Kilpikonnan kilpi

Apua tarvitseva!

Kilpikonnani on yhdeksän vuotias ja muutaman viimeisen vuoden aikana kilpi on kasvanu vähän pyramidikasvuston mukaisesti ja näyttää ns. littanalta. Kilpeä koittaessa kilpi myös painuu ihan vähän alaspäin sitä kevyesti painaessa.

nyt olen ostanut perusruoan (salaatin jne.) lisäksi liitujauhetta ja eläinkaupasta pellettejä, jotka on tarkoitettu maakilpikonnille.

millaisilla määrillä minun kannattaisi lisäravinteita antaa jotta kilpi saataisiin kuntoon ja normaalin kokoiseksi?

kiitos neuvoista.

9

3627

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko konnasi maa- vai vesi-/suokilpikonna? Jos kyseessä on maakilpikonna, älä anna mitään eläinkaupan lisäravinteilla terästettyjä pellettejä.. niissä on aivan liikaa proteiinia yms. epäsopivia ainesosia. Ne vain pahentavat pyramidi kasvuisuutta. Ainoa eläinkaupoista saatava valmisruoka, joka on maakilpikonnille OIKEASTI sopiva, (johon olen törmännyt) on PAT eli Pre Alpin Testudo pelletit.

Jos kyseessä on suo- tai vesikilpikonna voit antaa muitakin pellettiruokia, niiden proteiinien tarve on suurempi kuin maakilpikonnien.

Oletan nyt kuitenkin kyseessä olevan maakilpikonnan. Konna tarvitsee kalkin lisäksi mineraaleja ja vitamiineja, joita saa Nutrobal nimisestä valmisteesta, jota myydään eläinkaupoissa. Itse laitan sitä veitsenkärjellisen jokaiseen ruoka-annokseen. Liitujauhetta laitan hiukan enemmän.

Vitamiineista nimenomaan D-vitamiini on tärkeä konnan kilven kannalta. D-vitamiini auttaa kalkkia imeytymään elimistön käyttöön. Sitä saa Nutrobalin lisäksi UV-B säteilystä, jota saa auringon valosta seka tarkoitusta varten suunnitellusta loisteputkesta. UV-B valo on välttämätön, vaikka konna saisikin myös jauhevalmistetta.

Myös suo-/vesikilpikonna tarvitsee vitamiini lisiä ja kalkkia pitääkseen kilpensä kunnossa. Koska en tiedä paljoakaan niiden ruokkimisesta, en osaa antaa ohjeita määrien suhteen. UV-lamppu on myös tarpeellinen, oli kyseessä mikä konna tahansa. Se on ilmeisesti paras sijoittaa suoraan lämmittelytason yläpuolelle.

Toivottavasti oli jotain apua, kysele vain lisää jos mieleen tulee aiheeseen liittyviä kysymyksiä :)

• Puikula -pulla

Kannattaisi näyttää kilpikonnan kilpeä lääkärille sillä jos kilpikonnan kilpi tulee liian isoksi niin siinä käy vähän huonosti.

• öööööööööööööööh

vie kilikonnasi äkkiä lääkäriin

• Apua tarvitseva!

Eläinlääkärissä tosiaan käyty on mutta eläinlääkäri ei kilpeä kummemmin kommentoinut eikä todennut "sairaaksi". Kilpi ei siis tosiaankaan ole vielä pehmeä vaan painuu ihan hitusen jos sitä kevyesti koittaa.

UVB-valaisin kilpikonnalla myös on, mutta kun kilpikonna pienempänä ostettiin niin eläinkauppias kielsi käyttämästä UVB-valaisinta samanaikaisesti Nutribal-jauheen kanssa. Siksi olen jättäny Nutribalin vallan pois. Olenko mahdollisesti saanut väärää tietoa UVB-valon ja Nutribalin yhteensopivuudesta?

Kiitos neuvoista, jätän siis pelletit pois, jos niistä kerran on enemmän haittaa kuin hyötyä ja ostan Nutribalia liitujauheen lisäksi.

• konna2
        Apua tarvitseva! kirjoitti:

Eläinlääkärissä tosiaan käyty on mutta eläinlääkäri ei kilpeä kummemmin kommentoinut eikä todennut "sairaaksi". Kilpi ei siis tosiaankaan ole vielä pehmeä vaan painuu ihan hitusen jos sitä kevyesti koittaa.

UVB-valaisin kilpikonnalla myös on, mutta kun kilpikonna pienempänä ostettiin niin eläinkauppias kielsi käyttämästä UVB-valaisinta samanaikaisesti Nutribal-jauheen kanssa. Siksi olen jättäny Nutribalin vallan pois. Olenko mahdollisesti saanut väärää tietoa UVB-valon ja Nutribalin yhteensopivuudesta?

Kiitos neuvoista, jätän siis pelletit pois, jos niistä kerran on enemmän haittaa kuin hyötyä ja ostan Nutribalia liitujauheen lisäksi.

"Olenko mahdollisesti saanut väärää tietoa UVB-valon ja Nutribalin yhteensopivuudesta? "
        Kyllä olet...

• Anonyymi

kitti

• kivakonna

joo

• homo69

voiko kilpikonnat olla homoja

• Anonyymi

Se konna on syönyt liikaa herkkuja kuten hedelmiä. Muista pysyä salaattilinjalla! Hedelmät ja tomaatti ovat vain harvinaisia herkkuja!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2952
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      68
      2827
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1822
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1679
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1600
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      25
      1582
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1297
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1273
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1259
    Aihe