava kirjain (ja sana) ovat väärässä paikassa. - ymmärrä...
... kirjoitti:
Sen ymmärrän,että pilkut ja pisteet pitää laittaa oikeisiin kohtiin mutta tätä partisiipi,subjekti ja predikaatti hössötystä en jaksa.Suomenkieli on äidinkieleni osaan puhua ja kirjoittaa sitä niin miksi minun pitäisi opetella esim.adjektiivit yms.jutut?Mitä hyötyä niistä on?Eikö pääpaino ole siinä,että lukija ymmärtää sen mitä olen halunnut sanoa.
toteat, että lukija ymmärtää sen mitä olet sanomassa. Mutta kun ei ymmärrä? Kun sä puhut ketä lähtee syömään, ketä osaa sanoa ym. niin EI silloin käsitä, KENESTÄ puhutaan???
Opetelkaa nuoret sanomaan: kuka lähtee, kuka osaa sanoa ym.
Mihin ihmeeseen on kadonnut tärkein sana, KUKA?
KUKA, KUKA, KUKA haloo!!!! - Minun Sonera
jopaniin kirjoitti:
kun aloitin lukioni, niin opettaja jo silloin mainitsi ketä-sanan väärinkäytöstä. Ja jos opettajani olikin jo keskikoulun puolelta, niin silloin tämä kielioppivirhe on voinut olla tuttu jo 60-luvun lopullakin.
- Hakro
jopaniin kirjoitti:
Ketä pro kuka oli yleisesti tunnettu kielivirhe jo 40-50-luvuilla, ilmeisesti vielä paljon aikaisemminkin.
- ketä oot (pannu?)?
jopaniin kirjoitti:
Olen Jyväskylästä enkä ole tavannut ketä-sanaa kuka-sanan merkityksessä kuin viime vuosina törmättyäni joihinkin nettikirjoituksiin. Ensimmäinen havainto tästä - minun kielikorvalleni täysin mielettömästä - ilmiöstä on peräisin MTV3:n öisestä tekstarichatistä. Ihmettelin, missä voidaan puhua noin älyttömällä tavalla vai puhutaanko ylipäätään missään.
- voi teitä vesseleitä
Täh? Tarvitsevatko laskut neuvoja?
- Anonyymi
... kirjoitti:
Monet koululaiset miettivät ihan samalla tavalla, onko koulussa mitään järkeä.
Onhan siinä, vaikka ei tuntisi tarvitsevan niitä kaikkia tietoja, mutta yleissivistys kuitenkin sitä kaipaa. Nyt on paljon maassa myös kouluja täysin käymättömiä ja kyllä eron huomaa.
- oikeinkirjoitus
hienoa, itse olen aina yrittänyt kirjoittaa oikein sekä netissä, että vanhanaikaisesti postissa kulkevissa kirjeissä. ihokarvat nousevat pystyyn kun näen, kuinka varsinkin netissä kirjoitetaan miten sattuu;
- silti myös
sinäkin versaalia kirjainta virkkeiden alussa. Ja pistettä viimeisenkin virkkeen lopussa. Ei hymiö sitä estä. Sopiiko?
- Pilkkuttelija
Näyttää sinullakin olevan ongelmia pilkkujen kanssa! Esimerkiksi vaikka ja että sanojen eteen voisit pilkun merkitä! Pilkku aina sivulauseen eteen!
- opiskella
enemmän ennen kuin heittelee noita kommenttejaan tänne! Sivulauseen eteen ei todellakaan AINA tule pilkkua!!! Tämä opitaan jo yläasteella!
- nörttityttö
Voi kuule, kyllä sitä opetetaan, mutta on niin vähän niitä, jotka oikeasti erityisesti peruskoulussa opiskelee. Liian moni vaan liruttelee yläasteen läpi. Sitten mennään joko amikseen ja sama linja jatkuu tai lukioon, missä on pakko ottaa niskasta kiinni. Itse olen yksi niistä, jotka haluais jotain oppiakin, mutta se on mahdotonta kun tuntee joutuneensa eskarilaisten joukkoon.
- ainakin
opetetaan koska tässä kurssissa käymme sitä läpi
- ????????
Millä kurssilla kielenhuoltoa käsitellään?
- elämäntyyli syynä?
Vaikka olenkin nuori (26 v), olen huomannut jopa omassa ikäluokassani, etteivät he osaa käyttäytyä ja puhua tilanteiden edellyttämällä tavalla. Ja mitä nuorempia ihmisiä on kyseessä, sitä enemmän kiroillaan ja tehdään kaiken maailman typeryyksiä. Voisiko syynä olla jokin muukin kuin muuttuva kouluympäristö? Onko vanhemmilla enää aikaa puuttua lapsiensa käytöstapoihin jne. jne.? Useimmissa perheissä molemmat vanhemmat työskentelevät ja keskittyvät uraputkeensa, jolloin huomio jää vähemmälle perheasioissa. Lapsia kuskataan harrastuksiin tai he notkuvat lähimmän nakkikioskin kulmilla. Vanhemmat eivät edes välttämättä tiedä lapsiensa menemisistä ja tulemisista yhtään mitään!
Itselläni olen saanut melko, sanoisinko, kovaluonteisen kasvatuksen. Vaikka se murrosikäisenä tuntui aika ahdistavalta, nyt täytyy kiittää siitä! Useasti saan kuulla, kuinka kohteliaasti käyttäydyn ja kenenkään ei tarvitse hävetä minua esim. ravintolassa ym. paikoissa.
Voisiko näiden nuorten virkamiestenkin käytöksen syynä olla se, ettei heille yksinkertaisesti ole opetettu koulussa tai kotona aikoinaan, miten esim. tuntemattomien ihmisten kanssa tulisi asioida (oli tilanne mikä tahansa)? Minulle ei tulisi mieleenkään sinutella itseäni iäkkäämpiä ennen kuin "sinun-kaupat" on tehty. Usein minulle naureskellaankin, jos teitittelen jossain esim. keski-ikäistä. Ehkäpä se kuulostaa heistäkin niin vieraalta, kun ns. vanhanaikaiset käytöstavat ovat jäämässä unholaan?- !"#¤?=)(rrrrrrrr
Olen varmasti se mainitsemasi keski-ikäinen henkilö, joka "naureskelee" teitittelyllesi. Voin kertoa, että naureskelu tuossa tilanteessa ei taatusti johdu siitä, että olisin teitittelystäsi iloinen. Naurahdus tuossa tilanteessa on pelkkä hysteerinen hekotus; eläimellinen reaktio, joka on ominaista myös mm. koirille. Koira näyttää koko hammaskalustonsa ja murisee äänekkäästi tuntiessaan itsensä uhatuksi. Eikö totta?
Olen itse jonkin verran yli kolmenkymmenen. Eikö järki jo sano, että nykyään ei ole tapana teititellä sen ikäisiä?
En itse teitittele edes vanhempieni ikäisiä henkilöitä... he loukkaantuisivat siitä aivan varmasti. He teitittelivät aikoinaan omia vanhempiansa, silloin 1950-luvulla!!!
Nyt on jo vuosi 2008, (ellet ole huomannut).
Ehkäpä sinuakin teititellään vielä joskus. Saatat ehkä naurahtaa....
Ehkä jo viiden vuoden kuluttua... :D
- Nimetön
Harmittavan surkeaksi on suomenkielen taito mennyt. Jopa itseään "toimittajiksi" tituleeraavat lehtiin kirjoittelevat tai peräti televisiossa esiintyvät ja ohjelmia juontavat käyttävät luokatonta kieltä. Pilkkusäännöistä, yhdyssanoista, tautologiasta ym. ei ole tietoakaan. Puheessa raivostuttavat niinku-tota sanaparit toistuvat vähän väliä. Olettaisi, että edes kirjoittamisen ja puhumisen ammattilaiset pystyisivät käyttämään hyvää kirjakieltä.
- FM_89
Joo, mutta suomen kiéli kirjoitetaan kyllä erikseen.
- Osuuimitus vm. 84
Klemuuma sulainenkomain sataata ekäphä ymtämärä tmalisleen msiki tikämän on niän kirtettjoiu?
Liian vapaamielistä? Sarkastista, kenties?
Tulevaisuus on kielen monimuotoisuudessa, eikä sen pelkistämisessä ja pakottamisessa johonkin yksittäiseen kaavaan.
Enemmän huolestuttaa se, että alluusiot on usein hukassa. Varsinkin niillä "oikein" kirjoittavilla ja "aikuisilla" ihmisillä. Puuttuu se konkreettinen kokemus kielestä. - kielenhuoltaja9832
Onneksi on noita yksityisiä oppilaitoksia sentään vielä, joissa noitakin juttuja käydään läpi. Ja jos on työn kannalta tärkeää, niin kyllähän ne firmat sitten kouluttaa. Kielenhuoltoasioissakaan ei sentään ihan loputtomasti ole opittavaa kellään.
Yhdessä päivässäkin saadaan jo käytyä juttuja läpi vaikka kuinka. Tossa yks kurssi: http://www.avoimetkoulutukset.com/2011/08/kirjallisen-viestinnan-ja-kielenhuollon.html Menkää vaikka sinne jos olette huolissanne omasta osaamisestanne, elkääkä täällä valittako! :D- Huoltaja
Taitaisipa tuon kielenhuoltokoulutuksen mainoksen kirjoittanut henkilö tarvita kunnollista kielenhuoltokoulutusta.
”195.00 €”. Mikähän on suomen kielessä desimaalierotin?
”toimisto[at]tietoakatemia.org”. Opetetaankohan kurssilla kirjoittamaan osoitteet noin? Siis luomaan ongelmia siksi, että ei oikeasti ymmärretä spämmiongelmaa ja sen ratkaisuja.
”TietoAkatemia”.
”tartutaan mahdollisuuksien mukaan myös kurssilaisten omiin oikeakielisyysongelmiin”. Ei taidettu ihan ajatella, mitä kirjoitettiin. Siis kurssilla ehkä myös ratkotaan niitä ongelmia, joita kurssista maksaneilla oikeasti on?
”Jokainen kirjoitettu sana ja lause, jolla on vastaanottaja, vaikuttaa erittäin merkittävästi siihen, millaisen mielikuvan yritys itsestään välittää!” Onpas kiemurainen virke. Lisäksi sen sisältö on järjetön. Ei jokainen sana todellakaan vaikuta erittäin merkittävästi.
- .........
Vaikuttaa siltä kuin nykyään ei saisi vaatia mitään, ei pakottaa mihinkään - edes kielioppisääntöihin. Äidinkielen taito on muka jotain tiedon hakemisen taitoa ja analyysin kykyä aivan kuin muodolliset oikeakielisyyden vaatimukset (joskus tuntuu, että ylioppilaaksikin päästetään aivan onnettomasti yleiskielen normit hallitsevia) estäisivät ketään käyttämästä kieltä tehokkaasti.
Kirjallisuuden opetuksen tasokin on ollut Suomessa aina surkea. Ylioppilaalta ei suurta kirjallista sivistystä minunkaan aikoinani vaadittu enkä usko tilanteen muuttuneen. Kirjallista makua ja tekstin ymmärrystä ei ole korostettu eikä myöskään - hämmästyttävää sinällään nuoressa kulttuurissa - kaiken tämän kansallista merkitystä. Vertailukohdaksi voisi ottaa vaikka itänaapurin, jossa klassikkorunonpätkiä päntätään ulkoa ja kirjallisuuden tuntemista pidetään yleissivistyksenä eikä korkeakulttuurin harrastuksena.- Pro Pushkin
Tämä on koskettavimpia kieltä käsitteleviä kirjoituksia aikoihin. Kiitos! Koen sen koskettavaksi siksi että se osuu ytimeen, ja vertaaminen Venäjän tapaan hoitaa kirjallisuuteen liittyvä yleissivistyksensä on tuikitarpeellinen.
Niin kauan kun meno jatkuu Suomessa nykyisenlaisena, asiat vain pahenevat. Valtiomme on ränsistynyt maa, joka kaiken lisäksi uskoo itse olevansa syytön omiin virheisiinsä. Suomen käyttäytyminen on kuin suoraan epävakaan persoonallisuuden piirteistä.
P.S. Kirjoitin "niin kauan kun" enkä "niin kauan kuin", koska aikaa käsittelevässä kontekstissa kirjoitetaan "niin kauan kun". Monet eivät sitäkään ymmärrä. - ................
Pro Pushkin kirjoitti:
Tämä on koskettavimpia kieltä käsitteleviä kirjoituksia aikoihin. Kiitos! Koen sen koskettavaksi siksi että se osuu ytimeen, ja vertaaminen Venäjän tapaan hoitaa kirjallisuuteen liittyvä yleissivistyksensä on tuikitarpeellinen.
Niin kauan kun meno jatkuu Suomessa nykyisenlaisena, asiat vain pahenevat. Valtiomme on ränsistynyt maa, joka kaiken lisäksi uskoo itse olevansa syytön omiin virheisiinsä. Suomen käyttäytyminen on kuin suoraan epävakaan persoonallisuuden piirteistä.
P.S. Kirjoitin "niin kauan kun" enkä "niin kauan kuin", koska aikaa käsittelevässä kontekstissa kirjoitetaan "niin kauan kun". Monet eivät sitäkään ymmärrä.Niin, kukkia runoilijain haudoille - Venäjällä osataan toisin kuin täällä ;-)
Ränsistynyt tai ei, mutta kyllä minusta muodollisella sivistyksellä on arvonsa. Mielestäni ihmiset pitää pakottaa (klassiseen) ruotuun, jotta heistä voisi tulla jotain aidosti vapaatakin sitä haastamaan. Venäläiset osaavat mielestäni kirjallisten subtekstien (varmasti neuvostoajalla oli tähän merkityksensä samoin kuin opettajilla, jotka klassikkorunojen pänttäyttämisellään ehkä pyrkivät pelastamaan sen, mikä pelastettavissa oli) lukemisen ja epäilemisen kaikessa, mikä mielestäni on mahtava taito! Jos henkilön sivistykselliseen itseymmärrykseen lisäksi kuuluu klassikkojen tuntemus ja kyky jopa lainata niitä tai edes viitata niihin, vielä parempaa. - venepakolainen
Pro Pushkin kirjoitti:
P.S. Kirjoitin "niin kauan kun" enkä "niin kauan kuin", koska aikaa käsittelevässä kontekstissa kirjoitetaan "niin kauan kun". Monet eivät sitäkään ymmärrä.Totta puhelette sekä sinä että edellinen kirjoittaja.
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä mieltä olette Ruotsin tilanteesta. Kun maan johto on sitä mieltä, että kaikki alkuperältään ruotsalainen on vain barbariaa, ja maan ns. omat kansalaiset ovat ymmärtämättömyydessään kateellisia maahanmuuttajille, koska näillä on niin paljon jänskempää kulttuuria ja "värikkäitä" tapoja. Ruotsalaista kulttuuria ei siis kannata säilyttää eikä tukea.
Itse olen sitä mieltä, että joka tuollaisia kupluja päästelee suustaan, ei itse ymmärrä maan kulttuurista yhtään mitään, ja saisi hävetä. Eivät nuo kyllä osaa sitäkään. - ...............
venepakolainen kirjoitti:
Totta puhelette sekä sinä että edellinen kirjoittaja.
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä mieltä olette Ruotsin tilanteesta. Kun maan johto on sitä mieltä, että kaikki alkuperältään ruotsalainen on vain barbariaa, ja maan ns. omat kansalaiset ovat ymmärtämättömyydessään kateellisia maahanmuuttajille, koska näillä on niin paljon jänskempää kulttuuria ja "värikkäitä" tapoja. Ruotsalaista kulttuuria ei siis kannata säilyttää eikä tukea.
Itse olen sitä mieltä, että joka tuollaisia kupluja päästelee suustaan, ei itse ymmärrä maan kulttuurista yhtään mitään, ja saisi hävetä. Eivät nuo kyllä osaa sitäkään.Päntätköön he ja "uusruotsalaiset" vaikka "De bästa svenska dikterna
från Stiernhielm till Aspenström ", jos ruotsalainen kulttuuri kiinnostaa. Ruotsalaisessa koulussahan ei ruotsalaista kulttuuria pystytä viemään eteenpäin eikä paljon muutakaan, tyvärr.
- Anonyymi
Enemmän olisin huolissani perussijamuotojen käytöstä nuorisolla.
Korvaan särähtää "laitan musan lujempaa" "tuu nopee". Ja myös nämä raivostuttavat "niinku" "silleen ja tolleen ja tälleen"
Nuo verbin sijamuodot ainakin pitäisi hanskata jo maalaisjärjelläkin,
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692663
- 632614
- 681772
- 241597
- 201530
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91460- 151372
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81187- 251106