Kysymyksiä kielten

opiskelusta

Opiskelen nyt ensimmäistä germaanista filologiaa. Lähinnä kiinnostaisi työelämää ajatellen se, miten työnantajat suhtautuvat mahdollisesti näihin Goethe-instituutin tajoamiin Kleines/Grosses Sprachdiplomeihin? Sama kysymys koskee varmaankin myös englantia, jossa voi suorittaa vastaavia Oxfordin yliopiston kielidiplomeja. Olen alkanut hieman miettimään koko opiskelun relevanttiutta, jos en nyt varsinaisesti ole tähtäämässä tutkijaksi tai saksan kielen opettajaksi. Tuokin oli minulle uutta,että kielen kääntäjäksi voi valmistua näyttötutkinnon kautta.

3

732

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fm-englanti

Diplomeista en osaa sanoa, mutta eiköhän työnantaja arvosta kuitenkin suoritettua tutkintoa enemmän kuin jotain yksittäisiä kielikokeista saatuja diplomeja. Tosin, onhan niistä kai se etu että ao. diplomit osoittavat käytännön kielitaidon tietynlaista hallintaa.

Kääntäjän näyttötutkinnosta sellainen juttu, että siinä ei välttämättä pärjää vaikka olisi filologin tutkinto taskussa ja toisaalta taas voi pärjätä vaikka ei olisi kielistä tutkintoa. Itse en ole sitä suorittanut, mutta ymmärtääkseni se on lähinnä sellasille henkilöille suunnattu, jotka kääntävät työkseen asiatekstejä.

• Tuleva eng. kääntäjä (Joens...

Auktorisoidun kielenkääntäjän tutkinnon näyttökokeen voi periaatteessa tehdä kuka tahansa kielitaitoinen. Tutkinto on tarpeellinen, mikäli tarvitsee työnsä puolesta todistaa käännös aidoksi (esim. todistukset ja oikeusasiakirjat).

Kääntämistä opiskelleena en kuitenkaan suosittelisi kääntäjäksi ryhtymistä ilman alan koulutusta. Aina se ei ole edes mahdollista, sillä toisinaan vaatimuksiin kuuluu esim. Tradosin hallinta (mitä voi toki opetalla kalliilla yksityiskursseillakin tai ilmaiseksi yliopistossa). Käännöstieteen ja kääntämisen opinnot ovat kuitenkin sen verran tärkeitä ja kääntäminen ei ole oikeasti niin helppoa kuin kuvittelisi ilman aiempaa kokemusta, että ilman koulutusta ei kannata ainakaan tehdä kovin kunnianhimoisia suunnitelmia kääntämisen saralla.

Mikäli on lainkaan kiinnostusta opiskella kaupallista alaa, suosittelen sitä todella. Nykyään tuntuu, että työelämässä kaivataan nimenomaan kielitaitoisia kaupallista koulutusta omaavia henkilöitä (etenkin saksan kielitaito on eduksi monessa työpaikassa). Itsekin olen aikeissa suuntautua enemmän kaupalliselle alalle, sillä siellä näyttäisi työpaikkoja riittävän.

• ap.

Itselleni ei tule oikein pääaineen vaihto enää kysymykseen, koska se voisi viivästyttää ainakin parilla vuodella valmistumistani ja tähän minulla ei ole enää oikein aikaa.
        Todennäköisesti olisi varmaan ainakin kannattavaa suorittaa aineopinnot eli jokin 60 op:n kokonaisuus kaupallisia aineita. Ilmeisesti mitä "kovempia" aineita sitä parempi,koska näitä työnantajat arvostavat. Pidän kielten opiskelua ihan mielenkiintoisena mutta tietenkin huoli tulevaisuudesta ja työllistymisestä masentää ja syö motivaatiota.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      79
      2478
    2. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1921
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      145
      1691
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      117
      1684
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1649
    6. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      85
      1587
    7. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      22
      1407
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      285
      1397
    9. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1299
    10. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1180
    Aihe