14v lapseni haluaisi tulla kastetuksi. Itse en "kuulu kirkkoon", mutta isänsä kuuluu.
Olemme asiasta yksimielisiä, mutta käytännön asiat kiinnostaa (täällä netissä löytynyt tieto hajanaista ja ei kovin tarkkaa...).
Eli ilmeisesti tarvitsee kummit kaksin kappalein?
Mutta miten muuten toimitaan ja saako hän jotain opetusta (joka vauvoilta tietty puuttuu?) ja missä? Ja kuinka kauan?
Saadaanko valita kastepaikka koti/kirkko?
Albaan pitänee pukeutua, lainataanko se kirkolta?
ym.ym...
Kun en oikein asiasta tiedä, en oikein osaa kaikkea kysyäkään, mutta jos joku auttaisi ja kertoisi mahd paljon asiaan liittyen????
14v kastaminen
3
819
Vastaukset
- saa tietoa ja apua
Menepä käymään kirkkoherranvirastossa niin selvittävät asiat teille varmasti ihan mielellään.
Myös netistä löytyy tietoa (oletan että lapsi haluaa tulla kastetuksi evl. lut.?):
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/884A722A85BFF899C2256FEA003B7DE8?OpenDocument&lang=FI
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/BB9D352630B7B908C2257022004164F0?OpenDocument&lang=FI
Yli 15v. kaste:
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/5B259DC6F8BA6285C2257067004B6389?OpenDocument&lang=FI - paupaupauliina
minut ja kaksoisveljeni kastettiin 12-vuotiaina melkein 20 vuotta sitten, tässä asiassa mikään on tuskin muuttunut. kummit pitää olla, mitään opetusta ei, eihän sitä vauvoillekaan anneta. ja paikka on se minkä itse haluatte olevan. kaikki menee siis ihan saman kaavan mukaan. itse olin pukeutunut äitin ompelemaan siniseen mekkoon, veljeni suoriin mustiin housuihin ja siniseen paitaan, vauvankin saa tietysti pukea niinkuin itse parhaaksi näkee, ei siinä kai ole mitään sääntöjä.
- Jarmo Kokkonen
Haluaako 14-vuotias käydä rippikoulun? Se aika tavallista tässä vaiheessa. Rippikoulu käydään yleensä sinä vuonna, jolloin täytetään 15 vuotta. Aiemmin sen voi käydä jos esim. on mennyt 6-vuotiaana kouluun ja haluaa käydä rippikoulun oman ikäluokkansa mukana.
Kaste on joka tapauksessa aina samankaltainen. 14-vuotias ymmärtää jo paljon kasteen merkityksestä ja siitä pappi keskustelee hänen kanssaan. Kaikissa kaytännön kysymyksissä kirkkoherranvirasto ja pappi neuvovat mielellään. Kastepaikka voi olla kirkko, kappeli tai koti sen mukaan, kuinka sovitaan. Kastettava pukeutuu albaan, jonka saa kirkolta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465367Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5531922Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771120Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748