Kysymyksiä kasetoinnista

Casetti

Kun muusta ajosta pitäis mennä kasettiyhdistelmän puikkoihin niin opettelua olisi nyt edessä. Joskus kauan sitten (15v) ajoin jokusen keikan muttei ole muistissa miten koneet toimii.

Voisiko joku selittää kasetoinnin eri vaiheet?

Eli kun nuppi on kipattu, laitetaan kärryn aisa alas (?) ja peruutellaan perälauta auki kiinni tasan keskelle kärriä?

Korjailkaa vapaasti...

Sitten mitä?

24

10206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lagunistimake

      isäntäsi aio sinulle esitellä kalustoaan ja eri toimintoja???

      • Casetti

        Eiköhän tuo mahda esitellä, tai varmaan joku muu kuski kun talo ei ole ihan pikkunen. Mutta mukava olis palautella mieleen ja kuulla jos jotakin on vuosien varrella kehitystä tullu.

        Jos joku viittii vaivautua niin kiitos.


      • asentaja reiska

        mitenhän toi jenkkimallin kasetti toimii? on jätkällä voimaa jos työntää käsin kasetin vetäjän päälle ja vetää auoton kiinni kärrin aisaan?????????????????????????????????????????


      • videon perässä
        asentaja reiska kirjoitti:

        mitenhän toi jenkkimallin kasetti toimii? on jätkällä voimaa jos työntää käsin kasetin vetäjän päälle ja vetää auoton kiinni kärrin aisaan?????????????????????????????????????????

        Siellä selitettiin tuo vetäjän peruutus, että sammuttavat auton ja laittavat pakin päälle ja auton perässä on nappi, jolla auto voidaan ajaa starttimoottorilla kiinni aisaan. Siis jos nyt lontoonkielentaitoni oikein tuon väänsi.

        Tuo jäi itsellekin epäselväksi, miksi siellä kasetin perässä piti kävellä. Kyllä se kai kuitenkin konevoimalla kyytiin tuli.


    • Casetti

      Automaatista puhutaan tietty

      1) Katkaistaan yhdistelmä ja aisa alas.

      2) Kipataan nuppikuorma tyhjäksi.

      3) Perälauta avoinna peruutetaan tasaisella paikalla (ei sivuttain vino eikä notkelma) kiinni kärryyn, niin että tapit menee reikiinsä. Peruuttaessa nostetaan tarvittaessa lavan korkeutta niin että tapit kohtaa paikkansa.

      4) Avataan lukot (oliko niitä siinä vai muistanko väärin?)

      5) Ja sitten napista/vivusta telataan laatikko kyytiin.

      6) Suljetaan lukot (oliko tuossa sellaiset?)että loota pysyy kyydissä.

      7) Mennään kippaamaan kuorma. Perävaunun perälauta aukeaa itsekseen (onko edelleen noin?)

      8) Peruutellaan takaisin kärryyn kiinni, tapit reikiinsä ja tarvittaessa säädetään korkeutta.

      9) Lukot auki. (siis jos sellaiset on?)

      10) Telataan loota kärryyn napista/vivusta.

      11) Lukot kiinni, että loota pysyy kärryssä (jos ne on olemassa?)

      Ajetaan eteen nostetaan aisa, johon peruutetaan ja letkut kiinni.

      Meneekö suurinpiirtein noin?

      Kun en vaan muista kaikkea ja ehkä osan omiani...

      • kärryn

        ...kasettilukko aukeaa, kun vetäjä peruutetaan kärryyn kiinni. Kärryssä oleva tanko ottaa kiinni auton perään ja avaa vivustolla sen lukon. En oikein ole perehtynyt noihin automaattikasetteihin, kun itse ajan letkukasetilla, mutta luullakseni automaattikasetissa vetäjän paineilmatoiminen perälaudan lukko avaa mekaanisesti kasetin perälaudan lukot.

        Letkukasetilla homma menee näin:
        1. Käydään katkaisemassa kärry irti ja kippaamassa nuppikuorma.
        2. Peruutetaan perälauta auki kiinni kärryyn, laitetaan letkut kiinni ja ajetaan kasetti kyytiin. Laitetaan kasetin perälaudan lukkojen ilmaletku kiinni ja käydään kippaamassa kasettikuorma.
        3. Peruutetaan takaisin kiinni kärryyn. Irrotetaan perälaudan ilmaletku ja ajetaan kasetti takaisin kärryyn, irrotetaan hydrauliletkut ja laitetaan aisannostaja päälle.
        4. Ajetaan irti kärrystä ja peruutetaan kita aisaan kiinni. Laitetaan aisannostaja pois päältä ja kytketään perävaunun letkut kiinni ja ei kun uutta kuormaa hakemaan.

        Joissain uudemmissa automaattikaseteissa olen havainnut tuon aisannostajan kytkeytyvän päälle, kun kasetti ajetaan takaisin kärryyn. Eli siihen on rakennettu sellainen vivusto, että nostaja ei kytkeydy päälle, kun kasetti ohittaa vivuston eteenpäin. Kun kasetti osuu vivustoon taaksepäin kulkiessaan, aisannostajaa ohjaava ilmaventtiili kääntyy.


      • tuosta
        kärryn kirjoitti:

        ...kasettilukko aukeaa, kun vetäjä peruutetaan kärryyn kiinni. Kärryssä oleva tanko ottaa kiinni auton perään ja avaa vivustolla sen lukon. En oikein ole perehtynyt noihin automaattikasetteihin, kun itse ajan letkukasetilla, mutta luullakseni automaattikasetissa vetäjän paineilmatoiminen perälaudan lukko avaa mekaanisesti kasetin perälaudan lukot.

        Letkukasetilla homma menee näin:
        1. Käydään katkaisemassa kärry irti ja kippaamassa nuppikuorma.
        2. Peruutetaan perälauta auki kiinni kärryyn, laitetaan letkut kiinni ja ajetaan kasetti kyytiin. Laitetaan kasetin perälaudan lukkojen ilmaletku kiinni ja käydään kippaamassa kasettikuorma.
        3. Peruutetaan takaisin kiinni kärryyn. Irrotetaan perälaudan ilmaletku ja ajetaan kasetti takaisin kärryyn, irrotetaan hydrauliletkut ja laitetaan aisannostaja päälle.
        4. Ajetaan irti kärrystä ja peruutetaan kita aisaan kiinni. Laitetaan aisannostaja pois päältä ja kytketään perävaunun letkut kiinni ja ei kun uutta kuormaa hakemaan.

        Joissain uudemmissa automaattikaseteissa olen havainnut tuon aisannostajan kytkeytyvän päälle, kun kasetti ajetaan takaisin kärryyn. Eli siihen on rakennettu sellainen vivusto, että nostaja ei kytkeydy päälle, kun kasetti ohittaa vivuston eteenpäin. Kun kasetti osuu vivustoon taaksepäin kulkiessaan, aisannostajaa ohjaava ilmaventtiili kääntyy.

        Kohta 3 olisi pitänyt mennä seuraavasti:

        3. Peruutetaan takaisin kiinni kärryyn. Avataan kasetin lukitus vetäjän lavan keulasta. Laitetaan kasetin...

        Ja 4. kohdan loppuun lisätään vielä, että suljetaan vetäjän kasettilukko. Lukko on tehty siten, että sen ei tarvitse olla auki, kun kasetti ajetaan kyytiin. Lukko aukeaa kasetin lukitustangon osuessa siihen ja jousi vetää sen takaisin kiinni, kun kasetti ajetaan kyytiin. Avattaessa lukkoa avauskahva vedetään pykälän taakse, jolloin lukko pysyy auki.


      • Casetti
        tuosta kirjoitti:

        Kohta 3 olisi pitänyt mennä seuraavasti:

        3. Peruutetaan takaisin kiinni kärryyn. Avataan kasetin lukitus vetäjän lavan keulasta. Laitetaan kasetin...

        Ja 4. kohdan loppuun lisätään vielä, että suljetaan vetäjän kasettilukko. Lukko on tehty siten, että sen ei tarvitse olla auki, kun kasetti ajetaan kyytiin. Lukko aukeaa kasetin lukitustangon osuessa siihen ja jousi vetää sen takaisin kiinni, kun kasetti ajetaan kyytiin. Avattaessa lukkoa avauskahva vedetään pykälän taakse, jolloin lukko pysyy auki.

        Letkuvehkeellä en ole koskaan ajanut. Muistelen vaan kovasti jotta nuo lavan lukot olis tarvinnu avata erikseen napista... aikaa tosin on paljon, voin muistaa väärin.


      • on letkukasetissa
        kärryn kirjoitti:

        ...kasettilukko aukeaa, kun vetäjä peruutetaan kärryyn kiinni. Kärryssä oleva tanko ottaa kiinni auton perään ja avaa vivustolla sen lukon. En oikein ole perehtynyt noihin automaattikasetteihin, kun itse ajan letkukasetilla, mutta luullakseni automaattikasetissa vetäjän paineilmatoiminen perälaudan lukko avaa mekaanisesti kasetin perälaudan lukot.

        Letkukasetilla homma menee näin:
        1. Käydään katkaisemassa kärry irti ja kippaamassa nuppikuorma.
        2. Peruutetaan perälauta auki kiinni kärryyn, laitetaan letkut kiinni ja ajetaan kasetti kyytiin. Laitetaan kasetin perälaudan lukkojen ilmaletku kiinni ja käydään kippaamassa kasettikuorma.
        3. Peruutetaan takaisin kiinni kärryyn. Irrotetaan perälaudan ilmaletku ja ajetaan kasetti takaisin kärryyn, irrotetaan hydrauliletkut ja laitetaan aisannostaja päälle.
        4. Ajetaan irti kärrystä ja peruutetaan kita aisaan kiinni. Laitetaan aisannostaja pois päältä ja kytketään perävaunun letkut kiinni ja ei kun uutta kuormaa hakemaan.

        Joissain uudemmissa automaattikaseteissa olen havainnut tuon aisannostajan kytkeytyvän päälle, kun kasetti ajetaan takaisin kärryyn. Eli siihen on rakennettu sellainen vivusto, että nostaja ei kytkeydy päälle, kun kasetti ohittaa vivuston eteenpäin. Kun kasetti osuu vivustoon taaksepäin kulkiessaan, aisannostajaa ohjaava ilmaventtiili kääntyy.

        spiraalijohdot ja letkut, eli kun kasetti ajettu takasin kärriin niin samalla pistetään ilma- ja sähköjohdot kiinni ja otetaan sen verta eteenpäin että aisa sopii nousemaan ja peruutetaan kiinni ja napista jarrut/aisannosto pois päältä, näin meillä


      • kasetti
        on letkukasetissa kirjoitti:

        spiraalijohdot ja letkut, eli kun kasetti ajettu takasin kärriin niin samalla pistetään ilma- ja sähköjohdot kiinni ja otetaan sen verta eteenpäin että aisa sopii nousemaan ja peruutetaan kiinni ja napista jarrut/aisannosto pois päältä, näin meillä

        slp kasetissa aisa nousee automaattisesti kun lava pukataan kärryyn .
        letkuja ei tarvi käydä irroittamassa kun katkaisee vaan voi tehdä sen hytistä.oli kuulemma jo sellaisia liittimiä että kun aisa menee kitaan letkut yhdityy samalla
        KIITOS ruotsalaisten


      • käsijarru

        joo, toi käsijarru tosiaan kannattaa vetästä päälle.
        Viimeistään silloin, kun kasetti paukahtaa veturiin, on juoksua tiedossa. Jos auto karkaa jo ennen kasetin perille menoa niin......isäntä kiittää. :)


      • sm340
        kärryn kirjoitti:

        ...kasettilukko aukeaa, kun vetäjä peruutetaan kärryyn kiinni. Kärryssä oleva tanko ottaa kiinni auton perään ja avaa vivustolla sen lukon. En oikein ole perehtynyt noihin automaattikasetteihin, kun itse ajan letkukasetilla, mutta luullakseni automaattikasetissa vetäjän paineilmatoiminen perälaudan lukko avaa mekaanisesti kasetin perälaudan lukot.

        Letkukasetilla homma menee näin:
        1. Käydään katkaisemassa kärry irti ja kippaamassa nuppikuorma.
        2. Peruutetaan perälauta auki kiinni kärryyn, laitetaan letkut kiinni ja ajetaan kasetti kyytiin. Laitetaan kasetin perälaudan lukkojen ilmaletku kiinni ja käydään kippaamassa kasettikuorma.
        3. Peruutetaan takaisin kiinni kärryyn. Irrotetaan perälaudan ilmaletku ja ajetaan kasetti takaisin kärryyn, irrotetaan hydrauliletkut ja laitetaan aisannostaja päälle.
        4. Ajetaan irti kärrystä ja peruutetaan kita aisaan kiinni. Laitetaan aisannostaja pois päältä ja kytketään perävaunun letkut kiinni ja ei kun uutta kuormaa hakemaan.

        Joissain uudemmissa automaattikaseteissa olen havainnut tuon aisannostajan kytkeytyvän päälle, kun kasetti ajetaan takaisin kärryyn. Eli siihen on rakennettu sellainen vivusto, että nostaja ei kytkeydy päälle, kun kasetti ohittaa vivuston eteenpäin. Kun kasetti osuu vivustoon taaksepäin kulkiessaan, aisannostajaa ohjaava ilmaventtiili kääntyy.

        Automaatti vehkeissä kasetin perälauta aukastaan autonperälaudalla. Kasettilootan yläkulmaan on tuotu käyttövipu jota tökätään painamalla auton perälauta alas kun halutaan lootan perälauta auki.

        Kevät tulee nyt, mutta sitte kun on seuraavan kerran liukasta niin muistakaas letkukasetti miehet ja naisetkin hiekottaa kunnolla kasetointi paikka kun ei vehkeissänne ole nalkkilukkoa!


    • ethradoxxx

      Milloin tuota Robsonia tarvii käyttää, ja miten sen käyttö tapahtuu? Vai tarviiko yleensäkään hirveästi käytellä?

      • tuo robson

        Mikä tuo robson edes on?


      • tarvitsee

        ...mutta silloin kun on pehmeän näköinen paikka kannattaa ne rullat laittaa väliin jo ennen kuin sinne ajaa. Se miten se missäkin autossa toimii vaihteleekin sitten aika tavalla. Joissain laitetaan rullien katkaisija päälle, jonka jälkeen telinnostimen katkaisija käyttääkin rullia. Joissain toimii suoraan omasta katkaisijastaan. Ja rullia saa tietenkin käyttää vain teli alhaalla.


      • ja ne
        tarvitsee kirjoitti:

        ...mutta silloin kun on pehmeän näköinen paikka kannattaa ne rullat laittaa väliin jo ennen kuin sinne ajaa. Se miten se missäkin autossa toimii vaihteleekin sitten aika tavalla. Joissain laitetaan rullien katkaisija päälle, jonka jälkeen telinnostimen katkaisija käyttääkin rullia. Joissain toimii suoraan omasta katkaisijastaan. Ja rullia saa tietenkin käyttää vain teli alhaalla.

        siis laitetaan väliin siten, että eteenpäin ajaessa painetaan katkaisijaa ja annetaan niiden mennä paikoilleen auton liikkuessa. Jos sattuu jäämään kiinni ja rullat joutuu paikoillaan laittamaan väliin, pistetään lukot päälle ja annetaan vetopyörien pyöriä eteen päin samalla, kun rullat menevät väliin.


      • telikarhu....
        ja ne kirjoitti:

        siis laitetaan väliin siten, että eteenpäin ajaessa painetaan katkaisijaa ja annetaan niiden mennä paikoilleen auton liikkuessa. Jos sattuu jäämään kiinni ja rullat joutuu paikoillaan laittamaan väliin, pistetään lukot päälle ja annetaan vetopyörien pyöriä eteen päin samalla, kun rullat menevät väliin.

        tai mikä nyt on.Laita aina väliin kun joudut kippaan huonolla,epätasasella pohjalla.Tukevampi.


      • Sisussa
        telikarhu.... kirjoitti:

        tai mikä nyt on.Laita aina väliin kun joudut kippaan huonolla,epätasasella pohjalla.Tukevampi.

        Sisussa (ainakin uudemissa) kun laittaa rullat väliin, nousee telipyörät pari senttiä ilmaan. Ei varmasti ole tukevampi, kun ei kaikki tassut ole maassa. Pehmeässä eri juttu, kun ne vetoset sen verran painuu kuitenkin.


      • niin merkittävästi
        Sisussa kirjoitti:

        Sisussa (ainakin uudemissa) kun laittaa rullat väliin, nousee telipyörät pari senttiä ilmaan. Ei varmasti ole tukevampi, kun ei kaikki tassut ole maassa. Pehmeässä eri juttu, kun ne vetoset sen verran painuu kuitenkin.

        että ne pitäs pistää sen takia väliin pelkästään että vakauttas, ohjeena antaisin kaikille kuskeille että opetelkaa oikea käyttäminen, hyvissä ajoin väliin, eikä ruoviteta rissat välissä, pinnat häviää silmissä, ite pyrin käyttämään niin vähän kuin mahdollista ja aina liikkeellä ollessa rullat väliin vaikka oltas jo kiinni niin vähän pyöräytetään että imasee väliin tosin harvoin enää päästään omin avuin jos kiinni jo jääty


      • metronomi78
        niin merkittävästi kirjoitti:

        että ne pitäs pistää sen takia väliin pelkästään että vakauttas, ohjeena antaisin kaikille kuskeille että opetelkaa oikea käyttäminen, hyvissä ajoin väliin, eikä ruoviteta rissat välissä, pinnat häviää silmissä, ite pyrin käyttämään niin vähän kuin mahdollista ja aina liikkeellä ollessa rullat väliin vaikka oltas jo kiinni niin vähän pyöräytetään että imasee väliin tosin harvoin enää päästään omin avuin jos kiinni jo jääty

        Joo, itse ainakin pistän rullat aina väliin jo kovalla maalla, kun vähänkin vain epäilyttää perille pääsy - tosin sitä on kyllä rullienkin kanssa jumiin jääty, se on vain sitten vain "korkeemman käres"...


      • haba
        metronomi78 kirjoitti:

        Joo, itse ainakin pistän rullat aina väliin jo kovalla maalla, kun vähänkin vain epäilyttää perille pääsy - tosin sitä on kyllä rullienkin kanssa jumiin jääty, se on vain sitten vain "korkeemman käres"...

        KAK typerat auto kuskit käyttää rullia.Muutenkin se ajaminen tuntuu vaikeelta.Kaivurin hytistä sitä näkee monenlaista pellee.Toisinaan alkaa vituttaan.


      • sisuun
        Sisussa kirjoitti:

        Sisussa (ainakin uudemissa) kun laittaa rullat väliin, nousee telipyörät pari senttiä ilmaan. Ei varmasti ole tukevampi, kun ei kaikki tassut ole maassa. Pehmeässä eri juttu, kun ne vetoset sen verran painuu kuitenkin.

        tyhjällä ilmeisesti? menee rulla liian alas eli teliakselin keskipisteen alapuolelle ja kampeaa akselia ylös. ei liene vaarana, ettäkuormalla nousee, vaikka sisusta onkin kysymys ;) mutta vaihtoehtoisesti telinohjausjärjestelmä säköisesti antaa rullien hydraliikan lisäksi 'käskyä' nostaa teliä: ei hyvä


      • Ent.Pelle/ nyk.urak.
        haba kirjoitti:

        KAK typerat auto kuskit käyttää rullia.Muutenkin se ajaminen tuntuu vaikeelta.Kaivurin hytistä sitä näkee monenlaista pellee.Toisinaan alkaa vituttaan.

        Kaivrin hytissä istuu röhnöttää melkein 80 prosenttisesti PELLE. Paksu vetelys joka tukehtuisi hikeensä jos puhdistaisi telat savesta edes kerran vuodessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5660
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2477
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      269
      1822
    4. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1717
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      25
      1484
    7. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1301
    8. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      336
      1270
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      344
      1261
    10. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      37
      1255
    Aihe