Saako juomiselle olla syytä? Onko juopolla motiivi juomiselle? Kun taannoin keskustelin asiasta, omasta juomisestani, lähiomaiseni kanssa, hän kiisti kiivaasti motiivin olemassaolon. Minun kantani oli, että jokaiselle asialle on syy. Hänen yksityiskohtaisempi kantansa jäi määrittelemättä, koska asia edelleen on tunnepohjainen ja arka; lopetin juomisen 1998.
Tätä syy-asiaa olen pohtinut itsekseni ja väliin tällä palstallakin. Kantani on muuttumaton: juomiselle on syy tai syitä, ei se ole muusta elämänkierrosta erillinen kupla.
En halua puolustautua enkä puhdistautua enkä vierittää muille - ja itselleni - juomisellani tuottamaani tuskaa jonkun tai jonkin muun syyksi, mutta se ei poista käsitystäni motiivin todellisuudesta. Uskon myös vieraantuneeni alkoholista niin paljon, että pohdiskeluni ei ole tietoista tai alitajuista tarvetta aloittaa juominen uudelleen. Olen sitä mieltä, että paras juomamotiivin selvittäjä on henkilö, joka tietää mitä alkoholiriippuvuus on mutta joka on päässyt siitä irti. Asia on hyvin hienojakoinen ja herkkä. Oman juomisen syyn rehellinen selvittäminen saattaa auttaa jotakuta muuta välttymään juopoksi tulolta.
Murhamiehelläkin on teolleen motiivi, ja hänellä on oikeus jopa puolustautua, mutta teko on silti väärin ja tuomittava. Kai juopollakin?
Juoko Jeppe syystä?
20
1090
Vastaukset
- Eeva2
Tottakai juomisella syy on... Eihän sitä muuten viitsi korkata ja kallistaa. Mulle syynä oli ahdistus ja joskus tuska. Sitten oli syynä elämän tylsyys ja harmaus. Etenkin iloon olen ottanut. Kaikki juhlapäivät olivat myös syy ottaa. Ennen lopetustani katsoin kalenterista kenen nimipäivä on ja otin hänen kunniakseen kun juhlapäiviä oli turhan harvassa.
Mutta nyt mulla on syy olla juomatta; elämä on ihanaa selvin päin. - nese
että on kovinkaan antoisaa etsiä juomiselle syitä niin kauan kuin se on yleensäkin hauskaa eikä pakonomaista...
sitten kun krooninen kynnys on ylitetty ja alkoholismi puhjennut syy on jo fysiologinen...
aivot huutavat aina vain lisää etanolia jonka vaikutuksesta muodostuu huomttavasti tavallista enemmän THIQ:ta(tetrahydroisoquiniloni) joka stimuloi mutta myös tukkii ja tappaa endorfiinireseptoreita ja pirullinen kierre on valmis...
normaalia hyvänolon tilaa ei saavuta jollei juo...ja aina vaan vähän enemmän...
tämän jos ihmiset ymmärtäisivät niin ei tarvitsisi hirveästi syytellä itseään eikä muita...
jeppe on melko voimaton kun alkoholismi on kerinnyt puhkeamaan...ainoastaan täysraittius ja muiden keskushermostoon vaikuttavien tuotteiden jättäminen auttaa...
tauti jää mutta ei myöskään haittaa normaalia päihteetöntä elämää...
koskaan ei ole myöhäistä lopettaa ja ammattiapua kannattaa hakea ja suositella kaikille jotka ongelmiin ajautuvat...heitä on 10-15% alkoholin käyttäjistä...
itse raitistuin avominne nimisessä minnesotamallisessa avohoidossa...70% hoitotulos asiakaskunnassa on suomen paras...- se oli siinä
Minun ei tarvinnut kirjoittaa mitään, sillä sinun viestissäsi se oli.
Jeppe juo siksi kun sairastaa alkoholismia.
Itse sain avun alkoholismiini ja benzo-riippuvuuten Lapuan Minnessä. Siellä tahkotaan myös hyvää tulosta, niin että molempi parempi.
Pysy "nese" palstalla, täällä tarvitaan sinunkaltaisiasi. - nese
se oli siinä kirjoitti:
Minun ei tarvinnut kirjoittaa mitään, sillä sinun viestissäsi se oli.
Jeppe juo siksi kun sairastaa alkoholismia.
Itse sain avun alkoholismiini ja benzo-riippuvuuten Lapuan Minnessä. Siellä tahkotaan myös hyvää tulosta, niin että molempi parempi.
Pysy "nese" palstalla, täällä tarvitaan sinunkaltaisiasi.mulle oli itselleni niin suuri helpotus kun aloin saada tietoa ja ymmärsin miten kokonaisvaltainen
tämä sairaus on...ja aloin itse tutkia vähän lisää...löytyy lukemattomia artikkeleita jotka kaikki todistavat siitä että vain täysi raittius auttaa mutta että jokaisella on mahdollisuus parantua....
ammattilaisten apu on tarpeen ja minäkin olen minnesoturi...avo-sellainen...
parasta mahdollista jatkoa sinulle...kyllä tällä palstalla surffaillaan...ja olis kiva auttaa kohtalotovereita enemmänkin...
- Jaatinen
Kyselit:
"Saako juomiselle olla syytä? Onko juopolla motiivi juomiselle?"
Minulle on tärkeämpi ollut selvittää "mikä on se syy" ja "syitä" on löytynyt. Alkoholistin pääasiallienen ongelma on henkinen ja laukaisevana tekijänä on yleensä sosiaalinen perimä.
Juovana alkoholistina minä join aina kun "tuntui" siltä. Ja tietysti alkoholin tarpeeseen piti olla joku ulkoinen syy, jos sellaista ei ollut, keksin kyllä sellaisen.
Juovana alkoholistina minulla ei ollut aavistustakaan sairauden todellisesta luonteesta, mutta raittiina minun on ollut pakko selvittää mistä on ollut kysymys!
T. Jaatinen, siltainsinööri ja onnellinen mies 8D - ainoastaan
Kyllä juomiselle on syitä ja raittiudelle on syitä. Raittiuden syy on se, että on juonut juomisen syyt pois.
- Oolofi
a) se on hauskaa
b) olut maistuu v*tun hyfälle
Nyt oon kyllä ollut jo kuukauden täysraittiina, mutta menen päivä kerrallaan. Mitään raittiuslupauksia en ole tehnyt.- että olet pysynyt
raittiina. Päivä kerrallaan se onnistuu.
- vanhajuoppo
Että syitä löytyy. Ihminen ei tee mitään ilman syytä.
Sillä hokemalla että "Juoppo kyllä keksii syitä juomiselleen", ei varmaankaan tarkoiteta sitä ettei olisi todellisia syitä, vaan sitä että juominen ei ole juopon läheisten tai kenenkään muun ihmisen syy. Juomisen syyt ovat omassa päässä, ja syiden muodostumiseen vaikuttaa eletty elämä. On vaikutteita ja altistuksia jne jne jne.. Loppumaton määrä syitä!
varmaankaan moni juoppo ei itse tiedä oikeasti syytä miksi juo. Syy voi olla vaikka ihan yksinkertaisesti se että aloitin nuorena kun se oli kivaa ja jäin koukkuun, eikö siinä ole jo syytä? Samalla tavalla tupakoitsija varmaankin vastaa häneltä kysyttäessä että miksi poltat? "Olen koukussa, siksi". - Saara
Kyllä motiivi juoda on olemassa...löysinpä tämän palstan viimein,uusi olen täällä.Rohkenen nyt kirjoittaa omasta juomisestani.Takana rankkaa aikaa monia vuosia.Nyt vasta neljäviikkoa täysin selvää elämää.Mikä tarkoittaa ettei mitään "nappejakaan"ole enään kuvioissa.Tuntuu kuin ajattelisikin jotenkin "terveemmin",yöunet palautuneet normaaleiksi..aolo on mahtava.Mutta päivä kerrallaan mennään.Ei suuria lupauksia vaan nautin täysin rinnoin tämänhetkisestä..Vointeja teille kaikille..T.Saara
- nese
saara, ja olo tulee paranemaan vielä entisestään vaikka välillä tulisi takapakkia...
kun heikko hetki iskee kannattaa miettiä kaikkea sitä paskaa mitä alkoholi sairauden puhjettua alkoi tuoda elämääsi...
mutta älä jää vellomaan vaan jatka raittiina ja tartu hetkeen ja päivään kerrallaan... - Saara
nese kirjoitti:
saara, ja olo tulee paranemaan vielä entisestään vaikka välillä tulisi takapakkia...
kun heikko hetki iskee kannattaa miettiä kaikkea sitä paskaa mitä alkoholi sairauden puhjettua alkoi tuoda elämääsi...
mutta älä jää vellomaan vaan jatka raittiina ja tartu hetkeen ja päivään kerrallaan...No hei!Kiitos kun vastasit!Tuosta hetkeen ja päivään tuli mieleeni kuinka erilaista on elää ilman alkoholia,päivät erilaisia..parempia.Ajatus luistaa paremmin ilman ainaista stressiä ja morkkista ja krapulaa..Minä vielä pienen tytön mummi,kuinka olen voinut elää niinkuin elin..en ymmärrä.Paljosta kivasta olen jäänyt paitsi!Mutta hyvää päivänalkua sinulle ja päivä kerrallaan..niinhän sanoin,mennään eteenpäin.
- nese
Saara kirjoitti:
No hei!Kiitos kun vastasit!Tuosta hetkeen ja päivään tuli mieleeni kuinka erilaista on elää ilman alkoholia,päivät erilaisia..parempia.Ajatus luistaa paremmin ilman ainaista stressiä ja morkkista ja krapulaa..Minä vielä pienen tytön mummi,kuinka olen voinut elää niinkuin elin..en ymmärrä.Paljosta kivasta olen jäänyt paitsi!Mutta hyvää päivänalkua sinulle ja päivä kerrallaan..niinhän sanoin,mennään eteenpäin.
ihan ykkösprioriteettisi niin elämä hymyilee ja jaksat mummitella lapsenlastasi...
rakastu omaan itseesi vähän enemmän... - Saara
nese kirjoitti:
ihan ykkösprioriteettisi niin elämä hymyilee ja jaksat mummitella lapsenlastasi...
rakastu omaan itseesi vähän enemmän...Niin teenkin!..Ja pidän jo nyt enemmän itsestäni..selvänä.Itseluottamus kasvanut myös,en ole pettänyt itseäni enkä läheisiäni!Selvä elämä on ihanaa!Jaksaakin paremmin arkipäivän asioita...Ihankuin tämän neljänviikon alku olisi ollut LOPPUELÄMÄNI ensimmäinen päivä..Uusi elämä enkä palaisi entiseen mistään hinnasta.Kiitos Nese kun olet jaksanut vastailla!Hyvää päivänjatkoa sinulle vielä.T.Saara
- nese
Saara kirjoitti:
Niin teenkin!..Ja pidän jo nyt enemmän itsestäni..selvänä.Itseluottamus kasvanut myös,en ole pettänyt itseäni enkä läheisiäni!Selvä elämä on ihanaa!Jaksaakin paremmin arkipäivän asioita...Ihankuin tämän neljänviikon alku olisi ollut LOPPUELÄMÄNI ensimmäinen päivä..Uusi elämä enkä palaisi entiseen mistään hinnasta.Kiitos Nese kun olet jaksanut vastailla!Hyvää päivänjatkoa sinulle vielä.T.Saara
kummia asioita saattaa alkaa tapahtua raitistumisen jälkeen...kaikki ystävät tai jopa rakkaat eivät yhtäkkiä osaakaan iloita raitistumisestasi...älä anna sen masentaa...yksi hienoista asioista on nimenomaan se että omat silmät aukeavat ja huomaat ketkä vilpittömästi ovat haltioissaan tervehtymisestäsi...
muista että vaikka raitistuminen tuo energiaa niin se voi välillä myös uuvuttaa...muista levätä ja suoda itsellesi mahdollisimman paljon aikaa filosofoida kynttilän valossa...se tuo paljon potkua koska huomaat miten ihanaa on vain mietiskellä aistit kirkkaina ilman alkoholin tuomia masennuksia ja morkkiksia... - Saara
nese kirjoitti:
kummia asioita saattaa alkaa tapahtua raitistumisen jälkeen...kaikki ystävät tai jopa rakkaat eivät yhtäkkiä osaakaan iloita raitistumisestasi...älä anna sen masentaa...yksi hienoista asioista on nimenomaan se että omat silmät aukeavat ja huomaat ketkä vilpittömästi ovat haltioissaan tervehtymisestäsi...
muista että vaikka raitistuminen tuo energiaa niin se voi välillä myös uuvuttaa...muista levätä ja suoda itsellesi mahdollisimman paljon aikaa filosofoida kynttilän valossa...se tuo paljon potkua koska huomaat miten ihanaa on vain mietiskellä aistit kirkkaina ilman alkoholin tuomia masennuksia ja morkkiksia...Tuo sattui myönteisesti silmääni,..aistit kirkkaana..sitä tämä juuri on!Oikeassa olet ettei se lähin ihminen aina ajattele raitistumista samalla tavalla kuin itse.Minulla jopa läheinen,joka tarjoaa "maistiaisia"!Olen pystynyt kieltäytymään,mikä hienoa!Toisenkun sitten näkee "alamyötäisessä",niin jopa ärsyttää..Mutta tämä läheinen kuitenkin huomaa lopulta asian ja ottaa pakkia.."konttaamalla"tässä mennään vielä,siis niinkuin pieni lapsi ja syödään elämän "tuttelia"
- nese
Saara kirjoitti:
Tuo sattui myönteisesti silmääni,..aistit kirkkaana..sitä tämä juuri on!Oikeassa olet ettei se lähin ihminen aina ajattele raitistumista samalla tavalla kuin itse.Minulla jopa läheinen,joka tarjoaa "maistiaisia"!Olen pystynyt kieltäytymään,mikä hienoa!Toisenkun sitten näkee "alamyötäisessä",niin jopa ärsyttää..Mutta tämä läheinen kuitenkin huomaa lopulta asian ja ottaa pakkia.."konttaamalla"tässä mennään vielä,siis niinkuin pieni lapsi ja syödään elämän "tuttelia"
idea tarjota ystäville ja läheisille pieni tietopaketti sairaudesta...
lukaise läpi avominnen käsitys alkoholismista ja tarjoa muillekin vähän jyväsiä...
http://www.avominne.fi/avominewww/tekstisivu.tmpl?navi_id=231 - Saara
nese kirjoitti:
idea tarjota ystäville ja läheisille pieni tietopaketti sairaudesta...
lukaise läpi avominnen käsitys alkoholismista ja tarjoa muillekin vähän jyväsiä...
http://www.avominne.fi/avominewww/tekstisivu.tmpl?navi_id=231Kylläpä löysin paljon itselleni tuosta linkistä!Täytyy perehtyä siihen vielä lähemmin.Niin kadotin itseni päihteille.Se on totta,kummallista miten sen pystyy nyt niin helposti sanomaan.Aiemmin sitä peitteli ja jopa kielsi.Kulissit hienosti pystyssä,hieno ammatti,eikä töissä kukaan tiennyt...Kunnes sitten aivoinfarkti kaatumisen seurauksena,josta kyllä selvisin,mutta työkyvyttömyyseläke tuli vaikka nuori olenkin.Perheessä ja suvussa muitakin laisiani.MUTTA minähän se olen se toipuja tällähetkellä...Toipuminen sujuu hyvin,joka päivä aina vaan parempi olo..Onnellinen olo.Jopa hivenen arvostaakin itseään,täytyy sanoa etten koskaan ole ollut niin hyvillämielin kuin tänään..Olkoon huominenkin päivä yhtä hyvä sekä minulle että sinulle myös.
- nese
Saara kirjoitti:
Kylläpä löysin paljon itselleni tuosta linkistä!Täytyy perehtyä siihen vielä lähemmin.Niin kadotin itseni päihteille.Se on totta,kummallista miten sen pystyy nyt niin helposti sanomaan.Aiemmin sitä peitteli ja jopa kielsi.Kulissit hienosti pystyssä,hieno ammatti,eikä töissä kukaan tiennyt...Kunnes sitten aivoinfarkti kaatumisen seurauksena,josta kyllä selvisin,mutta työkyvyttömyyseläke tuli vaikka nuori olenkin.Perheessä ja suvussa muitakin laisiani.MUTTA minähän se olen se toipuja tällähetkellä...Toipuminen sujuu hyvin,joka päivä aina vaan parempi olo..Onnellinen olo.Jopa hivenen arvostaakin itseään,täytyy sanoa etten koskaan ole ollut niin hyvillämielin kuin tänään..Olkoon huominenkin päivä yhtä hyvä sekä minulle että sinulle myös.
löydät itsesi vähitellen...voimia kerättyäsi koeta auttaa muita uudelle polulle...
kiva kun jaat kokemuksiasi kanssamme...
siitä saattaa moni saada apua ja voimia...
- selvätapaus
olen kierroskone. Ressaan huomista ja murehdin eilistä. Haluan olla eristäytynyt. Olen vihainen, katkera ja kyyninen.
Pikku hönössä olen rento, reilu ja rauhallinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395130Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5131689Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771090Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59860
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50793Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738