No niin tästäkin tehty suomeksi coveri. Soi tuossa tänään Iskelmä ;) kanavalta.
Esittäjää en tiedä, mutta kuullosti Sakari Kuosmaselta
Kyllä vähän koomiselta kuullosti, niinkuin yleensäkin suomennokset
These Are The Days Of Our Lives
10
1165
Vastaukset
- Fat Bottomed Girl
Ei se minusta kauhean pahalta kuulostanut. Päin vastoin, olin iloinen, että Queenin musiikki tulee tunnetuksi tälläkin tavalla. Tämä kappale tosin ei ole bändin parhaita, kuuluu haikailuosastoon "se oli silloin ja nyt olen kaukana poissa kotoa".
Itse asiassa tällainen rauhallinen balladi sopii paljon paremmin suomeksi laulettavaksi kuin rajummat rymistelyt. Se se vasta koomista olisi, kun joku "We Will Rock You" suomennettaisiin!- Sammy who was low
"Se se vasta koomista olisi, kun joku "We Will Rock You" suomennettaisiin!"
http://www.yle.fi/aanilevysto/firs2/kappale.php?Id=Humppaukaasi
http://www.yle.fi/aanilevysto/firs2/kappale.php?Id=Smurffit haldaa kaiken - Nevermore
"Tämä kappale tosin ei ole bändin parhaita, kuuluu haikailuosastoon "se oli silloin ja nyt olen kaukana poissa kotoa". "
Tästä olen kyllä erimieltä. Kappale ei ole pelkkää haikailua vaan ainakin itse löydän siitä syvempää merkitystä, niin omaan elämään kuin Freddienkin elämään liittyen. Minua se tavallaan lohduttaa, kehottaa päästämään irti menneisyydestä, mutta silti säilyttämään ne hyvät muistot.
Ja mitä Freddieen tulee, on tällä biisillä mielestäni paljon suurempi merkitys kuin, että se olisi pelkkää haikailua. Paitsi, että se on Freddien viimeinen musavideo, se sisältää viestin faneille ja uskoisin, että myös Mary Austinille. (Love Of My Lifessa lauletaan "I still love you" ja kaikkihan tietävät että kappale oli omistettu Marylle. Samoin TATDOOLissa lauletaan niin, uskon että näillä on joku linkki keskenään.)
Lisäksi, tässä kappaleessa kaikki on jotenkin lopullista, Freddie tietää kuolevansa, mutta on silti rauhallisin fiiliksin ja haluaa ehkä myös rauhoitella muita.
Kappale kätkee paljon syvällisiä merkityksiä riviensä väliin. Lisäksi tunnelma on upea. Ja ainakin itselleni hyvän kappaleen merkki on mm. se että kappale koskettaa ja siihen pystyy samaistumaan, eli siitä saa jotain irti. Juuri sellainen TATDOOL on.
- Nevermore
Eikä kuulosta pelkästään koomiselta, vaan oli ainakin omasta mielestä tosi raivostuttava temppu.
Itse kovana Queen-fanina närkästyin tuosta tosi paljon. Ehkä oon fanaattinen (ja olenkin kun on Queenistä kyse), mutta miksi helv*tissä These Are The Days Of Our Lives:ista pitää tehdä suomalainen versio?
Etenkin, kun kyseessä on kuitenkin tärkeä biisi. Ainakin minulle, koskettava kappale ja kyseessä on myös Freddien viimeinen musiikkivideo. En vain käsitä, noin tärkeästä ja upeasta kappaleesta tehdään huono tusinaiskelmä.
Esittäjä on muuten Tapani Kansa. Kaikesta eniten mua raivostuttaa muuten se, että koko juttu vaikuttaa jotenkin suunnitellulta. Tai siis, miettikää, jos Tapani Kansa olisi tehnyt vaikka suomalaisen version Show Must Go Onista, se olisi varmasti aiheuttanut jonkin verran närkästystä muissakin kuin Queen-faneissa. Koska SHGO on tunnetumpi kuin TATDOOL, versiota ei olisi välttämättä otettu yhtä hyvin vastaan. Mutta, koska kyseessä on TATDOOL, joka ei välttämättä ole suurelle yleisölle Queenin biisinä kovinkaan tuttu (esim. äitini, joka pitää Queenistä, mutta ei muistanut TATDOOLin oikeaa versiota kuulleensa) levy-yhtiö ja laulaja pystyi olemaan etukäteen varma, että kyseinen versio saa ainakin neutraalin vastaanoton tai sitten menestyy.
Lisäksi, mikään tässä ei ollut todellakaan mitään Queenin veroista. Ei laulajan ääni, ei sanoma, ei tunnelma, ei lyriikat. Tämä on vain halju versio alkuperäisestä, typerä tusinaiskelmä ja mielestäni tämä olisi todellakin kannattanut jättää tekemättä. Ei ole Queenin voittanutta, miksi siis turhaan tehdä jotain uusia versioita.
Mitä muut mieltä?- Killer Queen
Täysin samaa mieltä Nevermoren kanssa. Kappale koskettaa myös mua, eikä siitä todellakaan olisi tarvinnut vääntää suomalaista versiota!
- SweetLady
Olen täysin samaa mieltä edellisen kommentin kanssa. Kun ottaa huomioon, miten merkityksellinen kappale TATDOOL on faneille, tuntuu suorastaan julmalta, että se on käännetty hupaisaksi suomi-iskelmäksi. Valtavirralle tuntematon kappale leimautuu helposti Kansan omaksi kappaleeksi, ja niin sen alkuperäinen sisältö ja merkitys katoaa Kansan tyhjänpäiväisen haikailun alle.
Tuntuisi reilummalta jos suomeksi käännettäisiin kevyempiä ja tunnetumpia Queen-kappaleita, kuten esimerkiksi We Are the Champions. Sen valtaosa suomalaisista tunnistaisi välittömästi Queenin sävellykseksi, ja se myös muistuttaisi Queenin olemassaolosta paremmin kuin suurimmalle osalle kansaa puolituntematon kappale, jonka alkuperäistä merkitystä on käänöksen pohjalta mahdotonta tunnistaa. - Soul Brother
SweetLady kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä edellisen kommentin kanssa. Kun ottaa huomioon, miten merkityksellinen kappale TATDOOL on faneille, tuntuu suorastaan julmalta, että se on käännetty hupaisaksi suomi-iskelmäksi. Valtavirralle tuntematon kappale leimautuu helposti Kansan omaksi kappaleeksi, ja niin sen alkuperäinen sisältö ja merkitys katoaa Kansan tyhjänpäiväisen haikailun alle.
Tuntuisi reilummalta jos suomeksi käännettäisiin kevyempiä ja tunnetumpia Queen-kappaleita, kuten esimerkiksi We Are the Champions. Sen valtaosa suomalaisista tunnistaisi välittömästi Queenin sävellykseksi, ja se myös muistuttaisi Queenin olemassaolosta paremmin kuin suurimmalle osalle kansaa puolituntematon kappale, jonka alkuperäistä merkitystä on käänöksen pohjalta mahdotonta tunnistaa.Aika tunteellisia reaktioita & ankaria tuomioita Queen-faneilta. Tarkastellaanpa asiaa hieman toiselta kannalta:
Itse en ole tätä versiota vielä kuullut, mutta Kansan herkistelevän tyylin tuntien olisi aika outoa, jos mies on tehnyt tästä "hupaisan Suomi-iskelmän", kuten Sweet Lady tuossa yllä kritisoi. TATDOOLhan on aika samantyylinen biisi kuin Kansan aiemmin versioima Fields of Gold (Sting), joten siinä mielessä ei mitenkään yllättävä valinta "koko kansan Tapsalta".
Kansan puolustukseksi täytyy myös sanoa se, että tuskinpa mies itse tiesi/tietää, miten tärkeä TATDOOL on monille Queen-faneille. Paljon todennäkösempää on, että Kansa vain ihastui kauniiseen biisiin ja halusi tehdä siitä oman varsionsa. Mielestäni biisivalinta osoittaa pikemminkin hyvää makua ja arvostelukykyä mieheltä. TATDOOL kun on tyyliltään sellainen biisi, että se sopii hyvin Kansan repertoaariin. Paljon enemmän minua pelottaisi, jos Kansa olisi tarttunut johonkin haastavampaan biisiin kuten Somebody To Love tai Killer Queen.
Hyvät käännöstekstit ovat vaikea taiteenlaji -varsinkin jos yrittää pysyä uskollisena alkuperäiselle, ja kuitenkin samalla tuoda myös omia ajatuksiaan tekstiin. Harvoin törmää todella hyviin käännöksiin, mutta ymmärsinkö oikein, että Kansa on nyt tehnyt vielä hirveämmän ja yksiulotteisemman käännöksen kuin Neumann aikoinaan '39:stä??
Mutta enpä kommentoi nyt tämän enempää, kun en ole vielä edes kuullut koko biisiä. :)
P.S. Tuolla T.Kansa-foorumilla oli näköjään myös keskustelua tästä aiheesta. Kovasti jakoi mielipiteitä sielläkin... - Joku vaan
Soul Brother kirjoitti:
Aika tunteellisia reaktioita & ankaria tuomioita Queen-faneilta. Tarkastellaanpa asiaa hieman toiselta kannalta:
Itse en ole tätä versiota vielä kuullut, mutta Kansan herkistelevän tyylin tuntien olisi aika outoa, jos mies on tehnyt tästä "hupaisan Suomi-iskelmän", kuten Sweet Lady tuossa yllä kritisoi. TATDOOLhan on aika samantyylinen biisi kuin Kansan aiemmin versioima Fields of Gold (Sting), joten siinä mielessä ei mitenkään yllättävä valinta "koko kansan Tapsalta".
Kansan puolustukseksi täytyy myös sanoa se, että tuskinpa mies itse tiesi/tietää, miten tärkeä TATDOOL on monille Queen-faneille. Paljon todennäkösempää on, että Kansa vain ihastui kauniiseen biisiin ja halusi tehdä siitä oman varsionsa. Mielestäni biisivalinta osoittaa pikemminkin hyvää makua ja arvostelukykyä mieheltä. TATDOOL kun on tyyliltään sellainen biisi, että se sopii hyvin Kansan repertoaariin. Paljon enemmän minua pelottaisi, jos Kansa olisi tarttunut johonkin haastavampaan biisiin kuten Somebody To Love tai Killer Queen.
Hyvät käännöstekstit ovat vaikea taiteenlaji -varsinkin jos yrittää pysyä uskollisena alkuperäiselle, ja kuitenkin samalla tuoda myös omia ajatuksiaan tekstiin. Harvoin törmää todella hyviin käännöksiin, mutta ymmärsinkö oikein, että Kansa on nyt tehnyt vielä hirveämmän ja yksiulotteisemman käännöksen kuin Neumann aikoinaan '39:stä??
Mutta enpä kommentoi nyt tämän enempää, kun en ole vielä edes kuullut koko biisiä. :)
P.S. Tuolla T.Kansa-foorumilla oli näköjään myös keskustelua tästä aiheesta. Kovasti jakoi mielipiteitä sielläkin...T.Kansa yhdessä haastattelussa sanoi juuri niin, että halusi tehdä suomennoksen tästä laulusta, koska ihastui tähän Queenin älyttömään hienoon biisiin. Sanoi, että nykyään Suomessa vedetään heviä ja lauletaan perusiskelmää, mutta hänen mielestään olisi tilaus myös herkemmille lauluille. Tapsa vertasi laulua juuri tuohon Stingin Fields of goldiin eli itse suomentamaansa Kultaniittyihin. Sanoi, että tässä laulussa on samanlaista tunnelmaa.
- Nevermore
Joku vaan kirjoitti:
T.Kansa yhdessä haastattelussa sanoi juuri niin, että halusi tehdä suomennoksen tästä laulusta, koska ihastui tähän Queenin älyttömään hienoon biisiin. Sanoi, että nykyään Suomessa vedetään heviä ja lauletaan perusiskelmää, mutta hänen mielestään olisi tilaus myös herkemmille lauluille. Tapsa vertasi laulua juuri tuohon Stingin Fields of goldiin eli itse suomentamaansa Kultaniittyihin. Sanoi, että tässä laulussa on samanlaista tunnelmaa.
Siinä Kansa on oikeassa, että alkuperäisessä kappaleessa on aivan upea tunnelma. Mutta valitettavasti, se on suomalaisessa versiossa poissa. Parhaimmat päiväni on juuri yksi niistä peruiskelmistä mitä Suomessa lauletaan.
Tietenkin, mielipiteitä on moneksi ja omani olenkin jo perustellut. - ketjun aloittaja
Nevermore kirjoitti:
Siinä Kansa on oikeassa, että alkuperäisessä kappaleessa on aivan upea tunnelma. Mutta valitettavasti, se on suomalaisessa versiossa poissa. Parhaimmat päiväni on juuri yksi niistä peruiskelmistä mitä Suomessa lauletaan.
Tietenkin, mielipiteitä on moneksi ja omani olenkin jo perustellut.Antaa tapsan laulella, ei se ole keltään pois ja voihan sen ajatella niin, että kyseessä on kunnianosoitus Queenille.
Jos nyt kritisoidaan niin olisi soolon voinut apinoida alkuperäisestä, meinaan se on ehkä parasta May:tä.
ps. sitten noustaan barrikaadeille jos joku tekee pilkkaa "taiteen" nimissä, kuten uralin perhonen "teos" Mannerheimista ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492318- 262173
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271535Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161484- 1241417
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883