Eräs urheilija kertoi suuren kisan voitettuaan tuntevansa nöyryyttä (vetää nöyräksi).
Aloin ajatella asiaa.
Kun kuuntelee esimerkiksi mäkihyppääjien haastatteluja, huomaa, että tie huipulle
kulkee yrityksen ja erehdyksen kautta. Urheilija on siinä onnellisessa asemassa, että
hän saa jatkuvasti palautetta virheistään ja puutteistaan valmentajalta. Vaatii nöyryyttä
ottaa ne vastaan ja toimia niiden mukaan. Tämä on välttämätöntä, jotta kehitystä
tapahtuisi. Kunnianhimo luo painetta, mutta ei edistä suoritusta. Suorituspaineen
voittaminen päinvastoin kuluttaa energiaa. Ehkä urheilija voiton hetkellä näkee myös
tien, jota on kulkenut.
Nöyryys on ihmiselle välttämätön asenne. Joskus sen oppii vasta kovien elämäkokemusten
jälkeen. Ihmisellä on taipumus idealisoida itseään ja olla näkemättä ongelmiaan. Siksi
meidän on vaikea nähdä virheitämme, puutteitamme, ”syntejämme ”. Tarvitsemme
nöyryyttä pitääksemme jalkamme maan pinnalla. Tässä voi auttaa esimerkiksi luotettava
ystävä, joka kertoo sen, mitä emme itse huomaa.
Virheiden takia ei kuitenkaan kannata tuomita itseään. Hyväntahtoinen suhtautuminen
niihin johtaa anteeksiantoon ja kehittymiseen.
Hyvä muistaa myös Dostojevskin sanat: vihollisesi on paras opettajasi.
Nöyryys on välttämätöntä ihmiselle
7
743
Vastaukset
- Nainen ilman digiboxia
Urheilussa korostuvat narsistiset ihanteet. Tunnistan ne, koska oman ammattini piirissä ne ovat myös olemassa turhan korostuneina. Voitonriemun tunnetta on kuvattu ilon ja vihan kombinaationa. Jos urheilija ei tavoittelisi voitonriemua, hän ei voittaisi. Olisi hyvä tunnistaa näiden tunteiden takana viihtyvät motiivit. Minusta niistä on aika kaukana nöyryys. Nöyryyttä urheilija voi ehkä kokea sietäessään puuduttavan pitkästyttäviä harjoitusjaksoja ilman glamouria.
- Olet oikeassa!
Luin tekstisi mielihyvällä. Viisaita sanoja.
- Psykopatologia
-
tänne mitään kirjoittaa, kun asiaketjuistakin lähtee hännät pois. Psykopatologia kirjoitti:
-
tänne mitään kirjoittaa, kun asiaketjuistakin lähtee hännät pois.En ole ymmrrä tätä poistamista.
En kyllä pidä ilmauksia "tuhti olo", "ähä kutti" jne. todennäköisinä. Tämä on tietenkin eri asia.
Halusin keskustella nöyryydestä, koska siitä ei koskaan näe mitään tekstiä.Psykopatologia kirjoitti:
-
tänne mitään kirjoittaa, kun asiaketjuistakin lähtee hännät pois.Pyysin poistamaan von Haisulin ja jonku muun, jota en muista asiattoman vastauksen, veististä "Kysymys Psykopatologialle" 2.02. Koko ketjun loppupää oli myös poistettu. En tiedä tietenkään, aiheutuiko se kehoituksestani. Nyt siellä on vain sinun tekstisi.
Toivottavasti vastaat.
- Nimetön
Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Toivon, että olet oikeassa. Nöyryys on varmasti jatkumo niinkuin elämä yleensä koska koin itse olevani enemmän nöyrä ennen kuin nyt. Tästä muutoksesta en jälkikäteen pidä ja haluaisin asian muuttuvan takaisin parempaa ja entistä nöyrempään suuntaan.
Mielestäni nöyryys on todellakin tie onneen. Ylimielisyys, joka on ajoittain vallannut alaa mielessäni, ei ole tuonut tullessaan positiivisia asioita, vaan pelkkiä negatiivisia. Ymmärrän nyt paremmin kuin ennen, ettei kukaan pidä siitä. Kukaan ei katso ylöspäin sellaista käytöstä. Jossain vaiheessa elämässäni meni niin kovaa "hyvin", että en yksinkertaisesti voinut asialle mitään.
Huomasin myös, että ylimielisyys ja tuomitseminen kulkee käsi kädessä. Nöyryys on myös toisten ihmisten hyvien ja pahojen tekojen hyväksymistä. Itse olen kompensoinut omaa huonoa käyttäytymistä toisten tuomitsemisella. Tämä tuntuu varmasti aivan absurdilta asialta monelle, mutta ehkä oma itsetuntoni ei olekaan ollut kohdallaan ja materialististen saavutusten voittokulkua ei ole seurannut yhtä nopea itsetunnon kehitys.
Nyt kysynkin alkuperäiseltä kirjoittajalta ja muilta vastaajilta/lukijoilta mikä auttaa palauttamaan nöyryyden? Millä tavalla saa takaisin sen työmoraalin, mikä on ollut silloin kun ensi kertaa astui esimerkiksi työelämään tai luokan eteen pitämään esitelmää? Mielestäni tämän nöyryyden löytäminen, arvostaminen ja jatkuva terve itsekriittisyys/-ironia on ainoa tie todelliseen onneen. Vain tällä tavalla voi olla oikeasti rehellinen itselleen ja muille. - Nimetön
ja ilmoittaisin, että oman mieleni tilanteesta ja ajatuksista kirjoitin hieman lisää otsikossa "lievän narsismin hoito"
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496545Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6612791Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831239Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.921197- 841195
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611113- 891100
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361089- 72992
- 228875