Lisää pituutta

kuivanmaan insinööri

Onko Tehty:

Minulla on reilu 5 metrinen ht-vene (Fimar). Lähtee näyttävästi liikkeelle, kuin vesitaso ikään keula korkealla. Liukukynnys on kuitenkin aika suurella nopeudella. Kovemmassa aallokossa matkustajien mukavuuden vuoksi olisi joskus tarpeen ajella vähän pienemmällä liukunopeudella.

Mitä jos venettä jatkaisi perästä moottoritilan (sisäperä) verran noin 1 m:llä. Laajenisiko liukunopeuden alue, liukukynnys alemmaksi. Perään saisi samalla lisää avotilaa.

Olisiko järkeä suhteessa vaiva, kulut ja lopputulos? Saisiko tuollaista "modifikaatiota" enää myöhemmin vaihtoon/ myyntiin?

Ps. Vaihto isompaan on tietysti helpoin ratkaisu, mutta se vaatii huomattavaa "fiskaalista" panostusta!

5

716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jälleenmyyntiarvo katoaa, voi vaikka poistua lähes kokonaan muutosten myötä.
      Helpompi ja halvempi tapa on etsiä sopivampi potkuri, tai asentaa trimmilevyt.
      Muutoksilla voisit saada toki aikaan myös haluamasi lopputuloksen, kauhealla työllä.

    • kantaa

      jälleenmyyntiarvoon, mutta kokemuksesta voin sanoe, että kannattaa. Katkaise runko moottorin etupuolelta ja laminoi metri mittaa lisää. Homma on melko helppo toteuttaa ja onnistuu kun ottaa menetelmistä selvää ellei ne ole hallussa.

      • kuivanmaan insinööri

        että tekisin jatkon katkaisematta venettä. Mutta tuo voisi olla helpompi tapa. Laminointi sinänsä on yksinkertainen toimenpide. Jälleenmyyntiarvo on sivuseikka näinkin vanhassa veneessä. Mutta, homman voisi toteuttaa hankkimalla halvan kakkosrungon, johon tekisi muutokset.


      • kantaa
        kuivanmaan insinööri kirjoitti:

        että tekisin jatkon katkaisematta venettä. Mutta tuo voisi olla helpompi tapa. Laminointi sinänsä on yksinkertainen toimenpide. Jälleenmyyntiarvo on sivuseikka näinkin vanhassa veneessä. Mutta, homman voisi toteuttaa hankkimalla halvan kakkosrungon, johon tekisi muutokset.

        Olen yhden isohkon (10m --> 12.5m) paatin jatkanut perää jatkamalla 2.5m johon tuli perävetolaite ja tuonkin paatin ominaisuudet paranivat huomattavasti. Leikattiin peräpeili irti ja vanerista kylkiä ja pohjaa pitkin muoto jatkettiin ja peräpeilikin samaan muottiin. Mielestäni on kuitenkin helpompi ja parempikin, jos antaa moottoriasennuksien olla paikoillaan ja jatkaa koneen etupuolelta.


      • kuivanmaan insinööri
        kantaa kirjoitti:

        Olen yhden isohkon (10m --> 12.5m) paatin jatkanut perää jatkamalla 2.5m johon tuli perävetolaite ja tuonkin paatin ominaisuudet paranivat huomattavasti. Leikattiin peräpeili irti ja vanerista kylkiä ja pohjaa pitkin muoto jatkettiin ja peräpeilikin samaan muottiin. Mielestäni on kuitenkin helpompi ja parempikin, jos antaa moottoriasennuksien olla paikoillaan ja jatkaa koneen etupuolelta.

        varmaankin olisi hankkia käytetty runko, ja tehdä "opinnäyte" siihen. Jos onnistuu hyvin, voisi alkuperäisen myydä pois.

        Moottorin asennus ei ole iso ongelma. Irrotin moottorin ja vetolaitteen veneestä pari vuotta sitten. Volvon kone on kiinni vain perälaudassa (kilvessä) kumirenkaiden varassa.

        Hallintalaitteiden vaijereita joutuisi ehkä jatkamaan, sähköjohtoja ja polttoaineputkia. lasikuitutyöt ei ole ongelma. Siihen löytyy myös "ammattiapua" tarvittaessa.

        Jos jatkon tekisi kokonaan erikseen, vanha perälauta jäisi vesitiiviiksi laipioksi. Kerran meinasi tulla hätä, kun jeesus-teipillä tiivistetty merivesisuodatin petti kesken ajon. Rannassa ihmettelin, että onpas vettä!

        "Jatko-Idea" jäi vaivaamaan kun:
        - Finmar on ajo-ominaisuuksiltaan hyvä, paitsi kynnys liukuun on aika korkealla, olisiko jotain 18 solmua
        - vertaillessa muutamiin nykyveneisiin, näyttäisi rungon pituus kasvaneen suhteessa leveyteen. Mikä lie optimaalinen suhde tämän kokoiselle veneelle
        - toimenpiteenä leikkaaminen ja jatkaminen on "radikaali"-ratkaisu, mutta kustannuksiltaan halpa.

        Ja, ennen kaikkea voisi saada mieleisensä todella hyvän veneen. Jatketaanhan noita Mersujakin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5410
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2377
    3. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1617
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      235
      1592
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      321
      1145
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      313
      1108
    Aihe