K-kirjain

tenustin

Moi!
Onko kellään kokemusta kun lapsi ei osaa sanoa k-kirjainta?Meillä poika 4-vee, käyty vuosi puheterapeutilla ja puhe kehittynyt siitä mitä se on ollut, mutta k-kirjainta ei osaa sanoa ja korvaa sen t-kirjaimella...

vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan!!

7

1785

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harjoittelua

vaan eikä mitään paniikkia. Kaverini skidi löysi k:n vasta ekaluokalla.

• sai...

puheterapeutilta semmosen tikun, millä kurkkuunkin kurkitaan. Sanoi sitä K-tikuksi. Sillä piti painaa kieltä alas, kun sanoi K:oon ja kas kummaa, T muuttuikin K:ksi :)

Meidän pojalla oli ilmeisesti se vika, että nosti kielen kitalakeen, vaikka olis pitäny pitää alhaalla. Nopeasti sitten kieli oppi oikean paikan ilman tikkuakin :)

• tenustin

Kiitos vinkistä:)
        Kysynkin moisesta tikusta kun menemme seuraavalle käynnille.

• stadilainen

Olipa "hauska" kuulla, että jollain muullakin on sama ongelma kuin meidän 4-vuotiaalla tytöllä. Tuo tikku-vinkki oli hyvä, täytyykin kokeilla. Meille puheterapeutti ei ole sanonut mitään että pitäisi olla huolissaan vielä, tilannetta vain tarkkaillaan kerran vuodessa.

• luokanope

Taannoin ekaluokalleni luli poika, joka korvasi puheessaan kaikki K-kirjaimet T-kirjaimella. Ei mennyt kauaakaan, kun koulumme erityisopettaja puheopetuksellaan sai asian korjattua. Eli pienestä on kiinni!

• kohta viisi vuotias

poikamme, joka on kohta viisi, sanoo myös aina K:n T:ksi. Neljävuotis neuvolassa sanottiin että katsotaan sitten vuoden päästä, että jos ei osaa niin mennään puheterapeutille.

Itse en ole huolissaan ollut, mutta todella ärsyttävää käytöstä olemme kohdanneet joiltain aikuisilta, jotka aina huomauttaa pojalle virheestä. Pojalle tulee välittömästi stoppi puhumiselle ja hän alkaa etsiä sellaisia sanoja joissa ei ole K-kirjainta. Ilmiselvästi poikamme silloin häpeää ettei kirjain tule oikein (sehän taitaa ollakin ärsyttävien aikuisten tarkoitus, saada poika häpeämään).
      Nyt yritän tuota tikkuharjoitusta kokeilla, jos kirjainvirhe siten helposti korjaantusi.

• aksu12

Moro itse olen 13 v ja en osaa k ja se harmittaa sillä jos sanon koulu niin pojat sanoo koulussa aia ai oulu sitten sanovat ollaanko oulussa? miten saan sanottua k ? kiitos jos autatte :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      89
      1629
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1521
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1410
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      131
      1391
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      73
      1302
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1170
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      264
      1059
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1001
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      965
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      947
    Aihe