Surkeimmat perustelut

abortille

Tähän ketjuun voisi kerätä epäloogisimpia, kummallisimpia ja kelvottomimpia perusteluja, joita esimerkiksi tällä palstalla esitetään ainutlaatuisen, elävän ihmisyksilön tappamiselle.


Esimerkiksi tällainen osui silmiini päivä pari takaperin tällä palstalla:


"Ei abortissa tapeta ihmistä. Tappamisella tarkoitetaan konkreettisesti elävän itse hengittävän jo syntynee ja omaan elämään kykenevä persoonallisen, ajattelevan yksilön tappamista. Alle 8 viikkoisella alkiolla ei ole mitään näitä ominaisuuksia. Alkio ei tiedä mitä se jää kaipaamaan."

Todella erikoinen väite. Onko siis niin, että esimerkiksi 8 viikon ja 1 tunnin ikäinen alkio yhtäkkiä täyttää ihmisen kriteerit - puhumattakaan 9-viikkoisesta tai 6-kuukautisesta ihmisyksilöstä? Hekö tietävät, "mitä jäävät kaipaamaan"?

59

1963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap.

      Jatkan aloittamaani ketjua tällaisella perustelulla, joka oli myös jossain äskettäisessä nettikeskustelussa:


      "Jos lähtökohdat elämälle ovat onnettomat, on huomattavasti armeliaampaa keskeyttää sellainen raskaus kun alkiolla ei vielä ole tietoisuutta, ymmärrystä eikä elettyä elämää, muistoja ja tunteita, kuin saattaa maailman lapsi jolle ei voi taata edes kohtuullisen hyvää elämää tai fyysistä terveyttä ( äidin päihteiden käytön vammauttamat)."


      Äkkiseltään jalolta vaikuttava perustelu paljastuu karmeaksi: emme halua keskuuteemme köyhiä, sairaita, huono-osaisia tai vammaisia lapsia, vaan tapamme heidät. Sen sijaan, että edellyttäisimme äidiltä esimerkiksi päihteidenkäytön lopettamista, annamme hänelle luvan tappaa lapsensa. Emme viitsi järjestää syntyvän lapsen oloja paremmiksi, vaan tapamme hänet. Lapsi maksaa hengellään tällaisesta "sosiaalipolitiikasta".

      • Rumatkin kärsii

        "emme halua keskuuteemme köyhiä, sairaita, huono-osaisia tai vammaisia lapsia, vaan tapamme heidät"

        Hyvä, että abortoidaan. On kuule aika karua olla ruma, köyhä ja vammainen.

        Ihmisiä on maapallolla ihan tarpeeksi.


      • ap.
        Rumatkin kärsii kirjoitti:

        "emme halua keskuuteemme köyhiä, sairaita, huono-osaisia tai vammaisia lapsia, vaan tapamme heidät"

        Hyvä, että abortoidaan. On kuule aika karua olla ruma, köyhä ja vammainen.

        Ihmisiä on maapallolla ihan tarpeeksi.

        "Ihmisiä on maapallolla ihan tarpeeksi."


        Tämä on suosittu hokema abortin puolustajilta. Taustalla lienee huoli luonnonvarojen ehtymisestä. Johdonmukaista olisi siis abortoida rikkaiden ihmisten lapset, koska nämä terveen ja pitkän elämänsä aikana kuluttavat enemmän kuin köyhien maiden köyhät lapset. Mutta silti juuri köyhien pitäisi uhrautua ja abortoida lapsensa.


        Hokema on myös hyvä esimerkki epäloogisuudesta. Kohdussa oleva ihmisyksilöhän on jo maapallolla.


      • ap.
        Rumatkin kärsii kirjoitti:

        "emme halua keskuuteemme köyhiä, sairaita, huono-osaisia tai vammaisia lapsia, vaan tapamme heidät"

        Hyvä, että abortoidaan. On kuule aika karua olla ruma, köyhä ja vammainen.

        Ihmisiä on maapallolla ihan tarpeeksi.

        "On kuule aika karua olla ruma, köyhä ja vammainen."


        Tämäkin on tuttua puppua. Väitteen esittäjä ei ehkä tunne rumia, köyhiä tai vammaisia ja ajattelee, että heidän olisi ollut parempi olla syntymättä. Mutta jos rumilta, köyhiltä ja vammaisilta kysytään, he ovat eri mieltä. (Täytyy tosin olla aika kova pokka, jos menee sanomaan vammaiselle ihmiselle, että sinut olisi varmaan ollut parempi tappaa ennen kuin synnyit.)

        Kaunis, rikas ja terve ihminenkin voi kokea elämänsä tyhjäksi ja tarkoituksettomaksi. Raskausaikana on siis mahdotonta ennakoida, kenen elämä on "karua".


        Sitä paitsi on melkein mahdotonta löytää yhtäkään ihmistä, jonka mielestä elämä ei toisinaan olisi paisti karua myös ikävää, inhottavaa, tylsää, sietämätöntä, murheellista, raskasta jne.


      • LAPSETON niin
        ap. kirjoitti:

        "On kuule aika karua olla ruma, köyhä ja vammainen."


        Tämäkin on tuttua puppua. Väitteen esittäjä ei ehkä tunne rumia, köyhiä tai vammaisia ja ajattelee, että heidän olisi ollut parempi olla syntymättä. Mutta jos rumilta, köyhiltä ja vammaisilta kysytään, he ovat eri mieltä. (Täytyy tosin olla aika kova pokka, jos menee sanomaan vammaiselle ihmiselle, että sinut olisi varmaan ollut parempi tappaa ennen kuin synnyit.)

        Kaunis, rikas ja terve ihminenkin voi kokea elämänsä tyhjäksi ja tarkoituksettomaksi. Raskausaikana on siis mahdotonta ennakoida, kenen elämä on "karua".


        Sitä paitsi on melkein mahdotonta löytää yhtäkään ihmistä, jonka mielestä elämä ei toisinaan olisi paisti karua myös ikävää, inhottavaa, tylsää, sietämätöntä, murheellista, raskasta jne.

        olisitko valmis adoptoimaan vammaisen lapsen?
        Harva on. Miksi biologiset vanhemmat eivät saisi haluta terveitä jälkeläisiä jos kerran adoptiovanhemmatkin näkevät itsellään olevan oikeus tällaista vaatia muiden synnyttämiltä lapsilta.
        Kuka hoitaa nämä vammaiset, jotka on tänne synnytetty abortin teon sijaan. Sinäkö?
        Vammaiset ovat toki aivan yhtä tärkeitä kuin muutkin ihmiset ja monissa perheissä vammaisuutta ei nähdä minään haittana, mutta kun nyt on niitäkin, jotka eivät näin ajattele...
        Ja sinäkö hoidat sitten sen vartioimispuolen kun mites kuvittelet yhteiskunnalla olevan resursseja vartioida kaikki raskaana naisia, etteivät vaan käytä päihteitä raskauden aikaan?


      • ap.
        LAPSETON niin kirjoitti:

        olisitko valmis adoptoimaan vammaisen lapsen?
        Harva on. Miksi biologiset vanhemmat eivät saisi haluta terveitä jälkeläisiä jos kerran adoptiovanhemmatkin näkevät itsellään olevan oikeus tällaista vaatia muiden synnyttämiltä lapsilta.
        Kuka hoitaa nämä vammaiset, jotka on tänne synnytetty abortin teon sijaan. Sinäkö?
        Vammaiset ovat toki aivan yhtä tärkeitä kuin muutkin ihmiset ja monissa perheissä vammaisuutta ei nähdä minään haittana, mutta kun nyt on niitäkin, jotka eivät näin ajattele...
        Ja sinäkö hoidat sitten sen vartioimispuolen kun mites kuvittelet yhteiskunnalla olevan resursseja vartioida kaikki raskaana naisia, etteivät vaan käytä päihteitä raskauden aikaan?

        Kiitos kommentistasi kysymyksineen.


        Lapsen saaminen ei ole ostoksilla käymistä. Voi toivoa tyttöä/poikaa, tervettä, lahjakasta jne, mutta missään ei taata, että toiveet toteutuvat. Lapsen kanssa eläessä joutuu jokainen vanhempi muuttamaan valintojaan ja elämäntapojaan tosiasioiden mukaan.

        Vaikka synnyttäisi/adoptoisi terveen lapsen, hän voi vammautua myöhemmin.


        "Vammaiset ovat toki aivan yhtä tärkeitä kuin muutkin ihmiset ja monissa perheissä vammaisuutta ei nähdä minään haittana, mutta kun nyt on niitäkin, jotka eivät näin ajattele..."

        Se että joku ajattelee, että vammaiset eivät ole tärkeitä, ei ole syy aborttiin. Se on yksi mielipide, jonka toteuttaminen jollain käytännön teolla on väärin, koska uhriksi joutuu vammainen ihminen, jolla on sama ihmisarvo kuin jokaisella ihmisellä.

        On totta, että minä en voi adoptoida kaikkia vammaisia lapsia, jotka asuvat hoitolaitoksissa. On monia muitakin ihmisryhmiä, joita en koskaan elämässäni voi auttaa edes välillisesti. Ei ketään silti saa tappaa, että juuri minä en juuri heitä voi auttaa.

        Mutta vammaisiakin lapsia adoptoidaan. Esimerkiksi eräs suomalainen uutisankkuri on vaimonsa kanssa adoptoinut cp-vammaisen lapsen.


        Muistutan myös, että kaikki ihmiset ovat riippuvaisia toisten ihmisten huolenpidosta jossain vaiheessa elämäänsä riippumatta siitä, onko vammainen vai ei. Se että joku kokee raskaaksi huolehtia vaikkapa pikkulapsesta tai päättää, ettei hoida vammaista lastaan, ei ole hyväksyttävä peruste abortille.


      • tähän on hieno
        ap. kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi kysymyksineen.


        Lapsen saaminen ei ole ostoksilla käymistä. Voi toivoa tyttöä/poikaa, tervettä, lahjakasta jne, mutta missään ei taata, että toiveet toteutuvat. Lapsen kanssa eläessä joutuu jokainen vanhempi muuttamaan valintojaan ja elämäntapojaan tosiasioiden mukaan.

        Vaikka synnyttäisi/adoptoisi terveen lapsen, hän voi vammautua myöhemmin.


        "Vammaiset ovat toki aivan yhtä tärkeitä kuin muutkin ihmiset ja monissa perheissä vammaisuutta ei nähdä minään haittana, mutta kun nyt on niitäkin, jotka eivät näin ajattele..."

        Se että joku ajattelee, että vammaiset eivät ole tärkeitä, ei ole syy aborttiin. Se on yksi mielipide, jonka toteuttaminen jollain käytännön teolla on väärin, koska uhriksi joutuu vammainen ihminen, jolla on sama ihmisarvo kuin jokaisella ihmisellä.

        On totta, että minä en voi adoptoida kaikkia vammaisia lapsia, jotka asuvat hoitolaitoksissa. On monia muitakin ihmisryhmiä, joita en koskaan elämässäni voi auttaa edes välillisesti. Ei ketään silti saa tappaa, että juuri minä en juuri heitä voi auttaa.

        Mutta vammaisiakin lapsia adoptoidaan. Esimerkiksi eräs suomalainen uutisankkuri on vaimonsa kanssa adoptoinut cp-vammaisen lapsen.


        Muistutan myös, että kaikki ihmiset ovat riippuvaisia toisten ihmisten huolenpidosta jossain vaiheessa elämäänsä riippumatta siitä, onko vammainen vai ei. Se että joku kokee raskaaksi huolehtia vaikkapa pikkulapsesta tai päättää, ettei hoida vammaista lastaan, ei ole hyväksyttävä peruste abortille.

        ratkaisu!
        kun kiistellään näistä homoparien adoptio oikeuksista ja kun muutenkin "jonoa" tuolla terveiden suomalaisten vauvojen "tiskillä" niin aletaan tarjoamaan vammaisia lapsia ja hoitokodeista lapsia lapsettomille hetero sekä homo pareille. Jos eivät näitä hyväksy niin tippusivat automaattisesti jonon päähän.
        Tämä on todellista tasa-arvoa ja näin entistä monella vanhemmaksi haluavalla on mahdollisuus toteuttaa unelmansa olla äiti tai isä.


      • heittoon..
        ap. kirjoitti:

        "On kuule aika karua olla ruma, köyhä ja vammainen."


        Tämäkin on tuttua puppua. Väitteen esittäjä ei ehkä tunne rumia, köyhiä tai vammaisia ja ajattelee, että heidän olisi ollut parempi olla syntymättä. Mutta jos rumilta, köyhiltä ja vammaisilta kysytään, he ovat eri mieltä. (Täytyy tosin olla aika kova pokka, jos menee sanomaan vammaiselle ihmiselle, että sinut olisi varmaan ollut parempi tappaa ennen kuin synnyit.)

        Kaunis, rikas ja terve ihminenkin voi kokea elämänsä tyhjäksi ja tarkoituksettomaksi. Raskausaikana on siis mahdotonta ennakoida, kenen elämä on "karua".


        Sitä paitsi on melkein mahdotonta löytää yhtäkään ihmistä, jonka mielestä elämä ei toisinaan olisi paisti karua myös ikävää, inhottavaa, tylsää, sietämätöntä, murheellista, raskasta jne.

        "Raskausaikana on siis mahdotonta ennakoida, kenen elämä on "karua"."

        Sen tiedän että minun elämäni on silloin karua joten se mun syyni aborttiin.


      • ap.
        heittoon.. kirjoitti:

        "Raskausaikana on siis mahdotonta ennakoida, kenen elämä on "karua"."

        Sen tiedän että minun elämäni on silloin karua joten se mun syyni aborttiin.

        Toimi niin, että et voi tulla raskaaksi.

        Karuudesta ylipäätään: elämä on usein karua. Tosiasioiden kieltäminen ei yleensä helpota tilannetta. Abortissa ei kuole se, jonka elämä sillä hetkellä on karua, vaan siinä maksatetaan karuuden kokemus toisella ihmisellä. Se että surmaa toisen ihmisen "karuuden karkoittamiseksi" ei ole hyväksyttävää.


      • hyväksyntää,
        ap. kirjoitti:

        Toimi niin, että et voi tulla raskaaksi.

        Karuudesta ylipäätään: elämä on usein karua. Tosiasioiden kieltäminen ei yleensä helpota tilannetta. Abortissa ei kuole se, jonka elämä sillä hetkellä on karua, vaan siinä maksatetaan karuuden kokemus toisella ihmisellä. Se että surmaa toisen ihmisen "karuuden karkoittamiseksi" ei ole hyväksyttävää.

        enkä näe sitä syynä olla tekemättä jotakin mitä itse haluan tehdä. En ole kiinnostunut yleisestä hyväksynnästä.

        Olen aina ehkäissyt orjallisen huolellisesti. Nykyään käytän e-pillereitä.

        Jos tulisin raskaaksi ehkäisystä huolimatta niin tekisin ehdottomasti abortin. Seksistä en aio luopua siksi että on pieni mahdollisuus tulla raskaaksi ehkäisystä huolimatta.


      • Rumatkin kärsii
        ap. kirjoitti:

        "On kuule aika karua olla ruma, köyhä ja vammainen."


        Tämäkin on tuttua puppua. Väitteen esittäjä ei ehkä tunne rumia, köyhiä tai vammaisia ja ajattelee, että heidän olisi ollut parempi olla syntymättä. Mutta jos rumilta, köyhiltä ja vammaisilta kysytään, he ovat eri mieltä. (Täytyy tosin olla aika kova pokka, jos menee sanomaan vammaiselle ihmiselle, että sinut olisi varmaan ollut parempi tappaa ennen kuin synnyit.)

        Kaunis, rikas ja terve ihminenkin voi kokea elämänsä tyhjäksi ja tarkoituksettomaksi. Raskausaikana on siis mahdotonta ennakoida, kenen elämä on "karua".


        Sitä paitsi on melkein mahdotonta löytää yhtäkään ihmistä, jonka mielestä elämä ei toisinaan olisi paisti karua myös ikävää, inhottavaa, tylsää, sietämätöntä, murheellista, raskasta jne.

        Minä olen ruma, köyhä ja vammainen. Ja se on karua.

        Onneksi en kuitenkaan ole mustavalkoinen ja tyhmä niinkuin sinä.


    • toisten aborteille:

      Näin eräs sanoo alkioista yleensä:

      ”Katso edellä. Alkio ei ole vielä ihminen, ei persoonallisuus; ei tiedostava entiteetti, ei edes tunteva sellainen. Onko se sinun aamupalaksi pupeltamasi pekoni arvokkaampi kuin sinä?”


      … ja sama kirjoittaja omista alkioistaan:

      ”Vaikka tiedän että alkio on vain alkio eikä ihminen eikä itsessään mitään elämää suurempaa, oma lapsi tai lapsen mahdollisuus tuntuu aina siltä. Abortin oikeutusta se ei poista, eikä sitä että tunteet määräisivät minun ratkaisuni.

      Onko hullua ajatella että mielipiteeni on yksi ja tunteeni toisenlaiset? Että ajattelen sitä alkiota vain soluryppäänä, mutta kun se on oma, se on enemmän kuin sen. Silloin sillä soluryppäällä on merkitystä, sille joka itse sitä kantaa. Ja jokainen joka sellaista kantaa on erilainen, jokaisella oma merkitys tuolle alulle, hyvä tai huono. Jollekin se on niin huono että siitä on päästävä eroon.”

    • Tristar

      "mies ei tahdo lasta"

      "ei ole varaa"

      Siinä ovat lähinnä ainoat surkeat perustelut abortin hakemiseen minun nähdäkseni. Jälkimmäinenkin voi tosin olla täyttä totta, en väheksy taloudellista ahdinkoa. Mutta yleensä, jos tahtoa on, löytyy keinotkin.

      ***

      • siis...

        mm. nämä ovat hyviä syitä riistää elämä toiselta ihmiseltä..:

        - haluan bilettää
        - en voisi juoda alkoholia moneen kuukauteen
        - lihoisin raskausaikana
        - en saisi syödä raskausaikana graavilohta
        - haluan lapsen vasta vuoden-parin päästä

        ..???


      • syyt voi tiivistää
        siis... kirjoitti:

        mm. nämä ovat hyviä syitä riistää elämä toiselta ihmiseltä..:

        - haluan bilettää
        - en voisi juoda alkoholia moneen kuukauteen
        - lihoisin raskausaikana
        - en saisi syödä raskausaikana graavilohta
        - haluan lapsen vasta vuoden-parin päästä

        ..???

        saman otsikon alle: En halua lasta.
        Mielestäni paras mahdollinen syy abortille.


      • Tristar
        siis... kirjoitti:

        mm. nämä ovat hyviä syitä riistää elämä toiselta ihmiseltä..:

        - haluan bilettää
        - en voisi juoda alkoholia moneen kuukauteen
        - lihoisin raskausaikana
        - en saisi syödä raskausaikana graavilohta
        - haluan lapsen vasta vuoden-parin päästä

        ..???

        En tise tekisi noilla syillä, mutta jos jollekulle bielttäminen on elämää suurempi asia ja ehdottomasti tärkeämpää kuin raskaus, tai alkoholiriippuvuus on iin kova ettei voisi olla juomatta, ei raskaus ole silloin se oikea valinta.

        Hmmh, tuossa listassa kyllä tuo "haluan lapsen vasta vuoden päästä" -tyyppinen syy ON kyllä huono, sen sanon. Hyvä lisäys.

        ***


    • tuo minusta

      näyttää.
      Jos premisseistä seuraa johtopäätös, niin se on loogista. Sen sijaan, jos ajatellaan, että tsygootti on ihminen, koska sillä on ihmisen geenit, ja sillä on kyky kasvaa ja kehittyä, niin epäloogista on sen jälkeen vedota pikkujalkoihin ja alkion mahdolliseen
      kykyyn tuntea kipua. Ei niillä ominaisuuksilla ole enää siinä väliä, kun vastustetaan aborttia. Noihin ominaisuuksiin voisikin vedota ainoastaan se, joka katsoo, että abortti on väärin sen jälkeen, kun alkiolle on kehittyneet pikkujalat tai kun sillä on kyky tuntea kipua.
      Aborttikuvat kertovatkin aivan muusta kuin tsygootin oikeudesta elämään, lähinnä pro life järjestöjen epäloogisuudesta.

      • ap.

        Olennaista on se, että kyseessä on koko ajan sama yksilö iästä riippumatta. Yksilö elää ja kehittyy alle 8 viikon ikäisenäkin. Abortissa yksilö kuolee iästä riippumatta.

        Kuvia ihmiselämän synnystä ja kehityksestä näytetään käsittääkseni muun muassa siksi, että niistä voi havaita ihmisyksilön elävän ja kehittyvän. Kuvat voi nähdä "söpöinä" tai ei. Tosiasia on, että niissä on elävä ihmisyksilö.

        Aborttikuvista taas näkee, että ihmisyksilö, joka olisi kohdussa elänyt, on abortin takia kuollut. Kuvat voi nähdä kauheina tai ei. Tosiasia on, että niissä on kuollut ihmisyksilö.


      • palvontaa en
        ap. kirjoitti:

        Olennaista on se, että kyseessä on koko ajan sama yksilö iästä riippumatta. Yksilö elää ja kehittyy alle 8 viikon ikäisenäkin. Abortissa yksilö kuolee iästä riippumatta.

        Kuvia ihmiselämän synnystä ja kehityksestä näytetään käsittääkseni muun muassa siksi, että niistä voi havaita ihmisyksilön elävän ja kehittyvän. Kuvat voi nähdä "söpöinä" tai ei. Tosiasia on, että niissä on elävä ihmisyksilö.

        Aborttikuvista taas näkee, että ihmisyksilö, joka olisi kohdussa elänyt, on abortin takia kuollut. Kuvat voi nähdä kauheina tai ei. Tosiasia on, että niissä on kuollut ihmisyksilö.

        ole koskaan ymmärtänyt. Mielestäni raskauden saa keskeyttää tiettyyn rajaan asti, en suoraan sanottuna näe mitään ihmeellistä näissä ihmisyksilöissä jotka abortoidaan. Ei kaikki ihmisyksilöt elä sataa vuotta, toiset elää muutaman viikon kohdussa, toiset joitakin vuosia syntymän jälkeen, toiset 80 vuotta.

        Ihmiselämän laskeminen aloitetaan syntymästä ja sillä on syynsä. Jos hedelmöittymistä pidettäisiin yleisesti katsoen yksilön elämän alkamisena niin miksei ikää lasketa siitä?


      • itse asiassa:
        palvontaa en kirjoitti:

        ole koskaan ymmärtänyt. Mielestäni raskauden saa keskeyttää tiettyyn rajaan asti, en suoraan sanottuna näe mitään ihmeellistä näissä ihmisyksilöissä jotka abortoidaan. Ei kaikki ihmisyksilöt elä sataa vuotta, toiset elää muutaman viikon kohdussa, toiset joitakin vuosia syntymän jälkeen, toiset 80 vuotta.

        Ihmiselämän laskeminen aloitetaan syntymästä ja sillä on syynsä. Jos hedelmöittymistä pidettäisiin yleisesti katsoen yksilön elämän alkamisena niin miksei ikää lasketa siitä?

        Joissakin maissa syntymähetkeksi merkitään hedelmöitymisajankohta.


      • sitten
        itse asiassa: kirjoitti:

        Joissakin maissa syntymähetkeksi merkitään hedelmöitymisajankohta.

        me asumme suomessa.
        jossain maissa abortin saa tehdä viimeisellä kuullakin, otetaanko mallia siitäkin?


      • voi ajatella
        ap. kirjoitti:

        Olennaista on se, että kyseessä on koko ajan sama yksilö iästä riippumatta. Yksilö elää ja kehittyy alle 8 viikon ikäisenäkin. Abortissa yksilö kuolee iästä riippumatta.

        Kuvia ihmiselämän synnystä ja kehityksestä näytetään käsittääkseni muun muassa siksi, että niistä voi havaita ihmisyksilön elävän ja kehittyvän. Kuvat voi nähdä "söpöinä" tai ei. Tosiasia on, että niissä on elävä ihmisyksilö.

        Aborttikuvista taas näkee, että ihmisyksilö, joka olisi kohdussa elänyt, on abortin takia kuollut. Kuvat voi nähdä kauheina tai ei. Tosiasia on, että niissä on kuollut ihmisyksilö.

        että se jatkumo alkaa vasta, kun tietoisuus on kehittynyt jollekin tasolle ja päättyy, kun tietoisuus päättyy. Aivan loogisesti voi silloin päätellä, että alle 12 viikkoinen alkio ei ole vielä saavuttanut ihmisyyttä, joten aborttikaan ei ole murha. Kyse on vain siis siitä, mistä premisseistä lähdetään. Pro life ihmiset eivät vain tunnu ymmärtävän, että lähtökohtia on monia, eikä tuo "elämä alkaa tsygootista" ole välttämättä lopullinen totuus.


      • ap.
        voi ajatella kirjoitti:

        että se jatkumo alkaa vasta, kun tietoisuus on kehittynyt jollekin tasolle ja päättyy, kun tietoisuus päättyy. Aivan loogisesti voi silloin päätellä, että alle 12 viikkoinen alkio ei ole vielä saavuttanut ihmisyyttä, joten aborttikaan ei ole murha. Kyse on vain siis siitä, mistä premisseistä lähdetään. Pro life ihmiset eivät vain tunnu ymmärtävän, että lähtökohtia on monia, eikä tuo "elämä alkaa tsygootista" ole välttämättä lopullinen totuus.

        Mielipiteet, ajatukset ja ideologiat vaihtelevat aikakaudesta, ihmisestä, maasta ja kulttuurista toiseen. Joku uskoo, että haikara tuo vauvat, joku kuvittelee, että jossain vauvataivaassa tehdään vauvoja jne. Biologiset faktat sen sijaan ovat kaikkialla ja kaikkien ihmisten kesken samat. Ihmisyksilön elämällä on tarkka biologinen syntyhetkensä, jota kukaan ei voi kiistää ja joka ei ole uskon tai mielipiteen asia.

        Kun hedelmöityminen on tapahtunut, elämä on olemassa ja se lakkaa vasta kuolemassa.


      • tosiasia
        ap. kirjoitti:

        Mielipiteet, ajatukset ja ideologiat vaihtelevat aikakaudesta, ihmisestä, maasta ja kulttuurista toiseen. Joku uskoo, että haikara tuo vauvat, joku kuvittelee, että jossain vauvataivaassa tehdään vauvoja jne. Biologiset faktat sen sijaan ovat kaikkialla ja kaikkien ihmisten kesken samat. Ihmisyksilön elämällä on tarkka biologinen syntyhetkensä, jota kukaan ei voi kiistää ja joka ei ole uskon tai mielipiteen asia.

        Kun hedelmöityminen on tapahtunut, elämä on olemassa ja se lakkaa vasta kuolemassa.

        siitä voidaan päätellä korkeintaan, että siitä tulee ihminen, ei sitä että se jo on ihminen, siitä huolimatta, että jotkut uskovat, että jo tsygoottiin on pujahtanut sielu, mikä ei ole ainoa näkemys kristittyjekään keskuudessa.


      • ap.
        tosiasia kirjoitti:

        siitä voidaan päätellä korkeintaan, että siitä tulee ihminen, ei sitä että se jo on ihminen, siitä huolimatta, että jotkut uskovat, että jo tsygoottiin on pujahtanut sielu, mikä ei ole ainoa näkemys kristittyjekään keskuudessa.

        Heti kun aletaan filosofoida, ajatudutaan lukemattomiin vaihtoehtoihin. On ollut sellaisiakin kulttuureja, joissa vielä syntymän jälkeenkin on voinut laillisesti tappaa lapsen. Missään ei-totalitaarisessa kulttuurissa tai ideologiassa taas ei ole pidetty vääränä sitä, että yksilö saa kehittyä ja syntyä.

        Biologinen ja luonnollinen suhtautuminen raskauteen on olla tappamatta yksilön elämää hänen missään kehitysvaiheessaan. Myös naisen elimistö toimii kehityksen edistämiseksi ja vain biologisesti kehityskyvyttömät yksilöt menevät kesken.


      • keitä ovat nämä
        ap. kirjoitti:

        Heti kun aletaan filosofoida, ajatudutaan lukemattomiin vaihtoehtoihin. On ollut sellaisiakin kulttuureja, joissa vielä syntymän jälkeenkin on voinut laillisesti tappaa lapsen. Missään ei-totalitaarisessa kulttuurissa tai ideologiassa taas ei ole pidetty vääränä sitä, että yksilö saa kehittyä ja syntyä.

        Biologinen ja luonnollinen suhtautuminen raskauteen on olla tappamatta yksilön elämää hänen missään kehitysvaiheessaan. Myös naisen elimistö toimii kehityksen edistämiseksi ja vain biologisesti kehityskyvyttömät yksilöt menevät kesken.

        intohimoiset abortinvastustajat?? Niin nuoria, ettei omista lapsista tai raskaudesta ole vielä vuosiin tietoakaan?? Kai minäkin kolmen lapsen äitinä tiesin mitä on tulossa. Kuitenkin: miesystävä; mahdollisimman epäsopiva tehtävään...tilanne: eih...oma tunne: ei nyt, ei hyvä. Siis abortti - hyvin raskas ja vaikea tehtävä. Surullinen ja yksinäinen työ. Jälkeenpäin: oikea ratkaisu, nyt asiat ovat hyvin. TUo suhde loppui, nyt olen onnellisessa suhteessa..en ole varma tuleeko lasta enää koskaan. Meillä on yhteensä jo viisi. Ehkä..kun aika on oikea!


      • (sivullinen)
        keitä ovat nämä kirjoitti:

        intohimoiset abortinvastustajat?? Niin nuoria, ettei omista lapsista tai raskaudesta ole vielä vuosiin tietoakaan?? Kai minäkin kolmen lapsen äitinä tiesin mitä on tulossa. Kuitenkin: miesystävä; mahdollisimman epäsopiva tehtävään...tilanne: eih...oma tunne: ei nyt, ei hyvä. Siis abortti - hyvin raskas ja vaikea tehtävä. Surullinen ja yksinäinen työ. Jälkeenpäin: oikea ratkaisu, nyt asiat ovat hyvin. TUo suhde loppui, nyt olen onnellisessa suhteessa..en ole varma tuleeko lasta enää koskaan. Meillä on yhteensä jo viisi. Ehkä..kun aika on oikea!

        Joilakin abortin vastustajilla on useita lapsia.
        Ovat synnyttäneet ne, koska ovat tulleet raskaaksi - suunnitellusti tai ei. Joillakin ei ole lapsia (eivät ole saaneet - ainakaan vielä).
        Jotkut ovat jo vanhoja ihmisiä, jotkut nuoria.
        Jotkut ovat tehneet abortin, jotkut eivät.
        En henk.koht. tunne ketään "fanaattista hurmoskokouksissa saarnaajaa", mutta kai sellaisiakin on - myös abortin vastustajissa - kun heihin jatkuvasti täällä viitataan.


      • filosofiaa
        ap. kirjoitti:

        Heti kun aletaan filosofoida, ajatudutaan lukemattomiin vaihtoehtoihin. On ollut sellaisiakin kulttuureja, joissa vielä syntymän jälkeenkin on voinut laillisesti tappaa lapsen. Missään ei-totalitaarisessa kulttuurissa tai ideologiassa taas ei ole pidetty vääränä sitä, että yksilö saa kehittyä ja syntyä.

        Biologinen ja luonnollinen suhtautuminen raskauteen on olla tappamatta yksilön elämää hänen missään kehitysvaiheessaan. Myös naisen elimistö toimii kehityksen edistämiseksi ja vain biologisesti kehityskyvyttömät yksilöt menevät kesken.

        Sinä filosofoit, että luonnolliseen kiertokulkuun ei saa puuttua. Tuo on aika lähellä sitä, mitä katolinen kirkko opettaa luonnolain oppina. Heidän perustelunaan lienee, että Jumala on luomakuntaa luodessaan tarkoittanut elettävän tietyllä tavalla, eikä siitä saa poiketa. Mikä on sinun perustelusi?
        Ja se, että tsygootti on ihminen on hyvinkin filosofinen juttu, eikä se kyllä tavalliselle ihmiselle aukea ennen kuin sitä hieman selitetään.


      • on että...
        ap. kirjoitti:

        Olennaista on se, että kyseessä on koko ajan sama yksilö iästä riippumatta. Yksilö elää ja kehittyy alle 8 viikon ikäisenäkin. Abortissa yksilö kuolee iästä riippumatta.

        Kuvia ihmiselämän synnystä ja kehityksestä näytetään käsittääkseni muun muassa siksi, että niistä voi havaita ihmisyksilön elävän ja kehittyvän. Kuvat voi nähdä "söpöinä" tai ei. Tosiasia on, että niissä on elävä ihmisyksilö.

        Aborttikuvista taas näkee, että ihmisyksilö, joka olisi kohdussa elänyt, on abortin takia kuollut. Kuvat voi nähdä kauheina tai ei. Tosiasia on, että niissä on kuollut ihmisyksilö.

        Tuo 8 viikkoa oli perusteena, koska suurin osa aborteista tehdään alle ´noiden viikkojen.Silloin alkio ei vielä muituta ihmsita, se ei ole persoonalinen, ajatteleva yksilö.

        Selvää on että alkio kehittyy ja mitä kehittyneempi se on sitä enemmän silla alkaa olla "ihmisyyden piirteitä, ja sitä enemmän se muuttuu peroonaksi, lapseksi.


      • Tristar
        itse asiassa: kirjoitti:

        Joissakin maissa syntymähetkeksi merkitään hedelmöitymisajankohta.

        Kumma kun en ole tuollaisesta käytännöstä koskaan kuullut. Ehkä tarkennat mitä tarkoitat näillä "joillain mailla"? Muutoin jää ikävä kuva siitäe ttä väite on kuin vanha kunnon "tiedemiehet sanovat että..." missä kohtaa kysymme että "mitkä tiedemiehet"?

        Mielenkiintoinen väite meinaan. Katsotaan löydätkö sille mitään tukea. Minua ainakin kiinnostaisi tietää.

        ***


      • Kiitos...
        itse asiassa: kirjoitti:

        Joissakin maissa syntymähetkeksi merkitään hedelmöitymisajankohta.

        Missä maissa. Tämä oli kyllä ihan uusi tieto. Kerrotko hieman enemmän...


      • tämä tieto:
        Tristar kirjoitti:

        Kumma kun en ole tuollaisesta käytännöstä koskaan kuullut. Ehkä tarkennat mitä tarkoitat näillä "joillain mailla"? Muutoin jää ikävä kuva siitäe ttä väite on kuin vanha kunnon "tiedemiehet sanovat että..." missä kohtaa kysymme että "mitkä tiedemiehet"?

        Mielenkiintoinen väite meinaan. Katsotaan löydätkö sille mitään tukea. Minua ainakin kiinnostaisi tietää.

        ***

        Kiinassa on ainakin aiemmin merkitty.


      • Sisely
        tämä tieto: kirjoitti:

        Kiinassa on ainakin aiemmin merkitty.

        kun alkuperäinen väitteesi oli: "Joissakin maissa syntymähetkeksi merkitään hedelmöitymisajankohta."

        et kai tosissasi odota että lähdetiedoksi kysyjälle riittää:
        "Kiinassa on ainakin aiemmin merkitty."??

        ja sitten vielä yrität saada väitteesi kyseenalaistajat vahvistamaan väitteesi (tarkistakaa tämä tieto:)

        ei-ei, ei se nyt ihan noin toimi.
        kokeillaanko näin: koska kiinassa on näin toimittu? kauanko tällainen tapa oli voimissaan? miksi niin on tehty? koska tapa jäi pois käytöstä? ja tärkeimpänä, mistä sinä tällaisen tiedon olet saanut? (joku luotettava ja tarkistettavissa oleva lähde)


      • hihitellä
        Sisely kirjoitti:

        kun alkuperäinen väitteesi oli: "Joissakin maissa syntymähetkeksi merkitään hedelmöitymisajankohta."

        et kai tosissasi odota että lähdetiedoksi kysyjälle riittää:
        "Kiinassa on ainakin aiemmin merkitty."??

        ja sitten vielä yrität saada väitteesi kyseenalaistajat vahvistamaan väitteesi (tarkistakaa tämä tieto:)

        ei-ei, ei se nyt ihan noin toimi.
        kokeillaanko näin: koska kiinassa on näin toimittu? kauanko tällainen tapa oli voimissaan? miksi niin on tehty? koska tapa jäi pois käytöstä? ja tärkeimpänä, mistä sinä tällaisen tiedon olet saanut? (joku luotettava ja tarkistettavissa oleva lähde)

        Tästä pääsee alkuun:

        East Asian age reckoning is a concept that originated in China and is used in East Asian countries. Several East Asian cultures, such as Chinese, Japanese, Korean, and Vietnamese, share a traditional way of counting a person's age. Newborns start at one year old, and each passing of a New Year, rather than the birthday, adds one year to the person's age; this results in people being between 1–2 years older in Asian reckoning than in the Western version.

        http://en.wikipedia.org/wiki/East_Asian_age_reckoning

        Ottakaa huomioon, että ajanlaskujärjestelmä ei ole Aasiassa ollut gregoriaaninen.


      • Sisely
        hihitellä kirjoitti:

        Tästä pääsee alkuun:

        East Asian age reckoning is a concept that originated in China and is used in East Asian countries. Several East Asian cultures, such as Chinese, Japanese, Korean, and Vietnamese, share a traditional way of counting a person's age. Newborns start at one year old, and each passing of a New Year, rather than the birthday, adds one year to the person's age; this results in people being between 1–2 years older in Asian reckoning than in the Western version.

        http://en.wikipedia.org/wiki/East_Asian_age_reckoning

        Ottakaa huomioon, että ajanlaskujärjestelmä ei ole Aasiassa ollut gregoriaaninen.

        ensiksikään, artikkelissa ei sanota että ihmisen ikä olisi laskettu hedelmöittymisestä, vaan että vastasyntyneen ikä on yksi. tarkoittaen lapsen elävän ensimmäistä kalenterivuottaan (ymmärsit varmaan että kirjoituksessa maimittiin seuraavan uuden vuoden, ei syntymä- tai hedelmöityspäivän, lisäävän ikään seuraavan vuoden?), kun me ilmoitamme ihmisen iän kertoen montako vuotta hän on elänyt. vrt. meidän ajanlaskumme alkaa vuodesta 1, ei ole vuotta 0 on vain 1 e.a.a jota seuraa vuosi 1 j.a.a.

        käytettävä ajanlaskutapa ei ole millään lailla oleellinen, en ole vielä kuullut ajanlaskusta jossa vuoden mitta olisi 9 gregoriaanista kuukautta. yleensä vuoden pituus on suunnilleen sama. tai päinvastoin, en ole törmännyt väitteeseen että naisen raskaus kestäisi eri pituisen ajan, käytössä olevasta ajanlaskutavasta riippuen.

        toiseksi: olet linkittänyt väitteesi tueksi sivulle jossa pyydetään luotettavia lähteitä artikkelin tueksi. uskottavaa =D


      • Tristar
        hihitellä kirjoitti:

        Tästä pääsee alkuun:

        East Asian age reckoning is a concept that originated in China and is used in East Asian countries. Several East Asian cultures, such as Chinese, Japanese, Korean, and Vietnamese, share a traditional way of counting a person's age. Newborns start at one year old, and each passing of a New Year, rather than the birthday, adds one year to the person's age; this results in people being between 1–2 years older in Asian reckoning than in the Western version.

        http://en.wikipedia.org/wiki/East_Asian_age_reckoning

        Ottakaa huomioon, että ajanlaskujärjestelmä ei ole Aasiassa ollut gregoriaaninen.

        vain ei liity mitenkään hedelmöitykseen, vaan kalenterivuoden vaihtumiseen. Ymmärrät?

        ***


      • hedelmöitykseen
        Tristar kirjoitti:

        vain ei liity mitenkään hedelmöitykseen, vaan kalenterivuoden vaihtumiseen. Ymmärrät?

        ***

        Se liittyy nimenomaan hedelmöitykseen. Mainitussa linkissä asia on yksinkertaisesti sanottukin:

        Newborns START at one year old, and each passing of a New Year, rather than the birthday, ADDS one year to the person's age

        Vuosi siis lisätään siihen ikään, joka tulee hedelmöityksestä lasketusta ajasta (hedelmöitys -> syntymä n. 10 kk). Netti on täynnä ohjelmia, joilla voi laskea "kiinalaisen syntymäpäivänsä" tai jos haluaa selvittää systeemin tarkemmin itselleen. Siitä vain googlailemaan.


      • koreaa
        hedelmöitykseen kirjoitti:

        Se liittyy nimenomaan hedelmöitykseen. Mainitussa linkissä asia on yksinkertaisesti sanottukin:

        Newborns START at one year old, and each passing of a New Year, rather than the birthday, ADDS one year to the person's age

        Vuosi siis lisätään siihen ikään, joka tulee hedelmöityksestä lasketusta ajasta (hedelmöitys -> syntymä n. 10 kk). Netti on täynnä ohjelmia, joilla voi laskea "kiinalaisen syntymäpäivänsä" tai jos haluaa selvittää systeemin tarkemmin itselleen. Siitä vain googlailemaan.

        In Korea, there are two ways to calculate your age: the Korean way and the western way. Officially, the Korean method is the way to calculate your age in Korea. As soon as you are born, you are age one. No matter when you are born (like 31st of Demember), you will be two the next calendar year (Jan. 1). The Korean way of calculating age didn’t cause problems or bring about complaints from Koreans until recently. The more chances Koreans have to meet people from other places, the more confused they are to answer about their age. And they recognize that they are regarded older than other non-Koreans with the same age.

        http://www.globalvoicesonline.org/2007/08/01/korea-dont-make-me-older/


      • Koreasta
        koreaa kirjoitti:

        In Korea, there are two ways to calculate your age: the Korean way and the western way. Officially, the Korean method is the way to calculate your age in Korea. As soon as you are born, you are age one. No matter when you are born (like 31st of Demember), you will be two the next calendar year (Jan. 1). The Korean way of calculating age didn’t cause problems or bring about complaints from Koreans until recently. The more chances Koreans have to meet people from other places, the more confused they are to answer about their age. And they recognize that they are regarded older than other non-Koreans with the same age.

        http://www.globalvoicesonline.org/2007/08/01/korea-dont-make-me-older/

        The day of conception begins the child's age, so that at birth, the child is considered a year old.

        http://www.iskakorea.com/sub/sub1.php


      • laskea,
        palvontaa en kirjoitti:

        ole koskaan ymmärtänyt. Mielestäni raskauden saa keskeyttää tiettyyn rajaan asti, en suoraan sanottuna näe mitään ihmeellistä näissä ihmisyksilöissä jotka abortoidaan. Ei kaikki ihmisyksilöt elä sataa vuotta, toiset elää muutaman viikon kohdussa, toiset joitakin vuosia syntymän jälkeen, toiset 80 vuotta.

        Ihmiselämän laskeminen aloitetaan syntymästä ja sillä on syynsä. Jos hedelmöittymistä pidettäisiin yleisesti katsoen yksilön elämän alkamisena niin miksei ikää lasketa siitä?

        kun syntymää edeltävä ajanjakso on itsestäänselvä ja kaikilla suunnilleen vakiopituinen.


      • paitsi,
        palvontaa en kirjoitti:

        ole koskaan ymmärtänyt. Mielestäni raskauden saa keskeyttää tiettyyn rajaan asti, en suoraan sanottuna näe mitään ihmeellistä näissä ihmisyksilöissä jotka abortoidaan. Ei kaikki ihmisyksilöt elä sataa vuotta, toiset elää muutaman viikon kohdussa, toiset joitakin vuosia syntymän jälkeen, toiset 80 vuotta.

        Ihmiselämän laskeminen aloitetaan syntymästä ja sillä on syynsä. Jos hedelmöittymistä pidettäisiin yleisesti katsoen yksilön elämän alkamisena niin miksei ikää lasketa siitä?

        kuinka voidaan tietää tarkka hedelmöitysajankohta?
        Lapseni on syntynyt helmikuun lopussa 97, mikä ei tarkoita sitä etteikö hän olisi ollut olemassa tässä ulottuvuudessa ja keskuudessamme jo kesäkuun alkupäivistä 96.


      • Tristar
        Koreasta kirjoitti:

        The day of conception begins the child's age, so that at birth, the child is considered a year old.

        http://www.iskakorea.com/sub/sub1.php

        Tämä oli ensimmäinen kohta jossa edes sana "hedelmöitys" mainittiin. Tosin joltakulta taisi unohtua se pikkuseikka ettei hedelmöitys tapahdu vuotta ennen syntymää. Noh... biologia on pikkujuttu.

        ***


      • Tristar
        hihitellä kirjoitti:

        Tästä pääsee alkuun:

        East Asian age reckoning is a concept that originated in China and is used in East Asian countries. Several East Asian cultures, such as Chinese, Japanese, Korean, and Vietnamese, share a traditional way of counting a person's age. Newborns start at one year old, and each passing of a New Year, rather than the birthday, adds one year to the person's age; this results in people being between 1–2 years older in Asian reckoning than in the Western version.

        http://en.wikipedia.org/wiki/East_Asian_age_reckoning

        Ottakaa huomioon, että ajanlaskujärjestelmä ei ole Aasiassa ollut gregoriaaninen.

        Aikasta hyvä. Eli se oli Kiinalaisista järjestelmistä traditionaalinen versio jossa joskus selitetään vuoden ikäisenä syntyminen "kohtuajalla". Righty...

        Mutta siitäkin huolimatta;

        "For official government uses, documents, and legal procedures, the western age system is always used. Regulations regarding age limits on alcohol and tobacco use, as well as the age of consent, are all based on the western system (man na'i) due to the inaccuracy and unpredictabilty of the traditional system with regards to physical development, etc."

        Kysymys on siis vain ja ainoastaan perinteisestä ajatustavasta, jonka kanssa voi ajatella samoin tai olla ajattelematta. Sinä ilmeisesti ajattelet samoin? Minä en. Ja muuten, se kohdussalillumisaika meillä useimmilla on ihan sen 40 viikkoa, plus miinus pari viikkoa. Ei vuotta. Mutta hei, tarpeeksi lähellä, eikö? Mitä nyt yhdestä neljännesvuodesta.

        ***


      • yksinkertaista?
        Tristar kirjoitti:

        Aikasta hyvä. Eli se oli Kiinalaisista järjestelmistä traditionaalinen versio jossa joskus selitetään vuoden ikäisenä syntyminen "kohtuajalla". Righty...

        Mutta siitäkin huolimatta;

        "For official government uses, documents, and legal procedures, the western age system is always used. Regulations regarding age limits on alcohol and tobacco use, as well as the age of consent, are all based on the western system (man na'i) due to the inaccuracy and unpredictabilty of the traditional system with regards to physical development, etc."

        Kysymys on siis vain ja ainoastaan perinteisestä ajatustavasta, jonka kanssa voi ajatella samoin tai olla ajattelematta. Sinä ilmeisesti ajattelet samoin? Minä en. Ja muuten, se kohdussalillumisaika meillä useimmilla on ihan sen 40 viikkoa, plus miinus pari viikkoa. Ei vuotta. Mutta hei, tarpeeksi lähellä, eikö? Mitä nyt yhdestä neljännesvuodesta.

        ***

        Pointti olikin se, että ihmiselämä on tuhansien vuosien ajan suurissa itäaasialaisissa kulttuureissa laskettu alkavan hedelmöityksestä.
        Hedelmöitymispäivää ei ole silloin voitu määrittää niin tarkasti kuin nykyään, mutta se on aina aikarajan sisäpuolella. Väestökirjanpidon kannalta on ollut selkeintä, että kaikilla on sama laskutapa.

        Sen kritisoiminen, että ajat eivät ole täsmällisiä, on naurettavaa. Suomessakin on aikoinaan merkitty arvioituja syntymäaikoja. Nykyäänkin monissa kehitysmaissa laitetaan syntymäpäiväksi tammikuun ensimmäinen päivä, jos tiedossa ei ole kuin syntymävuosi. Älä kuitenkaan pyydä näistä mitään linkkejä "todisteiksi", koska sivistyksesi ei riitä tiedon omaehtoiseen hankkimiseen ja prosessointiin, kuten tällainen lausahduksesi osoittaa:

        "Tämä oli ensimmäinen kohta jossa edes sana "hedelmöitys" mainittiin."

        Minkä minä voin, että et kykene ymmärtämään, että kokonaisia kulttuureja ei voi siirtää sinun aivoihisi muutamalla linkillä? Silti tämä yksi asia itäaasialaisesta ajattelusta on helposti jopa sinun tarkistettavissasi, sillä kuka tahansa vanhempi kiinalainen muuten osaa sanoa xusui-syntymäaikansa, mutta niin osaa moni nuorempikin. Monet myös viettävät hedelmöitymissyntymäpäivää sen päivän muistoksi, jolloin he ovat saaneet alkunsa. Juttele siis kiinalaisten kanssa. (Mutta älä pyydä täällä linkkiä "Kiinaan" tai "kiinalaisiin"...)

        Väestötieteilijöille ja historiantutkijoille syntymäaikojen erilaiset laskutavat ovat tuttuja. He voisivat opettaa sinullekin, että ihan kaikkialla ja kaikkina aikoina ei ole ajateltu juuri samoin kuin sinä nyt ajattelet ja että ihan kaikki tieto ei ole omaksuttavissa lukemalla pari nettisivua. Vaikka kyllä hekin varmaan vaikenisivat hämmästyksestä, jos kertoisit heille, että kiinalaiset ovat tyhmiä ja tietämättömiä.


        Kansantajuinen tiivistys: Ei ole mitenkään outoa laskea ihmiselämän alkavan hedelmöityksestä. Ennenkin on tiedetty, että ihminen on olemassa jo ennen kuin häntä voidaan nähdä kohdun ulkopuolella.

        Synttäreitä voi tietysti viettää monenakin vaihtoehtoisena päivänä tai olla viettämättä.


      • huomautus:
        filosofiaa kirjoitti:

        Sinä filosofoit, että luonnolliseen kiertokulkuun ei saa puuttua. Tuo on aika lähellä sitä, mitä katolinen kirkko opettaa luonnolain oppina. Heidän perustelunaan lienee, että Jumala on luomakuntaa luodessaan tarkoittanut elettävän tietyllä tavalla, eikä siitä saa poiketa. Mikä on sinun perustelusi?
        Ja se, että tsygootti on ihminen on hyvinkin filosofinen juttu, eikä se kyllä tavalliselle ihmiselle aukea ennen kuin sitä hieman selitetään.

        Sadoille miljoonille tavallisille itäaasialaisille on tuhansien vuosien "auennut" ihan helposti, että ihmiselämä alkaa hedelmöityksestä. He voisivat nauraa joillekin kansoille, joiden kultturissa ajatellaan, että ihminen syntyy vasta sinä päivänä, kun hän tulee ulos kohdusta.


      • Tristar
        yksinkertaista? kirjoitti:

        Pointti olikin se, että ihmiselämä on tuhansien vuosien ajan suurissa itäaasialaisissa kulttuureissa laskettu alkavan hedelmöityksestä.
        Hedelmöitymispäivää ei ole silloin voitu määrittää niin tarkasti kuin nykyään, mutta se on aina aikarajan sisäpuolella. Väestökirjanpidon kannalta on ollut selkeintä, että kaikilla on sama laskutapa.

        Sen kritisoiminen, että ajat eivät ole täsmällisiä, on naurettavaa. Suomessakin on aikoinaan merkitty arvioituja syntymäaikoja. Nykyäänkin monissa kehitysmaissa laitetaan syntymäpäiväksi tammikuun ensimmäinen päivä, jos tiedossa ei ole kuin syntymävuosi. Älä kuitenkaan pyydä näistä mitään linkkejä "todisteiksi", koska sivistyksesi ei riitä tiedon omaehtoiseen hankkimiseen ja prosessointiin, kuten tällainen lausahduksesi osoittaa:

        "Tämä oli ensimmäinen kohta jossa edes sana "hedelmöitys" mainittiin."

        Minkä minä voin, että et kykene ymmärtämään, että kokonaisia kulttuureja ei voi siirtää sinun aivoihisi muutamalla linkillä? Silti tämä yksi asia itäaasialaisesta ajattelusta on helposti jopa sinun tarkistettavissasi, sillä kuka tahansa vanhempi kiinalainen muuten osaa sanoa xusui-syntymäaikansa, mutta niin osaa moni nuorempikin. Monet myös viettävät hedelmöitymissyntymäpäivää sen päivän muistoksi, jolloin he ovat saaneet alkunsa. Juttele siis kiinalaisten kanssa. (Mutta älä pyydä täällä linkkiä "Kiinaan" tai "kiinalaisiin"...)

        Väestötieteilijöille ja historiantutkijoille syntymäaikojen erilaiset laskutavat ovat tuttuja. He voisivat opettaa sinullekin, että ihan kaikkialla ja kaikkina aikoina ei ole ajateltu juuri samoin kuin sinä nyt ajattelet ja että ihan kaikki tieto ei ole omaksuttavissa lukemalla pari nettisivua. Vaikka kyllä hekin varmaan vaikenisivat hämmästyksestä, jos kertoisit heille, että kiinalaiset ovat tyhmiä ja tietämättömiä.


        Kansantajuinen tiivistys: Ei ole mitenkään outoa laskea ihmiselämän alkavan hedelmöityksestä. Ennenkin on tiedetty, että ihminen on olemassa jo ennen kuin häntä voidaan nähdä kohdun ulkopuolella.

        Synttäreitä voi tietysti viettää monenakin vaihtoehtoisena päivänä tai olla viettämättä.

        Väitteesi oli:

        " Joissakin maissa syntymähetkeksi merkitään hedelmöitymisajankohta."

        Mikä ei pitänyt paikkaansa. Ei myöskään se että tästä laskutavasta päätellen vallalla olisi ajatus jonka mukaan alkio on jo henkilö, kuten mielestäni ketjun alku (johon tämän kommentin annoit) antaa ymmärtää.

        En tiedä kuinka yksinkertaisemmin tämän voisi esittää.

        Sen sijaan ymmärrän hyvin että jotkin ihmiset, kulttuurit ja uskonnon käsittävät ihmisen syntyvän hedelmöityksessä. Olet myös aivasn vapaa ajattelemaan tise näin. Mutta esittämäsi kulttuurillinen tapa ei viittaa mielestäni tällaiseen ajatteluun, vaan yksinkertaisesti siihen "vuotta 0 ei ole"-käsitteeseen josta oman ajanlaskummekin yhteydessä on phuttu.

        "Nykyäänkin monissa kehitysmaissa laitetaan syntymäpäiväksi tammikuun ensimmäinen päivä, jos tiedossa ei ole kuin syntymävuosi."

        Liittyy asiaan miten? Tottakai niin tehdään. Ja jso ei ole tiedossa syntymävuotta, vaan arvio, viskataan arvio. Onko tämä nyt jokin todiste siitäe ttä "alkio on henkilö"? Ei ole. Se vain todistaa sen että ihminen määrittelee elämäänsä aikaa edes summittaisesti kulttuurinsa suosimalla tavalla.

        "Minkä minä voin, että et kykene ymmärtämään, että kokonaisia kulttuureja ei voi siirtää sinun aivoihisi muutamalla linkillä?"

        Noinko turhautunut?

        "He voisivat opettaa sinullekin, että ihan kaikkialla ja kaikkina aikoina ei ole ajateltu juuri samoin kuin sinä nyt ajattelet ja että ihan kaikki tieto ei ole omaksuttavissa lukemalla pari nettisivua."

        Kultaseni. Vanha kiinalainen sananlasku (sarkasmia) "älä vittuile jos et osaa".

        ***


      • Tristar
        Tristar kirjoitti:

        Väitteesi oli:

        " Joissakin maissa syntymähetkeksi merkitään hedelmöitymisajankohta."

        Mikä ei pitänyt paikkaansa. Ei myöskään se että tästä laskutavasta päätellen vallalla olisi ajatus jonka mukaan alkio on jo henkilö, kuten mielestäni ketjun alku (johon tämän kommentin annoit) antaa ymmärtää.

        En tiedä kuinka yksinkertaisemmin tämän voisi esittää.

        Sen sijaan ymmärrän hyvin että jotkin ihmiset, kulttuurit ja uskonnon käsittävät ihmisen syntyvän hedelmöityksessä. Olet myös aivasn vapaa ajattelemaan tise näin. Mutta esittämäsi kulttuurillinen tapa ei viittaa mielestäni tällaiseen ajatteluun, vaan yksinkertaisesti siihen "vuotta 0 ei ole"-käsitteeseen josta oman ajanlaskummekin yhteydessä on phuttu.

        "Nykyäänkin monissa kehitysmaissa laitetaan syntymäpäiväksi tammikuun ensimmäinen päivä, jos tiedossa ei ole kuin syntymävuosi."

        Liittyy asiaan miten? Tottakai niin tehdään. Ja jso ei ole tiedossa syntymävuotta, vaan arvio, viskataan arvio. Onko tämä nyt jokin todiste siitäe ttä "alkio on henkilö"? Ei ole. Se vain todistaa sen että ihminen määrittelee elämäänsä aikaa edes summittaisesti kulttuurinsa suosimalla tavalla.

        "Minkä minä voin, että et kykene ymmärtämään, että kokonaisia kulttuureja ei voi siirtää sinun aivoihisi muutamalla linkillä?"

        Noinko turhautunut?

        "He voisivat opettaa sinullekin, että ihan kaikkialla ja kaikkina aikoina ei ole ajateltu juuri samoin kuin sinä nyt ajattelet ja että ihan kaikki tieto ei ole omaksuttavissa lukemalla pari nettisivua."

        Kultaseni. Vanha kiinalainen sananlasku (sarkasmia) "älä vittuile jos et osaa".

        ***

        Lupasinhan jo etten alkaisi provosoitumaan tuollaisista rääväsuista. Pahoittelen lipsahdusta. Seuraavan jätän ihan suosiolla lukematta.

        ***


      • edelleen
        Tristar kirjoitti:

        Väitteesi oli:

        " Joissakin maissa syntymähetkeksi merkitään hedelmöitymisajankohta."

        Mikä ei pitänyt paikkaansa. Ei myöskään se että tästä laskutavasta päätellen vallalla olisi ajatus jonka mukaan alkio on jo henkilö, kuten mielestäni ketjun alku (johon tämän kommentin annoit) antaa ymmärtää.

        En tiedä kuinka yksinkertaisemmin tämän voisi esittää.

        Sen sijaan ymmärrän hyvin että jotkin ihmiset, kulttuurit ja uskonnon käsittävät ihmisen syntyvän hedelmöityksessä. Olet myös aivasn vapaa ajattelemaan tise näin. Mutta esittämäsi kulttuurillinen tapa ei viittaa mielestäni tällaiseen ajatteluun, vaan yksinkertaisesti siihen "vuotta 0 ei ole"-käsitteeseen josta oman ajanlaskummekin yhteydessä on phuttu.

        "Nykyäänkin monissa kehitysmaissa laitetaan syntymäpäiväksi tammikuun ensimmäinen päivä, jos tiedossa ei ole kuin syntymävuosi."

        Liittyy asiaan miten? Tottakai niin tehdään. Ja jso ei ole tiedossa syntymävuotta, vaan arvio, viskataan arvio. Onko tämä nyt jokin todiste siitäe ttä "alkio on henkilö"? Ei ole. Se vain todistaa sen että ihminen määrittelee elämäänsä aikaa edes summittaisesti kulttuurinsa suosimalla tavalla.

        "Minkä minä voin, että et kykene ymmärtämään, että kokonaisia kulttuureja ei voi siirtää sinun aivoihisi muutamalla linkillä?"

        Noinko turhautunut?

        "He voisivat opettaa sinullekin, että ihan kaikkialla ja kaikkina aikoina ei ole ajateltu juuri samoin kuin sinä nyt ajattelet ja että ihan kaikki tieto ei ole omaksuttavissa lukemalla pari nettisivua."

        Kultaseni. Vanha kiinalainen sananlasku (sarkasmia) "älä vittuile jos et osaa".

        ***

        En oikein ymmärrä, miksi et hyväksy sitä, että vanhoissa itäaasialaisissa kulttuureissa hedelmöityminen nähdään syntymäpäivänä.

        "Kumma kun en ole tuollaisesta käytännöstä koskaan kuullut."

        Ei se niin kummallista ole. Itä-Aasia on kaukana etkä ehkä tunne ketään sikäläistä.

        "Ehkä tarkennat mitä tarkoitat näillä "joillain mailla"?"

        Tarkensin. Muun muassa Kiina ja Korea kuuluvat noihin maihin.

        Onko sinulle jokin henkilökohtainen tappio myöntää, että kuulit asiasta vasta nyt ja että olit väärässä? Ensin olit kiinnostunut, mutta kiinnostuksesi hälveni, kun sait lisätietoa.


        Vielä varsinaisesta asiasta:

        "Mutta esittämäsi kulttuurillinen tapa ei viittaa mielestäni tällaiseen ajatteluun, vaan yksinkertaisesti siihen "vuotta 0 ei ole"-käsitteeseen josta oman ajanlaskummekin yhteydessä on phuttu."

        Siitä ei ole kyse. Tässä selvennystä ihan nykyajasta:


        Interesting thing about Koreans (in Korea), I have no idea if other countries do this, we count our age FROM CONCEPTION AND NOT BIRTH. Our one year party, called dol, is 3 months after we are born (9 months of womb-time 3 months of planet-time). It's also pretty common now to have a big party for a dol and then another big 1 year birth-date party. Therefore, in Korean age, people are about a year younger than they claim. That's also why sometimes we ask how old are you but it's very common to ask what year were you born.

        http://k-popped.com/2008/01/bi-upset-over-suicide-rumour.html


        On the first birthday, a year after birth, Korean children become 2 years old.
        Koreans count age FROM THE MOTHER'S WOMB. So when a child is born, he or she is already one year old. This is Korean age.
        That's why unmarried Korean women do not like Korean age. Every woman wants to look younger than her real age.

        http://kck1024.izky.net/?page=11


        Koreans are considered to be one-year old at birth and, traditionally, on the next Lunar New Year, the newborn along with all other Koreans, ages one year. So if someone is born in December and Lunar New Year is in February, he/she would be one in December and then two in February. This is why you often hear Koreans respond to the “How old are you?’ question with “36 Korean-age, 35 Western-age”.

        http://www.korea4expats.com/article-people-culture.html


        Note that, in Korea, age is counted age differently from everywhere else. When a baby is born, Koreans count him or her as one year old immediately. In addition, Koreans count themselves one year older every January 1. So, according to Koreans, a baby born in December, 2003 is already two years old in January, 2004. The result of this is that everyone is really between one and two years younger than their "Korean age." This is of little importance in most circumstances; however, there can be surprises when talking about young children. Some Koreans refer to non-Korean age as "American age." Kindergarten children are between the ages of four and six (non-Korean age!).

        http://www.footprintsrecruiting.com/content_345.php?abarcar_Session=6972b8607d303931716d23eaaeeb2268


      • .........
        edelleen kirjoitti:

        En oikein ymmärrä, miksi et hyväksy sitä, että vanhoissa itäaasialaisissa kulttuureissa hedelmöityminen nähdään syntymäpäivänä.

        "Kumma kun en ole tuollaisesta käytännöstä koskaan kuullut."

        Ei se niin kummallista ole. Itä-Aasia on kaukana etkä ehkä tunne ketään sikäläistä.

        "Ehkä tarkennat mitä tarkoitat näillä "joillain mailla"?"

        Tarkensin. Muun muassa Kiina ja Korea kuuluvat noihin maihin.

        Onko sinulle jokin henkilökohtainen tappio myöntää, että kuulit asiasta vasta nyt ja että olit väärässä? Ensin olit kiinnostunut, mutta kiinnostuksesi hälveni, kun sait lisätietoa.


        Vielä varsinaisesta asiasta:

        "Mutta esittämäsi kulttuurillinen tapa ei viittaa mielestäni tällaiseen ajatteluun, vaan yksinkertaisesti siihen "vuotta 0 ei ole"-käsitteeseen josta oman ajanlaskummekin yhteydessä on phuttu."

        Siitä ei ole kyse. Tässä selvennystä ihan nykyajasta:


        Interesting thing about Koreans (in Korea), I have no idea if other countries do this, we count our age FROM CONCEPTION AND NOT BIRTH. Our one year party, called dol, is 3 months after we are born (9 months of womb-time 3 months of planet-time). It's also pretty common now to have a big party for a dol and then another big 1 year birth-date party. Therefore, in Korean age, people are about a year younger than they claim. That's also why sometimes we ask how old are you but it's very common to ask what year were you born.

        http://k-popped.com/2008/01/bi-upset-over-suicide-rumour.html


        On the first birthday, a year after birth, Korean children become 2 years old.
        Koreans count age FROM THE MOTHER'S WOMB. So when a child is born, he or she is already one year old. This is Korean age.
        That's why unmarried Korean women do not like Korean age. Every woman wants to look younger than her real age.

        http://kck1024.izky.net/?page=11


        Koreans are considered to be one-year old at birth and, traditionally, on the next Lunar New Year, the newborn along with all other Koreans, ages one year. So if someone is born in December and Lunar New Year is in February, he/she would be one in December and then two in February. This is why you often hear Koreans respond to the “How old are you?’ question with “36 Korean-age, 35 Western-age”.

        http://www.korea4expats.com/article-people-culture.html


        Note that, in Korea, age is counted age differently from everywhere else. When a baby is born, Koreans count him or her as one year old immediately. In addition, Koreans count themselves one year older every January 1. So, according to Koreans, a baby born in December, 2003 is already two years old in January, 2004. The result of this is that everyone is really between one and two years younger than their "Korean age." This is of little importance in most circumstances; however, there can be surprises when talking about young children. Some Koreans refer to non-Korean age as "American age." Kindergarten children are between the ages of four and six (non-Korean age!).

        http://www.footprintsrecruiting.com/content_345.php?abarcar_Session=6972b8607d303931716d23eaaeeb2268

        For the Korean population, however, the average might be slightly skewed, since some Koreans, at least, COUNT THEIR AGE FROM CONCEPTION and base it on the lunar year

        http://www.nytimes.com/2006/09/14/nyregion/14asians.html?fta=y


      • linkkiä:
        Sisely kirjoitti:

        ensiksikään, artikkelissa ei sanota että ihmisen ikä olisi laskettu hedelmöittymisestä, vaan että vastasyntyneen ikä on yksi. tarkoittaen lapsen elävän ensimmäistä kalenterivuottaan (ymmärsit varmaan että kirjoituksessa maimittiin seuraavan uuden vuoden, ei syntymä- tai hedelmöityspäivän, lisäävän ikään seuraavan vuoden?), kun me ilmoitamme ihmisen iän kertoen montako vuotta hän on elänyt. vrt. meidän ajanlaskumme alkaa vuodesta 1, ei ole vuotta 0 on vain 1 e.a.a jota seuraa vuosi 1 j.a.a.

        käytettävä ajanlaskutapa ei ole millään lailla oleellinen, en ole vielä kuullut ajanlaskusta jossa vuoden mitta olisi 9 gregoriaanista kuukautta. yleensä vuoden pituus on suunnilleen sama. tai päinvastoin, en ole törmännyt väitteeseen että naisen raskaus kestäisi eri pituisen ajan, käytössä olevasta ajanlaskutavasta riippuen.

        toiseksi: olet linkittänyt väitteesi tueksi sivulle jossa pyydetään luotettavia lähteitä artikkelin tueksi. uskottavaa =D

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=1500000000000024&posting=22000000033123754


      • täältäkin:

    • aihe..

      >Vuosittain kuolee 70 000 teiniäitiä

      IA, 4.5.2004

      Raskaus ja synnytys ovat kehitysmaiden teiniäitien suurimpia kuolinsyitä, toteaa tiistaina Kansainvälisen Pelastakaa Lasten julkaisema State of the World's Mothers 2004 -raportti.

      Raportti listaa 50 maata, joissa on tyypillistä, että lapsiäidit saavat lapsia ennen kuin he ovat fyysisesti ja henkisesti valmiita äitiyteen. Suurimpia riskimaita ovat Nigeria, Liberia ja Mali, joissa yksi kuudesta 15-19-vuotiaasta teiniäidistä saa lapsen joka vuosi ja yksi joka seitsemästä vastasyntyneestä kuolee ennen ensimmäistä ikävuottaan.

      Lapsiäitien elämä on uhattuna raportin mukaan myös Afganistanissa, Bangladeshissa, Guatemalassa, Haitissa, Nepalissa, Nicaraguassa ja Jemenissä.

      Joka vuosi yhdessä kymmenestä synnytyksestä synnyttäjänä on äiti, joka on vielä itsekin lapsi. Eräs äiti kertoo menneensä naimisiin 7-vuotiaana, aloittaneensa seksielämän 9-vuotiaana ja jääneensä leskeksi 12-vuotiaana.<

      Ei ehkäisyä, ei aborttia ja kuolema korjaa.

    • hyvä..

      "Arno Forsius

      Lasten surmaaminen

      Vastasyntyneiden surmaaminen

      Ihmisellä on myötäsyntyinen ja vahvasti kulttuurisidonnainen hoivaamisvietti. Siihen perustuu paljolti myös ihmislajin menestyminen ja lisääntyminen, sillä lapsen hoivaa vaativa kehitysvaihe varsin pitkä. Yhteisöön kuuluvan jäsenen surmaaminen on ihmisellä varsin poikkeuksellista oman perheen ja suvun piirissä.

      Menneisyydestä on silti löydettävissä useistakin kulttuureista kertomuksia siitä, miten vastasyntyneitä lapsia on eri syistä tietoisesti surmattu. Lapsen surmaaminen tahallisesti on ollut yleensä myös vastoin yhdyskunnan moraalisia ja uskonnollisia sääntöjä. Juuri siksi lasten surmaaminen lienee tapahtunut yleensä epäsuorasti, heitteille jättämällä.

      Syynä tällaiseen menettelyyn ovat olleet perheen toimeentulon tai ravinnon riittävyyttä uhkaava puute tai vastasyntyneen poikkeavuus. Toimeentulon vaikeudet ovat saattaneet liittyä sotaan ja nälänhätään, mutta syynä on saattanut olla myös kaksosuus tai lasten ennestään suuri määrä. Poikkeavuus on voinut johtua synnynnäisistä epämuodostumista, keskosuudesta tai heikkoudesta. Lapsen surmaamisen syynä on voinut olla myös syntyminen insestin tai muun kielletyn sukupuolisuhteen seurauksena.

      Kreikkalainen historiankirjoittaja Strabon (n. 63 eKr.–n. 20 jKr.) tiesi kertoa, että Intian Katha'ssa (kuulunut myöh. Burmaan, nyk. Myanmariin) surmattiin epämuodostuneet lapset kahden ensimmäisen elinkuukauden aikana. Euroopassa viallisten vastasyntyneiden surmaamista on esiintynyt mm. teutonien (germaanien) keskuudessa vanhalla ajalla. Keski-Afrikassa pygmeillä oli vielä lähimenneisyydessä tapana surmata sairaat vastasyntyneet ja kaksosista he surmasivat heikomman.

      Tavallisesti lasten tahallisesta surmaamisesta on esitetty esimerkkinä muinaisten spartalaisten menettely. Vanhassa Spartassa jokainen lapsi oli isänsä surmaamisoikeuden alainen, mutta lapsi oli lisäksi vietävä fylen eli kaupunkivaltion vanhempainneuvoston tarkastettavaksi. Spartassa lasten surmaamista säätelivät siten isän harkinnan ohella myös yhteiskunnan väestö- ja valtapoliittiset käsitykset ja vieläpä rodulliset kauneusihanteet.

      Jos lapsi vanhempainneuvoston tarkastustilaisuudessa todettiin hyvinmuodostuneeksi ja terveeksi, se määrättiin kasvatettavaksi. Jos lapsi sen sijaan oli huonokuntoinen tai epämuodostunut, se määrättiin surmattavaksi. Kasvatettavaksi määrätyt hoidettiin usein valtion ylläpitämissä laitoksissa.

      Uskonnolliset syyt estivät Spartassakin lasten suoran surmaamisen, mutta eivät niiden jättämistä menehtymään ravinnon ja hoidon puutteessa. Surmattavat lapset pantiin tarkoitusta varten saviruukkuihin ja siitä huolehtivaa naishenkilöä kutsuttiin nimellä egkhytristria (khytra, ruukku). Ruukut ja niissä olevat lapset vietiin Taygetos-vuoriston eräässä rotkossa olevaan Apothetai -nimiseen paikkaan. Lasten surmaaminen ei siis tapahtunut rotkoon heittämällä, kuten tavallisesti kerrotaan.

      Antiikin Kreikassa lasten surmaaminen yleistyi vuoden 200 eKr. jälkeen, luultavasti lapsikuolleisuuden muuten vähennyttyä. Ruukun sijasta surmattavia lapsia pantiin myös muihin astioihin tai koreihin. Lasten surmaaminen oli tapana myös antiikin ajan Rooman valtakunnassa. Siellä oli kirjoittamattomana sääntönä, että esikoistytärtä ei saanut jättää heitteille eikä myöskään poikia, elleivät he olleet rujoja.

      Aviottomia lapsia jätettiin heitteille paljon useammin kuin muita, mutta samoin saattoi käydä myös avioliitossa syntyneille liioille lapsille. Toisinaan heitteille jätetty lapsi löydettiin ja pelastettiin ennen kuolemaa. Joidenkin kerrotaan kasvattaneen löytölapsesta itselleen orjan. Sitäpaitsi lapsettomaksi jäänyt vaimo on saattanut uskotella miehelleen, että hän on ollut raskaana ja että hänen löytämänsä lapsi oli hänen itse synnyttämänsä.

      Toinen keino välttyä liialliselta lapsimäärältä oli raskauden keskeyttäminen. Hippokrateen valassa lääkäri lupaa, että hän ei anna naiselle sikiötä tuhoavia aineita. Sitä huolimatta raskauden keskeyttämistä ei pidetty antiikin Kreikassa yleensä laittomana, mutta se oli vaarallinen ja epävarma toimenpide.

      Löytölapset

      Länsimaisessa kulttuurissa kristinusko teki jo vuoden 100 jKr. aikoihin avun tarpeessa olevien hoivaamisesta yhteisöjen velvollisuuden. Sairaista, leskistä ja orpolapsista huolehtivat seurakunnissa yleensä sellaiset lesket, jotka eivät itse olleet avun tarpeessa. Seurakunnat ja hiippakunnat alkoivat jo 300-luvulla perustaa orpolasten koteja. Keskiajalla luostarilaitos otti tämän tehtävän huolekseen.

      Kun ei-toivottujen vastasyntyneiden lasten surmaaminen ja heitteille jättäminen alkoi yleistyä, perustivat luostarit lasten hengen pelastamiseksi myös löytölastenkoteja. Useissa luostareissa oli ikkuna tai luukku, johon synnyttänyt saattoi jättää lapsensa pimeässä välttääkseen oman henkilöllisyytensä paljastumisen.

      Aluksi luostarit olivat munkkijärjestöjen ylläpitämiä laitoksia. Luostareihin jätetyistä hylätyistä lapsista, jactati, huolehtivat luostarien taloudenhoitajat, matricularii, tai miespuoliset hoitajat. Myöhemmin hylättyjen lasten jättöpaikat olivat enimmäkseen nunnaluostareissa. Luostareista hylätyt lapset annettiin kasvatusvanhempien, nutricarii, hoitoon ja 600-luvulta alkaen orpolastenkoteihin.

      Ongelmana oli yleensä lastenkotien täyttyminen. Lapsia siirrettiin niistä palvelijoiksi, työlaitoksiin ja myöhemmin tehtaisiin tai annettiin ottolapsiksi. Katolisella kirkolla oli myös erityisiä löytölastenkoteja pojille, joista tehtiin kastroimalla kirkollisiin kuoroihin miespuolisia sopraanolaulajia. Yleensä lasten kuolleisuus oli suurta lastenkodeissa ja työlaitoksissa, mutta alle 10-vuotiaiden lasten kuolleisuus oli muutenkin lähes puolet ikäluokasta.

      Lapsenmurhat

      Hallinnon maallistuessa ja reformoiduissa maissa luostarilaitoksen lakkauttamisen seurauksena valtioiden hallitukset joutuivat huolehtimaan lapsenmurhien ja hylättyjen lasten ongelmista. Valistuksen aikaudella 1600-luvulta alkaen ensisijaisena aatteellisena taustana oli väestömenetysten ehkäiseminen, romantiikan ja vallankumouksen aikaudella 1700-luvun puolivälistä taas yksilön oikeudet.

      Lapsenmurhien ehkäisemiseksi viranomaisten käytettävissä oli lähinnä kaksi menetelmää. Avioliiton ulkopuolella raskaiksi tulleille annettiin mahdollisuus synnyttää kätilön valvonnassa tai erityisesti heitä varten avatuissa synnytyslaitoksissa. Synnyttäjien halukkuutta käyttää tätä mahdollisuutta yritettiin edistää sillä, että synnyttäjien ei ollut pakko ilmoittaa syntyvän lapsen isää. Jos äidit hylkäsivät synnyttämänsä lapsen, kuten usein tapahtui, annettiin hänet kasvatusvanhemmille tai yhteiskunnan järjestämään hoitoon, yleensä lastenkotiin.

      Epäsuoraa lasten surmaamista tapahtui useammalla tavalla. Lapset näännytettiin hiljalleen nälkään, sairastuneita lapsia ei yritettykään hoitaa ja vieläpä suorastaan toivottiin lasten sairastuvan kuolettavaan tautiin. Lapsia surmattiin usein esim. kuoliaaksi makaamalla tai tukehduttamalla, jolloin asia naamioitiin tapaturmaksi. Useissa maissa kiellettiin äitejä ja kätilöitä makaamasta samassa vuoteessa lapsen kanssa tukehduttamisen välttämiseksi. Italiassa kehitettiin 1700-luvulla jopa puusta ja metallikaaresta valmistettu kehikko, arcuccio, joka voitiin asettaa vuoteessa lapsen päälle tapaturman ehkäisemiseksi.

      Isorokon ehkäisyn tultua käytäntöön vanhemmat kieltäytyivät rokonistutuksesta eli rokotuksesta siinä toivossa, että lapset sairastuisivat ja menehtyisivät tähän hengenvaaralliseen tautiin. Samasta syystä oltiin jopa tyytyväisiä lasten kuollessa tai ei oltu kovinkaan lohduttomia lasten menettämisen johdosta.

      Julkaistu aikaisemmin: Eivät spartalaiset lapsia rotkoon heittäneet! Suomen Lääkärilehti 1991: 19–20: 1946. Tarkistettu ja lisätty toukokuussa 2000.

      Kirjallisuutta

      Birket-Smith, K.: Kulttuurin tiet. WS Oy, Porvoo 1951.

      Cary, M. J. ja Haarhoff, T. J.: Antiikin kulttuuri. Tammi, Helsinki 1963.

      Durant, W.: Kreikan kulttuuri Kreetan esihistoriasta roomalaisvalloitukseen saakka. WSOY, Porvoo–Helsinki. Porvoo 1951.

      Flacelière, R.: Sellaista oli elämä antiikin Kreikassa. Miten Ateenan suuruuden aikana elettiin. WSOY, Porvoo–Helsinki–Juva. Toinen painos, Juva 1980.

      Lindroos, C. M. E.: Antakaa lasten kuolla. Lasten kohtalo ennen ja nyt. Sukuviesti 2000: 2: 14–16.

      Müller, R.: Hygiene. Urban & Schwarzenberg, Berlin–München. Vierte, verbesserte Auflage, Nördlingen 1949.

      • karuudessaan

        hyvä.
        Niin että mikä on pienempi paha? Loppujen lopuksi se abortti alkuraskausviikoilla on erittäin inhimillinen tapa päästä eroon ei toivotusta raskaudesta, ennenkuin raskaus päättyy synnytykseen ja ei toivotun lapsen syntymään.


      • on väärin

        "Koska ennen on surmattu lapsia syntymän jälkeen, niin me saamme surmata lapsia ennen syntymää."

        Todellakin surkea perustelu abortille.


      • ainakin
        on väärin kirjoitti:

        "Koska ennen on surmattu lapsia syntymän jälkeen, niin me saamme surmata lapsia ennen syntymää."

        Todellakin surkea perustelu abortille.

        hienoa että homma on noista ajoista siistiytynyt eikä fyysistä tai henkistä kärsimystä enää aiheuteta lapsille kun ei-toivotut raskaudet voi keskeyttää alkuvaiheessa.


    • kuulemani

      "mul ei oo varaa ehkäisyyn"

      Ei se aborttikaan ilmainen oo.

    • oikeestaan kaikki muu paitsi

      -itse kuolisi raskauden takia ennenkuin sikiö on tarpeeksi vanha elämään kohdun ulkopuolella (tai vaara että pian sen jälkeen seurauksena hoitamattomuudesta).
      -parantumattomasti sairaan lapsen elämä olisi pelkkää tuskaa tai/ja kuolisi pian synnyttyään.
      -nainen ei valinnut yhdyntää, ei moraalista vastuuta (tosin käytännössä liian hankala todistaa).

    • lapsen alentaminen

      Abortin perimmäinen ja samalla surkein perustelu lähtee siitä, että abortööri tai abortti-asiamies pitää itseään yli-ihmisenä, jopa jumalana. Samalla hän pyrkii kieltämään lapsen ihmisyyden eli sanoo lasta ali-ihmiseksi.

      Tässä ajattelumallissa pelkistyy abortin väkivaltaisuus ja abortöörin ylimielisyys sekä mukavuusabortin perusteiden mielettömyys. Tekstissä ovat avoimesti näkyvissä avaimet abortti-asiamiesten sanoman totuudellisuuden tarviointiin. He joko ovat jumalia tai eivät sitä -sittenkään- ole:

      "...minä Olen jumala, omassa elämässäni. Minä olen oman itseni jumala ja teen päätökset ja kannan vastuun Omasta elämästäni ja omista asioistani, en muiden jotka taas tekevät omat päätöksensä. Siinä onnut. Jumalankaltainen valta minulla tosiaan on -itseni yli. Niinkuin sinulla ja jokaisella muulla ihmisellä itsensä ylitse.

      Tähänkin pyydän jälleen saada muistuttaa että alkio ei vastaa minun määritelmääni ihmisestä, niin herkullisen aasinsillan kuin tuo toteamus ikuisiin natsismivertauksiisi antaakin."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2260
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1724
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1534
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1529
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1357
    7. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1091
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1054
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe