Tekemistä päiviksi

-b-

Miten te aktivoitte koiraanne kun olette poissa kotoa esim. työpäivän ajan? Minusta tuntuu että minun rotikalleni mikään ei riitä, kaikki on niin helppoa ratkaista ja repiä. Olen ostanut erilaisia aktivointileluja ja myös tehnyt itse sellaisia. Tietenkin koira nukkuu suuren osan päivästä kotona, mutta jotta tuhoamisvahingoilta vältyttäisiin jatkossakin niin antakaa vinkkejä miten te aivojumppaatte haukkuanne.

Teen pari kertaa viikossa jälkeä metsässä rotikalleni ja siitä se väsyy.

Itse olen ostanut erilaisia leluja, esim. kongin jonne laitetaan nameja sisälle ja pallon jonka sisälle voi laittaa namuja. Olen myös tehnyt vanhoista sukista leluja tekemällä niihin solmuja ja laittamalla niiden sisälle namuja. Myös talouspaperirullat ja namujen piilottelu on kokeiltu. Annan rotikalleni myös yleensä jotain herkkuja jota se voi pureskella esim. nahkaisen siankorvan.

Kyllä rotikka on fiksu koira!! :)

t. ylpeä omistaja

20

1057

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rottweileristi

Jepulis! Mä oon huomannut samaa meidän neidistä, että aivojumppa väsyttää enemmän kuin pitkät lenkit! Me ollaan jemmattu tyhjien jugurtti ym. sisään namipaloja ja piilotettu ne ympäri huushollia. Myös toi "namipallo" on käytössä. Vanhoista farkuista ollaan tehty semmonen repimis/retuutuslelu ja taskuihin tietty herkkuja...välillä kyllä ihmetyttää neidin nerous! Eipä ole kyllä pentunakaan pahojaan tehnyt, yhdet "läpykkäät" järsi tekemisen puutteessa.

• Meidän rotkula nukkuu tyytyväisenä silloin kun on yksin kotosalla. Ihan sama vaikka sille jättäisi possunkorvan, leluja jne. ei se niihin koske, vaan lepäilee.

Mutta hyvää aivojumppaa ovat erilaiset Kong-lelut, joihin saa namia piiloon, sitten on erilaisia aktivointipelejä, mattojen alle voi piilotella nameja jne.

• Emäntä Donnalle

Jos saan kysyä?
      Meillä mennään pakkasista, helteestä riippuen, normaalisti n.2 tuntia.
      sitten koiruus nukkuukin 4-5 tuntia.
      Kun olen koko päivän poissa annan Naudan putki luun mitä kalvaa parisen tuntia.
      Rottis tarvitsee paljon liikuntaa joka päivä!
      T:D.....

• -b-

Keskimäärin ulkoilua tulee n. tunnin verran. Siihen päälle ulkoilu omalla pihalla aitauksessa. Aamulla 10 min pissalenkki, töistä tullessamme n. puoli tuntia metsässä juoksentelua ja illemmalla n. puoli tuntia kävelyä.

Emme vielä rasita rotikkaamme liikaa sillä se on vasta vajaan vuoden vanha. Energiaa tuntuu silti riittävän...!!:)

• meilläkin
        -b- kirjoitti:

Keskimäärin ulkoilua tulee n. tunnin verran. Siihen päälle ulkoilu omalla pihalla aitauksessa. Aamulla 10 min pissalenkki, töistä tullessamme n. puoli tuntia metsässä juoksentelua ja illemmalla n. puoli tuntia kävelyä.

Emme vielä rasita rotikkaamme liikaa sillä se on vasta vajaan vuoden vanha. Energiaa tuntuu silti riittävän...!!:)

Aamulla tehdään n. tunnin aamukävely metsässä ja hiljaisilla teillä vapaana. Sitten n. 7-8 tuntia sisällä, ei erityisesti mitään puuhaa (painii lasten kanssa ja järsii luitaan). Illalla tehdään 1.5-2 tunnin lenkki lähinnä hihnassa. Koulutuskentällä käydään ja tottista otetaan välillä kesken lenkkeilyn.
        Olen käsittänyt ettei liikunnasta ole haittaa, ellei pakkojuoksuteta kovalla alustalla.
        Toivottavasti en rasita koiraani liikaa!

• Emäntä Donnalle
        -b- kirjoitti:

Mutt jos oikein ymmärrsin saa koira 10min. aamuisin ennen kuin jää yksin?
        EI RIITÄ!!!
        Rottis on työ koira.
        Eli tarvitsee liikuntaa.
        Aitaus on hyvä, mutta juokseeko siellä, tai kävelee?
        Aikoinaan 4v. sitten mulla itsellä kun oli edellinen rottis, otin kaverin Labbiksen hoitoon.
        4 tuntia päivässä.
        Eivät itse käyttäneet kuin pissalla(sen 10min.) ja koira tuhosi kaiken sisällä, oli alta vuoden.
        minä otin omani muksuni ja hoidokin tunnin lenkille aamu päivisin.
        Jo helpotti.
        monet koirien omistajat tekevät sen virheen että "pakko juoksuttavat2 koiraansa, esim.fillarilla.
        Koiraa vedetään fillarin takana?
        Lonkat menee, koira kärsii jne...
        fillari on hyvä jos koira juoksee, lönkyttää rinnalla.
        Onko teillä mahdollisuutta päästää koira vapaana juoksemaan?
        Se on todella hyvää.
        Metsään, koira puistoon(jos sopii, kaikki ei sinne sovi, oli rotu mikä hyvään), joku koira kaveri minkä kanssa temmeltää....
        ei tietysti tarvitse aamuisin mutta se vapaana olo että saa käyttää kehoaan ilman hihnaa on erittäin hyvää, liikuntaa.

• vuosikas meilläkin
        Emäntä Donnalle kirjoitti:

EI RIITÄ!!!
        Rottis on työ koira.
        Eli tarvitsee liikuntaa.
        Aikoinaan 4v. sitten mulla itsellä kun oli edellinen rottis, otin kaverin Labbiksen hoitoon.
        4 tuntia päivässä.
        Eivät itse käyttäneet kuin pissalla(sen 10min.) ja koira tuhosi kaiken sisällä, oli alta vuoden.
        Jo helpotti.
        monet koirien omistajat tekevät sen virheen että "pakko juoksuttavat2 koiraansa, esim.fillarilla.
        Se on todella hyvää.
        Metsään, koira puistoon(jos sopii, kaikki ei sinne sovi, oli rotu mikä hyvään), joku koira kaveri minkä kanssa temmeltää....
        ei tietysti tarvitse aamuisin mutta se vapaana olo että saa käyttää kehoaan ilman hihnaa on erittäin hyvää, liikuntaa.

Juurihan tuossa kerroin että lenkillä käydään ja vapaana on!
        Jos viestisi oli -b-lle, opettele kirjoittamaan oikeaan kohtaan!

• -b-

EI RIITÄ!!!
        Rottis on työ koira.
        Eli tarvitsee liikuntaa.
        4 tuntia päivässä.
        Jo helpotti.
        Se on todella hyvää.

10 min riittää meillä aamuisin oikein hyvin, sillä koira menee melkein saman tien nukkumaan kun tullaan sisälle takas. Ei ole vielä tuhonnut yhtään mitään vaikka aamulla tehdään vaan tarpeet. Iltapäivä ja ilta on meillä ulkoilu- ja liikunta-aika. Metsälenkeillä koira on aina vapaana ja yleensä myös iltalenkeillä ainakin osan matkaa.

Ei meidän koira koko päivää kotona nuku ja siksi aloitin tämän keskustelun, jotta saisin vinkkejä että mitä härveleitä jätän koiralle seuraksi.

• meidä puuhat

näistä teidän ilmoista, kun käyt aamuyöstä lenkillä niin milloin viimeksi olet joutunut jättää lenkin ilmojen takia? olet kertonut että asut tampereella.

meillä tehdään aamulenkki aina, ja sitten iltapäivällä noin toinen taas tunnin lenkki ja iltaisin vain pieni pissirundi, ennen nukkuman menoa. aina ilomoista riipumatta.

päivät kun kukaan ei ole kotona niin koira nukkuu yleensä ulkooven edessä odottamassa kun kotiin tullaan.

leikkikaluina on jos jonkinlaista, päätä aktivoidaan sisätiloissa piilottelemalla nameja pitkin asuntoa, ja pakattuina purkkeihin, että niiden kanssa koira saa askarella. joskus laitan vain vaikka muovisia kukkalautasia ja namin sinne alle, siinä on pientä puuhaa koiralle, että saa sen käänettyä, viimesin leikki on että laitan namin syvään purkkin ja siihen leikkirotan tungen päälle, sieltä sitten näkyy vain rotan nokka ja koira on innoissaan....

• Emäntä Donnalle
        vuosikas meilläkin kirjoitti:

Juurihan tuossa kerroin että lenkillä käydään ja vapaana on!
        Jos viestisi oli -b-lle, opettele kirjoittamaan oikeaan kohtaan!

No, pyydän anteeksi kun kirjoitin että 10min. ei riitä.
        en halua sinun kanssasi kinata.
        Kunhan vastasin, kun aloitit keskustelun.
        Rotikat ovat ihania!!!!!
        Kerron kivan tapauksen.
        Asuttiin H:linnassa ja rivarissa.
        No, kerran oli naapurin uros mulla hoidossa, siis sillain että piti lenkittää.
        Koiruus painoi 50kg ja lenkitti minua!:)
        Vieläkin naurattaa silloin en nauranut.
        Menin makuultani pitkin hankea ja koira veti kuin Hysku konsanaan.
        Sovittiin isännän kanssa, että ensin lenkittää ja sitten meille.
        Mieheni veli tuli kahville.
        Ja Rocky oli hoidossa.
        Iatuttiin kahvi pöydässä ja Rocky tuli päikkäreiltä.
        Tero meinas hypätä kattoon, kysyi kuka toi on?
        Ei ollut ennen nähnyt.
        No, selitin ja sitten olivat kavereita.
        Pelästyi vain kun ei ollutkaan meidän....
        Niinkuin saoit, ne ovat ihania!
        T:d.....

• Emäntä Donnalle
        meidä puuhat kirjoitti:

näistä teidän ilmoista, kun käyt aamuyöstä lenkillä niin milloin viimeksi olet joutunut jättää lenkin ilmojen takia? olet kertonut että asut tampereella.

meillä tehdään aamulenkki aina, ja sitten iltapäivällä noin toinen taas tunnin lenkki ja iltaisin vain pieni pissirundi, ennen nukkuman menoa. aina ilomoista riipumatta.

päivät kun kukaan ei ole kotona niin koira nukkuu yleensä ulkooven edessä odottamassa kun kotiin tullaan.

leikkikaluina on jos jonkinlaista, päätä aktivoidaan sisätiloissa piilottelemalla nameja pitkin asuntoa, ja pakattuina purkkeihin, että niiden kanssa koira saa askarella. joskus laitan vain vaikka muovisia kukkalautasia ja namin sinne alle, siinä on pientä puuhaa koiralle, että saa sen käänettyä, viimesin leikki on että laitan namin syvään purkkin ja siihen leikkirotan tungen päälle, sieltä sitten näkyy vain rotan nokka ja koira on innoissaan....

Onneksi ei eilen eikä koko talvena? ollut talvea.
        Eli pakkasta.
        Mitäkö teen.
        No, eilen käytiin Riihimäellä lenkin jälkeen, töissä.
        Silloin kun on ne pakkaset, joko piilottelen herkkuja sinne tänne.
        Koiruus makkariin ja etsii.
        vaikeammaksi menee joka kerta.
        Naapureilta saan talous paperi rullia ja laitan herkut ja teippaan kiinni, ja siinä ottaa noin vartti, kunnes saa herkut.
        Urinary nappulat.
        Imurointi on parasta, siis pelkällä putkella.
        siinä menee noin vartti.
        Meillä kun on 2 kissaa pelaa niiden kanssa.
        Mitä vielä haluat tietää?
        Onneksi on kivat kelit, eli pääsemme lenkille.

• Koirankeli

Onneksi ei eilen eikä koko talvena? ollut talvea.
        Eli pakkasta.
        Mitäkö teen.
        No, eilen käytiin Riihimäellä lenkin jälkeen, töissä.
        Silloin kun on ne pakkaset, joko piilottelen herkkuja sinne tänne.
        Koiruus makkariin ja etsii.
        vaikeammaksi menee joka kerta.
        Naapureilta saan talous paperi rullia ja laitan herkut ja teippaan kiinni, ja siinä ottaa noin vartti, kunnes saa herkut.
        Urinary nappulat.
        Imurointi on parasta, siis pelkällä putkella.
        siinä menee noin vartti.
        Meillä kun on 2 kissaa pelaa niiden kanssa.
        Mitä vielä haluat tietää?
        Onneksi on kivat kelit, eli pääsemme lenkille.

jos ulkona on pakkasta, jaahas! Eilen siulla oli ikä esteenä? Jokainenhan kasvatta koiransa omalla tavallaan. Jotkut koirat saavat nukkua ulkonakin omassa kopissaan koko talven, eivätkä ole menehtyneet siihen. Uskon kylläkin että -25 astetta ne on sisälle otettu.

Onneksi meillä ei ole mitään kovia pakkasia vuosi kauteen täällä etelä suomessa.Ja tuskin enään koskaan tulee olemaankan enään.

Vinkki osta koirallesi vaattet, että se voi olla ulkona pakkasella. Sellaisia näkyy yhdella sun toisella koiralla, ei sitten eläin palele. Ja menkää reipasta vauhtia eteenpäin, jotta veri kiertaa kropassa, silloinkaan ei palele. Jos olen ihan rehellinen niin luulen että se on lenkittäjän omasta laiskuudesta kiinni, silloin kun syytetään ilmoja, ettei koiraa voisi mukamas viedä ulos. Kyllä normaali koira suomen kelit kestää:)

• Emäntä Donnalle
        Koirankeli kirjoitti:

jos ulkona on pakkasta, jaahas! Eilen siulla oli ikä esteenä? Jokainenhan kasvatta koiransa omalla tavallaan. Jotkut koirat saavat nukkua ulkonakin omassa kopissaan koko talven, eivätkä ole menehtyneet siihen. Uskon kylläkin että -25 astetta ne on sisälle otettu.

Onneksi meillä ei ole mitään kovia pakkasia vuosi kauteen täällä etelä suomessa.Ja tuskin enään koskaan tulee olemaankan enään.

Vinkki osta koirallesi vaattet, että se voi olla ulkona pakkasella. Sellaisia näkyy yhdella sun toisella koiralla, ei sitten eläin palele. Ja menkää reipasta vauhtia eteenpäin, jotta veri kiertaa kropassa, silloinkaan ei palele. Jos olen ihan rehellinen niin luulen että se on lenkittäjän omasta laiskuudesta kiinni, silloin kun syytetään ilmoja, ettei koiraa voisi mukamas viedä ulos. Kyllä normaali koira suomen kelit kestää:)

Asuttiin maalla Uskilassa, oli meillä edellinen rottis.
        Mitä teki naapuri joka asuin noin kilsan päässä.
        Olivat ulko koiria?
        Ulisivat, ei lämmitystä kopissa, eivät päässeet lenkile, hyppivät aitaa vasten kun kävin, jne..
        Ja sitä pakkasta oli noin-15
        Siinä sinulle esimerkkiä.
        Tietkö mitä tein?
        Soitin eläin suojelu yhdistykseen koirat lähtivät saman tien.
        Se niistä ulko koirista.
        Silloin kun asuin Ruotsissa, ja elin avo-mieheni kanssa.
        Sekä Labbis että Newfoundland, tuli kotiin hoitolasta.
        Eli Labbiksen isäntä oli täys narkki.
        Toinesen isäntä piti kesä helteellä koiraa metrin mittaisessa remmissä vuoden.
        Mieti.
        New foundland kesä helteellä ...
        Kun asuin ruotsissa, mulla oli hyvä kaveri joka on kait vieläkin poliisi.
        Kerron.
        Oli Jugoslaaviainen perhe.
        No, he hommasivat koiran.
        Siis Tukholmaan.
        Asuivat(asuvat) kait vielläkin en tiedä.
        No, tehtiin poliisin kanssa sopimus.
        Koiruus kun haukkui, kun ei sisälle päässyt ikinä, laittoivat omistajat RAUTALANGAN kuonon ympärille että on hiljaa.
        Minä hain koiran ja poliisi autossa istui ja odotti(kunhan mietiskeli tilanetta) huijaus jos ymmärrät.
        No, saimme koiralle hyvän kodin.
        Kun olin lapsi.
        En voinut mitään.
        Katselin vain kun pieni koira rotua en muista, tunne ulisi, ei päässyt sisälle.
        Tässä sulle nyt esi merkkejä.
        Niin ja unohtui.
        Asutiin H:linnassa.
        Siellä oli myös yksi tyyppi.
        Jota kaikki pelkäsi ase kun oli.
        Saksan paimen koira oli partsilla yötä päivää, näin itse kun hakkasi kepillä(vasta päätä kun asui) koiraansa.
        Arvaa piruuttas kuka soitti, ja koira päsi pois.
        Sanoin jätkälle:Jos mua lyöt, et hengissä tule olemaan.
        Silloin oli ukkoni ja kaverit mukana.
        MUTTA jos he olisivat tehneet ilmoituksen, ymmärrät kait?
        Jos olisivat tehneet istuisivat varmaan vieläkin Linnassa.
        Että sinnä sinulle ulkokoirista.

• Emäntä Donnalle
        meidä puuhat kirjoitti:

Oli pakkasta noin-20 pari viikoa yhteen menoon.
        Vielä ei ole pakkasia tullut, onneksi, lunta on kyllä niin ettei ikkunasta näe ulos.
        Ja saa nyt sitten nähdä kesällä, mimmoiset helteet on tulossa.
        Muuten.Vitalis on erinomainen Antura voide:)

• Vitalista vedellen

Vielä ei ole pakkasia tullut, onneksi, lunta on kyllä niin ettei ikkunasta näe ulos.

Asumme kellari kerroksessa ja joku pöljä aurasi lumet niin että meidänikkunat meni lumen paittoon."Siis sana koulutus jo naurattaa." Mutta Vitalista kun laittaa, se on hyvää pakkassäällä ja niin lumi sulaa, sanoi Donnan emäntä!

• tiamaria50

Aamuyöstä voit ihan varmasti käydä lenkillä, sillä suomessa ei ole koskaan ollut helteitä aamuyöstä. Muistat vain kesällä, että siirrät päivälenkit iltaan, sillä kuuma ilma on koiralle kauheaa. voi saada lämpöhalvauksen. Ja muista että auto on kuin sauna, sielä koiralle voi käydä hyvin huonosti.

Turha hulehtia asioista vielä,sillä nyt on talvi ja lunta maassa. Nautikkaamme siitä, eikä ole kovinkaan kylmä ulkona, joten lenkkeile ihan rauhassa koirasi kanssa. Kesään on vielä aikaa.

Ja hyvää päivän jatkoa sinulle;=)

• Voi hyvänen aika....
        tiamaria50 kirjoitti:

Aamuyöstä voit ihan varmasti käydä lenkillä, sillä suomessa ei ole koskaan ollut helteitä aamuyöstä. Muistat vain kesällä, että siirrät päivälenkit iltaan, sillä kuuma ilma on koiralle kauheaa. voi saada lämpöhalvauksen. Ja muista että auto on kuin sauna, sielä koiralle voi käydä hyvin huonosti.

Turha hulehtia asioista vielä,sillä nyt on talvi ja lunta maassa. Nautikkaamme siitä, eikä ole kovinkaan kylmä ulkona, joten lenkkeile ihan rauhassa koirasi kanssa. Kesään on vielä aikaa.

Ja hyvää päivän jatkoa sinulle;=)

Olla välittämättä, Donnan ja hänen emäntänsä elämästä niin paljon.
        Kaipa tuo tietää mitä tekee.
        Turhia, aivan turhia paineita otat.
        Jokainen hoitaa koiransa omalla tyylillään, eikö?
        En ole vielä yhtäkään neuvoa lukenut, jonka hän olisi sinulle antanut.
        Outoa tuollainen sekaantuminen.....
        Lumisia kelejä myös sinne.
        niin, ja miten tiedät kuinka paljon pakkasta, lämpöä, Donna sietää?
        Tapailetteko useinkin?

• Ollaan luettu kyllä...
        Voi hyvänen aika.... kirjoitti:

Olla välittämättä, Donnan ja hänen emäntänsä elämästä niin paljon.
        Kaipa tuo tietää mitä tekee.
        Turhia, aivan turhia paineita otat.
        Jokainen hoitaa koiransa omalla tyylillään, eikö?
        En ole vielä yhtäkään neuvoa lukenut, jonka hän olisi sinulle antanut.
        Outoa tuollainen sekaantuminen.....
        Lumisia kelejä myös sinne.
        niin, ja miten tiedät kuinka paljon pakkasta, lämpöä, Donna sietää?
        Tapailetteko useinkin?

mitä on kirjoiteltu, ilo on kokonaan sinun puolella, sillä niin kauheita tarinoita on kirjoiteltu! Ollaan ihmetelty kuinka kaikki voi olla mahdollista. Mutta toivon mukaan on poistettu kokonaan suomi 24:sta, meni liian raskaiksi sen jutut viikonloppuna. Joku roti se pitää rotikan omistajallakin olla! Sekaantumisesta et sinä tiedä yhtään mitään...Eikä tapailla kun ei edes tunetta, vaikka emäntä toisin kuvittelee!

• Meillä ei oo koirille mitään tekemistä päiviksi kun olen töissä. Nuo nukkuuvat päivän ja oottelevat että kotia saavun, sitten lähetään touhuilemaan..

• tiamaria50

ulkooven edessä ja odottaa että tuun kotiin. On ihanan lämmin vatsan alta kun halimme toisiamme. Tästä halimisesta on tullut ihan tapa meille,ei ole väliä olenko ollut poissa 5 min. tai 5tuntia, olen aina yhtä tervetullut, ja ikävä on ollut kova. Molemminpuolista.

Joskus kun ajattelen miten helppo koira mulla on. Yleensä se kulkee vapaana ulkona aina osan ajasta ja juoksee edes sun takaisin. Tulee heti kun kutsun sitä. Eikä poissa ollessa tee mitään pahoja kotona. Olen onnelinen. Ja kun pestään hampaat siltä, sen tyytyväinen ilme silmissä, miten se nauttii, kun suu pestään puhtaaksi.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5787
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      604
      2265
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1171
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1048
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1013
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      1001
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      61
      936
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      61
      905
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      844
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      778
    Aihe