Aurinkopaneelin asennus

Make

Minun pitäisi asentaa 45w paneeli joka on 3mm rosteri-levyssä, matkaveneen katolle, tilaa on. Haluaisin tietää, laitanko sen vaakasuoraan kumien varaan ruostumattomien ruuvien (4kpl)avulla, vai pitäisikö se saada 30-45 asteen kulmaan? silloin se on näköesteenä ajossa, joten se pitäisi saranoida edestä ja takaa nostaa jollain säätimellä haluttuun kulmaan kun olen parkissa. Satamassa paneeli silloin katselisi länteen päin. Minua on suositeltu laittamaan se 30 asteen kulmaan jotta sateen tullessa pölyt paremmin huuhtoituisi pois...

9

2441

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bbbbbbbbbbb

asennus mahdollisimman vaakasuoraan!

• -asentaja-

Ihanneasennus on sellainen jossa paneelia voi säätää. Ajossa se voi olla lätkällään jolloin teho tosin kärsii. Parkissa sitten nostat kennon sellaiseen kulmaan joka on kohtisuorassa aurinkoon nähden. Tarvitset siis pyörivän alustan jotta säätö onnistuu, onhan vene milloin missäkin suunnassa.

• noita saa

itsekin meinaan muuttaa vaakapaneelin säädettäväksi. tuollaisen peruskallistus jalustan teko onnistuu vaikka itse, mutta jos teillä on tiedossa missä myydään kunnollisia jalustoja niin kertokaahan?

• tumpelo
        noita saa kirjoitti:

itsekin meinaan muuttaa vaakapaneelin säädettäväksi. tuollaisen peruskallistus jalustan teko onnistuu vaikka itse, mutta jos teillä on tiedossa missä myydään kunnollisia jalustoja niin kertokaahan?

Telineen voi etevä tehdä itse kuinka hienon tahtoo. oiskohan kameran jalustanivelestä apua ja helpotusta rakenteluun.

• kenties
        tumpelo kirjoitti:

Telineen voi etevä tehdä itse kuinka hienon tahtoo. oiskohan kameran jalustanivelestä apua ja helpotusta rakenteluun.

ei hassumpi vaihtoehto. pitääpä tutkia...

• kysyjä...

Lainaanpa vähän tätä haaraa koska samasta aiheesta olis kysymys.
      Eli kun minulla on NAPS:n 40W paneeli veneessä niin onko mitään väliä jos laitan sen kaveriksi vaikka jonkun eri merkkisen 45W paneelin missä on nuo volttimäärät hieman eri kuin tuossa tämän hetkisessä. Pitääkö olla identtiset paneelit samassa lataus säätimessä.

• olla sama

volttimäärä, kytke jännittemättömänä

• Mar

Itselläni oli moottoriveneen kannella pari kesää vastaavan lainen paneeli irtonaisena ja testailin sitä eri asennoissa. Lopputuloksena rakensin telineen, jossa paneelin kulmaa voi säätää ja kiertää auringon mukaan. Saatu kokonaisteho varmaan kaksinkertaistui. Ajon aikana laitan paneelin aina kannen suuntaiseksi ala-asentoon.

• Itse päädyin vaakasuoraan, ettei tarvi ajatella koko härveliä asennuksen jälkeen. Mulla paneeli 87W jotta riittäisi jääkaapin akulle vaikkei kohtisuoria säteitä saakaan. Saa nähä riittääkö. Kaappi vie 50 W mutta ei koko ajan vaan ehkä 60 % ajasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5360
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2367
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1607
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      232
      1564
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      310
      1116
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      1047
    Aihe