Joko taas?

Istuttiin eilen tv:n ääressä ja luistelua katsottiin.
Yhtä äkkiä tv alkoi vilkkua ja sitten värit meni sekaisin.
Oliko vika lähetyksessä, kenties ihan kansain välisessä?
Ei ollut, kaikilla kanavilla sama vika.
Onneksi vielä oli tuo analoginen käytössä.
Siellä kuva oli hyvä niin kuin jo kauan aikaa.
Vika siis digiboxsissa.
Tämä vikahan oli joskus aikaisemminkin,
vaimo muisti.
Niinpä niin, vika oli nytkin johdossa, tai oikeastaan niiden liitoksissa.
Kun johtoja liikuttelin, niin lopulta antennin seinäkiinnitys vikapaikaksi paikantui.
Sen heilutus vian korjasi. Siis huono kosketus.
Vaan miksei vikaa ollut ana-puolella?
Ehkä analogisessa on tehoa tai jotain muuta, että se ei ole niin vika-altis?
Täytyypä ottaa selvää.

13

847

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruuneperi*

Tuo digiboxi on hiukan harhaanjohtava. K.o. laite on digitaalisen värisignaalin vastaanotin. Ulostulo on analoginen ja se syotetään väripäätteeseen.

Digiboxien herkkyys lienee joskus huonohko. Jos digisignaali on jostain syystä heikko, ei laadukasta kuvaa synny, vaan kuva , jota itse kutsun mosaiikkikuvaksi.

On väitetty, että digilähetyksissä on vain hyvä kuva tai ei kuvaa lainkaan, käytännössä tilanne on toinen.

Analoginen kuva on joko hyvä, hiukan "lumisateinen" tai mustavalkoinen, jos ei edes väriportti ei aukea.

Digilähetyksissä niin ääni kuin kuva silputaan palasiksi ja kotaan vastaanotossa alkuperäiseksi -jos onnistutaan.

• Minulla on ystävä, jonka luona voin katsella
        ne muutamat ohjelmat, mitkä haluan nähdä.

Syksyllä 2004 ostamani Philipsin LCD-taulutelevisio 30"
        on ruutu mustana, ääni kuuluu, ja äänestä voin päätellä,
        että kanavat vaihtuvat kaukosäätimellä.

Kyseinen TV maksoi 2290 €, ja se on nyt GIGANTIN kautta
        lähetetty huoltoon, josta soitettiin ja kerrottiin,
        että korjaus maksaisi 431,25 €.
        Mitähän tekisin, GIGANTTI lupasi maksaa vain kuljetus-ja tarkastuskulut 90 €.

Kertokaapa tiedottomalle Sadulle, mitä tehdä!

• satu kirjoitti:

Minulla on ystävä, jonka luona voin katsella

"Se on nyt vain tyhmää maksaa liikaa!"

Nimittäin olen jo kuullut poikani suusta tuon,
        ja itse olen samaa mieltä.

Pidin ennen GIGANTTIA hyvänä liikkeenä...
        :\

• Hintriika*

On se jännä homma, ettei Sinua, Ruuneperi, moitita liian sivistyneeksi, kun selität näitä tekniikan ihmeitä. Meikäläistä epäiltiin yhden ainoan kirjasarjan takia! Mutta niinhän se on, että jonkun intresseissa on yksi asia, toisen toinen.

Minä en tekniikasta ymmärrä höykäsen pöläystä, vaikka niitä laitteita kutakuinkin osaan käyttää. Siinä, mitä niiden sisällä on tai miksi ne toimivat juuri siten kuin toimivat, olen tyhmä kuin saapas. Enkä tule hullua hurskaammaksi, vaikka tieto väännettäisiin minulle rautalangasta.

Minulla digiboxi on toiminut moitteettomasti siitä lähtien, kun sen asensin. Ainoa ärsyttävä asia on joku hiton uusia kanavia etsivä päivitys, jota en hätäpäissäni meinaa saada pois, kun se tulee kesken ohjelman. Hittoako minä uusilla kanavilla, kun en katso entisistäkään kuin paria!

• Pirkko3
        Hintriika* kirjoitti:

On se jännä homma, ettei Sinua, Ruuneperi, moitita liian sivistyneeksi, kun selität näitä tekniikan ihmeitä. Meikäläistä epäiltiin yhden ainoan kirjasarjan takia! Mutta niinhän se on, että jonkun intresseissa on yksi asia, toisen toinen.

Minä en tekniikasta ymmärrä höykäsen pöläystä, vaikka niitä laitteita kutakuinkin osaan käyttää. Siinä, mitä niiden sisällä on tai miksi ne toimivat juuri siten kuin toimivat, olen tyhmä kuin saapas. Enkä tule hullua hurskaammaksi, vaikka tieto väännettäisiin minulle rautalangasta.

Minulla digiboxi on toiminut moitteettomasti siitä lähtien, kun sen asensin. Ainoa ärsyttävä asia on joku hiton uusia kanavia etsivä päivitys, jota en hätäpäissäni meinaa saada pois, kun se tulee kesken ohjelman. Hittoako minä uusilla kanavilla, kun en katso entisistäkään kuin paria!

Voin nyt kyllä saada ryöpytystä, mutta ainahan sitä tulee silloin tällöin.'
        Joskus maailmassa ostimme TVn. radion, levysoittimen ja kahvinkeittimen kaikki kerralla ja alle 1v, kaikki muut alkoi 'pätkiä' paitsi kahvinkeitin, torailuksi meni ja vaikka takuutkin piti olla voimassa. Sattumaako..? Sen jälkeen olen kiertänyt kaukaa kaikki tuon merkkiset vempaimet.

• jutta-juulia
        Pirkko3 kirjoitti:

Voin nyt kyllä saada ryöpytystä, mutta ainahan sitä tulee silloin tällöin.'
        Joskus maailmassa ostimme TVn. radion, levysoittimen ja kahvinkeittimen kaikki kerralla ja alle 1v, kaikki muut alkoi 'pätkiä' paitsi kahvinkeitin, torailuksi meni ja vaikka takuutkin piti olla voimassa. Sattumaako..? Sen jälkeen olen kiertänyt kaukaa kaikki tuon merkkiset vempaimet.

Sait varmaan jotain ”maanantaipäivän kappaleita”, itselläni on aivan päinvastaisia kokemuksia tuosta merkistä. Nytkin telkkari on Philips olisiko kolmas samaa merkkiä. Hyvin on pelannut ja ostan toistekin.
        Ikävät kokemukset laitteista jäävät mieleen. Ostin ensimmäisen automaattipesukoneeni 70-luvulla, se oli italialainen Indesit, tosi susikappale, korjaaja melkein asui meillä. Toinen merkki, mitä olen vannonut etten koskaan osta, toisten hyvistä kokemuksista huolimatta on Fiat.
        Omistin parikymmentä vuotta sitten Fiat 127, jossa oli kaikki maailman viat. Harmittavin on termostaatti, mitä ei millään saatu korjattua. Kolmenkymmenen kilometrin työmatkallani pääsin useimmiten puoliväliin sijaitsevalle korjaamolle. Siinä vaiheessa jäähdytin kiehui samoin minä.
        Aika kauas meni aloituksen aiheista

• Ruuneperi*
        satu kirjoitti:

Minulla on ystävä, jonka luona voin katsella

Neuvo I. Soita paikalliseen korjaamoon ja kysy neuvoja.

Tuntuu siltä, että vika on helppo korjata mutta vaikea löytää.

Itselläni on 32 tuuman Philips, joka pari kertaa on antanut vain äänen kuulua. Katkaisin virran kauko-ohjaimella ja kytkin taas päälle. Näin sain kuvankin näkymään.

Nykylaitteissa painopiirit tinataan juotoskoneessa, jossa painopiirilevy komponentteineen kulkee sulan tina-aallon yli ja kaikki "tuhat juotosta" tapahtuu hetkessä.

Annas olla! Yksi komponentin "karva" on hiukan oksidoitunut tai muuten epäpuhdas. Syntyy tuppijuotos, jota ei näy päältäpäin.

Tällainen liitos tekee yhdellä virtasykäyksellä kontaktin, toisella ei.

Siis: Kokeile kytkeä päälle ja pois. Irroita digiboxin "töpseli" niin, että se kerkiää resetoitumaan.

Suuren laskun osaa kirjoittaa kukia tahansa. Oletan, siis oletan, että takalevy avaamalla, painopiirejä naputtelemalla, löytyy kohta, jossa kuvakin ilmestyy näkyvin.

Seuraavana toimenpiteenä on juottaa lähialueen juotokset. Kun löytyy juotos, jota juotettaessa kuuluu poks, on vika löytynyt.

Toivoo Ruune

• Pirkko3
        jutta-juulia kirjoitti:

Sait varmaan jotain ”maanantaipäivän kappaleita”, itselläni on aivan päinvastaisia kokemuksia tuosta merkistä. Nytkin telkkari on Philips olisiko kolmas samaa merkkiä. Hyvin on pelannut ja ostan toistekin.
        Ikävät kokemukset laitteista jäävät mieleen. Ostin ensimmäisen automaattipesukoneeni 70-luvulla, se oli italialainen Indesit, tosi susikappale, korjaaja melkein asui meillä. Toinen merkki, mitä olen vannonut etten koskaan osta, toisten hyvistä kokemuksista huolimatta on Fiat.
        Omistin parikymmentä vuotta sitten Fiat 127, jossa oli kaikki maailman viat. Harmittavin on termostaatti, mitä ei millään saatu korjattua. Kolmenkymmenen kilometrin työmatkallani pääsin useimmiten puoliväliin sijaitsevalle korjaamolle. Siinä vaiheessa jäähdytin kiehui samoin minä.
        Aika kauas meni aloituksen aiheista

Joskus käy näin, toivottavasti aloittaja ei pane pahakseen, se vaan kummasti joskus nousee mieleen menneet, ja sitten vaan kirjoittelemaan.
        Ei näistä mitään apua taida saada mutta onhan tämä tavallaan osanottoa !

• Ruuneperi* kirjoitti:

Neuvo I. Soita paikalliseen korjaamoon ja kysy neuvoja.

Tuntuu siltä, että vika on helppo korjata mutta vaikea löytää.

Itselläni on 32 tuuman Philips, joka pari kertaa on antanut vain äänen kuulua. Katkaisin virran kauko-ohjaimella ja kytkin taas päälle. Näin sain kuvankin näkymään.

Nykylaitteissa painopiirit tinataan juotoskoneessa, jossa painopiirilevy komponentteineen kulkee sulan tina-aallon yli ja kaikki "tuhat juotosta" tapahtuu hetkessä.

Annas olla! Yksi komponentin "karva" on hiukan oksidoitunut tai muuten epäpuhdas. Syntyy tuppijuotos, jota ei näy päältäpäin.

Tällainen liitos tekee yhdellä virtasykäyksellä kontaktin, toisella ei.

Siis: Kokeile kytkeä päälle ja pois. Irroita digiboxin "töpseli" niin, että se kerkiää resetoitumaan.

Suuren laskun osaa kirjoittaa kukia tahansa. Oletan, siis oletan, että takalevy avaamalla, painopiirejä naputtelemalla, löytyy kohta, jossa kuvakin ilmestyy näkyvin.

Seuraavana toimenpiteenä on juottaa lähialueen juotokset. Kun löytyy juotos, jota juotettaessa kuuluu poks, on vika löytynyt.

Toivoo Ruune

Aivan niin kuin Hintriika tuossa ja SkillaN
        aikaisemmin on sanonut itseään varsinaiseksi
        tekniikan ihmelapseksi, niin samaa sarjaa tunnen
        olevani minäkin tuon viestisi luettuani.

Televisio ei olekaan nyt täällä, vaan huollossa.
        Iltapäivällä pistäydyin Gigantissa, ja nyt
        neuvottelemaan haettiin myymäläpäällikkö,
        joka aivan eri tavalla kuin aikaisemmat
        asiaan suhtautui.

Saa nähdä sitten, korjauksen takuuhan on vain 3 kk,
        joten neuvosi voivat olla vielä tarpeen.

Jopel kiltti, annathan tämän ketjun jäädä!

• Olen kuullut tai jostain lukenut, että nimenomaan scart-johtojen liitosten materiaaleissa olisi suuria eroja, jonka takia ei pitäisi ostaa niitä halvimpia. Sen tiedän, että huipputekniikan liitokset ovat kullattuja (teollisuus luokan instrumentointi), mutta ei tietenkään tällaisissa kotielektroniikkalaitteissa.
        Mitä eroa on päällisin puolin hyvässä ja huonossa scartissa?
        Minun vika oli tällä kertaa kuitenkin siinä antennijohdon liittimessä.

• Ruuneperi*
        Jopel kirjoitti:

Olen kuullut tai jostain lukenut, että nimenomaan scart-johtojen liitosten materiaaleissa olisi suuria eroja, jonka takia ei pitäisi ostaa niitä halvimpia. Sen tiedän, että huipputekniikan liitokset ovat kullattuja (teollisuus luokan instrumentointi), mutta ei tietenkään tällaisissa kotielektroniikkalaitteissa.
        Mitä eroa on päällisin puolin hyvässä ja huonossa scartissa?
        Minun vika oli tällä kertaa kuitenkin siinä antennijohdon liittimessä.

Olen niin vanhanaikainen ,v. 1956 aloittanut, etten paljoa modernista tekniikasta tiedä.

Scart-liittimeen liittyvät väätimukset ovat pienet. Onhan kysymys kuin äänipuolella pientaajuustekniikasta.

Digiboxeissa erot lienevät hyvinkin suuret. Osa ei pysty esim. välittämään tekstiä lainkaan.

• amateus*
        Ruuneperi* kirjoitti:

Olen niin vanhanaikainen ,v. 1956 aloittanut, etten paljoa modernista tekniikasta tiedä.

Scart-liittimeen liittyvät väätimukset ovat pienet. Onhan kysymys kuin äänipuolella pientaajuustekniikasta.

Digiboxeissa erot lienevät hyvinkin suuret. Osa ei pysty esim. välittämään tekstiä lainkaan.

Jos tulee kuva ja ei ääntä tai päivastoin,syy voi olla viallisessa Scart liittimessä.Minä olen joutunut uusimaan jo monta kertaa näitä johtoja.

• amateus* kirjoitti:

Jos tulee kuva ja ei ääntä tai päivastoin,syy voi olla viallisessa Scart liittimessä.Minä olen joutunut uusimaan jo monta kertaa näitä johtoja.

Vika siis voi olla myös johdossa, ihan niin kuin yritysmaailmassakin. Sielläkin vikaa haetaan usein ensin duunarista, vaikka vika onkin johdossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7370
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3651
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      376
      2046
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      168
      1844
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1499
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1267
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe