tänne taannoin ja ihmettelin miksi Golden Wine-pakkauksella en saanut hyvää viiniä, vaan se maistui kuin kiljulta.
Monta hyvää vastausta sain, joten kiitos teille.
Eilen laiton GW-pakkauksen avulla tulemaan viiniä valkoherukoista, omenoista ja kuivatuista luumuista. Sokeria 4,5 kg. (Ennen olen laittanut 6kg)ja lisäksi olin vesi oli peräisin aivan toisesta verkostosta kuin ennen. JA IHME: viinoseni lähti käymään jo muutaman tunnin kuluessa kauniisti ja tasaisesti! Ennen käyntiin lähtiessä oli ongelmia aina ja kun käyminen alkoi, se oli niin s-tananmoista jytinää, että koko pönttö tärisi. Olikohan kiljulta maistuvan viininni syytä sittenkin "väärä" vesi ja liian runsas sokru? Jännityksellä odotan maaliskuun alkua ja pullotusvaihetta...miltähän se maistuu...
kilju-viinistä
1
520
Vastaukset
- klooria
Mm. monen vesilaitoksen vedessä on klooria ja sehän tappaa heti viinin hiivat. Käytä kaivovettä tai pullotettua lähdevettä. Helsingin vesi puhdistaa veden otsonimenetelmällä, jolloin klooria ei tarvita. Liiallinen sokeri on myös säilöntäaine, vertaa hillot ja mehut, joten sokeria ei tule olla alussa liikaa. Mikäli haluat väkevämpää viiniä, voi sokeria lisätä viikon käymisen jälkeen, mutta silloinkin varovasti. Joskus voit kokeilla pistää lusikallinen riisiä viiniin, sitä käyttävät monet viininläträäjät etyylialkoholin lisäämiseksi, riisissä kun on valkuaista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742932
- 652783
- 681822
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171669- 241657
- 201600
- 221533
- 481297
- 381263
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91259