Mitä varaosia veneeseen

maarapu

Kerätäänpä yhteenveto, millaisia veneen teknisiä osia teilla on rikoontunut matkalla. Eli mitä kannattaa varaosalaatikossa pitää mukana.

Moottorin osalta tulee mieleen nuo tuolla toisella ketjussa mainitut lataussäädin, laturin hihna ja vesipumpun siipipyörä. Startin hiiletkin voisi olla mukana, jos on vanha moottori ja noita ei ole koskaan vaihdettu.

Sitten on tietysti varapolttimot kaikkin valoihin, sulakkeita kaikkin laitteisiin, vesikeskuslämmityksen varapumppu ja letkunkorjaussarja (varaletkua, soipivaa sisäputkea ja klemmareita) kaikille letkuko'ille.

Mitäpä muuta tulee mieleen? Mitä on matkalla hajonnut?

16

1442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VAraosat.

      Impelleri ja hihna, öljyä, syylarin nestettä.
      Mitä tuota kaikkea krääsää raahaamaan mukana, saahan niitä joka kylästä.

    • on.

      Varaosalaatikossa Visa sillä olen pärjäillyt.

      • Aimo Kimpale

        Mulla on aina armoton määrä työkaluja ja iso miljoonapakki täynnä vääriä nauloja ja nulpattuja ruuveja ym tarpeellista. Emmä niillä koskaan mitään tee, mutta ilmankaan en uskalla lähteä.

        Kaikki tämä on perua ajoilta, jolloin ajoin vanhoilla paskoilla autoilla, joita aina sai olla fiksaamassa.

        13 -millin kiintoavain, ristipääruuvari, pari nippusidettä ja ilmastointiteippiä on aina hyvä pitää mukana, jopa etelänmatkalla.


      • Laina Peite
        Aimo Kimpale kirjoitti:

        Mulla on aina armoton määrä työkaluja ja iso miljoonapakki täynnä vääriä nauloja ja nulpattuja ruuveja ym tarpeellista. Emmä niillä koskaan mitään tee, mutta ilmankaan en uskalla lähteä.

        Kaikki tämä on perua ajoilta, jolloin ajoin vanhoilla paskoilla autoilla, joita aina sai olla fiksaamassa.

        13 -millin kiintoavain, ristipääruuvari, pari nippusidettä ja ilmastointiteippiä on aina hyvä pitää mukana, jopa etelänmatkalla.

        Sanoin ennenvanhaan etten lähde ilman työkalupakkia edes viemään johtajaa lentokentäälle.
        Ulkomaanmatkalle otan myöskin 10 mm kiintoavaimen mukaan.


      • sen.
        Laina Peite kirjoitti:

        Sanoin ennenvanhaan etten lähde ilman työkalupakkia edes viemään johtajaa lentokentäälle.
        Ulkomaanmatkalle otan myöskin 10 mm kiintoavaimen mukaan.

        Viedä lentokoneeseen vai takavarikoidaanko jo terminaalissa.


      • Veri Guda
        Aimo Kimpale kirjoitti:

        Mulla on aina armoton määrä työkaluja ja iso miljoonapakki täynnä vääriä nauloja ja nulpattuja ruuveja ym tarpeellista. Emmä niillä koskaan mitään tee, mutta ilmankaan en uskalla lähteä.

        Kaikki tämä on perua ajoilta, jolloin ajoin vanhoilla paskoilla autoilla, joita aina sai olla fiksaamassa.

        13 -millin kiintoavain, ristipääruuvari, pari nippusidettä ja ilmastointiteippiä on aina hyvä pitää mukana, jopa etelänmatkalla.

        noiden lisäks pitkä pätkä rautalankaa ja erkkaria!

        ps. ajan vieläkin vanhalla autolla jota nykyään muut fiksaa!


    • ja keston mukaisesti

      Pitkällä matkalla pitää pyrkiä siihen, että kaikkea mahdollista on mukana - myös osaamista. Kaikki laitteet mitä veneessä on, vaativat huoltoa tai korjauksia. Vaikka koneenkorjaustaidot olisivat vähäiset, kannattaa hankkia mukaan omaa venemoottoria koskeva korjaamokäsikirja.
      Yhteenvetoa varaosista ei ehkä kannata koota, koska varaosaluettelo vaihtelee sen mukaan lähdetäänkö esim. kuukaudeksi saaristoon tai viideksi vuodeksi valtamerille. Myös riippuu veneestä ja sen varustuksesta, mitä kaikkea otetaan mukaan.

      • maarapu

        on hyvä huomio. Sellaisen lisäksi muidenkin laitteiden ohjekirjat on hyvä olla olemassa. Ja jos itse rustailee sähköjä, niin kannattaa tekovaiheessa piirtää kunnon sähkökaavio piuhojen värit siihen merkaten, niin huolto ja korjaus on paljon helpompaa.


      • kiinnostuneita

        Taas neuvotaan promillen kymmenyksen tarpeen mukaan! Lopeta jo.


      • jareta

        tuota korjausopasta kaikki mainostavat, mutta en minä ainakaan ole omaan Volvooni sellaista mistään löytänyt


    • Laturin hihna kääntyi kerran nurin ja piti uusia. Kerran keitti ja piti laittaa uutta pakkasnestettä. Ja puola piti uusia kun ei kuumana yleensä käynnistynyt.
      Kaikki mahdolliset työkalut on aina mukana, ei ne paina 5 kiloa enempää.

    • siinähän ne kulkevat

      Varaosia tietysti sekä pultteja, muttereita, sokkia, nauloja, ruuveja, klemmareita yms. ja monipuolinen valikoima konepuolen ja sähköpuolen työkaluja. Ei niitä yleensä tarvitse mutta moniosaajana ja tee-se-itsemiehenä en osaa olla ilmankaan. Nippusiteitä, rautalankaa, ilmastointiteippiä, vulkanoituvaa teippiä, eripaksuisia johtoja ja liittimiä, sikatöhnää, CRC-purkki, kartioituja puutappeja, parit hanskat, käsiensuojaustahnaa (jota ei koskaan muista laittaa ennen remontin aloitusta) laastaria ja viskipullo. Kaikki nämä ovat työkalulaukussani puhtaina ja hyvässä järjestyksessä. Ja paljon muuta.

      • Hyvä kun itse vielä mahdun joukkoon. Synnynnäisenä pessimistinä lähden siitä, että sitä tarvitaan (jos ei itse, niin kaveri) mitä ei ole mukana. Jos veneessä on Wallas, on hyvä olla polttimen huoltosatsi matkassa. Vaikkei sitä osaisikaan itse vaihtaa (ei ole vaikea) on merkki niin yleinen ainakin Suomessa, että aina löytyy kaveri joka on sen tehnyt. Dieselmallille pitäisin hehkutulppaa mukana.


    • keskeyttänyt, puuttuu listalta

      Eli polttoaineensuodatin. Vaikka vaihdetaankin joka vuosi, niin kovassa myrskyssä voi mälli irrota tankista ja se on sitten siinä.

      • maarapu

        Mikähän mälli tuo oli, joka suodattimen tukki? Noin periaatteessa ei polttoainetankissa pitäisi olla mitään myrskyssä irtoavaa.

        Mistä tuli mieleeni, että pitäisiköhän pa-tankissa olla huoltoluukku, josta sen voisi joka viides vuosi puhdistaa?


      • jareta
        maarapu kirjoitti:

        Mikähän mälli tuo oli, joka suodattimen tukki? Noin periaatteessa ei polttoainetankissa pitäisi olla mitään myrskyssä irtoavaa.

        Mistä tuli mieleeni, että pitäisiköhän pa-tankissa olla huoltoluukku, josta sen voisi joka viides vuosi puhdistaa?

        dieseliin (kun joukossa vettä muodostuu jotain mikrobikasvuston/levän yms muodostamaa limaa tai tahnaa joka sitten liikkeellelähtiessään tukkii toivottavasti vain suodattimen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5390
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2367
    3. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1617
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      234
      1576
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      314
      1127
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      306
      1058
    Aihe