Mitä maksaa yrittäminen Suomessa?

Vain hullut ekee firman

Otetaan esimerkki. Kun teet yrityksen niin
Myynnistäsi niin
22 % menee tuotteistasi alv(pakollinen)
20.8 % maksat yrittäjävakuutusmaksua(Pakollinen)
4-5 % muut vakuutusmaksut (pakollinen)
8-10 % kirjapitokulut,tilinpäät.(pakollinen)
8-12% vuokrakulut,sähkö jne (pakollinen)
5 % korkokulut pankit perii pakollinen
10 % lainanlyhennykset (pakollinen)
loput jää sinulle
Kirjanpitotositteet
Ennakkoverot
Asiakkaan maksamattomat laskut
Olematon sos.turva (Yrittäjä-status tekee 6 kk
karenssin kaikkiin korvauksiin)
5 vuoden kuluttua olet konkurssissa ja luottokelvoton koko loppuikäsi.
mieti perustanko Suomeen yrityksen.
Miksi tästä maasta kaikki firmat ovat lähdössä?
jos täällä voisi yrittää edes jollain lailla
niin kukaan ei lähtisi ulkomaille firmaa perustamaan.
Itse olen ollut 50 vuotta yrittäjänä kaikilla yhtiömuodoilla Suomessa siksi että en päässyt näistä yritystoiminnasta johtuvista jättiveloista
irti. Aina oli verottaja 5 vuoden välein putsaamassa tulokseni ja riiteli KHo myöten niitä
takaisin suurimman osan voitin mutta rahani oli 6-7 vuotta turhan panttina. Sain 9 % koron nille josta verottaja otti myös veron että sillalailla.
Säälin näitä yrittäjiksi aikovia ja omaisuutensa pankeille panttaavia, ja lopuksi kaiken menettäviä
nuoria "business" alkuja. Olen kuullut verojohtajien usein sanovan että vain hullu lähtee
suomessa yrittäjäksi.
Yrityskurssien pitäjät pitäisi saada edesvastuuseen kun pettävät ja maalaavat kultaisen
tulevaisuuden yrittäjiksi aikoville.
Pysy toisen työssä ja elät elmäsi onneliisena lopuun asti.

34

7369

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olikos se nyt eilen, kun tämä tyyppi kirjoitti olleensa 45 vuotta yrittäjänä ja nyt on ollut jo 50 vuotta - taitaa ikä jo niin painaa, että luvut hämärtyy.
      Ja todella surkeesti olet onnistunut asiasi hoitamaan, jos ei puolen vuosisadan yrittämisestä ole jäänyt jäljelle kuin velat.
      Vai onko tämä yrittäjä joka pelkää kilpailua ja yrittää, että ihmiset eivät lähtisi hänelle kilpailijaksi.
      Itse olen ollut muutaman vuoden yrittäjänä ja olen aivan päinvastainen esimerkki. Olen oikein tyytyväinen valintaani ryhtyä yrittäjäksi.
      Rahaakin tulee ihan kivasti, vaikka alun investoinnit viellä rasittavat tulosta.
      Mutta tosi on, noin huonolla liikeidealla ja tuollaisilla asenteilla kuin tuolla ed. kirjoittajalla on, ei olisi kannattanut yrittäjäksi ryhtyä. Siinä hän on ihan oikeassa. Meille muille, joilla nuppi leikka, se on hyvä vaihtoehtoja ja antaa palkkatyötä paremman mahd. kerätä sitä himottua varallisuutta.

• no kun aika menee 5 vuotta...

No aika näyttää sullekin totuuden.
        yli 50 % heittää kupit nurin muutaman vuoden kuluttua-- toivon että Sinun ei tarvitse.
        Kun olet ensimmäisessä verokommandon tarkastuksessa ota sitten yhteyttä.

• no kun aika menee 5 vuotta... kirjoitti:

No aika näyttää sullekin totuuden.
        yli 50 % heittää kupit nurin muutaman vuoden kuluttua-- toivon että Sinun ei tarvitse.
        Kun olet ensimmäisessä verokommandon tarkastuksessa ota sitten yhteyttä.

Kun asiat on hoidettu alusta pitäen kunnolla ja rehellisesti ammattikirjanpit. toimesta.
        Eikä mulla siinä verotark. ollut paljoa jobia. Yhdestä asiasta vaaadittiin selvitys ja sen tein. Puoli a4:ta tekstiä ja kuitit ja laskutus verotoimistoon.
        Sitten hain pois, kun homma oli selvä.
        Epärehellisyys ja venkoilu ei kannata. Ei viranomaiset tyhmiä ole.

• joka ei ymmärrä ALV:sta mitään

Jos ei 50 vuoden kokemuksella ymmärrä, että ALV ei ole yrittäjän vaan asiakkaan kulua niin voi voi ...

• myös toisin

Kansantalouden oppien mukaan hinta määräytyy markkinoilla, eikä suinkaan minkään tuotantokustannukset katekerroin-periaatteen mukaan. Tällöin voidaan ajatella näin: Jos tuotteesta saisi alvittomilla markkinoilla 122 e, se olisi kokonaan tuloa. Nyt siitä on 22 e alvia, ja vain 100 e tuloa. Jos yrittäjä haluaisi tuloa tuon 122 e, tuotteen hinta olisi 1,22x122 e = 149 e, eli 27 euroa kalliimpi. Kalliimpi hinta vähentää myyntiä jne.

Eli ilman alv-veroa yrittäjä voisi kiskoa asiakkailta enemmän rahaa itselleen, mikäli ajatellaan, että asiakkaat ovat edelleen valmiita ostamaan saman määrän tuotteita samalla hinnalla. Toisaalta hintaa voisi laskea vaikkapa 10 % -> 110 e, jolloin kappalemääräinen myynti kasvaisi ja yrittäjä saisi edelleen enemmän tuloa per tuote kuin alvillisissa maailmassa -> kokonaistulo kasvaisi.

• myös toisin kirjoitti:

Kansantalouden oppien mukaan hinta määräytyy markkinoilla, eikä suinkaan minkään tuotantokustannukset katekerroin-periaatteen mukaan. Tällöin voidaan ajatella näin: Jos tuotteesta saisi alvittomilla markkinoilla 122 e, se olisi kokonaan tuloa. Nyt siitä on 22 e alvia, ja vain 100 e tuloa. Jos yrittäjä haluaisi tuloa tuon 122 e, tuotteen hinta olisi 1,22x122 e = 149 e, eli 27 euroa kalliimpi. Kalliimpi hinta vähentää myyntiä jne.

Eli ilman alv-veroa yrittäjä voisi kiskoa asiakkailta enemmän rahaa itselleen, mikäli ajatellaan, että asiakkaat ovat edelleen valmiita ostamaan saman määrän tuotteita samalla hinnalla. Toisaalta hintaa voisi laskea vaikkapa 10 % -> 110 e, jolloin kappalemääräinen myynti kasvaisi ja yrittäjä saisi edelleen enemmän tuloa per tuote kuin alvillisissa maailmassa -> kokonaistulo kasvaisi.

Tai sellaiselle, jossa markkinat ovat jo valmiiksi tukossa. Etkö tätä tajunnut/ottanut huomioon, kun puljusi pistit pystyyn.
        Pitää keksiä jotain omaa, jota joku haluaa ostaa järkevään hintaan.
        Sen sijaan, että koko ajan syytät muita epäonnistumisestasi, on vika itsessäsi ja huonossa järjenjuoksussasi.
        Tyhmyydestä sakotetaan, niin se vaan on.

• kerro se yli 50 % konkurssi...
        KasVain kirjoitti:

Tai sellaiselle, jossa markkinat ovat jo valmiiksi tukossa. Etkö tätä tajunnut/ottanut huomioon, kun puljusi pistit pystyyn.
        Pitää keksiä jotain omaa, jota joku haluaa ostaa järkevään hintaan.
        Sen sijaan, että koko ajan syytät muita epäonnistumisestasi, on vika itsessäsi ja huonossa järjenjuoksussasi.
        Tyhmyydestä sakotetaan, niin se vaan on.

Minulla on kuules niin pitkä yrittäjätaival että
        tiedän tarkkaan mistä puhun. Olen tehnyt "töitä"
        puu-, metalli-,muovi-, ja ilmastointialalla.
        Minulla on useita patentteja ja kansainvälistä
        businesskokemusta Usaa myöten.
        Tunnen kuule tarkaan ALV sun muut asiat.
        Kun vertaan yrittäjäpalkkaa siihen mitä olisin
        insinöörinä saanut, eläke-edut yms. niin on pitkä
        matka yrittäjänä siihen. Olen myynyt useita toiminimiä, osakeyhtiöitä, patentteja jne.
        Vaan silti en usko tämän maan verotus ja virkamiesinkvisaatioon. Kerro "välkky" miksi yli puolet tänne perustetuista firmoisa heittää pyyhkeen kehään. Olen tutkinut konsulttina yli viidenkymmenen yrityksen kaatumisen ei se järjestä ollut kiinni vaan mielivaltaisista päätöksistä.itsellänikin ole eräs 1599 mk pankki-
        tosite jäänyt pois kirjanpidosta joka lopullisessa tilinpäätöksissä näkyi tulona niin arvaas kun verottaja antoi mätkyn niin se oli
        75 000mk.
        Oliko se oikein? Verottaja kun voi kertoa vaikka 1000 tälläisen virheen, vaikka lopullisessa verotuksessa se oli oikaistu."luultavasti,Luul-
        tavasti jne.. on 64 sivun verotarkastusraportti.
        Heillä kun ole todistustaakkaa päätöksissään.
        että sillalailla kun olet 5o vuotta businesta tehnyt niin sitten puhu minulle asia uudestaan.
        luultavasti olet verottajan kätyri jokaon valmis
        vaikka äitinsä käräyttämään.

• ensin..
        kerro se yli 50 % konkurssi... kirjoitti:

matka yrittäjänä siihen. Olen myynyt useita toiminimiä, osakeyhtiöitä, patentteja jne.
        Vaan silti en usko tämän maan verotus ja virkamiesinkvisaatioon. Kerro "välkky" miksi yli puolet tänne perustetuista firmoisa heittää pyyhkeen kehään. Olen tutkinut konsulttina yli viidenkymmenen yrityksen kaatumisen ei se järjestä ollut kiinni vaan mielivaltaisista päätöksistä.itsellänikin ole eräs 1599 mk pankki-
        tosite jäänyt pois kirjanpidosta joka lopullisessa tilinpäätöksissä näkyi tulona niin arvaas kun verottaja antoi mätkyn niin se oli
        75 000mk.
        Oliko se oikein? Verottaja kun voi kertoa vaikka 1000 tälläisen virheen, vaikka lopullisessa verotuksessa se oli oikaistu."luultavasti,Luul-
        että sillalailla kun olet 5o vuotta businesta tehnyt niin sitten puhu minulle asia uudestaan.

viisaampana,miten Tmi myydään?

• kerro se yli 50 % konkurssi... kirjoitti:

75 000mk.

Kun noin surkeasti kerran meni. Kyllä sulla on kovaa, epäonnistumista toisensa perään.
        Fiksumpi olisi vaihtanut suuntaa, kun eväät osoittautuivat noinkin heikoiksi.
        Yrittäjyys on yksinkertaista matematiikkaa ja esim. veronsa voi helposti laskea etukäteen, ei pitäisi tulla yllätyksenä.

• Tiedätkö verotarkastuksen
        KasVain kirjoitti:

Kun noin surkeasti kerran meni. Kyllä sulla on kovaa, epäonnistumista toisensa perään.
        Yrittäjyys on yksinkertaista matematiikkaa ja esim. veronsa voi helposti laskea etukäteen, ei pitäisi tulla yllätyksenä.

Mielestäni osaan laskentatoimen erinomaisesti. Olen matemaattisesti todella hyvä, enhän olisi
        insinööri. Itse et näytä tietävän verotar-kastuksesta hölynpölyä. Näytä minulle verotar- kastus joka on mennyt läpi ettei verotarkastuksen kohde ole saanut inkvisaatiopäätöstä tässä maassa. Yhtä ainuttakaan tälläistä tapausta en ole tavannut , sentään tunnen yrityksiä ja yrittäjiä satoja ympäri maata. Aina löytyy verottajan tulkintoja jotka ovat heidän omia keksintöjään.
        Sykli tutki näitä ja toteamus oli surkea, verottajan mielivalta oli kaatanut erinomaisesti
        menestyneitä yrityksiä kymmeniä maassamme. Eräs
        rovaniemeläisen verotarkastajan kirjan pisti oikeuslaitos verottajan painostuksesta salaiseksi jossa kerrottiin totuudenmukaisesti verottajan mielivaltapäätöksiä, että sillalailla. Yrittäjät luulee että verot on laskettavissa se pätee jotenkuten ennen verotarkastusta mutta senjälkeen on tilanne 100% toinen. Jos yrittäjyys on tässä
        maassa kultakaivoksen pitämistä niin miksi ei yhtä ainuttakaan verotoimiston ihmistä ole yrittäjänä, en ole vielä tavannut sellaista.
        Kerro minulle jos sellainen sattuis jostain löytymään.

• on helppoa!
        ensin.. kirjoitti:

Tarvitaan vain kinnostunut ostaja! Tmin voi myydä kuin minkätahansa yrityksen. Mynntivoitto verotetaan tosin henkilökohtaisena verona mutta sen voi jakaa 5 vuodelle. Näin ainakin itselläni.

• tuosta ei mittän hyvää seuraa
        Tiedätkö verotarkastuksen kirjoitti:

Mielestäni osaan laskentatoimen erinomaisesti. Olen matemaattisesti todella hyvä, enhän olisi
        insinööri. Itse et näytä tietävän verotar-kastuksesta hölynpölyä. Näytä minulle verotar- kastus joka on mennyt läpi ettei verotarkastuksen kohde ole saanut inkvisaatiopäätöstä tässä maassa. Yhtä ainuttakaan tälläistä tapausta en ole tavannut , sentään tunnen yrityksiä ja yrittäjiä satoja ympäri maata. Aina löytyy verottajan tulkintoja jotka ovat heidän omia keksintöjään.
        Sykli tutki näitä ja toteamus oli surkea, verottajan mielivalta oli kaatanut erinomaisesti
        menestyneitä yrityksiä kymmeniä maassamme. Eräs
        rovaniemeläisen verotarkastajan kirjan pisti oikeuslaitos verottajan painostuksesta salaiseksi jossa kerrottiin totuudenmukaisesti verottajan mielivaltapäätöksiä, että sillalailla. Yrittäjät luulee että verot on laskettavissa se pätee jotenkuten ennen verotarkastusta mutta senjälkeen on tilanne 100% toinen. Jos yrittäjyys on tässä
        maassa kultakaivoksen pitämistä niin miksi ei yhtä ainuttakaan verotoimiston ihmistä ole yrittäjänä, en ole vielä tavannut sellaista.
        Kerro minulle jos sellainen sattuis jostain löytymään.

Yrityksemme on 30 vuotta vanha.

Koskaan meitä ei ole verotarkastettu. Tuottavan firmaa on tarkastettu useamman kerran, eikä siitä ole seurannut mitään muuta kuin päivän ajanhukka.

Yksinkertaisin tapa toimia on pyörittää mahdollisimman tarkkaan kaikki pankkitilin kautta ja täsmäyttää tilit kerran kuussa. Sopii sitten tulla tarkastelemaan tilejä.

Jos on jatkuvasti ongelmia verottajan kanssa, niin kannattaa joko muuttaa tai muutta omia toimintatapojaan.

Meilläkin on kokemusta USA:sta. Ei sikäläinen IRS eroa mitenkään suomalaisesta verottajasta. Tai jos eroaa, niin paremminkin negatiiviseen suuntaan.

• väärin kirjattu

75 000mk.

Jep, väärin kirjattu meno olikin tulo ja kahdenkertaiset verot siitä sitten maksettiin. Asian olisi voinut oikaista, mutta eihän se verottajalle sovi. Hampaita kiristellen maksettiin 300 000 markkaa tyhjästä.

• "yritystä"
        ensin.. kirjoitti:

ns toiminimi on sama kuin sinä itse ei siis yritys. Voit myydä liiketoimintasi ja nimen esmes Kallen kalakauppa, jonka olet rekisteröinnyt.

• yksinkertainen yrittäjä
        KasVain kirjoitti:

>>Yrittäjyys on yksinkertaista matematiikkaa ja esim. veronsa voi helposti laskea etukäteen, ei pitäisi tulla yllätyksenä.>>

Joo, laskenta pitää hallita, mut senkö osaamisesta riskit poistuvat, ei kuule. Kentällä on muitakin tekijöitä, mainitaan niistä mm: kilpailijat, yleinen taloussuhdanne, valtiovalta, tekniikan vanhentuminen.

Yrittäjyys ei tosiaankaan ole yksinkertaista matematiikkaa. Mitä se sitten on? Ideoita, riskinottoa, itsensä likoon pistämistä, raakaa työtä, sitkeyttä ja peräänantamattomuutta. Sitä on yrittäminen ! Yritykset ja yrittäjät pitävät tämän maan pyörät pyörimässä heille kunnia siitä.

• pisnespavel

75 000mk.

Sinulla on todella paha asennevamma!

• Hullu todistetusti

Tässä vastaavat kulut minun yrityksessäni:

0 % menee myynnistä ALV
      10 % maksan yrittäjäeläkevakuutuksen maksua
      0 % muut vakuutusmaksut
      3 % kirjanpitokulut
      0 % vuokrakulut, sähkö, jne.
      0,30 % maksuliikenteen kulut
      0 % lainanlyhennykset

Kirjanpitotositteet on kätevästi DVD-levyllä tallessa. Asiakkaiden maksamattomat laskut myyn perintätoimistolle.

Säästöön jää joka kuukausi tuhansia euroja. Kyllä harmittaa olla yrittäjä kun pitää ihan itse päättää työaikansa ja -tehtävänsä. Voi kun saisi ollakin puolta pienemmällä palkalla tehtaalla liukuhihnatyössä kahdeksasta neljään.

"Yrittäjä-status tekee 6 kk karenssin kaikkiin korvauksiin"

Niinpä niin, taisi olla joskus 70-luvulla viimeksi noin. Nykyisin lyhin karenssi lienee 4 päivää jos satut esimerkiksi flunssaan sairastumaan, kaikki muut peruskorvaukset juoksevat heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Kokemusta on.

• minullakin on kokemusta

Jos ALV on nolla niin ei ole kummonen liikevaihto
        alle 8000 ekua vuodessa, sen kertoo noin pieni
        yrittäjäeläkemaksukin. Olet yhden miehen yritys.
        Teillä on ihmeen halpa sähkö ja vuokrakulut kerro
        meillekin niin tullaan samalle kultaselle oksalle.
        Jos säästöön jää tuhansia euroja niin kierrät näköjään kaikki verosi. No aikanaan sitten maksat
        ne lusimalla ja velkavankeudessa.
        Lopeta yritystoiminta niin olet 6kk karensissa tänäkin päivänä. että sillalailla .
        ota asioista ensin selvää ennenkuion rupeet elvistelemään.

• minullakin on kokemusta kirjoitti:

Jos ALV on nolla niin ei ole kummonen liikevaihto
        alle 8000 ekua vuodessa, sen kertoo noin pieni
        yrittäjäeläkemaksukin. Olet yhden miehen yritys.
        Teillä on ihmeen halpa sähkö ja vuokrakulut kerro
        meillekin niin tullaan samalle kultaselle oksalle.
        Jos säästöön jää tuhansia euroja niin kierrät näköjään kaikki verosi. No aikanaan sitten maksat
        ne lusimalla ja velkavankeudessa.
        Lopeta yritystoiminta niin olet 6kk karensissa tänäkin päivänä. että sillalailla .
        ota asioista ensin selvää ennenkuion rupeet elvistelemään.

Suomessa käytössä olevat ALV-verokannat
        22%, 17%, 8% ja 0%.
        Riippu siis alasta mitä yrittää.

• karenssista...

totta torisee kaveri karenssista, omakohtaista
        kokemusta 2000 luvulta. Ja sanompa vielä tuohon
        yrittäjä - ihanuuteen, se on todella suhdanteista kiinni. Kokemuksesta tiedän, aloitin -90, -92 alkoi lama purra; päivämyynti romahti, parhaasta 18.000 (mk;sta - päiväkausien 0.00 mk;n. Ei sitä kestä koirannahkanen persekään,- paitsi yrittäjän - jatkoin 12 v...

• tttolerate

pomottavan umpikieron pomon ja kateellisen kyyläävän kollegan kanssa onkin ehdottomasti hauskempaa?

Pääsee edes työttömyydestä pariks vuodeksi.

Ehkä yrittäjäksi haluavalla ei ole alun perinkään mitään mainittavaa omaisuutta, jota menettää?

• yrittämistä Suomessa

Kun jää palkkatyöläisenä ilman työtä niin kannattaa harkita moneen kertaan kannattaako Suomessa ryhtyä yrittäjäksi. Työttömänä alkaa päiväraha juosta miltei välittömästi, mutta mikäli yrityksesi jostain syystä ei tuota niin päivärahaa tai muuta tukea ei tule. Suljet yrityksen, niin saat neljä kuukautta odottaa päivärahoja - aika joka on kulunut muutenkin ilman tuloja plus yrittämiseen liittyvät kulut tekevät elämisesta hanlalaa. Kun lopetat yrityksen joudut hakemaan työtä työttömänä, mutta jos haet työtä yrittäjänä niin mahdollisuudet saada töitä on parempi. Mutta kuinka kauan jaksat ja pystyt toimimaan niin ilman päivärahaa. Kun sitten ei muuta tietä ole kuin lopettaa yrittäminen päivärahan toivossa, niin saatatkin saada toimeksiannon, mutta et voi enää ottaa sitä vastaan kun yritys on just lopetettu. Miksi ei yrittäjä voi saada päivärahaa siinä missä muut työttömät? Miksi yrittäjän rehellisyyttä epäillään? Kuka tahansa voi fifflata ja tehdä harmaata työtä. Yrittäjä nyt kuitenkin yleensä käyttää tilitoimistoa, joka hulehtii siitä, että valtio saa omansa ja tilitapahtumat on kaikilta osin kirjattu.
      Em. syistä lopetan yrittämiseni nyt noin vuoden kokemuksen jälkeen, vaikka tuloni olivat erittäin hyvät sen aikaa kun toimeksiantoja riitti.

• Yritt...

Todennäköisesti teit oikean ratkaisun :-)
        Yrittäjänä:
        - Pitää olla valmis tekemään työtä, joka ei tuota
        mitään, mutta jota on pakko tehdä (ns. juoksevat
        asiat).
        - Palkkasi putoaa pitkällä tähtämellä suuren
        eläkemaksu prosentin ym. kulujen vuoksi n.
        puoleen tai alle verrattuna vastaavaan
        kuukausipalkkaiseen työhön. Eläkemaksua ei
        useinkaan kykene maksamaan riittävän suurena,
        jotta voisi kerryttää kunnon eläkkeen.
        - Oletetaan, että yrittäjätulosi olisi 30000 Egeä.
        Tuosta summasta maksaisit yli 6500 Egeä
        eläkemaksua, pakolliset vakuutukset yms.
        verot. Lopputulos on, että perheellisenä teet
        vaate yms.ostoksesi kirpputorilta!
        - Olet kokoajan kiinni työssä, tuntipalkasta ei
        kannata puhua ollenkaan - se jää naurettavan
        pieneksi!
        - Seuraava palkkapäivä? Niin - onkohan sitä?
        - Etujakin on: Saat laittaa itsesi ja luovuutesi
        todella likoon pysyäksesi pinnalla! Ja työaikaa
        ei rajoiteta, sitä on kaikki vuorokauden 24h!
        Väsymys saattaa silloin tällöin iskeä!
        - Niin ja kokemus isääntyy :-)
        - Jos olisin nuorempi niin vaihtaisin toisiin
        töihin!
        - Hattua nostan niille, jotka jaksavat tässä
        maassa yrittää ja samalla tarjota työpaikkoja!

• ?
        Yritt... kirjoitti:

Todennäköisesti teit oikean ratkaisun :-)
        Yrittäjänä:
        - Pitää olla valmis tekemään työtä, joka ei tuota
        mitään, mutta jota on pakko tehdä (ns. juoksevat
        asiat).
        - Palkkasi putoaa pitkällä tähtämellä suuren
        eläkemaksu prosentin ym. kulujen vuoksi n.
        puoleen tai alle verrattuna vastaavaan
        kuukausipalkkaiseen työhön. Eläkemaksua ei
        useinkaan kykene maksamaan riittävän suurena,
        jotta voisi kerryttää kunnon eläkkeen.
        - Oletetaan, että yrittäjätulosi olisi 30000 Egeä.
        vaate yms.ostoksesi kirpputorilta!
        - Olet kokoajan kiinni työssä, tuntipalkasta ei
        kannata puhua ollenkaan - se jää naurettavan
        pieneksi!
        - Seuraava palkkapäivä? Niin - onkohan sitä?
        - Etujakin on: Saat laittaa itsesi ja luovuutesi
        todella likoon pysyäksesi pinnalla! Ja työaikaa
        ei rajoiteta, sitä on kaikki vuorokauden 24h!
        Väsymys saattaa silloin tällöin iskeä!
        - Niin ja kokemus isääntyy :-)
        - Jos olisin nuorempi niin vaihtaisin toisiin
        töihin!
        - Hattua nostan niille, jotka jaksavat tässä
        maassa yrittää ja samalla tarjota työpaikkoja!

"Oletetaan, että yrittäjätulosi olisi 30000 Egeä.
        vaate yms.ostoksesi kirpputorilta!"

Siis jäis 23000 euroa käteen vuodessa!?! OMG that's a lot. :O
        Nykyiset tulot n. 16000 vuodes nii en kyl valittais mistää 23000 tuloista jotka jäis viel käteen tai jos menis tostaki veroo viel 3000 nii ei haittais ku ois se silti neljä tonnii enemmän mitä nyt saan ja tosta 16000 menee viel veroihinki rahaa. :P

• uuthelias
        ? kirjoitti:

"Oletetaan, että yrittäjätulosi olisi 30000 Egeä.
        vaate yms.ostoksesi kirpputorilta!"

Siis jäis 23000 euroa käteen vuodessa!?! OMG that's a lot. :O
        Nykyiset tulot n. 16000 vuodes nii en kyl valittais mistää 23000 tuloista jotka jäis viel käteen tai jos menis tostaki veroo viel 3000 nii ei haittais ku ois se silti neljä tonnii enemmän mitä nyt saan ja tosta 16000 menee viel veroihinki rahaa. :P

Ei siitä jää noin paljon. Tosin yrittäjätulo ei useinkaan ole sama kuin yrittäjän tulot.

Nuo pakolliset vakuutukset ym. pakolliset maksut verot vie vielä toiset 6500.
        Tuntipalkka jää noilla tuloilla useimmilla aloilla todella pieneksi, johtuen tietysti pienyrittäjän pitkistä työpäivistä.

• Kahvipöllö

Yrittäjät, antakaa lisää kommentteja, totuudenmukaisia kiitos!
      Mimkä alan yrittäjä olet?
      Mitä tienaat?
      Oletko joutunut huijatuksi?
      Ilkeileekö verottaja?
      Kirjanpitäjistä, ovatko hyviä vai oletko törmännyt huonoihin, onko neuvottu väärin?
      Oletko naruttanut verottajaa, miten sen teit?
      Kaikkea muutakin informaatiota otetaan vastaan.

Pidetään keskustelu asiallisena, kiitos

• euvostoliitto?

Voisihan se olla totta, että yrittäminen on Suomessa tapettu turhalla byrokratialla, mutta tosi on, että ongelmia ei pitäisi tulla, jos pyrkii hoitamaan velvoitteensa oikein ja korjaamaan virheensä, jos on tehnyt vahingossa väärin. Riitelemään ei pidä lähteä kuin vasta viimeisenä, pätee ihan normaalielämän ihmissuhteisiin yleensä. Ongelmia saa tekemällä - vihamiehiäkin.

Toki EU-jäsenyys on voinut tuoda jotain muutosta verottajan toimintaan. Enää ei olla kuin Neuvostoliitossa konsanaan ja Tullikaan ei enää ole niin mielivaltainen kuin ennen.

Mutta jos oikeasti noin huonosti on yrittäjänura mennyt, ettei ole 50v aikana yhtään onnistumista tapahtunut, niin olisi varmaan kannattanut harkita uravalintoja uudelleen. Toisaalta nykyisin ei enää ole mitään turvallista ja pysyvää työsuhdetta, eikä kaikille tule olemaankaan töitä tässä maassa. Yrittäminen, pienimuotoinenkin sellainen tulee olemaan tulevaisuudessa entistä tärkeämpää.

• tottamooses

Totta! Monet yrittäjät aina vetoavat siihen, että palkkatyössä on niin helppoa ja turvallista. Todellisuudessa niitä turvallisia palkkatöitä ei enää ole. Nykyisin on vain pätkätöitä. Muutaman kuukauden teet töitä ja sen jälkeen olet taas tyhjän päällä. Lisäksi moni yrittäjä on unohtanut (tai ei yksinkertaisesti tiedä), että suuri osa töistä sellaisia, että kelloa tulee katsottua puolen minuutin välein ja päivä tuntuu vuodelta. Lisäksi omalla työpanoksella ei tunnu olevan mitään merkitystä, eikä sillä ole merkitystä itsellekään. Näin siis monilla, ei kaikilla.

Menneisyyteen ovat jääneet turvalliset työurat, jotka alkoivat heti valmistumisen jälkeen. Sitä maailmaa ei enää ole!

• helppoelämä

Helppo elämä TV -sarja, sillä opetusvideolla pärjää.

• Tuore yrittäjä

Nuo kuluthan riippuvat paljon siitä, millaisen alan yrittäjäksi ryhtyy. Itse olen vuodesta 2000 ollut opintojen ohella ja opintojen jälkeen muilla töissä, pääosin freelancerina/etätyöntekijänä. Tämän vuoden alusta perustin oman yritykseni, eikä kaduta. Alani on kielipalvelut.

Alkusijoituksia ei ollut, töitä teen jatkossaki kotoa/asiakkaan luona. Tietokone ja tarvittavat ohjelmat sekä sanakirjat löytyivät jo, muuta en oikeastaan työn tekoon tarvi.

Ehdotat melko montaa kulua "pakollisena", mutta minusta liiottelet niiden suuruutta. Ainakaan tällä alalla kulut eivät ole noin isoja.

Tuotteiden hintaan laitetan tosiaan 22% alvia päälle, mutta eipä tuo haittaa. Mietin aina tuotteen (käännöksen, tulkkauksen, koulutuksen) alvitonta hintaa "omana rahana" ja alvit sitten verottajan rahana, näin kuukausittainen alvin tilitys ei ärsytä kun sitä rahaa on alusta asti miettinyt vain oman tilin kautta kulkevana verottajan rahana. Pyydän kutakuinkin yhtä paljon palkkiona nyt kuin mitä sain työntekijänä bruttona - nykyään siihen lisätään vain tuo alvi. Käteen jäävä osuus on vähintään yhtä suuri kuin entinen nettopalkkani.

YEL:n tarkkaa summaa en muista, mutta siihenhän saa nuorena tuoreena yrittäjänä hieman helpoitusta. Ja YEL:nhän ei aluksi tarvi maksaa koko työtulosta vaan senhän voi aluksi maksaa 8520e summasta. Muistaakseni alennettu YEL on n. 15% luokkaa. Itse maksan tosiaan tällä hetkellä vain tuon pienimmän summan mukaan, vaikka se ylittyy reippaasti jo näin yrityksen ekana vuonna.

Muut vakuutukset (vastuu- ja oikeusturvavakuutus) maksavat minulle n. 120e vuodessa, ja kun laskutettavaa kertyy 30ke vuodessa, tuo ei millään ole 4-5% myynnistä.

Kirjanpitokulut ovat kuukaudessa n. 50e ja tilinpäätös sitten satasen lisää. Ei paha.

Vuokrakuluja minulla ei ole, koska teen työni kotoa. Sähköä kuluu tietysti jonkin verran, sen verran mitä tietokoneen päällä pitämiseen nyt menee.

Pankkipalvelut maksavat myös jonkin verran, n. 8e kuussa taitaa tulla Visa Debit -kortti mukaan lukien. Lainaa en ole tarvinnut ottaa, koska ei ollut alkusijoituksia. Eli lainanlyhennyksiä ei ole.

Loputhan jää sitten minulle, ja vähennykset pois. Vähennettäväähän ovat puhelinlaskut, kirjanpitokulut, ammattiliiton maksut, hankinnat jne.

Puhut myös siitä, että yrittäjällä ei työttömyysturvaa ole. Sehän ei pidä paikkansa. Yrittäjähän voi liittyä yrittäjäin työttömyyskassaan, niitäkin on vissiin pari Suomessa. Ja minulle kerrottiin, että yrittäjällä on 18kk yrittämisen alkamisen jälkeen jälkiturva omalta ammattiliitoltaan, sen jälkeen yrittäjän työttömyyskassa maksaa työttömyysturvaa.

Itse en ole aikonut työttömäksi ryhtyä, enkä myös ajatellut tappaa itseni työnteolla. Olen tosiaan niin onnellisessa asemassa, että olen jo opiskelujen aikana saanut tehdä oman alan töitä ja senkin jälkeen muiden palkkalistoilla. Nyt yrittäjänä olen voinut hyödyntää näitä jo syntyneitä asiakaskontakteja, ja moni entinen työnantaja on nyt antanut minulle lisää töitä, koska on halvempaa palkata yrittäjä ja maksaa laskuja, kuin palkata työntekijä verokortilla.

Yrittäjän vapaus on myös aivan ihanaa, ei minusta vuosien etätöiden jälkeen varmasti edes olisi 8-16 työhön. Voin tehdä työtäni juuri silloin kun haluan ja juuri siellä, missä haluan. Voin pitää lomaa koska huvittaa ja jos kesällä sataa niin voin tehdä töitä.

Aluksi yrittämisen byrokratia, paperityöt ja kirjanpito epäilyttivät ja tuntuivat pelottavilta. Mutta yllättävän helppoa tämä on ollut, hommasin alusta asti hyvän kirjanpitäjän (toisen pienyrittäjän suosittelema, ja hyvä se on ollut) joka on ollut tukena ja turvana tässä. Ennakkoveroja maksan kuukausittain ja alvit tilitän ajoissa. En siis usko, että verottajankaan kanssa tulee tappelemista.

Mutta siinä olet oikeassa, että ennen yrittäjäksi ryhtymistä kannattaa käydä yrittäjyyskoulutuksessa (niitä järjestetään ainakin tällä paikkakunnalla n. kerran kuussa) sekä käydä neuvottelemassa paikallisen yrittäjäneuvojan kanssa, täällä toimii sekä kunnallisia yritysneuvojia että yksityisiäkin. Eiköhän tilanne ole sama kaikissa kunnissa.

Itse olen tosiaan tuore yrittäjä, mutta enpä näe syytä enää siirtyä muiden palkkalistoille.

karenssin kaikkiin korvauksiin)
      5 vuoden kuluttua olet konkurssissa ja luottokelvoton koko loppuikäsi.
      mieti perustanko Suomeen yrityksen.

• Elefteria

Vain palkkatyössä olevat valittavat, että ei palkkatöissäkään ole enää samaa varmuutta kuin ennen vanhaan. Ei ehkä olekaan, mutta yhteiskunnan turvaverkko toimii jos työt loppuvat - päiväraha alkaa juoksemaan, asumistukea voi hakea, ehkä on kuulunut jopa liittoon. Kun Suomi menee talviunille joulun jälkeen ja uuden yrityksen myynti tyrehtyy ennen kuin vilkastuu vasta keväällä, ei voi kääntyä kenenkään muun puoleen kuin itsensä. Täytyy löytää uusia asiakkaita, uusia tuotteita, uutta ideaa...

Yrittäjänä jättäytyy yhteiskunnan turvaverkosta pois, piste. Toisaalta se on huima tunne, kun ottaa kertakaikkisen kokonaan vastuun itsestään.

Yritystoiminta ei ole Suomessa lainkaan byrokraattista, päinvastoin. Osakeyhtiönkin perustamiseen on kaikki templaatit valmiina, suuri osa asioista hoituu netissä, verotili toimii ja kaikki on tehty äärimmäisen helpoksi. Ainoastaan terveysviranomaiset saattavat olla rasittavia, jos tekee kauppaa elintarvikepuolella eläintuotteilla. Eikä varmaan viinitukkureillakaan liian yksinkertaista ole Valviran kanssa.

• Onnimonni
        Elefteria kirjoitti:

Vain palkkatyössä olevat valittavat, että ei palkkatöissäkään ole enää samaa varmuutta kuin ennen vanhaan. Ei ehkä olekaan, mutta yhteiskunnan turvaverkko toimii jos työt loppuvat - päiväraha alkaa juoksemaan, asumistukea voi hakea, ehkä on kuulunut jopa liittoon. Kun Suomi menee talviunille joulun jälkeen ja uuden yrityksen myynti tyrehtyy ennen kuin vilkastuu vasta keväällä, ei voi kääntyä kenenkään muun puoleen kuin itsensä. Täytyy löytää uusia asiakkaita, uusia tuotteita, uutta ideaa...

Yrittäjänä jättäytyy yhteiskunnan turvaverkosta pois, piste. Toisaalta se on huima tunne, kun ottaa kertakaikkisen kokonaan vastuun itsestään.

Yritystoiminta ei ole Suomessa lainkaan byrokraattista, päinvastoin. Osakeyhtiönkin perustamiseen on kaikki templaatit valmiina, suuri osa asioista hoituu netissä, verotili toimii ja kaikki on tehty äärimmäisen helpoksi. Ainoastaan terveysviranomaiset saattavat olla rasittavia, jos tekee kauppaa elintarvikepuolella eläintuotteilla. Eikä varmaan viinitukkureillakaan liian yksinkertaista ole Valviran kanssa.

ALV ei ole missään vaiheessa yrittäjän omaa rahaa.
        YEL pakollinen, mutta voi ottaa minimin.
        Muut vakuutukset ei pakollisia.
        Kirjanpidon voi tehdä itse, jos osaa. - ei kuluja.
        Jos teet työtä omissa tiloissa - ei vuokrakuluja (paitsi yv)
        Älä ota velkaa - ei kuluja.

Hyvin pärjään.

• Onnimonni kirjoitti:

ALV ei ole missään vaiheessa yrittäjän omaa rahaa.
        YEL pakollinen, mutta voi ottaa minimin.
        Muut vakuutukset ei pakollisia.
        Kirjanpidon voi tehdä itse, jos osaa. - ei kuluja.
        Jos teet työtä omissa tiloissa - ei vuokrakuluja (paitsi yv)
        Älä ota velkaa - ei kuluja.

Hyvin pärjään.

ennen kuin ryhdyt yrittäjäksi,lue Herlinin kirjoittama kirja!!!( siteerataan, sinä päivänä kun ryhdyt Suomessa yrittäjäksi,ryhdyt lainsuojattomaksi..verottajan suhteen,voivat vaatia sinulta mitä vain???koska vain, ja kuinka paljon vain??? jos yrität oikaista asioita sinut leimataan niskoittelijaksi ja saat kärsiä virkamiehestä jolla ei ole mitään konkreettista vastuuta!!!verovalitus asioissa siellä istuvat samat naamat jotka jo sinulle niitä hankaluuksia on aiheuttaneet,niin ja veron maksajain keskusliiton edus mies?? joka vaihdetaan aina jos eriävää miltä osoittaa!!!voit pärjätä verottajan kanssa jus niinkauan kun sinulla menee hyvin ja makselet veroja paljon!! mutta annas olla kun tulee huonot vuodet??? miinusta miinuksen perään,se ei riitä että meet peräsuolipitkänä ja yrität selviytyä kunnialla!!! sitte on just verottaja kimpussa??? ja tää on faktaa!!!!

• HYVÄT IHMISET
        sliksit kirjoitti:

ennen kuin ryhdyt yrittäjäksi,lue Herlinin kirjoittama kirja!!!( siteerataan, sinä päivänä kun ryhdyt Suomessa yrittäjäksi,ryhdyt lainsuojattomaksi..verottajan suhteen,voivat vaatia sinulta mitä vain???koska vain, ja kuinka paljon vain??? jos yrität oikaista asioita sinut leimataan niskoittelijaksi ja saat kärsiä virkamiehestä jolla ei ole mitään konkreettista vastuuta!!!verovalitus asioissa siellä istuvat samat naamat jotka jo sinulle niitä hankaluuksia on aiheuttaneet,niin ja veron maksajain keskusliiton edus mies?? joka vaihdetaan aina jos eriävää miltä osoittaa!!!voit pärjätä verottajan kanssa jus niinkauan kun sinulla menee hyvin ja makselet veroja paljon!! mutta annas olla kun tulee huonot vuodet??? miinusta miinuksen perään,se ei riitä että meet peräsuolipitkänä ja yrität selviytyä kunnialla!!! sitte on just verottaja kimpussa??? ja tää on faktaa!!!!

Tätä lukiessani tuli sekä suru että nauru miten voitte hyvät kanssaihmiset täysin haukkua pystyyn kun joku haluaa tarttua tuumasta toimeen ja yrittää jotakin. Onko se kateutta vaiko muuten vaan sitä tunnettua kotimaista foorumihaukkumista?

Tukekaa hyvät ihmiset tätä yksilöa joka ehkä Teidän kommenteista huolimatta jaksaa ponnistella oman ideansa puolesta. Minusta se on mukavaa että ihmisillä on ideoita, iskee inspiraatio, ja halutaan lähteä toteuttamaan omaa unelmaa. Mielellänni tuen tätä henkilöä neuvoilla jos osaan kokemukseni avulla auttaa. Tämä ihminen on varmasti jo jonkun aikaa pohtinut asiaansa, ja etsii täältä vastauksia eikä haukkumista ja olemattomia kerskumisia.

Itse olen toiminut palkkatyössä vuosia, sen jälkeen lähdin ajamaan omia ideoitani yrittäjänä, ja ajan niitä edelleen. Haukkumista on tullut paljon, ja syrjintää. Kysyn vain, miksi mielestänne ( en viittaa kaikkiin, vaan yrittämistä haukkuviin ihmisiin ) suomessa on niin väärin tavoitella unelmiaan ja yrittää tehdä jotain minkä uskoo tekevänsä paremmin kuin toinen?

Hyvät kanssaihmiset, tukekaa yrittäjiä, monet Teistäkin varmasti elättää itsensä toisten yrittäjyydellä ( olette palkkatöissä ). Haluatteko oikeasti haukkua näitä ihmisiä jotka tarjoavat ellannon suurimalle osalle suomen asukkaista?

Ei se yrittäminen aina ole hauskaa ja tuotteliasta, mutta varmasti olisi ainakin motivoivampaa jos loppuisi turhat haukkumiset ja kauhutarinat. Muistakaamme että järkevillä askelilla ja huolellisella työllä voi melkein jokainen menestyä, ja mitä motivoituneempina voimme pitää kanssayrittäjiämme, sitä paremmin nämä yksilöt tulevat toimeen, ja sitä suuremalla todennäköisyydellä he jaksavat pitää yllä talouttamme maksaen veronsa ja palkaten uusia työntekijöitä.

Herätkää jo todellisuuten hyvät ystävät, oikea asenne elämään ja positiivisuus kunniaan !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7260
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3446
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      160
      1741
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      335
      1723
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1385
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1237
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      257
      1228
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe