Kokemuksia skikkaamisesta?

Nimetön

Tuossa viikonloppuna kävin GoExpossa ja hämmästelin uutta lajia Skikeä. Löysin youtubesta linkinkin josta näkee mistä on kyse http://www.youtube.com/watch?v=IYrpJ_7_KEw
Oletko kokeillut lajia (Keski-Euroopassa vissiin suosittu?) ja mitä mieltä olet?
Kyllä alkaa nämä surkeat etelän talvet vähän vetää mieltä matalaksi, että tarttis keksiä jotain uutta... vähän vaan mietin, että sopiiko ihan "mattimeikäläiselle".

92

105139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hiihtelijä..
      • Skiket ostanut

Täältäkin saa... ja hinta oli Kalle Sportissa 269 eur, eli ei ihan paha jos ajattelee nettikaupan kuluja.
        www.hjorth.fi/tuotteet/skike.php

• fghfghd

Mitenkähän noilla pärjää märällä asfaltilla? Ainakaan tavallisilla rullaluistimilla ei siitä tule mitään ja märkää asfalttia täällä riittää, jos talvet on mitä on.

• jts-1

cross trainer on jo hyvä peli mennä hiekkatiellä..tuo skike on ollu tossa meitin interissä esillä..mun mielestä tuota mallia ei kannata ostaa!
      katso powerslide.se sieltä löytyy!
      ja traineri maksaa samanverran..

• TommiN

Oletko kokeillut Skikeä, vaiko vain katsellut?
        Miksi Skikeä ei kannata ostaa?

Netissä olen löytänyt kommentteja, että Skike olisi Powerslidea tukevampi maastossa mentäessä, asfaltilla Powerslide olisi parempi.

No, oma valintani oli Skike - Powerslidea en ole päässyt kokeilemaan. Hiekkateille ja -poluille on tarkoitus mennä. Uteliaana odotan, mitä Skikellä on tarjottavanaan, kunhan tässä pääsee niitä kokeilemaan.

• TommiN
        TommiN kirjoitti:

Oletko kokeillut Skikeä, vaiko vain katsellut?
        Miksi Skikeä ei kannata ostaa?

Netissä olen löytänyt kommentteja, että Skike olisi Powerslidea tukevampi maastossa mentäessä, asfaltilla Powerslide olisi parempi.

No, oma valintani oli Skike - Powerslidea en ole päässyt kokeilemaan. Hiekkateille ja -poluille on tarkoitus mennä. Uteliaana odotan, mitä Skikellä on tarjottavanaan, kunhan tässä pääsee niitä kokeilemaan.

...että ziljoona kertaa mieluummin kuitenkin hiihtäisin, vaikka vuoden ympäri.

• TommiN

Pari-kolme vuotta olen jo netin välityksellä seurannut tietoja Skikestä ja on tehnyt mieli ostaa. Aavistelin, että messuilla se olisi esillä - mukava yllätys oli, että niitä pääsi siellä myös kokeilemaan (vaikka alusta olikin aika huono tätä lajia ajatellen - kiiltävällä betonilattialla kumipyörissä oli liikaa pitoa ja sauvojen kumitalloissa liian vähän).

Messutarjoushinta, 270 euroa, ei ollut mielestäni paha kun sitä vertaa saksalaisten nettikauppojen hintoihin.

Maanantaina kokeilin talon parkkipaikalla - kun sää oli mitä oli. Lumisella asfaltilla totesin, että ei onnistu. Paljaalla (märällä) asfaltilla sen sijaan skike tuntui toimivan oikein hyvin. Kun asfaltti taas paljastuu lumen ja loskan alta, lähden kunnon lenkille.

Tuon vehkeen tukevuuteen vaikuttaa kovasti se, millainen kenkä on jalassa. Mun kenkävalikoima ei niin suuren suuri ole, kahdella erilaisella kengällä kokeilin. Kävelykengät oli aika jees, talvilenkkarit aivan kauheat. Pitää paneutua asiaan vielä.

Eihän tuo skikkaaminen hiihtämistä ole, ei myöskään rullaluistelua. Se on ihan oma lajinsa, jossa tietysti auttaa, jos osaa entuudestaan jompaa kumpaa tai molempia. Omat niksinsä tuntuu kuitenkin olevan siinä, että homma alkaa toimia sujuvasti. Kahden lyhyen kokeilun jälkeen ei mulla ole vielä homma ihan hanskassa, mutta uskon, että luvassa on mukavia hetkiä.

Parkkipaikan karkeahkolla asfaltilla yllätti se, että meno ei ollut ollenkaan niin kevyttä kuin rullaluistimilla. Rengaspaineet kyllä olin jättänyt alarajoille - pitää vielä kokeilla maksimipaineilla.

Yhden jalat alta -taaksepäin kaatumisen jälkeen voin myös vahvistaa sen, mitä esittelijä messuhallissa sanoi: jarrut kannattaa säätää ottamaan ajoissa kiinni. Jarruttaminenhan tapahtuu taaksepäin nojaamalla, jolloin jarrupala ottaa renkaaseen kiinni. Aivan hiljaisessa vauhdissa lensin näyttävästi, kun yritin jarruttaa, eikä pala ottanut kiinni - nojasin taakse vähän lisää ja sit mentiin.

Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo...niin ajattelen ainakin nyt. Kun muistelen ekaa rullaluistelukertaani, ei tämä siitä juuri poikkea ainakaan huonompaan suuntaan. Ekan ja toisen rullaluistelukerran välissä oli mulla seitsemän vuotta...eli alku ei vakuuttanut, mutta sitten kyllä innostuin siitä(kin) lajista ihan tosissani.

Pistän lisää käyttökokemuksia tänne, kunhan pääsee testailemaan. Mullakin oli viimeisenä ostokannustimena nää pari kehnoa talvea - viime talvi oli jo surkea ja tämä talvi aivan katastrofaalinen. Ajattelin, että Skikellä pääsisi muina vuodenaikona liikkumaan mukavasti luonnon helmaan...varsinkin mulla on mielessä pääkaupunkiseudun Keskuspuiston polut, aikainen kesäaamu,auringon valo siilautuu puiden oksien välistä, lintujen liverrys, yksinäinen sauvoja...no, siihen on vielä aikaa, mutta tuollaisella mielikuvamarkkinoinnilla itseni vakuutin asiasta :-)

• jts-1

ehkä tuli sanottua väärin ettei kannata ostaa..se oli lähinnä omaa ajatusmaailmaa!powereita oon kokeillu ja ne oli kyllä hiekkatiellä erittäin tukevantuntuiset..onhan nuo skiket ollu jalassa ja just tuo jarrujuttu kyllä hämmennytti tuntu että se otti heti liiankin kanssa!
        ja se vaatii varmaan kenkäkokeilua mikä sitte sattuu kohallee..varmasti sillä voi edetä mukavia mettäpolkuja mielen mukaan sehän on selvä..kaikki uutuusjutut vaati tietysti paneutumista asiaan!
        kyllä meinasin testata itekki tuon systeemin..testikappale on täällä suunnalla kokeiltavissa kuka vaan haluaa..mökkitielle vaan jalkaan ja menoksi!

• myös Skiken

messuilla. Se remmikiinnytys näytti kyllä aika lelulta. Tuli mieleeni lapsuudenajat ja minisukset remmeineen.

Cross Traineriin käy (ainoastaan?) rullaluistimen kenkä (165 mm), joka on siis aivan eri asia kuin Skike remmeineen.

Ihmettelen, että ihmettelet kumipyörän ja rullisrenkaan rullaavuuseroa asfaltilla..

Miten noissa vehkeissä on laakerit suojattu?

• TommiN
        myös Skiken kirjoitti:

messuilla. Se remmikiinnytys näytti kyllä aika lelulta. Tuli mieleeni lapsuudenajat ja minisukset remmeineen.

Cross Traineriin käy (ainoastaan?) rullaluistimen kenkä (165 mm), joka on siis aivan eri asia kuin Skike remmeineen.

Ihmettelen, että ihmettelet kumipyörän ja rullisrenkaan rullaavuuseroa asfaltilla..

Miten noissa vehkeissä on laakerit suojattu?

No en sinänsä ihmettele eroa rullaavuudessa - lukemattomat kerrat on tullut rulliksilla laskettua alamäessä polkupyöräilijän ohi. Se minua hämmästytti, että ero oli niin suuri.

Olen tähän asti ollut siinä (harha?)käsityksessä, että laakereiden puolesta noilla voisi mennä sadesäälläkin liikkumaan, mutta nyt kun tarkemmin katsoin, niin eipä se näytä sen kummallisemmalta kuin rullaluistimessakaan. Samanlainen laakerikin näytti olevan :-(

Remmeistä sen verran, että kengästä riippuen kiinnitys voi olla mitä vain täysin huteran ja oikein tukevan välillä. Onko leluja vai ei - Saksassa laji on kasvamassa aikamoista vauhtia. Ehkä tunnetuin Skiken mannekiini on saksalainen naishiihtäjä Evi Sachenbacher-Stehle, mitaleita MM ja olympiakisoista.

Tottumista Skikellä liikkuminen varmasti vaatii jokaiselta. Ei niiden päälle suoraan suksilta siirrytä yksi yhteen. Mutta eipä kukaan aikaisemmin hiihtoa harrastamatonkaan samantien ole suksilla kuin kotonaan, kun laittaa sukset ekan kerran jalkaansa.

• video
      • Mietiskelijä..

En oo oikeen varma pitäiskö ostaa tollaset skiket. Sanokaa te mulle rehellisesti et kannattaako mun ostaa tollaset? Osaan siis jo hiihtää..ja mulla on ollu rulla luistimet sekä rulla sukset..

• Maastotesti käymättä

Itse päässyt testaamaan lyhyen ajan vain kuivalla asfaltilla tuntuivat aika veikeiltä. Kaveri joka nuo omisti niin sanoi kyllä, että hiekkateillä yms. maastoissa eivät todellakaan ole mitkään aloittelevan (tai painavan) kuntoilijan pelit. On kuulemma sen verran raskasta mennä epätasaisessa maastossa ylämäkiä ja palauttavissakin osissa pitää jonkinverran tehdä töitä verrattuna hiihtoon ym.

• 59 v kuntoilija

Ostin Skiket huhtikuussa ja aamulla luistelin hangella suksilla illalla siirryn skikeen ja homma sujui hyvin. Nyt on takana 650kilometriä skikeilyä. Täällä vain on huonot nuo reitit vain karkeaa asfalttitien reunaa lenkit pääosin kulkee.
        Pisimmät lenkit on olleet yli 40 km ja hyvin on kulkenut. Reitillä tulee vain mieleen pakkaskeli, niin paljon se vaatii vomaa mutta parhaimmat km nopeus on ollut n 4minuutin kahtapuolta. Vauhti on ollut riittävää näin tämän ikäiselle vain vatsa on vain muisto vain lihaksisto on kunnossa. Olen käynyt lenkillä metsätöidenkin jälkeen. Lenkkini päivittäin on 15- 40 km välillä ja sade päivina veryttelen Grostreenerillä n 60-75 minuuttia.
        Skikeihin on uusittu päälyrenkaat pintojen irtoilujen takia.
        Ainut kuntoilumuoto joka toimii kesällä täällä Väyryslandiassa.
        Raskasta mutta tehokasta sen jo tuntee tällä km määrällä.

• tuomo99

Olisi tosiaan mielenkiintoista ymmärtää mitä eroa näillä on. Vai onko vaan sama tuote vähän eri designilla??

Kellään mitään vertailutietoa?

• Skiket ostanut

Skikeissä on hyvä jarru systeemi, lisäksi ne ei ole kokosidonnaisia. Powerslidessä/Nordic Trainerissa ei ole jarrua, enemmä kuin rullasuket... luulisin

PS. yhdyn TommiN:n kokemuksiin, Skiket toimivat ja hyvältä tuntuu parin lenkin jälkeen... kunhan ensi saa jarrun säädettyä kohdalle.

• trainereissa
        Skiket ostanut kirjoitti:

Skikeissä on hyvä jarru systeemi, lisäksi ne ei ole kokosidonnaisia. Powerslidessä/Nordic Trainerissa ei ole jarrua, enemmä kuin rullasuket... luulisin

PS. yhdyn TommiN:n kokemuksiin, Skiket toimivat ja hyvältä tuntuu parin lenkin jälkeen... kunhan ensi saa jarrun säädettyä kohdalle.

jarru.

• balderis
        trainereissa kirjoitti:

jarru.

Kumpi sopii paremmin hiekkatiellä;powerslide vai skike?Millaiset kengät on parhaimmat skikeen?
        T.Mikko

• ei sovi
        balderis kirjoitti:

Kumpi sopii paremmin hiekkatiellä;powerslide vai skike?Millaiset kengät on parhaimmat skikeen?
        T.Mikko

hiekkatielle. On täysin hölmöä luulla, että pienet, tosin ilmatäytteiset, pyörät toimisivat hiekalla. Skiken remmikiinnitys on täysi vitsi.

• balderis
        ei sovi kirjoitti:

hiekkatielle. On täysin hölmöä luulla, että pienet, tosin ilmatäytteiset, pyörät toimisivat hiekalla. Skiken remmikiinnitys on täysi vitsi.

Moi! Kiito mielipiteestäsi.
        Onko sinulla henk.koht. kokemusta skikestä vai mihin perustuu väittämäsi?
        T.M

• kokemusta Skikestä,
        balderis kirjoitti:

Moi! Kiito mielipiteestäsi.
        Onko sinulla henk.koht. kokemusta skikestä vai mihin perustuu väittämäsi?
        T.M

eikä tule. Mutta kokemusta esim. rullaluistelusta on älyttömästi.

Näin Skiket messuilla ja tein nopean päätelmän - lelut. Se remmikiinnitys on täysi vitsi.

Minulla on kokemusta myös lastenrattaista - sekä isopyöräisistä, että myös pienipyöräisistä ns. city-malleista. Kyllä niillä city-malleilla meno päättyi heti, kun asfaltti loppui..

Ilmatäytteinen rengas on kuitenkin perusteltu, kun ja jos olosuhteet ovat sellaiset, että rullaluistimilla ei pärjää. Tiedän, että on sellaisia todella röpelöisiä asfaltteja, joissa ilmarengas on ainoa vaihtoehto.

Ja ainut ilmarenkainen vaihtoehto on cross trainer.

• lisää Skikestä..
        kokemusta Skikestä, kirjoitti:

Näin Skiket messuilla ja tein nopean päätelmän - lelut. Se remmikiinnitys on täysi vitsi.

Minulla on kokemusta myös lastenrattaista - sekä isopyöräisistä, että myös pienipyöräisistä ns. city-malleista. Kyllä niillä city-malleilla meno päättyi heti, kun asfaltti loppui..

Ilmatäytteinen rengas on kuitenkin perusteltu, kun ja jos olosuhteet ovat sellaiset, että rullaluistimilla ei pärjää. Tiedän, että on sellaisia todella röpelöisiä asfaltteja, joissa ilmarengas on ainoa vaihtoehto.

Laakereita ei ole millään tavalla suojattu. Eli ne menevät nopeasti pilalle kosteissa oloissa. Tosin Skiken laakerit ovat jo valmiiksi mallia - horo, joten ne eivät mene heti ns. tukkoon.

Messuilla oli todella mielenkiintoinen K2:n kehitelmä täysin kosteudelta suojatuista laakereista. Siihen keksintöön uskon täysin.

• laakerit??
        lisää Skikestä.. kirjoitti:

Laakereita ei ole millään tavalla suojattu. Eli ne menevät nopeasti pilalle kosteissa oloissa. Tosin Skiken laakerit ovat jo valmiiksi mallia - horo, joten ne eivät mene heti ns. tukkoon.

Messuilla oli todella mielenkiintoinen K2:n kehitelmä täysin kosteudelta suojatuista laakereista. Siihen keksintöön uskon täysin.

Onko K2 tämmöiset kehittänyt, mihin idea perustuu, löytyykö linkkiä, kiinnostaisi suunnattomasti, olisi valtava helpotus lähinnä sauva-inlinesta hiihdon korvikkeena kiinnostuneelle, haluaa sellaiset!!

• TommiN
        balderis kirjoitti:

T.Mikko

...niin tässä on yksi saksalainen vertailutesti Skiken ja Powersliden välillä, ehkä vähän kevyt, mutta saattaa antaa jotain osviittaa.

Kokeilemistani kengistä parhaat ovat olleet toistaiseksi Cannondalen vapaa-ajan pyöräilykengät. Leveä, tasainen, jäykänpuoleinen pohja varmaankin on se, mikä noista tekee hyvät, ja sekin vielä, että kengän saa jalkaan niin, ettei jalka liiku kengän sisällä.

• TommiN

Minulla kun ei ole tuota selvännäkemisen lahjaa, ihan pistin siellä messuilla ne Skiket jalkaan ja totesin, että toimii. Näin me ihmiset ollaan erilaisia...ja minä yhä olen harhaluuloni vallassa, vaikka luinkin kirjoituksesi :-)

Minä kyllä olen saanut Skiket jalkaani hyvinkin tukevasti niillä remmeillä. Kengästä on paljon kiinni, onko tuntuma vakaa vai hutera.

Jos puhutaan hiekkatiestä tai polusta sellaisina kuin ne normaalisti ovat, varmasti toimivat Skiken renkaat. Jos taas puhutaan pehmeästä, upottavasta hiekasta tyyliin Kalajoen rannat, tai paksusta sorasta, eivät varmaankaan toimi. Joka renkaalla tulee jossain rajat vastaan. Skiken renkailla kyllä paljon myöhemmin kuin tavallisen rullaluistimen renkailla.

Niin suosittua kuin sauvarullaluistelu onkin hiihdon korvikkeena, minä en ole koskaan siitä pitänyt. Se on liian erilaista kuin hiihto. Rulliksilla vedän pitkätkin lenkit (pisin toistaiseksi 105 km) ilman sauvoja. Skikellä treenaaminen tuntuu vaikutukseltaan kehossa paljon enemmän hiihtotreeniltä kuin sauvaluistelu. Rullasukset eivät ole olleet kiinnostava vaihtoehto - Skike on tällä hetkellä itselleni paras vaihtoehto.

Minusta olisi hienoa, jos pystyisin sanomaan ehdottomalla varmuudella totuuden Skikestä tai kenties jostain asiasta, josta minulla ei ole edes kokemusta, mutta se vain taitaa olla mahdotonta. Ihmisten lähtökohdat ja tarpeet ovat niin erilaisia. Jokaisen pitää ratkaista omalta osaltaan, mikä toimii. Neuvoja ja kokemuksia kannattaa tietysti kysyä. Uskon, että mutu-vastauksista on vähemmän apua kuin todellisista kokemuksista.

Lastenvaunuista on minullakin runsaasti kokemusta, joskin jo yli neljän vuosikymmenen takaa. Pyöristä muistan sen, että ne olivat isot, ja myöhemmin sain niistä hyvät pyörät ensimmäisen kinneriini :-)

• TommiN
        lisää Skikestä.. kirjoitti:

Vedin skikellä reilun tunnin lenkin oloissa, joissa rullaluistimien laakerit olisivat omien kokemusteni perusteella jämähtäneet täysin pyörimättömiksi. Skiken pyörät seuraavana aamunakin pyörivät vain. Jos Skikessä olisi nyt käytettävien sijasta "epähorot" laakerit, ja se olisi herkempi kosteudelle ja hiekalle, olisiko tuote silloin parempi vai huonompi?

Minäkin rullaluistelen paljon, ja pitkillä lenkeillä usein sade yllättää. Näin nuo laakerisuojat K2:n osastolla. Mielelläni välttyisin jokakesäisiltä laakerien puhdistuksilta mutta vaikka kuinka haluaisinkin uskoa, että ne toimivat, odottelen lisätietoja ja kokemuksia, ennen kuin alan vakuutella uskoani niihin.

• Skiket ostanut
        ei sovi kirjoitti:

Skike kilometrejä taka jo toista sataa, remmit toimivat, pyörät toimivat (ainakin hiekoitetulla asfaltilla ja kaupungin kovilla hiekka poluilla), laakerit toimivat.

Varmasti ei kaikille sovi, mutta olisi kuitenkin hyvä kokeilla ennen kuin laukoo...

Paras keksintö sitten rullaluistimien...

• hoh hoi

Hohhoi tämäkin ns. asiantuntija (ainakin ja todennäköisesti vain ja ainoastaan omasta mielestään). Hirveä arvostelu kaiken maailman remmeistä yms. mutta kokemusta ei ole, vain messuilla tehty 'nopea päätelmä'. :D Näitä tämänkaltaisia 'asiantuntijoita', tai tässä tapauksessa tämän cross trainer systeemin kanssa naimisissa olevia, löytyy joka lähtöön. Täytyy tämän asiantuntijan olla alta 15-kesäinen, on senverran lapsellista ja uhmaikäistä kiukuttelua.

• TommiN

Maanantai-iltana kävin sitten skikkaamassa ensimmäisen lenkkini. Mittaa reitillä oli n. 13 km, kokonaan asfalttia, joskin vielä suurin osa matkasta oli hiekoitettua, paikoitellen paksustikin.

Hiekoitetulla asfaltilla meno oli melko raskastakin, puhtailla osuuksilla oli sitten ihan hyvä "keli". Jonkin verran tarkkana saa olla tasapainon kanssa, skiket antaa vähemmän anteeksi kuin suksi. Kai se johtuu siitä, että rengas puree aika tiukasti alustaan kiinni. Lumella jos kaatuu, se käy korkeintaan ylpeydelle, mutta asfaltilla voi tehdä kipeääkin, ja vaatteet voi mennä rikki.

Sivuttaispito potkuissa oli erittäin hyvä myös hiekkaisella asfaltilla. Kertaakaan ei lipsahtanut tai luistanut. Aivan noin hyvää käyttäytymistä en osannut odottaa. Negatiivinen yllätys oli skiken kankea ohjattavuus mäkeä laskiessa.

Se mitä jonkin verran jäin kaipaamaan, oli mahdollisuus ojentaa nilkka potkun päätteeksi. Kyllähän siihen sitten tottui, ettei se ollut mahdollista.

Sellainen tunne tuli, että ei ollut vielä ihan kaikki säädöt kohdallaan. Pitää etsiä tasapainoinen asema kengälle skiken päällä, samoin nilkkatuen sivuttaissäädön oikea kohta hakea ja jarrut pitää saadaa ottamaan samalla tavalla. Jos jarruttaa vain toisella, kun vauhtia on vähän enemmän, siinä käy niin, että toinen puoli meinaa jatkaa matkaa, kun toinen pysähtyy. Opeteltavaa siis riittää, mutta hyvän treenin tuosta sai kuitenkin, eli harrastus jatkuu toistaiseksi :-)

Lenkin jälkeen oli skiket ihan kurassa ja ravassa. Suihkutin hiekat pois ja jätin kuivumaan. Aamulla kokeilin, miten pyörät pyörivät. Täysin moitteetta hyrräsivät, ilman mitään takeltelua ja rahinoita. Rullaluistimien laakerit olisi vastaavissa oloissa menneet ihan jumiin.

• muuan ukko

Miten tärinät jos vertaa rullaluistimiin? Meillä päin on niin surkeat asfaltit, että luistellessa paikat lentelee hampaista ja tunto lähtee jaloista.

• TommiN
        muuan ukko kirjoitti:

Miten tärinät jos vertaa rullaluistimiin? Meillä päin on niin surkeat asfaltit, että luistellessa paikat lentelee hampaista ja tunto lähtee jaloista.

En ainakaan ekan lenkin aikana sellaista havainnut. Päähuomio kyllä oli tasapainossa ja tekniikassa, mutta kyllä sen verran olen rullaluistimilla tärinälle herkistynyt minäkin, että varmaankin olisin huomannut.

Jos renkaat pumppaisi aivan maksimipaineisiin, voisi ehkä tärinät tuntua enemmän...mutta se on arvailua. Eiköhän tässä kevään mittaan tule Skiken ominaisuudet selvitettyä, palaan tähänkin vielä myöhemmin.

• ninni-

Hiihditkö talvella kun sanoit että oli hiekoitettu.?
        Voiko niillä hiihtää talvellakin?

• hankittu

Tuli eilen Skiket näppärästi webbikaupan toimittamana.
      Kaksi lenkkiä takana, eilinen ensimmäinen tutustumislenkki Etelä-Suomen myrksyssä. Tänään ilma oli jo huomattavasti mukavampi ja menokin vauhdikkaampaa ilman vastatuulta. Hiekkatietä ja asfalttia on tullut kokeiltua. Melko rapasena lenkiltä suoriutui kun päästeli paikallista hiekkatietä. Mahtaakohan noiden laakerit olla siinä määrin suojattuna, että kestävät märät hiekkatie lenkit?

• tuomo99

Luistelin eilen ensimmäisen lenkin Skikeillä. Tie oli pelkkää asfalttia mutta paikoitellen hiekkaa niin paljon että meno oli kuin hiekkatiellä konsanaan.

Kokonaisvaikutelma ihan ok. Skiket sai helposti jalkaan ja olivat yllättävän tukevasti jalassa kiinni. Käytin ihan tavallisia lenkkareita.

Suurin yllätys oli miten raskasta meno oli. Pidin Sports Trackeria päällä ja sen mukaan keskinopeus oli n 10 km/h kun rullaluistimilla se on mulla n 20 km/h - molemmat sauvojen kanssa. Tein reilun 15km lenkin ja siihen meni siis 1½h minkä jälkeen oli kyllä takki totaalisen tyhjä.

Parasta tässä on se että voi aloittaa luistelukauden jo maaliskuussa eli pari kk normaalia aikaisemmin. Mutta kyllä taidan vaihtaa rullaluistimiin heti kun tiet on siivottu hiekasta.

Tuntuu muuten että tässä ollaan vielä vähän testaajia Skikeille. Design on sen näköistä että kyllä nämä tulee tästä vielä paljon kehittymään. Hintakin on aika kova mikä varmaan johtuu pienistä volyymeista.

Yhteenvetona tosiaan ihan ok vehkeet, menon raskaus voi johtua myös siitä ettei talvella päässyt kertaakaan hiihtämään. Ehkä vauhti paranee tänään uudella lenkillä. Jossain muuten hehkutettiin että tästä voisi tulla sauvakävelyn veroinen villitys Suomessa. Tähän en kyllä usko - eikohän tämä jää aktiivisten rullaluistelijoiden ja hiihtäjien jutuksi.

• HenriV

Sen verran on tullut luistinten pyöriä kulutettua että kumpaakaan (Skike tai Powerslide Nordic) vielä käytännössä kokeilematta kallistuisin kyllä Powersliden puolelle kiinteän kengän vuoksi. En pörrää kaupungilla tai koe muuten tarvitsevani mahdollisuutta irroittaa kenkää rullista, vaan haluan mieluummin kunnollisen rullaluistelukengän joka ei hierrä pidemmilläkään lenkeillä...

Kävin Ruotsin reissullani piipahtamassa Rullverketissä (Ruotsissa Powerslidea edustavan Peter Bachmannin liike), mutta siellä oli kaikissa Nordic-malleissa (Nordic Trainer, Cross Trainer) sopivat koot loppu ja uusia saa Ruotsiinkin kuulemma odotella useampia viikkoja. Saatavuus on Suomessa kuulemma vielä heikko enkä webbitilaukseenkaan tohdi luottaa kenkää kokeilematta joten vaihtoehdoiksi taitaa jäädä joko odottaminen (Peter kertoi neuvottelevansa parhaillaan muutaman suomalaisen liikkeen kanssa) tai kengän (165 mm kiinnityksellä) ja kiskon ostaminen erikseen... Powersliden kiskoja ja pyöriä kuulemma on hyllyssä ainakin Peterillä mutta kenkien saatavuus ei taida olla hääppöinen tähän aikaan vuodesta kun urheiluliikkeet vasta pähkäilevät myydäkö vielä talvivarusteita vai vaihtaako jo kevätmallistoon?

Vielä Powerslidesta sen verran kun jarruista on ollut täälläkin puhetta että tämän vuoden kataloogissa on kaikissa Nordic-malleissa uusi jarru joka toimii ilmeisesti jalkaa reippaasti eteenpäin taivuttamalla (telemark-tyylinen asento), jolloin vaijeri vetää kumipalaa kiinni takapyörään. En tiedä sitten vaatiiko tuo Powersliden kengän kaverikseen vaijerin kiinnitystä varten ja onko muutenkaan miten toimiva viritys... Jarru näkyy ainakin Powerslide.se:n Blade&Walk-mallin kuvassa: http://tinyurl.com/2q865w

• jts-1

kaksi viikkoo itekkii joutu oottamaa tuolta peterin liikkeestä uusia vehkeitä ensi kesäksi!
        ja eka lähetyksessä puuttu osa tavaroista..muuten kyllä on iha hyvä palvelu..heti vastaa sähkäriin ym.joutuu tekemään kompromisseja saksan powerin kanssa varsinkin kenkäpuolella!ja tuo p.w.kenkä on kyllä ehdottoman hyvä ainakin mun jalkaan ja laatutyötä!sivuiltahan löytyy jalan (mm)mittari joka antaa kyllä aika lähelle oikeaa numerokokoa!
        parempi kuin edellinen merkki jolla pörräsin!vähän epäilytti tuo nettitilaus.. tuleeko sopiva koko..mutta se kyllä onnistu aivan nappiin just sopiva!kyseleppäs tanskan p.w.skatepro.dk..siellä taitaa olla suurempi volyymi..ehkä!
        laatutavaraa kyllä kaikinpuolin!
        mutta jos on oikeen leveä räpylä..sitte saattaa olla vaikeuksia kengän sopivuudessa..on aika kapealla lestillä tuo merkki yleensäkin!

• hiihtäjäkin

Toimiikohan tuo powersliden jarru myös siten,että voi hiihtää perinteistä?

• löytyy

Surffailin netissä ja löysin muuta juttua etsiessäni, että KalleSport :iin (Helsinki Haaga) tulee powerslide maastorulliksia.

On heidän nettisivulla rullasukset alta (!) (google ei löydä...) ja kävin kysymässä liikkeestä samalla, kun ostin luistelulumonot retkiluistimiin.

http://www.kallesport.fi/
        http://www.kallesport.fi/index.php?mid=55

Tulossa Skike hyllyyn sekä Powerslide

Powerslide NordicTrainer
        Tiedot ja kuva ->
        http://nordic.powerslide.de/index.php?datei=prod_skate_n-trainer.htm&head=head.htm

Vertailin hieman Skikeä ja Powerslidea ja demomalleilla skiken laakerointi tuntui liukkaammalta ja painetta saa laittaa enemmän. Skiken renkaan kuviointi oli myös parempi. Powersliden uusilla nettisivuilla näyttäisi olevan uusittu pyörä, mutta ei tiedä paljonko sitä on parannettu. Kuvio ainakin on parempi kuin ennen. Arvostan, että painetta saa paljon, mutta kengän oltava myös hyvä. Kumpaakaan en ole luonnossa päässyt kokeilemaan.

Powerslidea odotellessa ja Pirkkolan - Paloheinän - Haltialan lumien sulamista katsellessa.....

Reittikarttoja:
        http://www.hel.fi/wps/portal/Liikuntavirasto/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/Liv/fi/Liikuntapaikat/Ladut/Latutietoa

Paloheinä ulkoilualue Haltiala Pitkäkoski reitti kartta metsä (löytty haulla paremmin jatkossa ....)

Pirkkola
        http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/f0ebb5804a173808a459ec3d8d1d4668/pirkkola_20.pdf?MOD=AJPERES

Paloheinä
        http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/f0531f004a173808a458ec3d8d1d4668/palohein_20.pdf?MOD=AJPERES

• tero.....

niin ostin skiket mutta minä eikä myyjä tiennyt minkä mittaisat sauvat pitää olla,jos jollain tietoa niin kertokaa.kiitos

• Timba . . .

• onko järkeä

Hiihtokausi osaltani loppui viikonloppuna (harmi), mutta intoa olisi jatkaa samoissa merkeissä. Skiket tuntuvat siis kuin taivaan lahjalta, mutta hieman kyllä mietityttää. Siksipä muutama kysymys:
      Kuinka helppoa noilla on liikkua, kokemusta on luisteluhiihdosta, muttei esim. rullaluistimista?
      Vaativatko hyvän kunnon, pärjääkö pururadalla "sunnuntai-skikkaaja"?
      Millaiset sauvat, mittaa varmaan täytyy olla hieman luistelusauvaa enemmän?
      Kuinka jarrutus toimii? (suurin syy miksen ole rullaluistimista innostunut on jarrutuksen epämääräisyys ja muutenkin pelko asfaltti-ihottumasta)

• mutta..

• Timba . . .
        mutta.. kirjoitti:

Kaipaisin silti ihan käyttäjien omia kokemuksia ja kommentteja. Vaan eipä taida vielä paljon olla käyttäjiä..

Meikäläisen kokemus on aikas vähäistä. Raskasta ainakin meikäläiselle (yli satakiloa painoa)mutta sitä se saakin olla. Eli ei mitään asiaa hiekalle saatika purulle ;)Mutta muun liikunnan ohella ok. ja suht vakaata menoa.

• skike
        mutta.. kirjoitti:

Kaipaisin silti ihan käyttäjien omia kokemuksia ja kommentteja. Vaan eipä taida vielä paljon olla käyttäjiä..

Itselläni on nämä skiket ja olen todella tyytyväinen niihin. Kyllä nämä enemmän muistuttavat hiihtoa jos vertaa rullasuksiin tai rullaluistimiin.Itse olen kokeillut erilaisissa maastoissa kyllä ne minun painolla toimivat ihan hyvin ja elopainoa on 101 kiloa.Tarkoitan sellasta maastoa joka on kovapohjainen hiekkatie niin on todella unelma mennä skikeillä.Eihän kukaan aja polkupyörällä pururadalla.Asfalttiteillä ei tarvitnut varoa joka monttua tai kivee.Rengaspaineilla on merkitystä kun lähtee maastoon sekä siihen kuinka raskaalta tuntuu meneminen.Renkaisiin voi laittaa 6 - 7 barin paineen jolloin homma kevenee huomattavasti.Nämähän ovat tarkoitettu kuntoiluun eli mitä enemmän käytät näitä niin Kunto nousee ja pystyt menemään vaihtelevaan maastoon.Eihän luisteluhiihto talvella ole mitään kevyttä.Sama pätee näihin skikeihin,mutta jos nämä olisivat kuin rullaluistimet niin jossain vaiheessa saat mennä aika kovaa,että saat vastusta.

• skiket
        skike kirjoitti:

Itselläni on nämä skiket ja olen todella tyytyväinen niihin. Kyllä nämä enemmän muistuttavat hiihtoa jos vertaa rullasuksiin tai rullaluistimiin.Itse olen kokeillut erilaisissa maastoissa kyllä ne minun painolla toimivat ihan hyvin ja elopainoa on 101 kiloa.Tarkoitan sellasta maastoa joka on kovapohjainen hiekkatie niin on todella unelma mennä skikeillä.Eihän kukaan aja polkupyörällä pururadalla.Asfalttiteillä ei tarvitnut varoa joka monttua tai kivee.Rengaspaineilla on merkitystä kun lähtee maastoon sekä siihen kuinka raskaalta tuntuu meneminen.Renkaisiin voi laittaa 6 - 7 barin paineen jolloin homma kevenee huomattavasti.Nämähän ovat tarkoitettu kuntoiluun eli mitä enemmän käytät näitä niin Kunto nousee ja pystyt menemään vaihtelevaan maastoon.Eihän luisteluhiihto talvella ole mitään kevyttä.Sama pätee näihin skikeihin,mutta jos nämä olisivat kuin rullaluistimet niin jossain vaiheessa saat mennä aika kovaa,että saat vastusta.

kohtuuhinnalla ebayn kautta Saksasta. Myyjällä www.weberspeed.de myynnissä näiden ja luistinten lisäksi myös powerslideja (tosin ei lähellekkään meikäläisen kengännumeroa).
        Skiken kengättömyys on valmistajan kannalta erinomainen ratkaisu - standardi tuote pienentää huomattavasti varastoja ja kustannuksia. Toisaalta kengätön tuote on useamman kokoisen käyttäjän käytettävissä - tällä voin ainakin itselleni hankintaa perustella. Veikkaan, että seuraavan sukupolven tuotteita ja ominaisuuksia on jo suunniteltu tyyliin pumppusiteet, irralliset skikekengät, kiinteät kengät jne. jne.

• Vanha Jarru
        skiket kirjoitti:

kohtuuhinnalla ebayn kautta Saksasta. Myyjällä www.weberspeed.de myynnissä näiden ja luistinten lisäksi myös powerslideja (tosin ei lähellekkään meikäläisen kengännumeroa).
        Skiken kengättömyys on valmistajan kannalta erinomainen ratkaisu - standardi tuote pienentää huomattavasti varastoja ja kustannuksia. Toisaalta kengätön tuote on useamman kokoisen käyttäjän käytettävissä - tällä voin ainakin itselleni hankintaa perustella. Veikkaan, että seuraavan sukupolven tuotteita ja ominaisuuksia on jo suunniteltu tyyliin pumppusiteet, irralliset skikekengät, kiinteät kengät jne. jne.

Pari viikkoa sitten ostin skietit.Kilometrejä reilu kaksisataa.Säätöhommia ja erilaisten kenkien kokeilujen jälkeen sain skietit menemään suoraan laskuissakin.Luistelu monot parhaimmat minulle kun jalkaterän asento on sisään päin..
        Varmaan vedän kierteet monojen pohjiin ja ruuvit.
        Asento säilyy samana.Tein hiekkateillä 20km lenkin niin takki oli kyllä tyhjä..Oikein mukava kokemus... oli kyllä pientä kiveä ja pehmeää hiekkaakin,mutta asenne kysymys on,jouduin kävelemään muutamissa kohdissa skiteillä.Tulee varmaan mun lempi färkit tälle kesälle. Maastopyöräily ja rullailu jää vähemälle.

• Kävelijää

Miten sillä jarrutetaan? Onko meno samanlaista kuin rulla luistelu?

• (S)kikkalija

Mitäs alkusäätöjä on tarvinnut Skikeille tehdä? Mielestäni menevät suoraan kun työntää lattialla. Pumppaus olikin aika hankalaa, vaikea saada pumppua mahtumaan, vai pitäisikö renkaat ottaa pois? Onnistuuko huoltoasemalla renkaiden täyttö? Entäpä jarru, miten olette säätäneet? Vielä jotenkin vaikea hahmottaa oikeaa kohtaa, tuntuu että saisi ottaa vieläkin enemmän kiinni, vaikka säädetty on jo. Kengästä sellainen havainto, että eipä mahdu lenkkarit leveydestään takakappaleeseen, sitähän ei kai saa irrotaa? Luistelumonoja ei viitsisi kuitenkaan kaivaa esiin, ja toimiiko se nilkkaremmi sitten monon kanssa.
      Millaisissa maastoissa on skikkaajat menneet? Vielä on tietysti märkää ja pehmeää (ja luntakin tällä hetkellä), mutta pääseekö niillä oikeasti hiekalla?

• Taavi

Pumppasin letkullisella pumpulla niin meni helposti.
        Venttiiliä pitää vetää ulospäin täytön aikana muuten rengas voi puhjeta jos ventiili jää kantamaan. Kantasoviteen joka on tarralla kiinni saa irrotta ja levitää sopivaksi kenkään.

• Taavi

Venttiiliä pitää vetää ulospäin täytön aikana muuten rengas voi puhjeta jos venttiili jää kantamaan. Kantasoviteen joka on tarralla kiinni saa irrottaa ja levittää sopivaksi kenkään.

• Taavi
        Taavi kirjoitti:

Venttiiliä pitää vetää ulospäin täytön aikana muuten rengas voi puhjeta jos venttiili jää kantamaan. Kantasoviteen joka on tarralla kiinni saa irrottaa ja levittää sopivaksi kenkään.

Nyt on sitten Skike kausi avattu omalta osaltani. Hieman piti säätää jarruja kauemmas. Jarruttamisen oppi yllättävän nopeasti. Eli kyykkyyn ja sitten takapuolta hieman taaksepäin hyvä oli myös pitää luistimet rinnakkain ettei toinen jarruta aikaisemmin. Keskinopeus oli noin 12 km tunnissa. Tuntui suhteellisen raskaalta verrattuna sauvarulla luisteluun. Tosin jalkakäytävillä oli vielä paksu kerros hiekoitus soraa. Skiket painavat noin 2,3 kg kpl kenkien kanssa eli selvästi painavammat kuin sukset. Tekniikka on vielä hieman hakusessa ja reilu tunnin lenkki tuntui riittävältä näin alkuun. Muutamassa kohdassa missä ei ollut hiekkaa meno tuntui lähes rullaluistelulta. Pari kertaa piti mennä lätäkön läpi jonka veden syvyys oli yli Skiken renkaiden puolivälin. Kosteus ja lika ei tuntunut laakereita haittaavan sillä pyörivät seuraavana aamuna kuin uudet. Ajattelin kuitenkin laittaa laakerit täyteen vaseliinia kunhan ne ensimmäisen kerran avaan ja puhdistan.

• sabreluistelee

Kantapalan saa ottaa pois, se on suunniteltukin niin, että leveäkin kenkä mahtuu.
        Itse yllätyin kuinka raskasta skikkaaminen oli. Luulen, että rengaspaineet olivat pielessä. Treenin raskautta sai lisättyä kun pudottaa rengasopaineita, mutta en uskalla ottaa riskiä, että rengas vaurioituu (paineet 6-7 bar).

Tekniikka hioutui nopeasti kohdilleen, samoin jarrutus. Sauvat aivan ehdottomat tässä touhussa. Luistin ei tosiaan anna anteeksi tasapainan heilahtelua, sillä pureutuu niin kovin alustaan kiinni. Muuten luistin todella tukeva.
        Huomasin, että ainakaan itselleni ei sovi lenkkikengällä meno, pitää olla nilkalla tukea.
        Eteenpäin ei todellakaan mennä kuten rullaluistimilla, mutta rullaillen pääsee nopeasti etenemään, skikeillä lähinnä treenataan.
        En saanut ainakaan kovalla repimisellä niitä suojatulppia lähtemään, täytyy ottaa ruuvari avuksi. Eturengas täytyy siirtää aivan lähellä kengänkärkeä, joten sääsätämiseksi menee.
        Tässä ensikokemuksia.
        Metsästin skikkejä koko kevään ja jokapaikasta loppuunmyyty. Eilen niitä oli vielä muutamat partioaitassa Jumbossa.

• isi

Ostin Skiket kilpahiihtoa harrastaville lapsilleni (9 ja 10 vuotiaille). Kummallekin skikkaaminen sujui luonnostaan ilman mitään vaikeuksia. Muistuttaa kuulemma enemmän luisteluhiihtoa kuin sauvarullaluistelu. Itsekin kokeilin ja tottahan tuo oli.

Lapsilla on painoa vain pikkuisen päälle 30 kg ja silloin tuntuu menevän kevyesti hiekkatielläkin. Itse kokeillessani tuntui raskaalta, mutta hauskalta - saahan treeni jossakin tuntua.

Mielenkiintoista on se, että kumpikaan ei ole valittanut, että skiket painaisivat liikaa. En nimittäin ostanut heille S-mallia, koska kengän koko on jo 36 (ja 37) ja ennustan, että 38 menee rikki piakkoin. Pakkauksessa muuten lukee, että kengänkoko on välillä 36 - 48.

Kaikenlaisilla keleillä on skikkailtu jo kolmisen viikkoa (jopa koulumatkoja) ja skiket ovat priimakunnossa laakereita myöden.

• pii

Ostin Skiket ja nyt on ensimmäiset lenkit tehty. Olen ostokseeni todella tyytyväinen. Parasta on hyvät jarrut, pysähtyvät tehokkaasti vaikka keskellä alamäkeä. Meno sujuu myös huonoilla ja roskaisilla alustoilla. Kovalla hiekalla eteneminen onnistuu mainioisti ja laajentaa reittivaihtoehtoja. Painopiste on alempana kuin rullaluistimissa. Ilmakumipyörä ei täristä. Tarrakiinitys on yllättävän tukeva. Sopivia säätöjä pitää vielä hiukan etsiä. Luistellen eteneminen sujuu hyvin ja on mukavaa. Skiket ovat selkeästi rullaluistimia raskaammat. Suoraan eteneminen alamäessä ei minusta suju yhtä hyvin kuin rullaluistimilla. Sopivia kenkiä pitää vielä etsiä. Nyt käytän vaelluskenkiä. Niissä on tukeva pohja ja tukea nilkalle. Ensimmäisellä lenkillä sotkin Skiket kuraan ja vein ne kylmästi suihkuun, kestivät hyvin. Menopelit hymyilyttävät ihmisiä ja paljon tulee kommentteja ja kysymyksiä. Nyt on oivat välineet, joilla kohottaa kuntoa kahden surkean huonon hiihtotalven jälkeen.

Kirjoittaja on keski-ikäinen nainen, joka inhoaa alamäkiä rullaluistimilla ja nautii luisteluhiihdosta hyväkuntoisena.

• löysi munkin kotiin

Jouduin siirtämään etupyörää suuren kengännumeroni vuoksi. Kävi tsäkä ja luistimet meni suoraan ilman säätämistä.
      Kenkinä käytin Adidaksen pyöräilykenkiä. Toimivat paremmin kuin ensin testatut vaelluskengät.

Tekniikan oppi noin puolessa tunnissa. Tähän tietty varmaan vaikuttaa se, että hiihdän paljon.

Asvaltilla meno oli ripeää, mutta sauvojen käyttö epämukavaa. kivituhkeisella tms. pyörätiellä oli mielettömän mukava vetää. Tuntui ihan oikealta hiihdolta.

Ekaksi kerraksi tuli suhattua aika pitkä sessio: 1h 40 min. Ei tullut paikat kipeäksi, kun oli vielä tuntumaa talven hiihtosessioista.

Jarrut rulettaa. Todella mukavat ja tarvittaessa myös tehokkaat.

Tästä tuli nyt selkeästi ensi kesän suosikkiharrastus. Nilkka kun ei enään oikein tykkää juoksemisesta.

• Skikkaaja

Muutama skikkaus-kerta takana. Mitä kovempi hiekka-alusta sen parempaa meno on. Ehdottomasti mun laji. Toistaiseksi olen käyttänyt lenkkareita, mutta täytyy kokeilla muitakin kenkiä. Tekniikka sujuu vaikka välillä vielä horjahtelenkin. Tietyt lihasryhmät rasittuu mutta sekin rasitus varmaan menee ohi kun lihakset tottuu erilaiseen rasitukseen. Suosittelen kaikille!

• arkajalka..
        Skikkaaja kirjoitti:

Muutama skikkaus-kerta takana. Mitä kovempi hiekka-alusta sen parempaa meno on. Ehdottomasti mun laji. Toistaiseksi olen käyttänyt lenkkareita, mutta täytyy kokeilla muitakin kenkiä. Tekniikka sujuu vaikka välillä vielä horjahtelenkin. Tietyt lihasryhmät rasittuu mutta sekin rasitus varmaan menee ohi kun lihakset tottuu erilaiseen rasitukseen. Suosittelen kaikille!

Kuinka paljon olette hiekkatiellä tai ylipäätään muulla kuin asfaltilla skikkailleet? Onko sellaista sattunut että skike tökkäisi johonkin ja sitten menisi tasapaino? Itse en ole vielä uskaltanut asfaltilta pois, kun epäilen että jos tulee äkkipysähdys. Onko pelkoni turha?

• käyttäjä
        arkajalka.. kirjoitti:

Kuinka paljon olette hiekkatiellä tai ylipäätään muulla kuin asfaltilla skikkailleet? Onko sellaista sattunut että skike tökkäisi johonkin ja sitten menisi tasapaino? Itse en ole vielä uskaltanut asfaltilta pois, kun epäilen että jos tulee äkkipysähdys. Onko pelkoni turha?

Itse skiketän suurimman osan hiekkateillä ja vain satunnaisesti asfaltilla.Hiekkateitä on monenlaisia.Pyri hakeutumaan kovapohjasille hiekkateillä niin kyseistä tilannetta ei pääse syntymään kovin helposti.Skiket on suuniteltu niin,että painopiste on keskellä ja että tasapaino ei menisi niin helpostim,mutta joskus saattaa sattua niin että se vähän tökkää,mutta en ole sen takia menttänyt tasapainoa.Paloheinän maastot ovat todella hyviä skikettämiselle siellä on paljon hyviä kovapohjaisia hiekkateitä ja sieltä pääse vaikka minne.Pyri aina seuraamaan maastoa minkälaista se on jos jossain näyttä pehmeältä niin pyri kiertämään se.Silloin ei pitäisi tökätä oikestaan koskaan.Yhden asian haluan sanoa pitkää aina varapyörä mukana jos sattuu menemään kumi puhki niin pysytte vaihtamaan renkaan.Itselle kävi sellainen tapaus. Lähdin paloheinästä kohti pirkkolaa ja kaikki meni hyvin pirkkolaan saakka, mutta kun lähdin pirkkolasta kohti paloheinää niin Pirkkolan urheilukentän kohdalla oli putkityömaa ja siinä kohdassa oli silta ja ennen sitä siltaa oli teräväkivistä sepeliä niin rengas meni siinä kohti puhki ja vararengasta vanteineen ei ollut mukana,mutta onneksi maasto oli aika tasaista ja niin sitä tultiin tasatyönnöin paloheinää kohti ja toinen rengas tyhjänä.Olin hämmästynyt,että pääsin palohienän parkkipaikalle vaikka yksi rengas oli tyhjä.Eli pitäkää aina vararengas vanteineen mukana kun lähdette lyhyelle tai pitkälle lenkille ja tietenkin avain millä saatte vaihdettua renkaan.Tämä ongelma on myös polkupyörällä ajettaessa.Vantaalla esimerkisi pyörätiet hiekoitettiin niin teräväkivisellä hiekalla,että joudin käydä ostamassa pistosuojatut renkaat.Sen jälkeen ei ole tarvinnut kevellä kotiin polkupyörän kanssa.

• pav

Olispa vielä perinteisellekin tyylille sopivia "kesäsuksia". Voisko joku automaattinen lukitussysteemi toimia takaisinpäin pyörimisen estoina tai vain yhteen suuntaan pyörivä pyörä tai ihan mitä tahansa.
      Suksiluistelijoita vihaan, mutta vain sen takia kun ne pilaavat peristeisen hiihtäjien ladut. Laduthan ovat valitettavan usein vierekkäin maastossa. Ja luistelijat vaativat lisäksi hemmetin leveät luistelu-urat. Miksei luistelusuksikin voisi olla jääluistimen mittainen?...
      Oho. Taisin mennä jo ohi aiheesta.

• pii

Olen nyt kokeillut erilaisia kenkiä skikaamisessa. Aloitin vaelluskengillä, ne olivat hiukan liian raskaat. Kävin katsomassa millaisia ovat pyöräilykengät, kun joku suositteli niitä. Urheiluliikkeessä myyjä sitten vakuutteli, että kyllä lenkkareilla sujuu. Kokeilin sitäkin vaihtoehtoa. Ei ole hyvä ainakaan tavalliselle kuntoilijalle. Pohja on liian pehmeä. Se aiheuttaa epävakautta. Kyllä paras vaihtoehto on ehdottomasti kovapohjainen kenkä. Nyt olen päätynyt luistelumonoon. Se on erittäin hyvä. Pohja on jäykkä ja sen lisäksi nilkkatuki. Kesällä tietysti hiukan kuuma, mutta paras muilta ominaisuuksiltaan. Kyllä nyt kelpaa huristella.

Sitten säädöistä. Kantapala kannattaa asettaa siten, että ylempi tarraremmi tulee mahdollisimman lähelle nilkkaa, se lisää tukevuutta.

Skiket ovat hauskinta mitä pitkiin aikoihin on tällä rintamalla keksitty.

• arkajalka?

Olen jarrutellut tuomalla toisen jalan eteenpäin. Pitäisikö opetella jarruttamaan molemmilla jaloilla yhtäaikaa? Kulutanko renkaan puhki, jos jarrutan vain toisella jalalla?

Toinen kysymys; miten skikejen puhdistus? Kuivilla keleillä pääasiassa mennyt, pölyä lähinnä kertynyt, mutta hieman lensi rapakin viimeksi. Miten olette huoltaneet/puhdistaneet skikejänne?

• tv toimittaja

Morjens!

Löytyisikö täältä henkilö joka on ostanut Skike Vaasassa? Tai mahdollisesti henkilö jolla on kokemusta Skikeista haastateltavaksi, mielummin ruotsiksi?

• Skiker

Här finns en som behärskar svenska även när det gäller skiking, men är inte från Vasa utan från Esbo

• kiinnostuut
        Skiker kirjoitti:

Här finns en som behärskar svenska även när det gäller skiking, men är inte från Vasa utan från Esbo

Onko kellään lisäkokemuksia skikestä?Kannattaako hankkia ja mistä niitä saa Espoon suunnalta?

• hansu_42

Ostin kahden työkaverin kanssa nää skiket ja ollaa hurahduttu tähän lajiin.Iselläni oli vähän opettelemista kun luistelua piti opetella koska en ole sitä koskaan juurikaan harrastanut.Olen 54v ja hyvin olen niiden kanssa sinuiksi päässyt.Varovainenhan aina saa olla kypärä ja muut suojat sekä sauvat pitää olla.Täällä on vielä vähän näiden harrastajia mutta varmaan pikkuhiljaa tulee.

Hyvää kesää skikeilemisiin!

• skikeillä

etenemään ollenkaan ? Käsivarsissani ei juurikaan voimaa ole,sillä päälajini on pyöräily.Talvella hiihdän perinteistä.Kai ne voimat tuossa skikkaamisessa kasvaisivat.Jos altaisi ihan vaan tasaisella...?

• ossi ja pojat
        skikeillä kirjoitti:

etenemään ollenkaan ? Käsivarsissani ei juurikaan voimaa ole,sillä päälajini on pyöräily.Talvella hiihdän perinteistä.Kai ne voimat tuossa skikkaamisessa kasvaisivat.Jos altaisi ihan vaan tasaisella...?

Olen hiihdonopettaja ja lajini ovat alppi, tellu ja maastohiihto.
        Skiket minulla on ollut viikon ajan ja olen käynyt hiihtämässä niillä muutaman kerran.
        Ovat raskaudeltaan samaa luokkaa kuin vapaantyylin maastohiihto eli erittäin hyvä, koska rullaluistimilla täytyy käydä tosi pitkä lenkki, jotta saa saman vastuksen.
        Lenkkini olen tehnyt asfaltilla vielä ja osin kovapohjailsella soratiellä.
        Hyvin toimivat.
        Sauvat ovat pituudeltaan samaa luokkaa kuin vapaantyylin ja kovametallipiikit päissä.
        Kumitassuilla ei saanut kunnon pitoa ja sorateillä ne eivät toimineen olleenkaa, koko ajan piti vetää varovaisesti, tassut luistivat.
        Olen tosi tyytyväinen hankintaani ja suosittelen kaikille maastohiihtäjille ja kuntolijoille lajiin katsomatta.

• unta olen jo nähnyt
        ossi ja pojat kirjoitti:

Olen hiihdonopettaja ja lajini ovat alppi, tellu ja maastohiihto.
        Skiket minulla on ollut viikon ajan ja olen käynyt hiihtämässä niillä muutaman kerran.
        Ovat raskaudeltaan samaa luokkaa kuin vapaantyylin maastohiihto eli erittäin hyvä, koska rullaluistimilla täytyy käydä tosi pitkä lenkki, jotta saa saman vastuksen.
        Lenkkini olen tehnyt asfaltilla vielä ja osin kovapohjailsella soratiellä.
        Hyvin toimivat.
        Sauvat ovat pituudeltaan samaa luokkaa kuin vapaantyylin ja kovametallipiikit päissä.
        Kumitassuilla ei saanut kunnon pitoa ja sorateillä ne eivät toimineen olleenkaa, koko ajan piti vetää varovaisesti, tassut luistivat.
        Olen tosi tyytyväinen hankintaani ja suosittelen kaikille maastohiihtäjille ja kuntolijoille lajiin katsomatta.

On ilo seurata näitä viestejä ja uneksia omista skikeistä. Tietääkö kukaan mikä olis Mikkeliä lähin paikka mistä näitä saa. Ainakin videoilla tämä näyttää niin hyvältä, lähes hiihdolta.

• aatu
        unta olen jo nähnyt kirjoitti:

On ilo seurata näitä viestejä ja uneksia omista skikeistä. Tietääkö kukaan mikä olis Mikkeliä lähin paikka mistä näitä saa. Ainakin videoilla tämä näyttää niin hyvältä, lähes hiihdolta.

lista jälleenmyyjistä Suomessa:
        http://www.hjorth.fi/tuotteet/skike.php

• unta olen jo nähnyt

• karpaasi1

Tulin juuri vesisateesta skikkaamasta. Olen skikannut 2008 syyskuun alusta ja ongelmia ei ole ollut kun muistaa nämä:

**Asenna roiskesuojat (säästyt kenkien ja vaatteiden loskaamiselta)
      **Laita rengaspaineet yläkantiin (autonrengaspumppu käy)
      **Käytä kovapohjaista kenkää (pyöräilykenkä on jees. itse käytän nilkan kehräsluun ylittävää vaelluskenkää)
      Kengän valinta vaikuttaa tietysti painoon, mutta luistelupotkun suunta ja vakaus on tärkeämpää kuin keveys)
      **Kengän säätöleveyillä saat asennettua kengän etuosan oikealle leveydelle
      **Eturenkaan akselia siirtämällä (todella pieni liike riittää) saat suksen rullaamaan suoraan (helpottaa kummasti kun suksi menee suoraan)

**Jarrusäätö niin, että jarrukolmio ottaa renkaaseen kiinni riittävän ajoissa (ja toimii yhtä nopeasti ja varmasti kuin pyörän jarru)
      **Sama luistelusauva käy kuin talvella (vaihda sompa asvalttipiikkiin)

Lenkkeilen myös rullaluistimilla. Silloin haen nopeammasta potkusta vauhtelua. MUTTA jos/kun haluan kuntoa selvästi kohottavan aerobisen tai jopa kilpailuvauhtisen vapaan tyylin lenkin valintani on: SKIKE

-skikkaus ei jätä kylmäksi :)

• 1st testing

Powerslideja malli nordic ollut tänä vuonna jo enemmänkin tarjolla. Ostin alennusmyynnistä ja kokeilut vielä ennen pakkasia. Renkaisiin laitoin reilusti ilmaa, koska täyttöadapterin irroituksessa pihahtaa melko lailla ilmaa pihalle. Etsin testaamalla sopivan lähtöpaineen, että uusintamittauksessa noin 7bar.

Pyörien akselit olivat irti ja mielestäni laakerisuoja on parempi kuin monessa muussa rulliksen laakerissa. Meinaan tunkea laakeripesät täyteen ns. kovempaa rasvaa, jolla samalla estetään hienopölyn pääseminen laakeripesiin.

Kenkä tuntuu kohtuu hyvältä ja löytyy sopivasti myös varapohjallisia
        pedag performance ( .de ) ; saa intersportista
        http://www.instru.com/hyvaolo/tuet-012.php tai
        http://www.nikander.com/fin/tuo/poh.htm tai
        samoin coimbran sport pohjallinen ; samoin intersport

Kengän pieni (?) virhe näyttäisi olevan pohjallisen alla varpaiden kohdalla, jossa on kengän kiinnitykseen niittauskohta runkoon. Pohja on tuosta koholla ja varpaissa se tuntuu. Nuo pienet nöödelit saanee pohjallisen alta dremelillä pois tarvittaessa. Testataan hieman ensin ennen tuunaamista. Kengän kiristys onnistuu hyvin pikalukitus narusysteemillä, niksu-naksu läpällä sekä vielä erikseen tarranauhakiristyksellä. Aika tukevasti saa kiinni jalkaan.

Jarrujen vaijerin reitti on hieman hölmön oloinen kun se hinkkaa suoraan metallikannattimeen, joten ei ole pitkäikäinen. Vaijerin saisi laitettua myös suoralla reitillä ilman että ottaa metalliin kiinni ? Lienee joku juju ?

Testaan nuo hiekkatiellä sauvojen kera. Että siitä vaan kylmiltään menoksi. Kerron testin jälkeen miltä vempaimet tuntuivat. Keli pihalla 7C ja paistetta; - eli ei ihan kesäkeli...

Saa nähdä oliko kylmä kokemus :-)

• p.aloheinä
        1st testing kirjoitti:

Powerslideja malli nordic ollut tänä vuonna jo enemmänkin tarjolla. Ostin alennusmyynnistä ja kokeilut vielä ennen pakkasia. Renkaisiin laitoin reilusti ilmaa, koska täyttöadapterin irroituksessa pihahtaa melko lailla ilmaa pihalle. Etsin testaamalla sopivan lähtöpaineen, että uusintamittauksessa noin 7bar.

Pyörien akselit olivat irti ja mielestäni laakerisuoja on parempi kuin monessa muussa rulliksen laakerissa. Meinaan tunkea laakeripesät täyteen ns. kovempaa rasvaa, jolla samalla estetään hienopölyn pääseminen laakeripesiin.

Kenkä tuntuu kohtuu hyvältä ja löytyy sopivasti myös varapohjallisia
        pedag performance ( .de ) ; saa intersportista
        http://www.instru.com/hyvaolo/tuet-012.php tai
        http://www.nikander.com/fin/tuo/poh.htm tai
        samoin coimbran sport pohjallinen ; samoin intersport

Kengän pieni (?) virhe näyttäisi olevan pohjallisen alla varpaiden kohdalla, jossa on kengän kiinnitykseen niittauskohta runkoon. Pohja on tuosta koholla ja varpaissa se tuntuu. Nuo pienet nöödelit saanee pohjallisen alta dremelillä pois tarvittaessa. Testataan hieman ensin ennen tuunaamista. Kengän kiristys onnistuu hyvin pikalukitus narusysteemillä, niksu-naksu läpällä sekä vielä erikseen tarranauhakiristyksellä. Aika tukevasti saa kiinni jalkaan.

Jarrujen vaijerin reitti on hieman hölmön oloinen kun se hinkkaa suoraan metallikannattimeen, joten ei ole pitkäikäinen. Vaijerin saisi laitettua myös suoralla reitillä ilman että ottaa metalliin kiinni ? Lienee joku juju ?

Testaan nuo hiekkatiellä sauvojen kera. Että siitä vaan kylmiltään menoksi. Kerron testin jälkeen miltä vempaimet tuntuivat. Keli pihalla 7C ja paistetta; - eli ei ihan kesäkeli...

Saa nähdä oliko kylmä kokemus :-)

EI ollut kylmä kokemus.

- huonolla kunnolla sai oikein hyvät hiet
        - "latua" oltava leveydeltä mielellään 2m ja kova hiekkapohja
        - jos pehmeä keskusta, niin hieman "tökkii" ja hankaloittaa menoa pahasti
        - kengän pohjallisen alla olevista nöödeleistä ei haittaa varpaan alla
        - pulssi nousee ihan kypällä ja olkapäät aukeaa hyvin
        - kuormitus kehossa joka paikkaan eli hyvä koko kehon laji
        - kovallakin hiekkatiepohjalla yllättävn raskasta, että lenkin lopussa oli sippi olo.
        - alamäissä ei kiihdy vauhti liikaa; tarkkailtava, että jalan pohja ryhdikkäästi suorassa, että rullaa suoraan
        - jarruttaminen kylmiltään hankalaa kun tottunut rulliksien jarruun
        - 7bar oli hyvä paine renkaisiin
        - vastaa hyvin talvista luisteluhiihtoa
        - hyvin paljon raskaampaa kuin rullaluistelu sauvoilla
        - odotus oli, että ei olisi ihan noin raskasta, mutta väliäkö sillä
        - 184cm aloittelijalle 165cm sauvat tuntuivat aika reippaan kuormittavilta

siitä se lähtee....

• S. Kike

Kaikki skike viestit on viime vuoden puolelta. Tuli siitäkin mieleen että onko skikkaamis innostus laantunut kun rullaluistelijoita pyyhältää ohi oikealta ja vasemmalta. Onko skikkaajien laji näivettymässä sukupuuttoon?
      Koko kropan kuntoiluvälineenä skiket on aivan loistavat. Kyllä kaloreita palaa. En ole viitsinyt talven jälkeen edes tarkistaa rengaspaineita joten yläkropalla riittää hommaa.
      Tunnustaako moni lopettaneensa tai vaihtaneensa lajia?
      Toinen kysymys vielä että onko vinkkiä sauvan piikin teroitukseen?

• jts-1

skikkaaminen ainakin näillä nurkilla..se on totta että roppa saa kyytiä skikkaamisesta,ehkä se on liian rankkaa/yksitoikkoista puuhaa jotta sitä monet viitsisi tehdä;
        piikki on hyvä teroittaa timanttiviilalla joita saa monestakin liikkeestä ostettua..halvin taitaa maksaa muutaman euron;

• Rullahiihtelijä
        jts-1 kirjoitti:

skikkaaminen ainakin näillä nurkilla..se on totta että roppa saa kyytiä skikkaamisesta,ehkä se on liian rankkaa/yksitoikkoista puuhaa jotta sitä monet viitsisi tehdä;
        piikki on hyvä teroittaa timanttiviilalla joita saa monestakin liikkeestä ostettua..halvin taitaa maksaa muutaman euron;

Minulla ei ole skikestä kokemusta, mutta eikös skiken idea ole, jos oikein muistan, se että niillä voi painella menemään myös huonommalla tiellä, eli tiellä jossa ei ole päällystettä... Asfaltilla kannattanee mennä noilla muilla rullavehkeillä, ettei itsetunto heikkene muiden painellessa ohi.

Miten huonolla tiellä niitä muuten voi käyttää?

• skikeilijä
        Rullahiihtelijä kirjoitti:

Minulla ei ole skikestä kokemusta, mutta eikös skiken idea ole, jos oikein muistan, se että niillä voi painella menemään myös huonommalla tiellä, eli tiellä jossa ei ole päällystettä... Asfaltilla kannattanee mennä noilla muilla rullavehkeillä, ettei itsetunto heikkene muiden painellessa ohi.

Miten huonolla tiellä niitä muuten voi käyttää?

Hankin skiket keväällä 09, koska meilläpäin asfaltti on epätasaista. Rullaluistimilla mennessä paikat lähtee hampaista. En tarkistanut rengaspaineita aloittaessani ja meno oli koko viime kesän todella raskasta. Vasta syksyllä nostin rengaspaineet 7 bariin ja meno alkoi maistua.
        Tänä keväänä on takana kuukauden verran skikeilyä ja hyvältä tuntuu. Skiket ovat mielestäni turvallisemmat kuin rullaluistimet. Vauhti ei nouse liikaa, eikä hiekasta ja pienistä kivistä ole haittaa.
        Olen kokeillut skikejä sorapinnalla, mutta se ei ole minun juttuni. Kosteus ja kura eivät ole vaikuttaneet skikeihin mitenkään. Toimivat edelleen ilman minkäänlaista huoltoa. Käytän luistelumonoja ja ne toimivat hyvin.

• E-Karjala---
        jts-1 kirjoitti:

powerslide X-Plorer nordic 2010 uutuus.

• espoo20
        E-Karjala--- kirjoitti:

Moi

Onko kokemuksia?

mikko

• Anopin kauhu
        E-Karjala--- kirjoitti:

Miten niillä jarrutetaan? Ajetaanko pusikkoon?

• 170/47

Onko noista lainkaan sitten kuntoilutarkoitukseen, kun aina puhutaan kaloreiden poltosta? Itselläni ei ole mitä polttaa, joten tarvitsisin vain jotkut välineet yleiskunnon parantamiseen. Lenkkeily tai juoksu saattavat olla turhan rasittavia lajeja, joten siksi noita rullia mietin ja rullaluistimilla tuo vauhti taas kasvaa.

• Pohdintaa...
        170/47 kirjoitti:

Onko noista lainkaan sitten kuntoilutarkoitukseen, kun aina puhutaan kaloreiden poltosta? Itselläni ei ole mitä polttaa, joten tarvitsisin vain jotkut välineet yleiskunnon parantamiseen. Lenkkeily tai juoksu saattavat olla turhan rasittavia lajeja, joten siksi noita rullia mietin ja rullaluistimilla tuo vauhti taas kasvaa.

Jos mielestäsi juoksu on liian rasittava laji ja rullaluistinten vauhdikkuus vähän arveluttaa, niin ehkäpä sauvakävely olisi sopiva laji yleiskunnon parantamiseen. En ole kokeillut skikejä, mutta ymmärtääkseni niillä luistelu on raskaanpuoleista.

• Skikettänyt
        Pohdintaa... kirjoitti:

Jos mielestäsi juoksu on liian rasittava laji ja rullaluistinten vauhdikkuus vähän arveluttaa, niin ehkäpä sauvakävely olisi sopiva laji yleiskunnon parantamiseen. En ole kokeillut skikejä, mutta ymmärtääkseni niillä luistelu on raskaanpuoleista.

Joo, paljon raskaampaa kuin rullaluistelu tai juoksu, eli ei missään nimessä sopiva liikkumisen aloittamiseen. Loppuu muuten into pian.

• myös skikettänyt
        Skikettänyt kirjoitti:

Joo, paljon raskaampaa kuin rullaluistelu tai juoksu, eli ei missään nimessä sopiva liikkumisen aloittamiseen. Loppuu muuten into pian.

Itse olen skikeillä treenannut nyt jo toista kesää. Hyvät pelit jos löytyy kova hiekkapolku jolla menee. Asfaltilla tietty kevyempää, muttei niin mukavaa.

Kovempaa puuhaa skiketys on kuin luisteluhiihto, joten peruskunnon pitää olla kunnossa, ja myös tekniikan. Jos nuo asiat on kunnossa niin tehokas treenimuoto skiketys on. Ja hauska

• jts-1.,.
        myös skikettänyt kirjoitti:

Itse olen skikeillä treenannut nyt jo toista kesää. Hyvät pelit jos löytyy kova hiekkapolku jolla menee. Asfaltilla tietty kevyempää, muttei niin mukavaa.

Kovempaa puuhaa skiketys on kuin luisteluhiihto, joten peruskunnon pitää olla kunnossa, ja myös tekniikan. Jos nuo asiat on kunnossa niin tehokas treenimuoto skiketys on. Ja hauska

Kovaa puuhaahan toi on..tänään oli alla powersliden x-plorer luikkari..sauva pitää kovalla hiekkatiellä ja on muutenkin mukavaa;

• jts-1.,. kirjoitti:

Kovaa puuhaahan toi on..tänään oli alla powersliden x-plorer luikkari..sauva pitää kovalla hiekkatiellä ja on muutenkin mukavaa;

Pirun mukavaa hommaa. Jos tykkää mennä kuin myrsky tuuli niin silloin suosittelen rullaluistimia, mutta itse olen tykästynyt Skikeihin, sillä eikö tarkoitus ole juuri kohottaa kuntoa! Nyt tälle kesälle skikattuna n.400km. Oletteko kokeneemmat skikkaajat uusineet laakereita kuinka usein?

• niilo h
        rosterssoni kirjoitti:

Pirun mukavaa hommaa. Jos tykkää mennä kuin myrsky tuuli niin silloin suosittelen rullaluistimia, mutta itse olen tykästynyt Skikeihin, sillä eikö tarkoitus ole juuri kohottaa kuntoa! Nyt tälle kesälle skikattuna n.400km. Oletteko kokeneemmat skikkaajat uusineet laakereita kuinka usein?

noh, eilen pääsin ekaa kertaa koittamaan skikejä.
        Rullahiihtoa (luikkaa) normivehkeillä tehneenä pitää sanoa että olo on "turvallisempi" kun edes tietää että jarrukin löytyy !
        Luisteluliike jäi hieman vajaaksi kun varoi tuota jarrua mutta se on pientä kun todellisuudessa itse potku ja liuku on liikkeenä ja lihaskordinaatioltaan melkein sama kuin talvella.
        Sen verran kiva kokemus että pitää hankkia skiket jotta alkutalvesta ollaan heti isukussa.

• skike rules

skikeillä mennään ja eikun paranee. Ei vaan ehdi täällä palstoilla enää väittelemään näistä hommista kun tuntuvat lajia kokeilemattomat tietävän kaiken paremmin eikä meille harrastajille ole pyynnöistä huolimatta omaa sivua löytynyt. Tätä lajia en todellakaan vaihda. Ja aivan yhtä yksitoikkoista kuih hiihto, juoksu, rullaluistelu, soutu, kävely, luistelu esimerkiksi. Kuitenkin kaikki hyödyllisiä ja haasteellisia lajeja.

• FRWD

• lekalla ämpärpäähän

Laita metalliämpäri päähäs ja pyydä, että joku iskee lekalla siihen ämpäriin. Hyvä jysäys! Pyydä sitten uusi isku ja kirjaa tarkasti ylös ruutuvihkoon, montako tälliä pääsi kestää.
      Seuraavalla kerralla voit sitten yrittää ennätystä (= useampia iskuja kuin edellisellä kerralla).
      Ehkä saat nimesi Guinnesin Ennätysten kirjaan, kannattaa yrittää!

• -

Joku atm on eksynyt tälle palstalle. Noh, mahtaa se turhauttaa, kun ei koskaan saa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      51
      6926
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      680
      3008
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1281
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1265
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1130
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      203
      955
    Aihe