Muistatteko,
kun Fiat 600 saattoi ohittaa kuplafolkkarin maantiellä
kun Laika-koira lensi Sputnik 2:lla ja Lassie palasi kotiin
kun kokoonnuttiin radion ääreen kuuntelemaan kuunnelmia
kun nuorisomusiikki oli harvinaista herkkua
kun tanssi oli syntiä
kun 40 % huviveron välttämiseksi tanssien alussa piti olla ”arvokkaampaa” ohjelmaa
kun tytöt alkoivat käydä tansseissa vasta 17-vuotiaina
kun tytöt teitittelivät ja puhuttelivat idoliaan kunnioittavasti ihailijakirjeissään
kun meikkaaminen, kauneuspilkku ja purkan jauhaminen oli sopimatonta
kun kellohameet ja suorat housut olivat muotia
kun rock’n’roll tuli Suomeen ja Paul Anka esiintyi Linnanmäellä
kun hiihtolomalla lähdettiin Helsingistä Teinijunalla pohjoiseen ja poliiseja oli hälytetty asemille
kun lättähatut koettiin pelottavaksi uhaksi
kun Seura, Apu, Suomen kuvalehti ja Elokuva-aitta olivat suuria aarteita
Poimin tiedot kirjailija, FT Teppo Kulmala on koostamasta juhlakirjasta, Anna pois mun kitarain. Se sisältää Lasse Liemolan tähtiuran vaiheet vuosilta 1957-1966. Siihen on kopioitu runsaasti lehtileikkeitä, käsin kirjoitettuja ihailijakirjeitä, levyjen kansia ja julisteita, lisäksi siinä on paljon valokuvia. Henkilöhakemistoa on seitsemän kaksipalstaista sivua, joten monet muutkin sen ajan idoleista ovat päässeet mukaan kirjaan.
Jos haluatte muistaa lisää, suosittelen kirjan lukemista. Itse en ole kuulunut Lassen ihailijoihin, mutta ihastuin Kulmalan kokoamaan juhlakirjaan. ”Anna pois mun kitarain” -kirjan aion ostaa omaan hyllyyni tuon kauden viihde-elämän käsikirjaksi.
PS: Tiesittekö muuten, että Lasse Liemolaa pidetään ensimmäisenä nuorison idolina Suomessa ja hänet valittiin vuonna 1959 neljänneksi suosituimmaksi suomalaiseksi Juhani Järvisen, Urho Kekkosen ja Väinö Linnan jälkeen? Uskomatonta, miten maailma muuttuu lyhyessä ajassa.
60-luvun nuorisolle
0
185
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465397Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5561957Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens781125Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77973
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53951- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748